Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0  (gelezen 4632 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #15 Gepost op: 02 oktober 2020, 14:13:29 »
 (y) juist. Van 30mm naar 29mm is 0,5mm insteken dus de wanddikte wordt 2,5mm ;D (y)
@Cor: had niets te maken met het inspannen en de bewerking ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #16 Gepost op: 02 oktober 2020, 14:15:09 »
Erik,
Ik heb eigenlijk alleen maar aan de buitendiameter gedacht en het overhouden van "vlees" aan de binnenkant. 2,5 of 2,0 maakt helemaal niet uit voor de bouw.
Je kan dus ook buis 30x2 nemen (als ze het op voorraad hebben).
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2020, 14:27:54 door FritsT »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #17 Gepost op: 02 oktober 2020, 14:17:27 »
Lekker weer verder gaan Frits, ik blijf het met veel bewondering volgen ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #18 Gepost op: 02 oktober 2020, 14:22:15 »
Ach, stilzitten is bij mij geen optie en projecten door elkaar heen ook niet.


ErikvanGarderen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #19 Gepost op: 04 oktober 2020, 13:45:49 »
Frits heeft het voor elkaar gekregen.
Geruime tijd heb ik aan Spoor Nul niets gedaan, hoewel het wel mijn interesse heeft gehouden. Momenteel gaat een deel van mijn vrije tijd inmiddels op aan een Daf YA-126 in schaal 1:1 (inclusief reserve Daf voor de onderdelen) en een MG B van mijn vrouw in dezeflde schaal.

Mijn eigen NCS 41 is nog steeds in de staat die op pagina 1 van deze blog is getoond en ik wil hem toch echt wel een keer afmaken. Daarnaast heb ik eigenlijk altijd met 2D gewerkt en 3D als techniek toevoegen is weer een leuke extra dimensie aan de hobby. Tevens is het wel handig om met een aantal mensen dit soort zaken te bouwen en gebruik te maken van ets, frees en snijwerk. Ik was op een gegeven moment het figuurzagen van onderdelen ook wel een beetje beu en het versnellen van projecten is dan wel de moeite waard.

Wordt vervolgd. Ik zal nog even een foto-account ergens moeten aanmaken want momenteel kan ik nog even geen foto's delen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #20 Gepost op: 04 oktober 2020, 13:47:10 »
Erik, je kan hier gewoon plaatjes uploaden. Kijk even in de balk links  :)
Boomshanka!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #21 Gepost op: 04 oktober 2020, 14:04:17 »
Gaat leuk worden. :D

ErikvanGarderen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #22 Gepost op: 05 oktober 2020, 21:24:37 »
Oorspronkelijke uitgangspunten en overwegingen:
In deze post ga ik even in op een paar ontwerpachtergronden en overwegingen. Zoals aan de diverse posts van Frits en anderen al te zien is begin je iet zo maar met het bouwen van een locomotiefmodel. Alle onderdelen simpelweg verschalen naar de gewenste maat lukt niet, dan krijg je meestal een model wat er in de vitrine aardig uit kan zien, maar in de praktijk niet meer goed wil rijden. De volgende paragrafen gaan in op enkele basiszaken die uitgewerkt moeten worden voor de eerste frameplaat uitgezaagd of geëtst of gefreesd kan worden...
De overwegingen zijn ook opgeschreven in de volgorde van relevantie, om de 'line of reasoning' ook georganiseerd te houden.

Thema:
Mijn eerste volledig zelfgebouwde locomotief is de NCS 89 (uit de NS Serie 7201-7209) geweest. Een leuke kleine lokaalspoorlocomotief die in Schaal Nul ook nog lekker compact is. Mijn wensmodel is echter al wat langer om een locomotief uit de serie NCS 41-50 te bouwen (NS 7001-7010). Dit is naar mijn idee één van de meest elegante lokaalspoorlocomotieven ooit gebouwd. Het is echter een wat complexer model om te bouwen, niet alleen door de buitenliggende schuifbeweging, maar ook de asindeling en nog wat andere details maken het toch wel tot een leuke uitdaging.

Schaalgrootte 1:45 of 1:43,5:
Schaal Nul kent helaas twee standaard verhoudingen, namelijk 1:45 en 1:43,5. Voor een locomotief van de grootte van de NCS 41 geldt dat je het verschil pas ziet tussen beide verhoudingen als ze echt naast elkaar staan. Over de lengte van de locomotief is dit verschil dan zo'n 5 millimeter.
Bij het bouwen van mijn modellen houd ik zelf 1:45 aan en wel om twee redenen:

1) De spoorbreedte die in Schaal Nul door het overgrote deel van de modelbouwers gebruikt wordt (32mm) komt overeen met een schaalverhouding van 1:44,8. Dat zit dus dichter bij de 1:45 dan bij de 1:43,5. Er zijn overigens ook puriteinen die in schaal 1:43,5 bouwen met 33 mm spoorwijdte, maar dat betekent ook dat je alle rails en wissels zelf moet leggen en dat je ook niet meer makkelijk je materieel mee kan nemen naar andere modelbouwers die nog wel 32mm aanhouden.

2) Bij Nederlandse stoomlocomotieven zie je vaak een mooi gevormde rookkast die zich vanaf het middelpunt verjongd om tussen het frame te passen. Omdat in model het frame toch al vaak smaller moet zijn om de nauwe boogstralen te kunnen doorrijden zie je dat die verjonging al snel een paar millimeter meer is in model dan zou moeten. Zoals hierboven aangegeven zou bij 1:43,5 de spoorbreedte eigenlijk al 33mm moeten zijn, ofwel er wordt dan nog een millimeter afgesnoept van de beschikbare ruimte tussen de frameplaten. Dan kom je al snel uit op een rookkast die ruim 3mm smaller is aan de onderzijde dan strikt noodzakelijk en dat maakt het uiterlijk van een locomotief toch wat minder.
In welke verhouding we het project voortzetten weet ik nog niet, alle tekeningen zijn nu nog in 1:45 en we gaan verder ontwerpen en bouwen met zijn vieren ;-).

Asophanging, Compensatie of vering:
Zoals aangegeven is de asindeling van deze locomotief een uitdaging. Een model wat twee aangedreven assen heeft en twee loopassen is nogal lichtvoeten en wielen kunnen dan snel doorslaan. In Schaal Nul is het gebruik van antislipbanden uit den boze en de locomotief moet het dus echt hebben van zijn asdruk en rail-wiel contact om trekkracht te leveren.
Een grote trekkracht wordt verkregen door veel gewicht op de drijfassen te laten rusten, terwijl de loopassen ook nog gewicht moeten dragen. De techniek die in HO bij veel fabrieksmodellen wordt (werd) toegepast door de draaistellen maar los onder de locomotief te hangen zonder enige vorm van vering of compensatie werkt niet in Schaal Nul. Ook het loopdraaistel moet gewicht dragen en daarnaast ook elpen met het sturen (geleiden) van de locomotief door bogen en wisselstraten.

Er zijn drie principes die gebruikt kunnen worden voor de asophanging, te weten: Star, Verend of Gecompenseerd.
Starre ophanging is zeer af te raden, tenzij gebruik gemaakt wordt van massieve frames en met nauwkeurige machines geboorde gaten voor assen. Elke oneffenheid in bouw en afwerking leidt tot het niet meer met alle aangedreven wielen op de rails staan en dus tot minder trekkracht. Voor mij zijn er dus twee opties overgebleven: Verend of gecompenseerd.

Verende ophanging kan bijzonder mooi zijn. Ik heb een BR94 (uit kit) gebouwd die is voorzien van vering. De vijf aangedreven assen doen allemaal mee en de locomotief zie je ook zeer soepel over oneffenheden (wissels, moduleovergangen) heen rijden. De BR94 heeft echter alleen aangedreven assen en gewichtsverdeling is dan wat minder relevant. Het goed werkend krijgen van de aandrijving van die locomotief was nog geen sinecure, omdat de motor vast in het frame zat en er in verband met de vering een dubbele cardankoppeling tussen zat. De drijfwerkweerstand van de BR94 was zo hoog dat de cardan zichzelf in het begin klem zette tot ik een volledig andere constructie had gemaakt met een tramophanging.

Vering voor de NCS 41 leek me om die reden minder handig, ook vanwege het feit dat ik de locomotief dan ook zo zou moeten bouwen dat ik na afloop van de bouw op diverse plaatsen lood zou toe kunnen voegen om een goede gewichtsverdeling te krijgen. Om die reden heb ik besloten om gebruik te maken van compensatie:
Bij compensatie wordt één as star in het frame gemonteerd (meestal de aangedreven as, zodat de aandrijving ook simpel gehouden kan worden). De overige assen worden door middel van een stelsel van balansen zodanig opgehangen in het frame dat een driepuntsophanging ontstaat waarbij alle wielen de rails raken. De achterste twee punten van de driehoek worden gevormd door de beide aangedreven wielen. Het voorste punt van de driehoek wordt gevormd door het draaipunt van de balans die in het frame draait (er zijn in het geval van de NCS 41 nog andere balansen).
De compensatie maakt dat de gewichtsverdeling op de tekentafel al duidelijk is en dat een onbalans in waar ballastgewicht is toegevoegd voor de uiteindelijke gewichtsverdeling minder uitmaakt (hooguit op soepelheid in rijgedrag).

De compensatie maakt het mogelijk om de gewichtsindeling zo te maken dat per drijfas 1/3e van het locomotief gewicht op de rails wordt overgebracht en dat het loopdraaistel in zijn geheel ook 1/3e van het locgewicht draagt. Hierbij is de achterste as star opgehangen in het frame en bevind zich tussen de voorste drijfas en het loopdraaistel een balans waarvan de as zodanig in het frame is opgehangen dat het draaipunt zich in het midden bevindt tussen de drijfas en het hart van het loopdraaistel in. Dit punt komt heel mooi onopvallend uit onder het ophangpunt van leibanen en schaar.
In het loopdraaistel zelf worden de beide assen elk door balansen geleid die er dus voor zorgen dat het gewicht wat via de balans wordt overgebracht ook weer netjes over de view wielen wordt verdeeld.

Aandrijving:
Omdat ik meer een bouwer ben dan een rijder, maar wel vind dat de locomotieven leuk moeten kunnen rijden maak ik gebruik van 5-polige motoren met een simpele wormoverbrenging en een klein vliegwiel. De worm heeft een verhouding van ongeveer 1:50 en zorgt in combinatie met een goede stroomopname op de vier drijfwielen voor een soepel rijgedrag wat ook mooi is bij lage snelheden. De motor is simpel in het frame vast te zetten en er hoeven weinig bijzondere constructies ingebouwd te worden. De motor is wel onder een hoek ingebouwd in verband met de beschikbare hoogte. In dit geval is een Mashima 1824 gebruikt met aan beide zijden een as, zodat ook nog een vliegwieltje gemonteerd kan worden.
De stoomopname wordt gemaakt van bronzen bladveertjes die aan de achterzijde tegen de wielen drukken. In het verleden heb ik ook gebruik gemaakt van (Slaters) plunjers, maar als die te ver slijten loop je het risico dat je je locomotief kan slopen om ze te vervangen.

Wielgeometrie.
Zoals aangegeven rijden de meeste modelspoorders op 32mm rail. De 'Finescale' geometrie van Peco is daarbij het meest gebruikt. De firma Slaters heeft een uitgebreid assortiment aan wielen voor stoomlocomotieven beschikbaar die relatief betaalbaar zijn en ook goed ogen. Voor dit model heb ik dan ook van Slaters wielen gebruik gemaakt. De wielen die beschikbaar waren hadden wel wat nabewerking nodig om passend te zijn voor de NCS 41. Bij de drijfwielen geldt dat de kruktapafstand veel te groot was. De NCS 41 heeft een relatief korte zuigerslag en ik heb in de wielen dus nieuw gaatjes moeten boren in de krukwangen om de juiste slag te verkrijgen. De overmaat aan vlees in de krukwangen heb ik daarna uiteraard verwijderd. De loopwielen van de NCS 41 zijn zodanig klein dat de goede diameter niet te verkrijgen was. De Slaters wielen die wel beschikbaar waren heb ik dus iets afgedraaid om passend te maken, zodat ze aan de voorzijde onder het frame passen.

Minimum boogstraal en framebreedte:
Het frame van een modellocomotief kan niet op dezelfde breedte tussen de platen worden gehouden als bij het grote voorbeeld het geval is. Boogstralen zijn krapper, wielen zijn wat dikker en tolerantie is vaak wat hoger. Bij het grote voorbeeld waren de frames naar verhouding ook wat flexibeler dan in model en over kortsluiting hoefden de constructeurs zich bij het grote voorbeeld ook geen zorgen te maken.
De framebreedte wordt voornamelijk bepaald door de minimale boogstraal die doorlopen moet worden. De wielen zullen daarbij zowel zijdelingse speling moeten hebben dat de locomotief niet rechtdoor gaat bij een boog of in afbuigende stand bereden wissel.
Bij het bepalen van de framedikte ben ik uitgegaan van de afstand tussen de wielen, de dikte van de glijlagerbussen buiten het frame en de speling die een wiel moet hebben ten opzichte van de overige wielen in het frame.
De wielgeometrie ten opzichte van de railgeometrie levert ook nog een voordeel op: De Finescale wielen die ik gebruikt heb zijn uiteraard gemaakt om op 32mm railafstand te rijden. De afstand tussen de flenzen is echter 31mm. Die millimeter verschil levert weer net een millimeter op die de frameplaten verder uit elkaar kunnen staan.

Normaliter staan bij een 2'B locomotief de aangedreven wielen star in het frame en wordt de bogie horizontaal op het draaipunt afgeveerd zodat de speling naar beide zijden begrensd wordt door een lineair zwaarder wordende veer, maar kan deze vrij draaien om de verticale as. Bij het CS 41 model zijn hier echter twee zaken die problemen kunnen veroorzaken. De NCS versie heeft over de achterste loopwielen heen een spatscherm, wat tussen wielen en leibanen in zit. Aan de voorzijde zitten de verlengde zuigerstangbeschermhulzen de wielen mogelijk in de weg bij een krappe boog.
Zowel het spatbord als de zuigerstangbeschermers kunnen verder naar buiten toe als de afstand van de cilinders tot het frame vergroot wordt, maar dat veranderd het aanzicht van de locomotief weer op een negatieve wijze.

Om dit probleem zo beperkt mogelijk te houden (de cilinders zijn uiteindelijk 0,5mm per kant verder naar buiten dan origineel nodig zou zijn) heb ik door middel van een engineeringstruukje gezorgd dat van voren gezien de tweede loopas en de tweede drijfas de vaste assen zijn. De voorste drijfas kan zijdelings verschuiven in de lagers, en ook de voorste loopas kan zijdelings bewegen. De achterste loopas draait dus wel binnen de ruimte van het spatbord, maar raakt deze dus net niet...

Deze constructie heeft er ook voor gezorgd dat de afstand tussen de frameplaten weer net iets ruimer gehouden kon worden, omdat de achterste loopas minder vrijheid heeft (De achterste loopas kan niet onder de frameplaat door!).

Decompositie:
NCS locomotieven kennen een nogal imposant belijningsschema. Om het schilderen en belijnen mogelijk te maken is het dus noodzakelijk dat de locomotief in onderdelen uit elkaar gehaald kan worden. De praktijk heeft met mijn NCS 89 bewezen dat de volgende decompositie voldoet:  Frame met bufferbalken en cilinders, de bogie is uiteraard ook los. Voetplaat met treeplanken, machinistenhuis en waterbakken met ketelfront, de ketel inclusief rookkast, het machinistenhuisdak en als losse onderdelen de hoogglans dom en de schoorsteen.
De ketel is hierbij zo gemaakt dat deze past in een uitsparing in de brilplaat, zodat er geen lelijke spleet zichtbaar is tussen ketel en brilplaat.
De onderdelen van de schuifbeweging zijn uiteraard ook afneembaar zodat die bij spuiten en belijnen ook niet in de weg zitten.

De grote onderdelen worden gespoten zodat de verf dunner en strakker opgebracht kan worden. Vervolgens wordt de steunkleur aangebracht en dan volgt de belijning met de hand (zo ging dat 100 jaar geleden ook). Na het lijmen van de geëtste nummerschilden volgt dan als laatste een laag zijdematte lak. Een heel klein beetje weatheren zou dan wel mooi zijn, maar fabrieksnieuw in het okergeel staat toch ook wel bijzonder goed.

In vervolgposts zal verder op al deze ontwerpdetails ingegaan worden, het is inmidels al een behoorlijk verhaaltje geworden.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2020, 21:27:04 door ErikvanGarderen »

ErikvanGarderen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2020, 21:25:35 »
De keus voor de locomotief

Bij het maken van een model kan men voor twee opties gaan: Men kan simpelweg een willekeurig model maken van het onderwerp wat de interesse heeft of men kan een specifiek exemplaar kiezen.
In mijn geval wilde ik een locomotief nabouwen in de NCS tijd die in de buurt van Utrecht was gehuisvest. Van de NCS 41-50 was de helft in Zeist gestationeerd en de andere helft in Barneveld.
Mijn voorkeur gaat dus uit naar een locomotief uit de serie die in Zeist was gehuisvest. Helaas bleken die locomotieven niet te zijn voorzien geweest van schoorsteennummers.
Volgens Van Wijck Jurriaanse waren alle NCS locomotieven voorzien van schoorsteennummers in messing, maar helaas lijken volgnes onderzoek van Frits bij de NCS 41-50 alleen de 44 en 50 van die nummers voorzien te zijn geweest en laten die nu beiden gestationeerd zijn geweest in Barneveld...
Intussen heeft mijn locomotef (de NCS 41) de schoorsteennummers al gekregen en die gaan er dus ook niet meer af. Dat is dus een beetje dichterlijke vrijheid.
Volgens van Wijck Jurriaanse is de serie NCS 41-50 de meest verbouwde locserie van Nederland, maar in de praktijk lijkt dit visueel nog wel mee te vallen. De NCS hoofdwerktuigkundige heeft geëxperimenteerd met verschillende oververhitters (rookkast en vlampijp), cilinderdiameters en schuiven (bak en zuigerschuiven van verschillnde typen) en dat is gebeurt in de periode tussen 1909 en 1924. In model is het verschil duidelijk te zien aan de cilinders (grotere omkasting vanwege de grotere diameter), een 150mm langere rookkast waarbij de schoorsteen ook voorop staat in plaats van achterop en kleinere beschermkasten om de stoompijpen heen.
Bij sommige locomotieven is de schuifbeweging voorzien van tuimelaars om van te compenseren voor de ombouw van buitenladende bakschuif naar binnenladende zuigerschuiven. Van deze tuimelinrichtingen zijn geen tekeningen en foto's bekend. De stoompijp beschermkasten en grotere cilidners staan ook niet op tekeningen, dus om die in model te tekenen is ook wat improvisatie noodzakelijk.
Mijn model is gebouwd net voor die veranderingen, maar voor de liefhebbers van de vroegere of latere NS versies zijn die veranderingen uiteraard ook op tekening gezet. Na 1924 zijn de meeste wijzigingen redelijk gestandaardiseerd doorgevoerd (verwijderen stoombel vlak voor de oorlog en verwijderen schoorsteenkroon in de oorlog).

In het eerste schema staan de wijzigingen per locomotief van 1899 tot 1932:
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmI0hW5_sNBqqS3oNrw?e=D61T0H
In het volgende schema staan de wijzigingen in de periode van 1933 tot 1965;
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmI0iVylhbCkGElZPYw?e=r9Mfol
Degebruikte afkortingen worden hieronder verklaard:
BD   Buiten Dienst
EP   Enkelvoudige Luchtpomp
GK   Geen schoorsteenkroon
ID   Indienst
K   Kleine kappen over stoompijpen
RK   Rookkast Oververhitter Verloop
SB   Stoombel
TI   Tuimelinrichting
VB   Vlambuis Oververhitter systeem Schmidt
Vol   Volbezette oververhitter
ZK   Zandkist
150v   150mm landere rookkast, verzonken klinknagels, schoorsteen voorop
320bi   Cilinderdiameter, cilinder met binnenladende bakschuiven
320bu   Cilinderdiameter, cilinder met buitenladende bakschuiven
320ki   Cilinderdiameter, cilinder met binnenladende kanaalschuiven
320ku   Cilinderdiameter, cilinder met buitenladende kanaalschuiven
360E   Cilinder,diameter, E-schuiven
360zi   CIlinderdiameter, cilinder met binnenladende zuigerschuiven
360zu   CIlinderdiameter, cilinder met buitenladende zuigerschuiven



roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #24 Gepost op: 24 oktober 2020, 22:44:04 »
Dat is een heel verhaal Erik,
Ik neem aan dat niet alle versie`s uit de etsplaat te maken zijn straks ;D
Gr Jan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #25 Gepost op: 24 oktober 2020, 23:07:40 »
Ik wil een bruine met cijfers op de schoorsteen. Details moet ik nog uitvogelen. Komt mooi uit want de HSM-post is (op de bestelde gietstukken voor de lampen na) net af en Gerrit komt over 2-3 weken. Dus mooi de tijd om me verder in te lezen.
Binnenkort met de bouwgroep overleg.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 23:09:48 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #26 Gepost op: 25 oktober 2020, 02:39:07 »
oker groen natuurlijk ;D

ErikvanGarderen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #27 Gepost op: 25 oktober 2020, 08:55:46 »
Uit de etsplaat zullen bijna alle zichtbare wijzigingen gebouwd kunnen worden.
De enige wijizgingen die zoals aangegeven niet gebouwd kunnen worden zijn de locomotieven voorzien van een tuimelinrichting (TI). Tevens ga ik geen moeite doen om cilinders met een middellijn van 375mm te tekenen zoals waar de NCS 41 enige tijd mee gereden heeft. Ik heb daar geen foto's van gezien dus weet niet hoe die cilidners er uit zien. Daarnaast is het verschil met de algemeen toegepaste 360mm cilinders in formaat niet al te groot.

Visueel zijn de volgende verschillen in de etsplaat terug te zien:
- Gewone rookkast met schoorsteen achterop en grote stoompijpbeschermkasten
- Lange rookkast met schoorsteen voorop en kleine stoompijpbeschermkasten.
- Kleine cilinders of grote cilinders.
- Schoorsteen met of zonder kroon
- Wel of geen stoombel gemonteerd.
- Wel of geen smeerpers aan de rechterzijde voorop de omloop (met een nogal bijzondere stangconstructie die op foto's goed herkenbaar is.

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #28 Gepost op: 25 oktober 2020, 09:31:38 »
hoe moet ik mij dat voorstellen, een stoomloc met tuimelinrichting
zitten de stoomschuiven dan binnen het frame?
of zitten er kleppen i.p.v. een schuif?

Cor

ErikvanGarderen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #29 Gepost op: 25 oktober 2020, 10:29:55 »
Gezien de aard van de verbouwingen zijn de cilinders zeer waarschijnlijk redelijk conventioneel gebleven, ofwel de positie van de zuigerschuiven gewoon boven de cilinders zelf.
De originele cilinders hadden bakschuiven waarbij de stoom van buitenaf werd aangevoerd (de bakschuiven werden belast door de stoomdruk en bleven zo ook mooi stoomdicht).
Bij zuigerschuiven wordt de stoom tussen de zuigerschijven in aangevoerd zodat het stoomdruk verschil aan beide zijden van de schuiven weer net iets minder is en de zuigerschuifdeksels dus minder zwaar belast worden (ook de afgewerkte stoom heeft nog stoomdruk over).

Als dus de schuiven veranderd worden keert dus eigenlijk de bediening om. De machinist moet het ganghandel achteruit zetten om vooruit te rijden en omgekeerd. Aangezien men zich ook toen al realiseerde dat dit aanleiding tot vervelende ongelukken zou kunnen geven en men niet de kruktappen wilde aanpassen heeft men er voor gekozen om de zuigerschuif niet rechtstreeks te bedienen, maar via een stang gekoppeld aan de voorloophefboom die van achter tot voorbij het cilindergietstuk liep en waarbij de beweging vervolgens via een tuimelaar werd omgezet om de schuif van de voorzijde af te bedienen.
De NS 3700 kent de zelfde constructie voor de beweging van de buitenliggende zuigerschuiven, maar dar had als reden dat dit en heel mechaniek zou uitsparen per zijde.

Omdat ik hier verder geen foto's en beelden van heb sla ik voor de modellen dus de versies met tuimelinrichting over ;-)
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2020, 10:38:45 door ErikvanGarderen »