Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:13:28
helix n spoor door Joz
Vandaag om 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:31:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 20:18:20
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 20:09:55
Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 19:58:24
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:47:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 19:42:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 19:10:12
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 18:42:18
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
  

Auteur Topic: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0  (gelezen 5970 keer)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #30 Gepost op: 25 October 2020, 10:41:12 »
ik denk dat ik het begrijp
simpel gezegd , het is alleen de ganghendel die word omgekeerd, niks te doen met de schuifbeweging van de cilinders

was n.l. aan het googelen en dan krijg je andere voorstellingen

bedankt
Cor

ErikvanGarderen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #31 Gepost op: 22 December 2020, 07:44:06 »
De Wielen

Het is helaas al weer wat langer geleden dat een update is geplaatst. Door wat achterstallig werk staat het NS7000 werk op een wat lager pitje. Bij deze een stukje over de wielen van het grote voorbeeld en het model.

Het beeld van een stoomlocomotief wordt onder andere bepaald door de wielen waar deze op staat.
Voor de NCS41-50 was het vinden van bruikbare wielen nog wel een kleine zoektocht. Loopwielen in schaal Nul met een voorbeeldmaat van 800mm en 8 spaken zijn bijvoorbeeld niet te vinden als normaal handelsartikel. Slaters heeft wel loopwielen met 8 spaken, maar de diameter daarvan is ruim een millimeter te groot.
Drijfwielen met een voorbeeldmaat van 1350mm, het juiste aantal spaken en de kruktap tussen de spaken zijn er bij Slaters wel. Helaas is bij de verkrijgbare wielen de slag van de kruk 650mm in plaats van 550 mm en ook dat levert dus problemen op in model (De DJH H0 versie van de NCS41-50 had daar overigens ook last van).

De verschillen in maat zijn uiteraard wel weg te werken. De meest simpele actie geldt de kruktapafstand van de drijfwielen. Aangezien de Slaters wielen voorzien zijn van kunststof spaken en krukwangen, is boren met een fijn boortje geen probleem. De kunst is om bij dit soort activiteiten te borgen dat bij alle vier de wielen de slaglengte precies gelijk is, om te voorkomen dat de koppelstangen vastlopen. Het maakt hierbij niet eens uit of de kruktapafstand een halve millimeter te groot of te klein is (het kan consequenties hebben voor de vrijloop van de voorloophefboom), maar wel dat alle kruktapafstanden in dat geval dezelfde afwijking krijgen.
Om dit voor elkaar te krijgen heb ik een Slaters asje rechtop in een machineklemmetje gezet. De kop van de as is vierkant, dus de passing van elk wiel op de as is identiek. Om te voorkomen dat de wielen scheef op deze as zitten heb ik de Slaters wielen aan de achterzijde wel allemaal gevlakt door het wiel met draaiende bewegingen over een stuk waterproof 240 schuurpapier te bewegen en daarmee door te gaan tot het messing stuk wat over de as valt egaal geschuurd was. Het eerste wiel is vervolgens op de as gemonteerd en de inbusbout is stevig aangedraaid.
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlIA6yTqReZWqN9EQ?e=uul6Nv

Voor het eerste wiel heb ik vervolgens de afstand van het centrum van de boorkolom tot de wielas vastgesteld en vervolgens was het eerste nieuwe gat zo geboord. Na het eerste wiel was het een klein kunstje om de overige drie aangedreven wielen ook te voorzien van een kruktapgat op de juiste plaats. Omdat de kruktappen van slaters bestaan uit cilinderkopboutjes heb ik daarna alle wielen omgekeerd nogmaals op de drijfas moeten monteren en per stuk met een grotere boor ter plaatste van het kruktapgat iets moeten inboren om de cilinderkop verzonken te krijgen.
De drijfwielen zijn hiermee echter nog niet klaar. De krukwangen zijn namelijk nog steeds gemaakt op de te grote kruktafafstand van de originele wielen. Ik heb dus bij elk wiel met behulp van een figuurzaag het teveel aan krukwang weggehaald eb vervolgens met een vijltje de krukwangen zo mooi mogelijk vormgegeven. Het verschil voor en na de aanpassingen is op deze foto te zien:
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlEDJjhomd-jKQxWQ?e=cJrpRj

De loopwielen vereisten iets meer werk. Ik heb uiteindelijk ook gewoon de te grote Slaters loopwielen gekocht Het model is uiteraard ook rijdend te krijgen zonder dat aan de wielen aanpsssingen gedaan moeten worden. Omdat ik de oorspronkelijke versie wilde maken met spatborden over de achterste loopwielen heen heb ik besloten om de loopwielen toch iets af te draaien. De wielbanden zijn dik genoeg om een millimeter af te halen zonder dat dit er lelijk uit begint te zien. Afdraaien komt bij het grote voorbeeld uiteraard ook voor en een millimeter in schaal verwijderen komt dus neer op ongeveer 45 millimeter bij het grote voorbeeld. Dat is minder dan wat er bij het grote voorbeeld maximaal afgedraaid mag worden en levert zoals gezegd dus geen slecht beeld op.
Het afdraaien is niet zo maar te doen door de wielas in de draaibank te spannen en de beitel op het wiel te zetten. De stalen as zit klemmend op de kunststof binnenzijde van de loopwielen. Alleen de wielbanden bij deze wielen is van metaal (automatenstaal o.i.d.) gemaakt. Om te voorkomen dat de ascenters en de spaken kapot gedraaid worden heb ik een hulpwerkstuk gemaakt zodat bij het draaien de wielbanden zelf worden vastgehouden en de assen en spaken niet belast worden.
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlG6zdYiZJ1oKgMOg?e=B6salE
Het hulpgereedschap bestaat uit een achterzijde die in de drieklauw van de draaibank komt. Het af te draaien wiel wordt met de flens op dat hulpstuk geplaatst. Het hulpstuk heeft een eigen as met de juiste diameter zodat het wiel gecentreerd is. Als het wiel is geplaatst wordt het opgesloten met een messing ring die met vier boutjes M3 wordt vastgeschroefd tussen de spaken door. Om het afdraaien snel te doen met simpele beitels is de buitendiameter van het hulpogereedschap gelijk gemaakt aan de buitendiameter die de afgedraaide wielflens moet hebben en is de buitendiameter van het opsluitstuk gelijk gemaakt aan de buitendiameter van de wielband op het smalste deel van het conisch (1:20) verlopende loopvlak. Het sluitstuk heeft dezelfde coniciteit zodat dit al als ee hulpmiddel gebruikt kan worden om optische de draaibank in te stellen op conisch afdraaien.
Het draaien is zelfs als geen speciale wielbandprofielbeitel wordt gebruikt een fluitje van een cent. Binnen 10 minuten was elk wiel tot op de juiste diameter afgedraaid en gereed. Aan de foto is te zien dat het hulpgereedschap goed laat zien wanneer je klaar bent.
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlHrR8airWcO_VHLg?e=krmYeN