Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Zoekplaatje NS 3726  (gelezen 15529 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3399
    • Flickr
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #45 Gepost op: 24 september 2020, 10:43:22 »
Sorry, ikihad zo in mijn hoofd dat dergelijke troepentreinen niet logisch waren naar vijandelijk gebied, maar dat gebied plus heel België was, ook in Noord-Frankrijk, natuurlijk al onder Duitse controle

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #46 Gepost op: 24 september 2020, 11:12:19 »
Als dit in Belgie zou zijn, rijdt de loc dan niet op het verkeerde spoor?
Dan is Nederland toch meer aannemelijk.

Grtz, Ton
Ik denk dat uit deze waarneming nu volgt dat Noord-Frankrijk meer voor de hand ligt.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #47 Gepost op: 24 september 2020, 11:15:25 »
Ik vermoed dat in de hectiek van een opmars, en niet aanwezig civiel transport, het links of rechts rijden van ondergeschikt belang is. Zolang de trein maar komt waar deze moet zijn.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #48 Gepost op: 24 september 2020, 11:20:08 »
Maar op dubbelspoor willekeurig rechts of links rijden, dat is toch vragen om ongelukken of anderszins ernstige vertragingen? Is het niet verstandiger om ondanks de hectiek daaraan vast te houden?

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3399
    • Flickr
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #49 Gepost op: 24 september 2020, 11:21:51 »
Het kan best zijn dat de rest van de dienst stillag. Ook kan het een kruissingstation aan een enkelsporige lijn zijn en dan maakt het helemael niet echt uit welk spoor.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #50 Gepost op: 24 september 2020, 11:24:54 »
Maar op dubbelspoor willekeurig rechts of links rijden, dat is toch vragen om ongelukken of anderszins ernstige vertragingen? Is het niet verstandiger om ondanks de hectiek daaraan vast te houden?


Hangt er van af, treinen naar het front laat je van spoorlijn A komen, treinen weg van het front laat je over spoorlijn B gaan. Deden de Amerikanen ook toen ze in bevrijd Europa hun bevoorradingstreinen lieten rijden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #51 Gepost op: 24 september 2020, 11:26:18 »
Maar op dubbelspoor willekeurig rechts of links rijden, dat is toch vragen om ongelukken of anderszins ernstige vertragingen? Is het niet verstandiger om ondanks de hectiek daaraan vast te houden?
Misschien gebeurt dat ook, de trein rijdt in bezet gebied op het voor Duitsers normale spoor, dus rechts.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #52 Gepost op: 24 september 2020, 11:34:58 »
Oké, die poging om het zoekgebied tot Noord-Frankrijk te beperken loopt dus dood. Maar als de foto idd gemaakt is door een soldaat die op weg was naar het front, dan zal hij toch niet al te ver van dat front zijn uitgestapt, dus in Noord-Frankrijk?

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #53 Gepost op: 24 september 2020, 11:46:15 »
Is er niks van de railbevestiging af te leiden? Manier van bevestiging o.i.d. of waren alle rails bij ons en in de omringende allemaal op de zelfde manier bevestigd?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #54 Gepost op: 24 september 2020, 12:03:25 »
Je bent me net een stapje voor, Rob. Opvallend is de om-en-om bevestiging; de ene biels 1 spijker/klem, de ander 2 spijkers/klemmen. Wat verder ook opmerkelijk is: de dwarsliggers liggen naar mijn gevoel erg dicht op elkaar. Dit kan duiden op een lijn met zwaar (goederen)verkeer en niet op een secundair lijntje. Dat verhoogt dan weer de kans dat de lijn nog bestaat.

Hoewel de zon niet te zien is, heb ik met een truc in Photoshop de lichtbron toch weten te plaatsen tussen 10 en 12 uur (om in militaire termen te blijven), dus schuin links van de fotograaf. Daar is dus in ieder geval niet het noorden.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2020, 14:18:58 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #55 Gepost op: 24 september 2020, 12:08:10 »
De railbevestiging met om en om 1 of 2 kraagschroeven werd vooral in Frankrijk toegepast. Maar niet exclusief, ook in andere landen kwam dit wel voor.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #56 Gepost op: 24 september 2020, 12:22:43 »
Heb ook nog weinig idee maar hoewel de bouw laat 19e eeuw is is het zeker geen Kuyperskerk. Die was verslaafd aan baksteen (roodbrui) en had een wat strakkere detaillering.
Kerk cq kapel en kerkhof zijn zwaar katholiek en doen me nog meer aan de Mediterranee dan de noordelijke landen denken maar Noord-oost Frankrijk is ook een grote kanshebber voor mij.
Zoiets maar net wat soberder kom je in de Ardennen ook wel tegen.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #57 Gepost op: 24 september 2020, 12:32:20 »
Ja, je hebt gelijk, Klaas, het zijn natuurlijk kraagschroeven.

Nog een observatie met betrekking tot het licht: op de ketel zie je de schaduw van de hoek van de vuurkist. Het is juni, maar de schaduw is vrij lang, wat mij doet vermoeden dat de foto wat vroeger in de ochtend of wat later in de middag is gemaakt. In het eerste geval kijken we naar een loc die van zuidoost/zuid naar noordwest/noord lijkt te rijden en in het tweede geval rijdt onze 3726 van noord/noordwest naar zuid/zuidoost. Aannemende dat de loc richting het front gaat hebben we dan te maken met een spoorlijn die ruwweg van Noord naar Zuid loopt met (wellicht) een begraafplaats aan de oostkant van het station. Kan niet zo moeilijk zijn om die te vinden, toch?  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #58 Gepost op: 24 september 2020, 13:20:00 »
Ik filosofeer een eind weg:

Ik denk zeker aan ergens in België. Misschien is het verstandig de in aanmerking komende spoorlijnen Nederland - België af te strepen.
Van west naar oost zie ik op een oude spoorkaart:
1) Terneuzen - Zelzate en verder (lijkt me niet waarschijnlijk);
2) Terneuzen - St. Gillis en verder (lijkt me niet waarschijnlijk);
3) Roosendaal - Esschen en verder (behoort tot de mogelijkheden);
4) Tilburg - Turnhout en verder (behoort tot de mogelijkheden);
5) Eindhoven - Neerpelt en verder (behoort tot de mogelijkheden);
6) Weert - Neerpelt en verder: de IJzeren Rijn (behoort tot de mogelijkheden);
7) Maastricht - Hasselt en verder (behoort tot de mogelijkheden);
en 8 ) Maastricht - Wezet (Visé) en verder (zou kunnen, maar ik denk het niet).

6, 7 en 8: mogelijk rechtstreekse treinen uit Duitsland met locwisseling in NL.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #59 Gepost op: 24 september 2020, 13:52:54 »
Wat mij betreft zou het eventueel in Staden kunnen zijn, aan de voormalige lijn 63 Torhout - Ieper. Goede richting voor de zon, slechts twee sporen en een begraafplaats (alleen zonder kapel, maar die kan zijn verwoest in 1944).
Groet, Frank