Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€172.50
Per saldo:
€-77.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco NS 200/300 Sik, model 2019
door
Ben
Vandaag
om 10:10:18
Service Roco, voor kleine reparatie MultiMaus
door
Bouwer
Vandaag
om 09:51:53
Märklin 2021 H0
door
Bob R.
Vandaag
om 09:48:58
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect?
door
Remunj
Vandaag
om 09:17:02
Verlichtingsprinten voor H0 NS lokomotieven
door
henk
Vandaag
om 09:04:02
Deutsche Gründlichkeit ;-)
door
henk
Vandaag
om 09:02:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:53:51
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:47:58
Waar is kurkplaat te koop ?
door
Glimworm
Vandaag
om 08:45:41
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:42:25
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
bask185
Vandaag
om 08:25:53
Werkplaats - (Baanplan H0)
door
martijnhaman
Vandaag
om 08:12:55
Van Swarzach naar Swarzburg
door
nkob
Vandaag
om 08:08:55
Draadloos Mobile Station?
door
bask185
Vandaag
om 08:01:44
Cranicher Altbahn
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 06:52:42
Programmering Dr4018
door
Technodirk
Vandaag
om 05:54:03
DR5000 gekocht, ICE-2 wil niet rijden. Lampen werken wel?
door
Pmfrl
Vandaag
om 05:16:17
DR5000 met WLAN-maus.
door
Marcel112
Vandaag
om 02:03:52
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
door
Duoblock
Vandaag
om 01:58:51
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 00:22:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 00:06:34
Intellibox 1 met Digikeijs 5033
door
hein frunt
Vandaag
om 00:00:48
Heen, En en Weer: de tram.
door
Huup
20 januari 2021, 23:54:52
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
20 januari 2021, 23:50:33
Mat '36, 445. Zelfbouw.
door
Rob Bennis
20 januari 2021, 23:34:22
Heris 2021, nieuws van de fabrikant
door
Chris
20 januari 2021, 23:21:15
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
door
Reinier Z.
20 januari 2021, 23:02:35
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij
door
jaco1988
20 januari 2021, 22:54:00
Projekt 083-338
door
Noordernet
20 januari 2021, 22:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
20 januari 2021, 21:37:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 (gelezen 2210 keer)
moonlicht
Offline
Berichten: 286
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
«
Reactie #30 Gepost op:
25 oktober 2020, 10:41:12 »
ik denk dat ik het begrijp
simpel gezegd , het is alleen de ganghendel die word omgekeerd, niks te doen met de schuifbeweging van de cilinders
was n.l. aan het googelen en dan krijg je andere voorstellingen
bedankt
Cor
Gelogd
ErikvanGarderen
Offline
Berichten: 12
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
«
Reactie #31 Gepost op:
22 december 2020, 07:44:06 »
De Wielen
Het is helaas al weer wat langer geleden dat een update is geplaatst. Door wat achterstallig werk staat het NS7000 werk op een wat lager pitje. Bij deze een stukje over de wielen van het grote voorbeeld en het model.
Het beeld van een stoomlocomotief wordt onder andere bepaald door de wielen waar deze op staat.
Voor de NCS41-50 was het vinden van bruikbare wielen nog wel een kleine zoektocht. Loopwielen in schaal Nul met een voorbeeldmaat van 800mm en 8 spaken zijn bijvoorbeeld niet te vinden als normaal handelsartikel. Slaters heeft wel loopwielen met 8 spaken, maar de diameter daarvan is ruim een millimeter te groot.
Drijfwielen met een voorbeeldmaat van 1350mm, het juiste aantal spaken en de kruktap tussen de spaken zijn er bij Slaters wel. Helaas is bij de verkrijgbare wielen de slag van de kruk 650mm in plaats van 550 mm en ook dat levert dus problemen op in model (De DJH H0 versie van de NCS41-50 had daar overigens ook last van).
De verschillen in maat zijn uiteraard wel weg te werken. De meest simpele actie geldt de kruktapafstand van de drijfwielen. Aangezien de Slaters wielen voorzien zijn van kunststof spaken en krukwangen, is boren met een fijn boortje geen probleem. De kunst is om bij dit soort activiteiten te borgen dat bij alle vier de wielen de slaglengte precies gelijk is, om te voorkomen dat de koppelstangen vastlopen. Het maakt hierbij niet eens uit of de kruktapafstand een halve millimeter te groot of te klein is (het kan consequenties hebben voor de vrijloop van de voorloophefboom), maar wel dat alle kruktapafstanden in dat geval dezelfde afwijking krijgen.
Om dit voor elkaar te krijgen heb ik een Slaters asje rechtop in een machineklemmetje gezet. De kop van de as is vierkant, dus de passing van elk wiel op de as is identiek. Om te voorkomen dat de wielen scheef op deze as zitten heb ik de Slaters wielen aan de achterzijde wel allemaal gevlakt door het wiel met draaiende bewegingen over een stuk waterproof 240 schuurpapier te bewegen en daarmee door te gaan tot het messing stuk wat over de as valt egaal geschuurd was. Het eerste wiel is vervolgens op de as gemonteerd en de inbusbout is stevig aangedraaid.
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlIA6yTqReZWqN9EQ?e=uul6Nv
Voor het eerste wiel heb ik vervolgens de afstand van het centrum van de boorkolom tot de wielas vastgesteld en vervolgens was het eerste nieuwe gat zo geboord. Na het eerste wiel was het een klein kunstje om de overige drie aangedreven wielen ook te voorzien van een kruktapgat op de juiste plaats. Omdat de kruktappen van slaters bestaan uit cilinderkopboutjes heb ik daarna alle wielen omgekeerd nogmaals op de drijfas moeten monteren en per stuk met een grotere boor ter plaatste van het kruktapgat iets moeten inboren om de cilinderkop verzonken te krijgen.
De drijfwielen zijn hiermee echter nog niet klaar. De krukwangen zijn namelijk nog steeds gemaakt op de te grote kruktafafstand van de originele wielen. Ik heb dus bij elk wiel met behulp van een figuurzaag het teveel aan krukwang weggehaald eb vervolgens met een vijltje de krukwangen zo mooi mogelijk vormgegeven. Het verschil voor en na de aanpassingen is op deze foto te zien:
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlEDJjhomd-jKQxWQ?e=cJrpRj
De loopwielen vereisten iets meer werk. Ik heb uiteindelijk ook gewoon de te grote Slaters loopwielen gekocht Het model is uiteraard ook rijdend te krijgen zonder dat aan de wielen aanpsssingen gedaan moeten worden. Omdat ik de oorspronkelijke versie wilde maken met spatborden over de achterste loopwielen heen heb ik besloten om de loopwielen toch iets af te draaien. De wielbanden zijn dik genoeg om een millimeter af te halen zonder dat dit er lelijk uit begint te zien. Afdraaien komt bij het grote voorbeeld uiteraard ook voor en een millimeter in schaal verwijderen komt dus neer op ongeveer 45 millimeter bij het grote voorbeeld. Dat is minder dan wat er bij het grote voorbeeld maximaal afgedraaid mag worden en levert zoals gezegd dus geen slecht beeld op.
Het afdraaien is niet zo maar te doen door de wielas in de draaibank te spannen en de beitel op het wiel te zetten. De stalen as zit klemmend op de kunststof binnenzijde van de loopwielen. Alleen de wielbanden bij deze wielen is van metaal (automatenstaal o.i.d.) gemaakt. Om te voorkomen dat de ascenters en de spaken kapot gedraaid worden heb ik een hulpwerkstuk gemaakt zodat bij het draaien de wielbanden zelf worden vastgehouden en de assen en spaken niet belast worden.
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlG6zdYiZJ1oKgMOg?e=B6salE
Het hulpgereedschap bestaat uit een achterzijde die in de drieklauw van de draaibank komt. Het af te draaien wiel wordt met de flens op dat hulpstuk geplaatst. Het hulpstuk heeft een eigen as met de juiste diameter zodat het wiel gecentreerd is. Als het wiel is geplaatst wordt het opgesloten met een messing ring die met vier boutjes M3 wordt vastgeschroefd tussen de spaken door. Om het afdraaien snel te doen met simpele beitels is de buitendiameter van het hulpogereedschap gelijk gemaakt aan de buitendiameter die de afgedraaide wielflens moet hebben en is de buitendiameter van het opsluitstuk gelijk gemaakt aan de buitendiameter van de wielband op het smalste deel van het conisch (1:20) verlopende loopvlak. Het sluitstuk heeft dezelfde coniciteit zodat dit al als ee hulpmiddel gebruikt kan worden om optische de draaibank in te stellen op conisch afdraaien.
Het draaien is zelfs als geen speciale wielbandprofielbeitel wordt gebruikt een fluitje van een cent. Binnen 10 minuten was elk wiel tot op de juiste diameter afgedraaid en gereed. Aan de foto is te zien dat het hulpgereedschap goed laat zien wanneer je klaar bent.
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlHrR8airWcO_VHLg?e=krmYeN
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0