Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa Rheingold door Martijn de Kuiper
Vandaag om 07:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:12:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:00:07
25 jaar geleden door Lolke Bijlsma
Vandaag om 06:38:55
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:35:51
Raadplaatje door GerardvV
17 juni 2021, 23:47:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rolando
17 juni 2021, 22:39:25
(Extra) Luidspreker plaatsen in dummyloc achter soundloc… door Mar-Cas
17 juni 2021, 22:31:42
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Floris
17 juni 2021, 22:17:21
Van China naar Tilburg door Hendrik Jan
17 juni 2021, 21:50:22
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Haradigi
17 juni 2021, 21:42:48
Werkplaats - (Baanplan H0) door Aford
17 juni 2021, 21:17:40
Welk merk rails aanschaffen? HO. door Martin Hornis
17 juni 2021, 21:06:43
Falkenheim door Overet
17 juni 2021, 21:04:37
Show je werkplek door Tomasso
17 juni 2021, 21:01:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Martin Hornis
17 juni 2021, 20:57:37
NS 1600-1700-1800 infodraadje. door Freek Jonkers
17 juni 2021, 20:57:15
Hoe bekabeling onder de baan mooi leggen door Klaas Zondervan
17 juni 2021, 20:40:13
Piko NS1100, materieelbespreking door Rondje_HO
17 juni 2021, 19:46:24
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door R v/d Hoven
17 juni 2021, 19:45:41
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn" door tijgernootje
17 juni 2021, 18:12:43
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
17 juni 2021, 17:58:44
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
17 juni 2021, 17:54:45
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door g-j
17 juni 2021, 17:23:45
De fabriek - Spoor 0 door Marc tramt
17 juni 2021, 17:22:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 juni 2021, 16:56:56
Zoekplaatje, NS 6312 met machinist, waar? door Jeronimos
17 juni 2021, 16:27:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door R v/d Hoven
17 juni 2021, 16:24:58
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
17 juni 2021, 15:55:16
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
17 juni 2021, 15:35:05
  

Auteur Topic: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0  (gelezen 2724 keer)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #30 Gepost op: 25 oktober 2020, 10:41:12 »
ik denk dat ik het begrijp
simpel gezegd , het is alleen de ganghendel die word omgekeerd, niks te doen met de schuifbeweging van de cilinders

was n.l. aan het googelen en dan krijg je andere voorstellingen

bedankt
Cor

ErikvanGarderen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« Reactie #31 Gepost op: 22 december 2020, 07:44:06 »
De Wielen

Het is helaas al weer wat langer geleden dat een update is geplaatst. Door wat achterstallig werk staat het NS7000 werk op een wat lager pitje. Bij deze een stukje over de wielen van het grote voorbeeld en het model.

Het beeld van een stoomlocomotief wordt onder andere bepaald door de wielen waar deze op staat.
Voor de NCS41-50 was het vinden van bruikbare wielen nog wel een kleine zoektocht. Loopwielen in schaal Nul met een voorbeeldmaat van 800mm en 8 spaken zijn bijvoorbeeld niet te vinden als normaal handelsartikel. Slaters heeft wel loopwielen met 8 spaken, maar de diameter daarvan is ruim een millimeter te groot.
Drijfwielen met een voorbeeldmaat van 1350mm, het juiste aantal spaken en de kruktap tussen de spaken zijn er bij Slaters wel. Helaas is bij de verkrijgbare wielen de slag van de kruk 650mm in plaats van 550 mm en ook dat levert dus problemen op in model (De DJH H0 versie van de NCS41-50 had daar overigens ook last van).

De verschillen in maat zijn uiteraard wel weg te werken. De meest simpele actie geldt de kruktapafstand van de drijfwielen. Aangezien de Slaters wielen voorzien zijn van kunststof spaken en krukwangen, is boren met een fijn boortje geen probleem. De kunst is om bij dit soort activiteiten te borgen dat bij alle vier de wielen de slaglengte precies gelijk is, om te voorkomen dat de koppelstangen vastlopen. Het maakt hierbij niet eens uit of de kruktapafstand een halve millimeter te groot of te klein is (het kan consequenties hebben voor de vrijloop van de voorloophefboom), maar wel dat alle kruktapafstanden in dat geval dezelfde afwijking krijgen.
Om dit voor elkaar te krijgen heb ik een Slaters asje rechtop in een machineklemmetje gezet. De kop van de as is vierkant, dus de passing van elk wiel op de as is identiek. Om te voorkomen dat de wielen scheef op deze as zitten heb ik de Slaters wielen aan de achterzijde wel allemaal gevlakt door het wiel met draaiende bewegingen over een stuk waterproof 240 schuurpapier te bewegen en daarmee door te gaan tot het messing stuk wat over de as valt egaal geschuurd was. Het eerste wiel is vervolgens op de as gemonteerd en de inbusbout is stevig aangedraaid.
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlIA6yTqReZWqN9EQ?e=uul6Nv

Voor het eerste wiel heb ik vervolgens de afstand van het centrum van de boorkolom tot de wielas vastgesteld en vervolgens was het eerste nieuwe gat zo geboord. Na het eerste wiel was het een klein kunstje om de overige drie aangedreven wielen ook te voorzien van een kruktapgat op de juiste plaats. Omdat de kruktappen van slaters bestaan uit cilinderkopboutjes heb ik daarna alle wielen omgekeerd nogmaals op de drijfas moeten monteren en per stuk met een grotere boor ter plaatste van het kruktapgat iets moeten inboren om de cilinderkop verzonken te krijgen.
De drijfwielen zijn hiermee echter nog niet klaar. De krukwangen zijn namelijk nog steeds gemaakt op de te grote kruktafafstand van de originele wielen. Ik heb dus bij elk wiel met behulp van een figuurzaag het teveel aan krukwang weggehaald eb vervolgens met een vijltje de krukwangen zo mooi mogelijk vormgegeven. Het verschil voor en na de aanpassingen is op deze foto te zien:
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlEDJjhomd-jKQxWQ?e=cJrpRj

De loopwielen vereisten iets meer werk. Ik heb uiteindelijk ook gewoon de te grote Slaters loopwielen gekocht Het model is uiteraard ook rijdend te krijgen zonder dat aan de wielen aanpsssingen gedaan moeten worden. Omdat ik de oorspronkelijke versie wilde maken met spatborden over de achterste loopwielen heen heb ik besloten om de loopwielen toch iets af te draaien. De wielbanden zijn dik genoeg om een millimeter af te halen zonder dat dit er lelijk uit begint te zien. Afdraaien komt bij het grote voorbeeld uiteraard ook voor en een millimeter in schaal verwijderen komt dus neer op ongeveer 45 millimeter bij het grote voorbeeld. Dat is minder dan wat er bij het grote voorbeeld maximaal afgedraaid mag worden en levert zoals gezegd dus geen slecht beeld op.
Het afdraaien is niet zo maar te doen door de wielas in de draaibank te spannen en de beitel op het wiel te zetten. De stalen as zit klemmend op de kunststof binnenzijde van de loopwielen. Alleen de wielbanden bij deze wielen is van metaal (automatenstaal o.i.d.) gemaakt. Om te voorkomen dat de ascenters en de spaken kapot gedraaid worden heb ik een hulpwerkstuk gemaakt zodat bij het draaien de wielbanden zelf worden vastgehouden en de assen en spaken niet belast worden.
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlG6zdYiZJ1oKgMOg?e=B6salE
Het hulpgereedschap bestaat uit een achterzijde die in de drieklauw van de draaibank komt. Het af te draaien wiel wordt met de flens op dat hulpstuk geplaatst. Het hulpstuk heeft een eigen as met de juiste diameter zodat het wiel gecentreerd is. Als het wiel is geplaatst wordt het opgesloten met een messing ring die met vier boutjes M3 wordt vastgeschroefd tussen de spaken door. Om het afdraaien snel te doen met simpele beitels is de buitendiameter van het hulpogereedschap gelijk gemaakt aan de buitendiameter die de afgedraaide wielflens moet hebben en is de buitendiameter van het opsluitstuk gelijk gemaakt aan de buitendiameter van de wielband op het smalste deel van het conisch (1:20) verlopende loopvlak. Het sluitstuk heeft dezelfde coniciteit zodat dit al als ee hulpmiddel gebruikt kan worden om optische de draaibank in te stellen op conisch afdraaien.
Het draaien is zelfs als geen speciale wielbandprofielbeitel wordt gebruikt een fluitje van een cent. Binnen 10 minuten was elk wiel tot op de juiste diameter afgedraaid en gereed. Aan de foto is te zien dat het hulpgereedschap goed laat zien wanneer je klaar bent.
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlHrR8airWcO_VHLg?e=krmYeN