Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer  (gelezen 10589 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #45 Gepost op: 21 september 2020, 16:06:07 »
Dat zal wel meevallen, maar al die info wordt natuurlijk wel interessant voor dit soort mensen, dus als hun systeem niet goed beveiligd is loopt ook jouw prive info gevaar, zonder dat je daar controle over hebt.
Ik zit in de ICT en met "sturen ze een inbreker langs", was figuurlijk. Het lekken en inzien van gegevens door kwaadwillende dirigeert dat volk zo naar de juiste plek.

Heb sinds vorige week ook 10 panelen laten plaatsen. Had voor dien de groepenkast al vervangen met het zicht op de panelen en er gelijk maar een extra krachtgroep aardlekautomaat voor geplaatst. Dat ook vermeld aan Volta. Wat scherts vervolgens mijn verbazing dat de omvormer inderdaad één fasig is en er dus één extra 2polige aardlekautomaat geplaatst moest worden. De monteur had die gelukkig wel bij zich en er ik had de aansluit strip al langer gelaten voor het geval er nog iets bij moest ::). Nu dus 10 aardlek automaten en 2 kracht aardlek automaten. Die vrije groep ook nog maar ff naar de werkplaats door trekken dan ;).

Toch blijft het voor mij een raadsel hoe die meter de terug geleverde stroom verrekend over de drie fase en hoe dat gaat als de saldering gaat verdwijnen. De zelfvoorzienigheid is natuurlijk ook weg als de netspanning uitvalt. Dat verteld ook niemand als je panelen gaat aanschaffen :-\
« Laatst bewerkt op: 21 september 2020, 16:17:00 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #46 Gepost op: 21 september 2020, 16:27:06 »
Toch blijft het voor mij een raadsel hoe die meter de terug geleverde stroom verrekend over de drie fase en hoe dat gaat als de saldering gaat verdwijnen.
De meter bekijkt van moment tot moment wat het saldo van de 3 fasen is. Als het saldo van de energiestroom je huis binnenkomt, dan wordt er geteld op het afnametelwerk. Als het saldo naar buiten loopt, dan gaat het op het teruglevertelwerk. Wordt binnen de meter allemaal elektronisch geregeld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #47 Gepost op: 21 september 2020, 16:30:33 »
Het is info die zij niet nodig hebben, en dus ook niet moeten verzamelen.
Daar vergis je je in. Het is info die ze juist wel nodig hebben en dat komt door de manier waarop de energiemarkt tegenwoordig is ingericht.
Maar ze hebben niet de info nodig van individuele klanten want daar kunnen ze inderdaad niks mee. Het gaat ze om een totaalbeeld van alle klanten samen.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #48 Gepost op: 21 september 2020, 18:54:18 »
ik begrijp oprecht niet waarom sommige mensen daar zo'n weerzin tegen hebben.
Het staat me niet helemaal scherp meer voor ogen, maar ik meen eens tijdens de slimmemeteractie hier, gelezen te hebben, dat door het bewerken/slim(?) combineren van uitleesgegevens allerlei conclusies kunnen worden getrokken over de leefwijze van de betrokken consument. B.v. of je naar bed gaat of niet thuis bent, of je bezoek krijgt, enz...
Er werd niet bij gezegd of men dan ook het dievengilde tipte zodat die de gouden tientjes tussen je washandjes kunnen gaan scoren. (dit is dus maar een voorbeeld).
Of het maken van dit soort profielen kan cq. gedaan wordt weet ik niet, maar ik zou me er niet echt over verbazen.
Vergelijk de klantenpas van je super of je surfhistorie op het Net door die club met de G. aan het begin.

oudebiels

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #49 Gepost op: 21 september 2020, 19:00:41 »
Dus volgens jou mogen ze dat niet nagaan?

Klaas, waar baseer je die vreemde conclusie over mij op?
« Laatst bewerkt op: 21 september 2020, 19:02:50 door Piet Groot »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #50 Gepost op: 21 september 2020, 19:07:23 »
Dat concludeer ik uit je verhaal. Maar misschien lees ik daar iets anders dan je hebt bedoeld.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #51 Gepost op: 21 september 2020, 19:21:15 »
Klaas, ik bedoel niemand persoonlijk.

Door mijn werk bij elektriciteitsbedrijven ben ik al te veel mensen tegengekomen,
die menen dat stelen van een dergelijk bedrijf eigenlijk geen stelen is!

Piet


Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #52 Gepost op: 21 september 2020, 19:34:16 »
Daar vergis je je in. Het is info die ze juist wel nodig hebben en dat komt door de manier waarop de energiemarkt tegenwoordig is ingericht.
Maar ze hebben niet de info nodig van individuele klanten want daar kunnen ze inderdaad niks mee. Het gaat ze om een totaalbeeld van alle klanten samen.

Ben ik met je eens dat ze die info nodig hebben, maar die hoeft niet per individuele klant.
Dat kunnen ze simpel per hoogspanngingscabine in elke wijk/op het einde van elke straat.
De elektriciteitsverbruiken van de gezinnen zijn al jaren aan het dalen ( vroeger iedereen 100 watt gleoilampen in huis, halogeenspotjes van 60 watt, een verstraler ind e tuin van 200 of 300 watt ). Ondertussen zit bijna iedereen aan de LED lampen of spaarlampen, die maar een fractie van de vroegere elektriciteit verbruiken.
En toen kwamen de zonnepanelen in opmars.
Het verbruik is gezakt. En per wijkcabine kan men meer dan voldoende zien.
Ben zelf informaticus met een interesse in automatisatie en domotica.
Reeds verschillende seminaties bijgewoond, en in elk seminarie is men lyrisch over de slimme meter, want handiger om energie beter te verdelen blabla bla. Zelfs elektricsche wagens gebruiken als "tijdelijke" opslagbatterij overdag als je zonnepanelen teveel leveren dan je verbuik op dat moment, om het s avodns terug uit je wagen uit te halen ( oa VW group en dacht Mercedes zitten mee in de studiegroep voor deze piste ). Onder het mom meer comfort voor de man met de pet. Maar dat die man met de pet s anderdaags met een half lege elektrische wagen moet vertrekken naar zen werk ofzo dat laten ze achterwege, of dat de wagen vervolgens aan het dure piektarief moet opladen voor s morgens.
Er zijn ondertussen projecten om slimme wijken op te zetten, met gedeelde batterijen voor de ganse wijk. Dat soort projecten is wel interessanter, aangezien de informatie over gans de wijk gaat. En minder tot 1 persoon terug te brengen is.
En geloof het of niet, ja, al jou informatie die ze kunnen krijgen, die nemen ze om te verkopen. Big data is big business momenteel.
KBC bank in Belgie is momenteel zelfs bezig met een proefproject om alle wagens tot een bepaald KW waarde 1 bepaald bedrag als wagenverzekering te vragen. Ongeacht of je 18 bent en al 5 ongevallen hebt gehad, of 45 en de laatste 20 jaar geen ongeval. Dit volledig gebaseerd adhv big data analyses van al hun klanten, vergeleken met de kostprijs van een medewerker van hen die tijd moet steken in het vergelijken van het profiel van ene potentiele klant, en de return of investment die men er kan uithalen. Conclusie was : tot een bepaald KW van een wagen is het goedkoper om iedereen gewoon dezelfde verzekeringsprijs te geven, want het brengt meer op om daarvoor minder eigen personeel te betalen.
En dat is dan een conclusie uit big data die nog niet eens gekoppeld is aan de info van jou elektriciteitsverbruik.

Als ik daar dan moet op gokken wat men met die data zou kunnen doen :
adhv jou verbruik kunnen ze een profiel schetsen van jou energieverbruik.
En daaruit blijkt dat jij elk jaar rond eind juli amper elketriciteeit verbruikt. Je bent al ruim 10 jaar klant ofzo bij hen, dus men concludeerd dat jij ergens in de leeftijdscategorie 30-40 jarige bent, en jou jaarlijks elektriciteitsverbruik komt overeen met het profiel van een gezin van 4 personen.
Vervolgens concludeer je daar uit dat jij meestal rond eind juli op vakantie gaat voor 2 weken.
En die info verkoopt men door naar oa reisbureaus, en opeens krijg jij eind mei of begin juni in de 2 wekelijkse mailing van je elektriciteitsboer gepersonaliseerde reclame van een geweldige aanbieding voor een reisje voor 2 volwassenen en 2 kinderen toevallig ergens eind juli. Kans van je leven !
En voor die 2 wekelijkse mailing moet je zelfs niet inschrijven, want je hebt ooit (al dan niet half verplicht ) moeten kiezen om je factuur per mail te krijgen, en dan mogen ze je ook voor jou interessante aanbiedingen bezorgen, want je bent een klant van hen.
Om maar 1 voorbeeld te geven dat ik snel even uit men vinger zuig ( maar misschien al wel realiteit is ).

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #53 Gepost op: 21 september 2020, 19:40:09 »

Als ik daar dan moet op gokken wat men met die data zou kunnen doen :
adhv jou verbruik kunnen ze een profiel schetsen van jou energieverbruik.
En daaruit blijkt dat jij elk jaar rond eind juli amper elketriciteeit verbruikt. Je bent al ruim 10 jaar klant ofzo bij hen, dus men concludeerd dat jij ergens in de leeftijdscategorie 30-40 jarige bent, en jou jaarlijks elektriciteitsverbruik komt overeen met het profiel van een gezin van 4 personen.
Vervolgens concludeer je daar uit dat jij meestal rond eind juli op vakantie gaat voor 2 weken.
En die info verkoopt men door naar oa reisbureaus, en opeens krijg jij eind mei of begin juni in de 2 wekelijkse mailing van je elektriciteitsboer gepersonaliseerde reclame van een geweldige aanbieding voor een reisje voor 2 volwassenen en 2 kinderen toevallig ergens eind juli. Kans van je leven !
En voor die 2 wekelijkse mailing moet je zelfs niet inschrijven, want je hebt ooit (al dan niet half verplicht ) moeten kiezen om je factuur per mail te krijgen, en dan mogen ze je ook voor jou interessante aanbiedingen bezorgen, want je bent een klant van hen.
Om maar 1 voorbeeld te geven dat ik snel even uit men vinger zuig ( maar misschien al wel realiteit is ).


Maar dan nog: is mijn privacy daarmee geschonden?

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #54 Gepost op: 21 september 2020, 19:48:28 »
Ben ik met je eens dat ze die info nodig hebben, maar die hoeft niet per individuele klant.
Dat kunnen ze simpel per hoogspanngingscabine in elke wijk/op het einde van elke straat.
Nee, dat kunnen ze niet. Op elke wijktransfo kunnen klanten van meerdere leveranciers zitten.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #55 Gepost op: 21 september 2020, 21:55:07 »
Nee, dat kunnen ze niet. Op elke wijktransfo kunnen klanten van meerdere leveranciers zitten.

Kunnen ze wel.
Hebben ze in Belgie geen zaak mee bij welke leverancier je zit.
Als het hier binnenkort tijdens de winter weer te weinig elektriciteit is, en blackout dreigt, schakelen ze wijk per wijk af, of je nu bij energieleverancier A zit of B.

En Ben wat betreft of jou privacy daarmee geschonden is :
Hangt af van wat je als jou privacy ziet.
Mag men weten wat ik verbruik ? Ja, tuurlijk, zelfs geen probleem mee, als ik daardoor een betere energieprijs zou krijgen, maar dat is niet zo.
Nog erger als ze dmv het gebruik van mijn gegevens zelf extra inkomsten genereren, terwijl ik daar zelf niet beter van wordt.
Dan is het geen win - win situatie, maar een verlies - winwin situatie.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #56 Gepost op: 21 september 2020, 23:46:38 »
Kunnen ze wel.
Hebben ze in Belgie geen zaak mee bij welke leverancier je zit.
Het gaat er om dat de leverancier wil weten wat zijn eigen klanten doen. En die wil dan niet dat zijn gegevens worden vervuild door klanten van een andere leverancier.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #57 Gepost op: 22 september 2020, 08:11:03 »
Die  zgn. Slimme meter moet toch ergens worden uitgelezen? Hoe moeten als die leveranciers eigenlijk aan hun meterstanden komen. Ik heb nog zo een gezellig draaiend plaatje en geef dus elk jaar de stand door. Ergens moet dus een signaal opgevangen worden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #58 Gepost op: 22 september 2020, 08:47:41 »
Zit een sim kaartje in. Simpel :)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #59 Gepost op: 22 september 2020, 11:20:09 »

En Ben wat betreft of jou privacy daarmee geschonden is :
Hangt af van wat je als jou privacy ziet.

Nog erger als ze dmv het gebruik van mijn gegevens zelf extra inkomsten genereren, terwijl ik daar zelf niet beter van wordt.


Dat is natuurlijk waar en dat geldt voor een ieder anders denk ik.

Maar ik probeer me voor te stellen wat een netbeheerder of energieleverancier kan doen met mijn gegevens: het verbruik per dag/week/maand/jaar gekoppeld aan mijn woning/straat/woonplaats/provincie etc. waardoor ik word benadeeld of mijn privacy wordt geschonden maar ik kan het niet bedenken. Ik ben daar te nuchter voor misschien?

Gr, Ben.