Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 16:04:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:03:22
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 14:59:53
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 279392 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1635 Gepost op: 01 July 2025, 11:44:34 »
Dank, dat is een interessant artikel. Grappig dat in het Zwitserse Duits een perron een 'Perron' wordt genoemd i.p.v. Bahnsteig (zoals een band een 'Pneu' is i.p.v. Reifen en een fiets een 'Velo' i.p.v. Fahrrad). Wist ik niet.

Inderdaad een gekke spoorsituatie rond Bazel. Als je daar vanuit Duitsland Zwitserland binnenrijdt, dan is zo'n beetje het eerste wat je ziet een gigantisch rangeerterrein met vooral veel DB-materieel. Echt heel groot. 
« Laatst bewerkt op: 01 July 2025, 12:12:47 door Vislijn »

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 615
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1636 Gepost op: 30 July 2025, 19:28:00 »
 ;)
Is er nu toch een punt gezet achter het draadje korte geschiedenis van de IJmuidense spoorlijn?

Het was boeiend!
Vrindelijke groet.

R.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1637 Gepost op: 01 August 2025, 16:14:24 »
Wat mij betreft niet  :), maar de activiteit staat inderdaad wel op een wat lager pitje. Vakantie en drukte op het werk zorgen voor minder bijdragen van mijn kant.
Ik heb meer dan 2000 foto's van de IJmuidenlijn in mijn digitale archief, maar veel daarvan heb ik hier al geplaatst (zou iemand het merken als ik een foto voor de tweede keer zou plaatsen?  :-X ;) ) maar er zijn er ook veel die niet heel interessant zijn, of die ik om reden van auteursrecht niet mag delen. De spoeling wordt wel wat dunner.

Hier is nog een heel aardige plaat, die velen van jullie al eens gezien zullen hebben omdat deze ook in het 2200/2400 boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer staat:



19 maart 1960. DE-loc 2272 passeert met een vistrein bestaande uit zes koelwagens station Velsen-IJmuiden Oost, met bestemming Amsterdam-Rietlanden (en vandaar gaan de wagens verder Europa in). We kijken in noordoostelijke richting. Rechts van de loc de goederenloods van Van Gend & Loos met voor de deur drie "geelbanders" voor stukgoedvervoer. Links, achter de laatste koelwagen, is net nog de overkapping van het middenperron te zien. Goed is te zien hoe enorm lang het perron was van dit ooit belangrijke en drukke overstapstation.
Foto: R. Ankersmit via https://www.klassiekebeveiliging.com/ .

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 615
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1638 Gepost op: 01 August 2025, 16:27:12 »
 ;)
In de komkommertijd toch een mooie plaat van de vistrein.

Of dubbele foto's betrapt worden?
In elk geval is het opgemerkt dat het draadje verder gaat!
Mooi ;)
Vrindelijke groet.

R.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1639 Gepost op: 01 August 2025, 16:40:06 »
Tis dat ik heel weinig uit het eigen archief heb, anders wist ik het wel.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1640 Gepost op: 04 August 2025, 10:03:31 »


Het begin van een (vakantie-)reis, op het perron van de halte IJmuiden-Julianakade. De vrouw met de koffers en (zo stel ik mij voor) de fotograaf zelf wachten op de trein naar Haarlem en Amsterdam, die straks tevoorschijn zal komen vanachter de houten blokpost annex plaatskaartenkantoor. Ik verwacht dat ze zullen overstappen op een trein die hen naar veel verdere, hopelijk zonniger oorden zal vervoeren. Maar voordat hun trein langs het perron zal voorrijden, zal de haltechef eerst zijn onderkomen moeten verlaten om de spoorbomen handmatig naar beneden te draaien. Het toestel dat daarvoor werd gebruikt bevond zich aan de andere kant van het gebouwtje. Op het schuine vlak rechts zien we nog net een stukje van de tekst "Reis per spoor mooi Nederland door" die met witte stenen in de voortuin van de spoorwoning was gelegd. Deze woning blijft hier zelf net buiten beeld.

Op het haltegebouwtje staat 'IJMJ', de NS-code voor IJmuiden-Julianakade. Op het bord links staat de naam voluit geschreven.

Rechts de toren van de voormalige PEN-elektriciteitscentrale. Daarnaast de torenspits van de R-K Gregoriuskerk en verder naar links, achter het dichte gebladerte, de spits van de Nieuwe Kerk. De villa die daarvoor staat is vandaag de dag nog terug te vinden, evenals de voormalige elektriciteitscentrale (minus de toren).

Ik zou dit sfeervolle tafereeltje zo rond 1965 dateren.

Foto: collectie Schelvis
« Laatst bewerkt op: 04 August 2025, 10:38:43 door Vislijn »

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1641 Gepost op: 04 August 2025, 10:46:07 »
Zomertijd is meestal komkommertijd op tv en in de krant dus kunnen 2 plaatjes van de vistrein maar niet op de IJmuidenlijn nu ook wel  :angel:

Met de 6454 langs de toen nog laag gelegen halte De Vink bij Leiden op 16 mei 1992. De voetbrug was voor de verbinding tussen beide perrons. De nieuwe versie van de halte, hoger in verband met de nieuwe hoger gelegen brug over de Rijn, is links zichtbaar.


Het "Luchtspoor" door de stad Rotterdam stond op het punt buiten dienst te gaan, dus op meerdere zaterdagen hier treinen gefotografeerd. De vistrein kwam slechts een keer voorbij namelijk op 14 augustus 1993 in de vorm van een 1300 met 2 wagens. De kenmerkende korte kap van Rotterdam Blaak is vaak meegenomen als 2e motief.
Beide opnames: scans van mijn dia's.

Groet, Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1642 Gepost op: 04 August 2025, 13:22:20 »
Komkommertijd of geen komkommertijd, zulke plaatjes zijn altijd welkom!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1643 Gepost op: 05 August 2025, 11:33:28 »
Op https://www.klassiekebeveiliging.com is een interessante foto te vinden van de situatie ten zuiden van station Santpoort-Noord:



[ https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/Sptn(1).jpg ]

Het is 20 februari 1960, we kijken in noordelijke richting en zien verderop het station liggen. Interessanter misschien is de situatie links: het huis daar in de verte is door zijn bouwstijl duidelijk als spoorwoning te herkennen, maar lijkt ongebruikelijk ver van het spoor af te liggen. Dat is wel te verklaren: tot 1957, dus tot de opening van de Velsertunnel en de sluiting van de spoorbrug bij Velsen, ging het spoor hier rechtdoor, vlak langs het huis, in een rechte lijn naar Westerveld en Velsen-Zeeweg. Station Santpoort-Noord bestond daarvoor nog niet, het werd pas in september 1957 geopend aan het nieuwe, iets oostelijker traject. Het oude tracé is ter hoogte van de spoorwoning nog wel te herkennen. Nu buigt het spoor meer in oostelijke richting af, om aan te sluiten op het spoor richting de tunnel, die een stuk oostelijker dan de spoorbrug was gesitueerd. Ook aan de ballast op de voorgrond is nog duidelijk te zien hoe het oude traject liep.

(Foto R. Ankersmit via Klassiekebeveiliging.com)

Ten noorden van Santpoort-Noord vertakte het spoor zich: het spoor richting IJmuiden boog terug in westelijke richting, om vlak voor Westerveld weer aan te sluiten op het oorspronkelijk traject, terwijl het spoor richting Beverwijk en Alkmaar met een fraaie boog verder ging naar de tunnel. Voorbij de halte Driehuis (voorheen Driehuis-Zuid) begint dit spoor te dalen.

Verderop, ten noorden van Santpoort-Noord fotografeerde dezelfde Roef Ankersmit op 2 april 1960 de bovengenoemde aansluiting van de lijn naar IJmuiden (naar links) op de lijn Haarlem-Uitgeest:



[ https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/Sptn(3).jpg ]

Ook hier kijken we in noordelijke richting. Op de achtergrond de bebouwing van Driehuis. De aansluiting op het oorspronkelijke traject lag iets links van de huizen die op de foto recht boven het einde van het linker perron te zien zijn.

Hier zien we de spoorwoning no. 6 van dichtbij



Over deze woning is hier wat aardige informatie te vinden. Ook lees je er waarom er tegenwoordig niet langer een 6, maar een 1 op de gevel staat.



« Laatst bewerkt op: 05 August 2025, 17:19:41 door Vislijn »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1644 Gepost op: 07 August 2025, 18:47:26 »
Ik ben zelf maar een paar keer in of rond IJmuiden geweest. Een keer was op 1 september 1997 en heb daar toen de Lovers Rail Kennemerstrand Expres ingeklemd tussen de 2207 en 2215 op het eindpunt op de foto gezet.
Voor de nummerliefhebbers, de goederenwagen voor het vervoer van fietsen was Tms 25 88 075 7 144-7, en de volgorde van de rijtuigen was LR4, LR3, LR2 en LR1 keurig op nummervolgorde.


Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1645 Gepost op: 08 August 2025, 09:32:06 »
Leuke plaat, lekkere dieselwalm! :-)

Haast onvoorstelbaar dat dit ook alweer 28 jaar geleden is...

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1646 Gepost op: Vandaag om 11:21:44 »


De voormalige wachterswoning bij de halte IJmuiden-Julianakade, vlak voor de sloop. Nadat in 1972 op de IJmuidenlijn het TPRB-systeem was ingevoerd, werden de blokposten langs de baan overbodig. Ook het seinhuis op het emplacement IJmuiden werd uit zijn functie ontheven en zou rond 1973 worden gesloopt. Rond dezelfde tijd was ook de overweg bij de Julianakade geautomatiseerd, de verkoop van kaartjes langs de lijn was al iets eerder gestaakt. We weten nu dat deze kostenbesparingen op de langere termijn niet mochten baten, de lijn werd in 1983 alsnog gesloten voor reizigersverkeer. Voor een baanwachter was geen emplooi meer en de baanwachterswoning kwam leeg te staan. Rond 1975 werd deze afgebroken, de foto zal dus van rond die tijd dateren.

We kijken hier in noordoostelijke richting. Op de gevel is nog vaag de naam 'IJmuiden-Julianakade' te zien. Hoog op de kopgevel staat deze ook. Als je goed kijkt zijn de resten van de wat aandoenlijke reclametekst "Reis per spoor mooi Nederland door", die met witte stenen op het talud was gelegd, vlak boven de rails nog wel te zien. Rechts van het huis de schoorsteen van de Mekog-kunstmestfabriek (Maatschappij ter Exploitatie van KooksOvenGas) met zijn roemruchte gele pluim, die hier al eerder uitgebreid aan de orde is geweest. Uiterst rechts een van de fraaie vakwerkmasten van de bovenleiding. Links van het huis, achter de struiken, de 'commandopost' van het sluizencomplex.

Op het huis is naast de voordeur nog duidelijk een 1 te zien, en dat begrijp ik niet helemaal. De post bij Westerveld was 8, die bij Velsen-IJmuiden Oost was 9 en later 9A, dan zou dit 10 moeten zijn.

De fotograaf is me niet bekend.

Ongeveer dezelfde plek in 2024: https://maps.app.goo.gl/bW6raLS5ArWZUAPP6

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8499
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1647 Gepost op: Vandaag om 11:31:34 »
Op het huis is naast de voordeur nog duidelijk een 1 te zien, en dat begrijp ik niet helemaal. De post bij Westerveld was 8, die bij Velsen-IJmuiden Oost was 9 en later 9A, dan zou dit 10 moeten zijn.
Huisje 10 stond bij de Velserspoorbrug, ik denk dat deze vanaf station IJmuiden is genummerd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1648 Gepost op: Vandaag om 11:47:55 »
Op Klassieke beveiliging.com staat een foto van Ankersmit waarop de 1 overduidelijk is te zien, evenals de stenen reclametekst. Dit was dus ook de enige post langs de lijn, een 2 was er niet.
Groet, Frank

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1649 Gepost op: Vandaag om 12:59:15 »
Ach ja, natuurlijk!  (y)
Ook weer opgelost. Er werd natuurlijk doorgeteld langs de doorgaande lijn richting Uitgeest (zodat no. 11 bij Velsen-Hoogovens stond staat) en niet richting IJmuiden, wat oorspronkelijk een zijtak was.

Dit is die foto van Ankersmit: https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/NEG101093-089-26.jpg , waarop overigens de tekst een andere lijkt dan op de foto daarnaast, iets met "Verz..."?



Nummer 10, bij de spoorbrug, zal op de bovenstaande foto dan een van de huizen rechts zijn geweest. Dit is een uitsnede van deze foto .
(Beeldbank Nederlands Instituut voor Militaire Historie, obj.nr. 2011-0640)

Nummer 7 is ook wat raadselachtig. Een paar posts hierboven (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222554568#msg3222554568) zien we no. 6, terwijl de woning bij Westerveld het nummer 8 draagt:


[Collectie Gemeente Velsen. HNA KNA001008920]

Je zou verwachten dat 7 dan ergens daartussen heeft gestaan. Echter, volgens het artikel waar Rick naar verwijst stond no. 7 bij no. 6. Ik heb er nooit een foto van gezien, en het is onduidelijk wanneer deze woning verdween.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:34:41 door Vislijn. Reden: aanvulling »