Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix C-Gleis ballast kleur door Daan in Las Vegas
Vandaag om 03:35:14
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door roadster36
Vandaag om 02:39:07
DR5000 en gelijkstroom door 72sonett
Vandaag om 02:04:06
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door mwdb
Vandaag om 00:25:53
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door hervé
Vandaag om 00:22:36
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door sdz1976
Vandaag om 00:10:39
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:05:11
Projekt 083-338 door charp
24 oktober 2020, 23:52:13
H0 NS modellen van verlichting voorzien: Sneak Preview door Rob E.
24 oktober 2020, 23:46:00
De Hef in N schaal... door janw
24 oktober 2020, 23:31:35
Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling door Klaas Zondervan
24 oktober 2020, 23:30:16
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
24 oktober 2020, 23:28:12
Krokettenkarren en restauraties LS models door Chris2412
24 oktober 2020, 23:25:41
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
24 oktober 2020, 23:05:10
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Rondje_HO
24 oktober 2020, 22:58:09
MRDirect aansturen door JMRI door HansQ
24 oktober 2020, 22:54:22
Een nieuw begin in 0 door roadster36
24 oktober 2020, 22:35:04
Martin's geknoei met groen.. door bosje77
24 oktober 2020, 22:26:40
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
24 oktober 2020, 22:10:43
Fleischmann DB BR218-452-1 door ron.kraaijkamp
24 oktober 2020, 22:05:59
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door Roy van Dijk
24 oktober 2020, 21:59:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
24 oktober 2020, 21:57:31
Botsing NMBS trein op losgeslagen goederenwagons door Falcon10
24 oktober 2020, 21:55:21
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Duits-lijntjefan
24 oktober 2020, 21:54:32
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
24 oktober 2020, 21:46:33
Roco Plan V geeft zichzelf andere adresnummers door phdirk
24 oktober 2020, 21:38:18
Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen door PeterC
24 oktober 2020, 21:32:19
To sound of niet to sound door Roy van Dijk
24 oktober 2020, 21:30:34
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
24 oktober 2020, 21:08:15
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Jan-Peter
24 oktober 2020, 21:01:47
  

Auteur Topic: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren  (gelezen 382 keer)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Gepost op: 21 september 2020, 16:33:02 »
Een vraagje voor de digitale specialisten hier:

Ik heb een nieuwe batch cobalt IP digital wisselmotoren gekocht en wil deze programmeren. Volgens de specs zijn deze motoren geschikt voor 9-23 volt DCC of DC. De gebruikte centrale is een Intellibox II, gevoed door een Viessman trafo van 16 volt. Het adres programmeer ik geheel conform de gebruiksaanwijzing van Dccconcepts: voorlopig ken ik alle motoren het adres 1 toe. Het merkwaardige fenomeen doet zich voor dat de eerste twee motoren na het afronden van het programmeren niet omlopen via adres 1: ik hoor nog wel een heel zacht geluid van binnen als ik de Intellibox bedien. De derde wisselmotor was na het programmeren wel te bedienen, maar niet helemaal zoals ik dat graag zou willen: zie het filmpje en huiver...

https://youtu.be/nVCWME3_dOE

Omdat ik toen begon te vermoeden dat de eerste twee motoren wel eens een beetje opgeblazen konden zijn, heb ik de Intellibox II vervolgens aan een 9 volt Conrad voeding gehangen. Resultaat: alle overige wisselmotoren werken zonder problemen en de motor uit het filmpje werkt nu ook perfect. De eerste twee motoren zijn niet meer tot leven te wekken.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Ik ga er eigenlijk van uit dat als ik 16 Volt op een Intellibox II zet er geen 25 Volt of meer uitkomt. Zouden de specs van de Cobalt dan te optimistisch zijn?

Ik ben benieuwd wat de kenners vinden, groet!

Frans
« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 18:14:09 door Bert van Gelder »

Davos

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2020, 12:14:42 »
Dag Frans,
Je hebt onder Filisur toch ook Cobalt hangen?
Die werken naar behoren, neem ik aan...

Gebruik je voor de nieuwe batch een andere verbindingen (Digitaal en/of trafo)?
Zo niet is dit wel heel vreemd.

Groet,
Jos 
RHB 0m en iets wat lijkt op Bahnhof Wiesen

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
  • Southern....de oude dan
Re: probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2020, 13:38:10 »
Is de tweede helft van het filmpje met de lagere voeding? Naar mijn idee gaat hij idioot snel om, iig veel sneller dan de mijne dat doen.
Maar het lijkt me raar dat dit door een te hoge voedingsspanning zou komen???
Sorry, niet erg behulpzaam realiseer ik me....

Grtz Gerard

PS heb je ze ook op gewoon gelijkstroom getest?

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8414
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2020, 13:52:30 »
Vraag al neergeplempt bij Cobalt zelf?

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2020, 16:46:42 »
heren!

Dank voor jullie reacties.

@Jos:
Ik heb idd al twee verpakkingen met 12 wisselmotoren in gebruik. Omdat er in die twee verpakkingen uiteindelijk twee niet werkende motoren bleken te zitten heb ik deze nieuwste doos meteen getest, met bovengenoemd resultaat. De voeding is wel iets veranderd: voor de vorige batch motoren gebruikte ik een oude Titan transformator, die 14 Volt levert volgens de specs. Net even de voltmeter er op gezet: blijkt 17,4 Volt te zijn. De Viessmann trafo van 16 Volt levert volgens de meter 17,3 Volt.....
Schiet mij maar lek??.....

@Gerard:
Dezelfde voeding bij beide bewegingen. En idd heel snel. Een van de redenen waarom ik naar 9 Volt gegaan ben (9,4 Volt volgens de meter). En dan werkt hij probleemloos, met een beduidend langzamere omloop.

@Martin:
Dat is idd de aangewezen weg. In het verleden heb ik al eens contact met ze gehad vanwege een ander probleem: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83006.0: dat contact verliep heel prettig, ook al kon het probleem niet opgelost worden. Nu heb ik met de leverancier van de motoren (die al heel vriendelijk en netjes nieuwe motoren toegezegd heeft) afgesproken dat hij als eerste contact met ze opneemt. In tweede instantie kan ik dat altijd nog doen.

Groet!  Frans