Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:10
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 09:27:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:21:36
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 09:20:14
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 09:13:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 08:26:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:23:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
  

Auteur Topic: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren  (gelezen 3719 keer)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #15 Gepost op: 02 November 2020, 11:23:50 »
Zaterdagavond een mailtje gestuurd naar DCCconcepts, vanochtend al antwoord!

Ik deel hier even hun analyse voor geïnteresseerden:

The video shows a damaged Cobalt Digital IP - the motor is being overdriven and it has damaged the gears.

We have seen a few motors with this issue - all on Uhlenbrock systems!
The internal damage is to the voltage regulator/motor control circuits.

Cobalt Motors have been tested up to 30v DCC with no problems, so we have to surmise that there are unseen high voltage spikes on the Uhlenbrock system.

AC transformer supplies are not the best as they will pass through mains spikes that can damage DCC equipment.
We have seen oscilloscope traces with spikes of 60v or so.


(Ik neem aan dat dat laatste niet in Nederland geweest zal zijn....)
Groet!  Frans

VvKan

  • Gast
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #16 Gepost op: 02 November 2020, 12:20:44 »
Ik denk, dat je de Intellibox 1 hebt.  De ongestabiliseerdheid (als dat een goed woord is)  van de Intellibox 1 is bekend.  Een (uitzonderlijke) piek van 60 Volt zou best wel eens mogelijk kunnen zijn, maar die zie je alleen op een oscilloscoop. Gewone metingen vangen dit af in gemiddelde waarden.

Excuus, ik zie nou dat het om een Intellibox 2 gaat.  Die is wel gestabiliseerd, dus waar dan piekspanningen vandaan komen zou ik niet weten.  Toch niet in voorzien in de 2  ???
« Laatst bewerkt op: 02 November 2020, 12:24:56 door VvKan. Reden: correctie »

VvKan

  • Gast
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #17 Gepost op: 02 November 2020, 12:34:56 »
Als ik het goed lees/begrijp stelt DCCconcepts, dat het wel eens aan de trafo zou kunnen liggen.  Maar waarom dan spanningspieken doorgegeven worden door de Intellibox snap ik niet, daar zou toch iets op beveiligd moeten zijn.
Misschien heeft het iets te maken met een inschakelpuls/piek, omdat in het filmpje de motor eerst de verkeerde kant op wil ( de sturing is dus al kapot) en daarna veel te snel naar de andere kant gaat, maar daar wel afschakelt.  Dat snelle zit hem duidelijk in de (te) hoge spanning.
Wat ik me afvraag is hoe snel het omzetten gaat bij het juiste maximale voltage.  In mijn ogen veel te snel, dus zou je sowieso een lagere spanning willen gebruiken.  Zoals bij de 9 Volt trafo zoals je al ondervonden hebt.  De normaal gebruikte 16 V AC  is dus eigenlijk ongeschikt.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #18 Gepost op: 13 November 2020, 13:37:38 »
En even een epiloog:

Een huwelijk tussen Cobalts en een Intellibox I bleek dus onmogelijk; zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83006.0
Een huwelijk tussen Cobalts en een Intellibox II staat "onder spanning" (dit draadje)

Maar:
de service van DCCconcepts is werkelijk perfect: de motoren op hun verzoek vorige week dinsdag opgestuurd naar Engeland, vandaag gratis gerepareerd retour ontvangen. Chapeau!
Groet!  Frans