Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door ex44
20 December 2025, 23:19:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
20 December 2025, 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
20 December 2025, 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
20 December 2025, 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
20 December 2025, 13:56:02
  

Auteur Topic: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren  (gelezen 3796 keer)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #15 Gepost op: 02 November 2020, 11:23:50 »
Zaterdagavond een mailtje gestuurd naar DCCconcepts, vanochtend al antwoord!

Ik deel hier even hun analyse voor geïnteresseerden:

The video shows a damaged Cobalt Digital IP - the motor is being overdriven and it has damaged the gears.

We have seen a few motors with this issue - all on Uhlenbrock systems!
The internal damage is to the voltage regulator/motor control circuits.

Cobalt Motors have been tested up to 30v DCC with no problems, so we have to surmise that there are unseen high voltage spikes on the Uhlenbrock system.

AC transformer supplies are not the best as they will pass through mains spikes that can damage DCC equipment.
We have seen oscilloscope traces with spikes of 60v or so.


(Ik neem aan dat dat laatste niet in Nederland geweest zal zijn....)
Groet!  Frans

VvKan

  • Gast
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #16 Gepost op: 02 November 2020, 12:20:44 »
Ik denk, dat je de Intellibox 1 hebt.  De ongestabiliseerdheid (als dat een goed woord is)  van de Intellibox 1 is bekend.  Een (uitzonderlijke) piek van 60 Volt zou best wel eens mogelijk kunnen zijn, maar die zie je alleen op een oscilloscoop. Gewone metingen vangen dit af in gemiddelde waarden.

Excuus, ik zie nou dat het om een Intellibox 2 gaat.  Die is wel gestabiliseerd, dus waar dan piekspanningen vandaan komen zou ik niet weten.  Toch niet in voorzien in de 2  ???
« Laatst bewerkt op: 02 November 2020, 12:24:56 door VvKan. Reden: correctie »

VvKan

  • Gast
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #17 Gepost op: 02 November 2020, 12:34:56 »
Als ik het goed lees/begrijp stelt DCCconcepts, dat het wel eens aan de trafo zou kunnen liggen.  Maar waarom dan spanningspieken doorgegeven worden door de Intellibox snap ik niet, daar zou toch iets op beveiligd moeten zijn.
Misschien heeft het iets te maken met een inschakelpuls/piek, omdat in het filmpje de motor eerst de verkeerde kant op wil ( de sturing is dus al kapot) en daarna veel te snel naar de andere kant gaat, maar daar wel afschakelt.  Dat snelle zit hem duidelijk in de (te) hoge spanning.
Wat ik me afvraag is hoe snel het omzetten gaat bij het juiste maximale voltage.  In mijn ogen veel te snel, dus zou je sowieso een lagere spanning willen gebruiken.  Zoals bij de 9 Volt trafo zoals je al ondervonden hebt.  De normaal gebruikte 16 V AC  is dus eigenlijk ongeschikt.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #18 Gepost op: 13 November 2020, 13:37:38 »
En even een epiloog:

Een huwelijk tussen Cobalts en een Intellibox I bleek dus onmogelijk; zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83006.0
Een huwelijk tussen Cobalts en een Intellibox II staat "onder spanning" (dit draadje)

Maar:
de service van DCCconcepts is werkelijk perfect: de motoren op hun verzoek vorige week dinsdag opgestuurd naar Engeland, vandaag gratis gerepareerd retour ontvangen. Chapeau!
Groet!  Frans