Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 10:50:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:25:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 09:53:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 269873 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7475
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1095 Gepost op: 27 November 2023, 10:05:23 »
Het levert in elk geval een ontzettend leuk topic op met veel kennis over de lijn in kwestie. Zo zonde van de sluiting. Aan de andere kant: was hij open gebleven dan was je er waarschijnlijk nooit zo diep ingedoken :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1096 Gepost op: 27 November 2023, 10:48:58 »
Leuk om te horen!  :)
Ik vind het vooral zelf ook leuk om foto's uit te zoeken en daar een kleine toelichting bij te schrijven vanuit de kennis die ik heb, hetzij afkomstig uit eigen waarneming of uit boeken.

 :)
Niels,

Die belangstelling is er lijkt mij wel... :)
Slechts een foto zelf genomen, ben je van kort voor de de sluiting van de lijn dan?

Ik ben van 1970 en heb vanaf 1972 vlak langs de lijn gewoond, bij Velsen-Zeeweg, en speelde met mijn vriendjes vaak in de bosjes vlak langs de spoorlijn; hutten bouwen, bomen klimmen, noem maar op. De treinen kwamen op een paar meter afstand voorbij en dat heeft indruk gemaakt (vooral de vistreinen met hun brullende 2200'en), en mooie herinneringen. Toen de lijn in 1983 voor de reizigersdienst werd gesloten, was ik dus pas 13 jaar. Daarna is het goederenverkeer nog wel een tijdje doorgegaan, maar intussen was ik steeds drukker met school en daarna ging ik studeren (en wonen) in Utrecht, ik kreeg er niet meer zoveel van mee wat er op de spoorlijn gebeurde. Om dezelfde reden is de Lovers-periode ook grotendeels aan me voorbijgegaan, ik woonde al niet meer in de buurt en was niet meer zo met treinen bezig. Zoals zo vaak gebeurt komt zo'n belangstelling dan veel later weer terug.

Dit is de enige foto van de IJmuidenlijn die ik zelf gemaakt heb:



Ik weet niet meer precies wanneer dit was. De foto heb ik met een goedkope camera gemaakt en is helaas onscherp. We zien stoomloc 7742 ('Bello') met de Hoogovens-excursietrein bij de voormalige halte Velsen-Zeeweg, de trein gaat hier terug richting Haarlem en het achterste gedeelte van de trein moet nog de Zeeweg oversteken. De trein rijdt links, het andere spoor was al sinds 1983 niet meer in gebruik en het groen neemt het over. Ook het perron links raakt al aardig overwoekerd. Volgens mij werd dat tweede spoor rond 1989 opgebroken, de foto zal vermoedelijk van vlak voor die tijd dateren, eind jaren 80 dus. De bovenleiding was al in 1985 verwijderd. Rechts van de loc de bomen en struiken van waaruit ik als kind de treinen in de gaten hield  :)

« Laatst bewerkt op: 28 November 2023, 17:28:58 door Vislijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1097 Gepost op: 27 November 2023, 11:15:45 »
 :)
Leuke foto toch.
En uniek dus.
Bello aan Zee.
Groet,
      Ronald

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1098 Gepost op: 28 November 2023, 17:12:45 »


De Trawlerkade, gezien in oostelijke richting. Er liggen twee sporen op de kade, aan het spoor dat het dichtst bij de kaderand ligt wordt zo te zien gewerkt. Er liggen stapels dwarsliggers klaar. Aan de kade een flink aantal stoomtrawlers. Aan de overkant van het water de visafslag. Een paar dagen geleden zagen we dat er aan de andere kant van dat gebouw ook sporen lagen. Daarachter, meer naar het midden van de foto, het station met bijgebouwen.

De horizon van de foto is scheef, maar als ik 'm recht zet, dan raak ik door snijverlies die goederenwagen kwijt die rechts op de achtergrond staat, en ook die mooie automobiel. Dan maar scheef.

Op de voorgrond de stoomtrawler Hercules-IJM196. Deze wist aan het begin van de oorlog naar Engeland te ontkomen en werd daar omgebouwd tot hulpmijnenveger. Na de oorlog kwam hij terug naar IJmuiden en ging verder met vissen. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Hr.Ms._Hercules_(1940)

Foto Beeldbank de Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_NN154BD01_01.
Het fotobijschrift verraadt niets over de datum, maar de IJM196 ging in 1951 uit dienst en werd in 1952 gesloopt, de foto moet dus van voor die tijd zijn.

Klik op de foto voor een vergroting.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2023, 17:24:04 door Vislijn »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8468
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1099 Gepost op: 28 November 2023, 19:44:45 »
Ik weet niet meer precies wanneer dit was.
Op 24 september 1989 volgens de administratie:




Op een onbekende datum was Tom op bezoek in IJmuiden, het tweede spoor was toen nog deels aanwezig:






N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1100 Gepost op: 28 November 2023, 22:24:01 »
In 1994 werden er meerdere stoomritten gereden, met het materieel van de Hoogovens, op de IJmuidenlijn, waarbij ook de NS 2275 (laatste bruine 2200) nog in actie kwam;
Jouw foto's zijn vermoedelijk van 16 april 1994; Daarna zijn er ook nog ritten gereden op 11 juni 1994, waarbij de 2275 zijn laatste inzetdag gehad zou moeten hebben.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1101 Gepost op: 29 November 2023, 10:26:17 »
Dank voor de data en voor de foto's, die kende ik nog niet!  (y)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1102 Gepost op: 29 November 2023, 14:37:41 »
De afbraak van het IJmuidense Visstation, 1971:






In 1971 werd het grote en fameuze visstation van IJmuiden afgebroken. Het dateerde van 1900. Op de eerste foto zien we rechts de overdekte kopsporen. Van deze sporen zouden er na de sloop twee overblijven, plus één spoor dat rechts langs het gebouw verder richting de Kop van de Haven liep, maar dat was geen perronspoor. We zagen dit spoor hier vorige week, op de foto met de rij vrachtwagens.

Op de muur is de spreuk "Juegtloon is diefstal" gekalkt. Ik dacht, misschien was dat (lagere) jeugdloon er ook wel een beetje voor bedoeld om jongeren ertoe te bewegen om iets langer op school te blijven. Voor sommigen zou dat niet per se verkeerd zijn geweest ;-). Hoe dan ook, ervoor staat een fraaie brommer. Ook hangt er nog een bord van "Van Gend & Loos - Afd. Visvervoer". Op de tweede foto een leuke FIAT 850 Coupé.

Vooral op de tweede foto is goed te zien dat het stationsgebouw al voor de sloop in slechte staat was.

Van beide foto's is me niet bekend wie de maker is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8468
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1103 Gepost op: 29 November 2023, 20:06:28 »
Jouw foto's zijn vermoedelijk van 16 april 1994;
Bedankt, dat zal vast ergens in de administratie staan waar ik niet bij kan. Het tweede spoor heeft er dan nog lang deels gelegen.

Dank voor de data en voor de foto's, die kende ik nog niet!  (y)
Ze waren tot nu toe ook nog nooit online gezet.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1104 Gepost op: 30 November 2023, 09:36:32 »
In verband met het koude weer vandaag een winterse foto:



Sneeuwpret bij de halte Julianakade in januari 1979. We kijken in zuidoostelijke richting. De trein van IJmuiden naar Haarlem is zojuist gestopt langs het perron. De achterkant staat nauwelijks vrij, maar ik neem toch aan dat-ie al stilstaat, want de bomen gaan al omhoog. Tussen de (spoor)bomen door zien we het silhouet van de watertoren aan de Evertsenstraat en daarvoor de woningen aan de Homburgstraat en het plantsoen.

Foto Collectie Gemeente Velsen via NHA. Inventarisnummer 10416.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1105 Gepost op: 01 December 2023, 14:01:45 »
In het IJmuidense havengebied stond en staat nog steeds een enorme bunker:



[23 januari 1952, foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_07694G02_01]

Tijdens de oorlog werd door de Duitsers een enorme 'Schnellbootbunker" gebouwd, vlakbij de lage buitenvuurtoren. Deze wordt tegenwoordig nog vaak 'duikbootbunker' genoemd, maar dat is dus niet helemaal correct. Hij heeft verschillende geallieerde bombardementen overleefd en ook nu nog staat de bunker er nog. Slopen is door de enorm dikke muren haast geen optie... Na de oorlog werd er een kalkzandsteenfabriek in gevestigd. Hier zien we de bunker in 1952, in zuidoostelijke richting gezien vanaf het duin waar de kleine vuurtoren en het semafoor staan.

Interessant is het spoor dat we hier op de voorgrond zien lopen; op het kaartje met de havensporen in deze post komt dit spoor niet voor. Het spoor ligt langs de Seinpostweg. Ook toen werd het zo te zien niet dagelijks gebruikt.

Hier heb ik de plek van de bunker ingetekend, zie de rode 9:



Ik neem aan dat dit spoor aftakte van het spoor langs de Strandweg. Het zal tijdens de oorlog zijn aangelegd, wanneer het verdween is onduidelijk.


« Laatst bewerkt op: 05 December 2023, 15:52:26 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1106 Gepost op: 05 December 2023, 13:37:32 »


Vanaf de aanlegsteiger van de pont zien we de trein naar IJmuiden in de boog tussen station Velsen-IJmuiden Oost en de halte Casembrootstraat. Ca. 1980, fotograaf onbekend.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1107 Gepost op: 05 December 2023, 13:51:15 »
Toevallig net met de fiets de pont gepakt en dacht nog wat zou het een mooi gezicht geweest zijn vroeger.

Ben zelf bouwjaar 83 dus ik heb alleen als kind de vistreinen en Lovers gezien.
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1108 Gepost op: 05 December 2023, 14:09:55 »
Topper.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1109 Gepost op: 05 December 2023, 14:34:19 »
De bunker staat  aan de Seinpostweg ,huis nr 70.
Er zijn loodsen omheen gebouwd zag ik op Google Earth.
Geen rails meer te zien.  >:(
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen