Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:08:45
4 ledjes op één voorweerstand? door NL-modelspoor
Vandaag om 21:04:43
Roco 290 digtaliseren door Syb030
Vandaag om 21:02:11
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 21:01:54
S3/6, de grote ontbrekende… door Syb030
Vandaag om 20:44:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:39:06
Problemen met digitale koppeling Roco door De eerste Ivo
Vandaag om 20:20:19
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
  

Auteur Topic: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m  (gelezen 12195 keer)

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #15 Gepost op: 27 September 2020, 00:35:39 »
Goedenavond,

hierbij versie 2, hoewel ik al heel wat versies langs heb gehad.

3D view:


Schaduwstation:


Bovenste niveau:


@Ronald: Allereerst het schaduwstation.
Opzet niet veranderd, maar wel 1 spoor minder.
Het lastige is dat het station de plaat in tweeën deelt. Beste alternatief had 3,96 % helling, dus nog steeds teveel voor 2 richting verkeer.
@Bert, ik zag je berichtje net. Ga ik nog proberen, maar het gevolg is bijna elke keer dat alles anders wordt en ik dus gewoon een nieuwe baan aan het maken ben.
Voor nu blijft het dus 1 richting en de steile helling dus naar beneden nemen.

@Bas:
Ik heb de 2 ovalen verborgen.
Ik heb de binnenste (nog) niet weggehaald.
Het idee hiervan is dat je vanuit de "industrie" je achteruit kunt steken zonder de hoofdbaan te blokkeren.
Ik weet echter nog steeds niet goed hoe ik dit stukje zal inrichten, mede in combinatie met het spoor dat van onderaf komt, waar nu een lokloods op geplaatst is.
Het weghalen van het binnenste spoor geeft wat meer ruimte.

@Jeronimos:
Het achterste spoortje heb ik nog even open gelaten. Met het bouwen maar kijken wat mooier is.
Ik heb echter je idee wel verder uitgewerkt.
Echter niet aan de achterzijde, maar aan de voorzijde.
Door het weghalen van de aansluiting van de binnenste ovaal kan het andere spoor iets naar binnen.
Bijkomend voordeel is dat het wat kronkelt en niet zo strak parallel aan de voorzijde ligt.

Graag hoor ik:
- is dit een verbetering?
- Binnenste ovaal links helemaal weghalen en dus hoofdbaan blokkeren indien je van de doodlopende sporen komt?
- Indien ik het ovaal weghaal dan alle industrie van onder laten komen?
- Nog een goed idee voor het sporenverloop deze "industrie spoortjes"?

Groeten Remko

PS: De opmerking over de beperkte hoogte van de bergen boven is terecht.
Heb ik links wel wat aangepast in Wintrack, maar komt er niet zo uit als ik wil. Voor nu niet zo belangrijk.
« Laatst bewerkt op: 27 September 2020, 14:32:55 door Remko_H0 »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #16 Gepost op: 27 September 2020, 11:55:23 »
Ja, kan ook. Je zou dit spoor dan niet alleen gebruiken voor het "opnieuw betreinen" (als je begrijpt wat ik bedoel)  maar ook de functie kunnen verbreden, door het te gebruiken om een sneltrein een stoptrein te laten passeren.
Jeroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #17 Gepost op: 27 September 2020, 14:30:10 »
Klopt.
Beide opties zijn mogelijk, ook afhankelijk van de inrichting in koploper.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6305
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #18 Gepost op: 27 September 2020, 17:40:21 »
Hoi Remco,

Is het geen optie om een helix te maken? Als im zo snel zie zou dat de oplossing kunnen zijn voor de te steile helling (vanaf station richting rechts). Als je an het spoor dat links het station uitgaat langzaam laat dalen (zodat de 2 tunnel ingangen niet direct naast elkaar liggen maar op ander niveau) dan is 2 richting verkeer mogelijk. Geeft veel meer demensie aan het verkeer op je baan.

Ik zou het schaduw station niet direct van minder sporen voorzien. Zo dacht ik eerder ook maar dat was toch een van mijn redenen om alles te slopen en geheel overnieuw te beginnen.

Gr Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #19 Gepost op: 27 September 2020, 18:12:16 »
Frank,

de helix is wel eens door mijn gedachten gegaan, maar neemt tov zo'n kleine baan wel veel ruimte in.
Met een buitenstraal van R3 (483 mm) heb je het over 1 meter.

Je bedoelt de helix dan rechts en dan 1 spoor breed?
R2 (421 mm) 1 spoor breed moet misschien wel willen. De kunst is om eerst iets bij het station weg te komen, zodat je daar niet onderdoor hoeft.

Ik snap je opmerking over de sporen links van het station niet.
Beide sporen gaan naar hetzelfde station, dus verschillende hoogtes gaat dan niet, maar misschien snap ik je niet.

Bedankt voor de tip. Ik ga eens in Wintrack puzzelen.

Gr. Remko

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6305
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #20 Gepost op: 27 September 2020, 19:44:20 »
Hoi Remco,

In feite heb je de aanzet en de plaats voor de helix al in je plan zitten..



Weet niet welke radius je hier gebruikt heb maar je zal al snel R4 moeten toepassen om voldoende vrije ruimte en acceptabele stijging te krijgen.

Ik heb even wat ingetekend op jouw grondvlak in Anyrail



Hier is de helix in R4 en ik heb het spoor de andere kant op in helling gelegd (rode pijl met A). De ingang van de tunnels (B) komt dan niet naast elkaar maar meer onder elkaar...

Op deze wijze krijg je dus een zichtbaar stijgend (of dalend, vanaf het station komend) spoor naar het station en na het station zakt het via de helix naar je schaduwstation.

Kijk maar of het een optie is.

Succes Frank


Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #21 Gepost op: 27 September 2020, 20:44:03 »
Frank,

bedankt voor de uitleg.
Helemaal duidelijk.
Al even in Wintrack aan het kijken.
Hoeveel vrije ruimte ga jij vanuit tussen de sporen?
Ik heb nu 90 mm genomen, maar ik rij alleen diesel en stoomtreinen.
Je moet R4 gebruiken of R3 met een recht stuk.




Probleem is ook dat het andere spoor om de helix heen moet.
Ik heb nog een ander opzetje, maar ik zie het nog niet passen binnen de huidige afmetingen.



Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #22 Gepost op: 27 September 2020, 21:00:38 »
Veel kleiner dan dit wordt het niet.



De baan, die nu nog kruist met de spiraal moet er ook nog buitenom.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6305
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #23 Gepost op: 28 September 2020, 06:39:04 »
Welke radius (en welk type/merk rails) heb je nu voor de helix gebruikt?

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #24 Gepost op: 28 September 2020, 12:20:17 »
Ik heb Piko A rails en heb volgens mij R4 gebruikt voor de helix.
Vanavond even checken.

De straal van R4 is 546 mm.
Dit betekent dat een volledige ronde 3,42 meter is.
Om 9 cm hoogteverschil te halen is de helling 2,62%.

Hoeveel ruimte houd jij aan tussen 2 kruizende sporen?

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #25 Gepost op: 28 September 2020, 15:15:48 »
Remko,

Hierbij een sugestie.

Kanttekeningen vooraf:
- stijgingspercentgage op 3,0 %
- bij rechts verkeer ga je stijgen via de binnenste boog;
  plan kan je natuurlijk in spiegelbeeld maken
- hoogte zichtbaar deel op 122 mm tov schaduwstation
- minimale hoogte van kruisende sporen rechtsboven is 80 mm; kritisch qua doorrijhoogte
- rangeer en stationsgebied niet uitgewerkt
- wissel direct na boog, beter is om een stukje recht ertussen te leggen
- in schaduwstation éénrichtingsverkeer, in zichtbaar deel tweerichtingsverkeer;
  vandaar de overloopwissels in het verborgen deel.
- drie parallelle sporen aan de voorzijde wellicht niet erg speels.
- links in het zichtbare deel een erg krappe boog.
- om het passend te krijgen hier en daar wat flexrails gebruikt.

Mogelijk lijkt het op het baanplan dat ik heb. Daarmee wil ik beslist niet zeggen dat dat beter is. Waarschijnlijk is dat mijn tunnelvisie!



Mogelijk brengt het je op gedachten?

Groet Jureon

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5028
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #26 Gepost op: 28 September 2020, 17:34:36 »
Ik denk niet dat 4% zo'n drama is. De lengte van je treinen speelt ook erg mee . Als ik naar jouw baanplan kijkt dan zal je langste wagonsleep bestaan uit ~2 rijtuigen? Dan kom je misschien met 5% ook nog wel weg.

Zou wel voor de zekerheid kijken hoe je lichtste lok het doet  (y)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #27 Gepost op: 28 September 2020, 19:06:07 »
@ Juroen,
bedankt voor je opzetje.
Eens kijken of ik tot nieuwe inzichten kom.

@Bas
Ik denk dat ik het schaduwstation maar eens leg en aan elkaar aansluit.
Dan maar eens proberen wat de 4% betekent, voor de korte treinen.

Groeten Remko

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #28 Gepost op: 29 September 2020, 22:01:36 »
Ik zit nog een beetje met de invulling van het sporenplan binnen de linker lus.

Uitgangspunt is/was:


Idee is dat er iets van industrie - houtzagerij, etc  of iets met behandelen van stoomlocs komt (mini bw).
Door de 2 lussen is de ruimte klein.
De reden voor de binnenste lus is het hebben van een spoor, zodat je het hoofdspoor niet blokkeert om de baan weer op te komen vanuit het industrie gebied.

Als ik deze "eis' loslaat wordt de ruimte iets groter en is het misschien beter om dit gebied van onder te naderen.
Dit geeft iets meer lengte.

bijvoorbeeld:



Is dit beter of minder dan optie 1, zoals het was?

Hebben jullie ideeën over het sporenverloop?

Alvast bedankt,

Remko


Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #29 Gepost op: 01 October 2020, 21:42:55 »
Iemand een mening / tip / idee?