BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => NS8714 => Topic gestart door: Eelco Storm op 11 september 2020, 10:42:45
-
Bij dezen weer een nieuw zoekplaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/divers_0004_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/divers_0004_1.jpg)
NS 3726, gefotografeerd op 8 juni 1940. Het bijschrift luidt alleen "Holländische Lokomotive". De vraag is natuurlijk waar deze foto is genomen. De kerk zou vrij herkenbaar moeten zijn. Iemand een idee?
Eelco
-
Essen, België.
-
Ik heb even in Google maps gekeken, maar ik zie daar eigenlijk geen aanknopingspunten.
-
Nee, de St. Antoniuskerk in Essen ziet er toch wel wat anders uit en staat verder weg van het spoor.
Steijn
-
zie ook mijn opmerking in het draadje "bij nader omzien". Het lijkt mij inderdaad ook België. Volgens mij zien we een kerkhof met een kapelletje of baarhuisje. Ik heb de Limbugse stations al nagelopen met Google Maps, maar daar vind ik geen kerkhof bij een station. Gevoelsmatig zit ik in de richting van Neerpelt te denken, maar richting Antwerpen is wellicht, gezien de oorlogsomstandigheden en de bijbehorende transporten, waarschijnlijker.
-
Als dit in Belgie zou zijn, rijdt de loc dan niet op het verkeerde spoor?
Dan is Nederland toch meer aannemelijk.
Grtz, Ton
-
Scherp, maar A: het is oorlog en B: je weet niet hoe het verdere sporenplan ter plaatse is. Misschien lagen er meerdere sporen.
In de eerste weken na de inval zijn heel veel locs ingezet voor militaire transporten naar België, dus België is m.i. een serieuze overweging. Er zijn zelfs gevallen bekend van Nederlandse locs die in deze weken tot in Noord-Frankrijk kwamen.
-
De loc kan ook rangeren, en dus op 'verkeerd' spoor rijden.
-
Er zijn zelfs gevallen bekend van Nederlandse locs die in deze weken tot in Noord-Frankrijk kwamen.
Onder andere de 3737...
-
De loc kan ook rangeren, en dus op 'verkeerd' spoor rijden.
Mogelijk bezig met kopmaken? Ik zie het wel voor me: loc moet omlopen en Duitser maakt van de gelegenheid gebruik om even de benen te strekken en een foto te maken. Daarnaast: waarom specifiek de vermelding dat het om een 'holländische Lokomotive' gaat? Als het in Nederland was dan zou dat vanzelfsprekend zijn, en dus niet specifiek vermeld moeten worden.
Dat van die 3737 wist ik overigens niet, Eelco. (y)
-
Ik heb dat van de 3737 zeer recent ergens gelezen, maar nu weet ik natuurlijk niet meer waar.... :-X
De bouwstijl van dat gebouw doet me Cuyperiaans aan.
-
In het boek "Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd, 1939-'45" staat de inzet voor Wehrmachttreinen in Belgie en Noord-Frankrijk benoemd (Cambrai), maar niet specifiek de 3737. Bij depot Roosendaal staat dat deze ritten o.a. over de NBDS-lijn van Gogh naar Antwerpen gereden werden, maar zonder een specifieke verwijzing naar 1940.
In het boek staat ook in dat de 3926 in juni 1940 op depot Roosendaal gestationeerd was, de 3737 tot 5 juni.
Misschien helpt dit met het verkleinen van het zoekgebied.
-
Niemand verder die de locatie mogelijk herkent?
-
...
De bouwstijl van dat gebouw doet me Cuyperiaans aan.
Mmmm, nee. Joseph Cuypers bouwde voornamelijk in baksteen (beetje natuursteen, beetje stuc links en rechts) en was niet zo van de roosvensters, zijn compaan Jan Stuyt echter wel, maar opnieuw baksteen als voorafje, main dish and desert. En als we de hele dynastie langsgaan ( vader Pierre, zoon Joseph en kleinzoon Pierre jr) dan is het enckel baksteen wat den klock sloegh.
-
Als we nou toch over de architectuur van het kerkje/kapelletje hebben; vergelijk de foto eens met deze:
https://images.app.goo.gl/MAAUrC9dxkRBZ5ru7 (https://images.app.goo.gl/MAAUrC9dxkRBZ5ru7)
Het is niet hetzelfde kapelletje, maar het heeft er erg veel van weg. Als je googlet op 'chapelle gothique' dan vind je meer van dit soort bouwsels, tot diep in Frankrijk. Het kapelletje uit de link hiervoor staat in de Vogezen. Nu zeg ik niet dat de foto in Frankrijk is, maar het valt op grond van de bouwstijl van de kapel en het 'betonnen' karakter van perronwanden en paaltjes niet uit te sluiten. Als we de locatie zouden vinden en die blijkt in Frankrijk te zijn dan hebben we hier te maken met een heel bijzonder plaatje.
Nog iets wat me nu te binnen schiet: in de Elzas wordt (ook nu nog) rechts gereden. Dat zou kunnen verklaren waarom op deze foto rechts wordt gereden (als reactie op de opmerking van TonM). Of zou dat (letterlijk) te ver gezocht zijn? ;)
-
Zojuist even "het spoorwegbedrijf in oorlogstijd" er op nageslagen. De 3726 was vanaf 28 april 1940 in depot in Roosendaal. Het is dus niet onwaarschijnlijk dat de loc is gebruikt voor ritten naar Belgie. Ritten naar Antwerpen, Brussel en noord Frankrijk kwamen veel voor.
Daarnaast werden in de eerste maanden na mei 1940 twintig NS locs door de Belgen vastgehouden in Hasselt.
Eelco
-
Van Paul Henken komt het volgende antwoord:
"Hans van Poll stuurde me onlangs dezelfde opname met dezelfde vragen. Ik heb daarop alle kerken in steden en dorpen aan spoorlijnen in België op niet al te grote afstand van Roosendaal bekeken, maar de duidelijk gotische bouwstijl wijkt zeer af van wat ik allemaal te zien kreeg op internet. Dus: is het wel België? In de eerste maanden van de oorlog is het wel voorgekomen dat een locomotief van depot Rsd zelfs tot in Noord-Frankrijk is gekomen; misschien dat de 3726 hier ook zeer ver van huis is. De datum zal wel kloppen, je ziet aan de korte openingen voor het doorlaten van licht van de petroleumlantaarns dat het in het begin van de oorlog is.
Het boek ‘Getuige van een donkere tijd’ heb ik ook doorgenomen, maar over deze loc ben ik niets wijzer geworden. De locatie blijft dus vooralsnog een raadsel."
-
Misschien een idee om deze vraag ook te plaatsen op het forum van modelspoormagazine?
-
Meteen gedaan (y)
-
"De datum zal wel kloppen, je ziet aan de korte openingen voor het doorlaten van licht van de petroleumlantaarns dat het in het begin van de oorlog is."
De datum kan het zoekgebied misschien nog wat verkleinen: 8 juni 1940 was één dag voor het offensief over de Aisne als onderdeel van Fall Rot, na de verovering van Duinkerken op 4 juni (Fall Gelb). Op 9 juni 1940 zijn Dieppe, Rouen en Compiègne veroverd, dus de foto zal ten noorden van deze lijn genomen zijn en de loc zal waarschijnlijk ingezet zijn voor troepenverplaatsingen voor dit offensief. Laat nog een groot gebied over, maar misschien is zoeken langs de lijn Roosendaal-Aisne het meest kansrijk.
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fall_Rot#/media/Bestand:4June-12June1940-Fall_Rot.jpg (https://nl.wikipedia.org/wiki/Fall_Rot#/media/Bestand:4June-12June1940-Fall_Rot.jpg)
-
Ik heb een interessante site gevonden, met honderden foto's van Belgische stations. Ik heb ze nog lang niet allemaal bekeken, maar ik vond deze wel interessant vanwege het feit dat hier paaltjes van hetzelfde type staan als op de foto van de 3726:
http://www.garesbelges.be/images/flor/gavere_001.jpg
Zes gaten, wit, afgeronde kop met daaronder een indeuking en dan het eerste gat. Ik heb nog enkele foto's met dit type afscheidingspaaltjes gevonden en deze waren allen in West-België. Die as Roosendaal (depot van de 3726) - Aisne is zeker het onderzoeken waard.
-
In België wordt toch links gereden? Deze loc rijdt rechts.
Koen
-
Als het in Frankrijk is, dan is deze site wel interessant. Maar veel zoekwerk.
https://www.patrimoine-religieux.fr/eglises_edifices/
-
Nog zo'n foto met dezelfde paaltjes en soortgelijke perrons als op de foto:
http://www.garesbelges.be/images/flor/munkzwalm_001.jpg
Deze ligt tussen Brussel en Kortrijk.
-
In België wordt toch links gereden? Deze loc rijdt rechts.
Koen
Punt is al besproken zie ik
-
In Rusland reden ze in die tijd op breedspoor en toch kwamen de kriegsloks tot voor moskou :angel:
-
Tot nog toe zoekt iedereen vanaf de grensovergang Roosendaal. Maar locomotieven "verdwaalden" nog al eens. Het lijntje Tilburg - Turnhout was toen nog in gebruik de passage kan daar even goed hebben plaatsgevonden.
Links of rechts rijden is niet zo van belang, het is op de foto immers niet duidelijk of de loc aan het rangeren is of voor een vertrekkende trein staat. Als het om een rangeer beweging zou gaan zou dat betekenen dat er "omgereden" moest worden.
Freek
-
Opmerkelijk dat de locatie zo lastig te vinden is, en ja ik heb ook al creatief zitten Google'n.
Een kruisbeeld en een kapel nabij een station maken dit toch redelijk uniek. Mijn zoektochten met trefwoorden als "sanatorium" of "seminarie" leveren ook nog niets op.
-
Erg apart idd. Op het Belgische buurforum beginnen sommigen al naar noord-Frankrijk te wijzen. Ben heel benieuwd of we hier uitkomen. Ik ben ook al druk met Google maps, maar nog geen succes...
-
Zéér intrigerend zoekplaatje; die had ook bij het Raadplaatje niet misstaan. Al aardig wat tijd erin gestoken, maar niets wat ook maar in de buurt komt van het torentje. Lijkt op Cuyper, maar is het niet. Gotische boog en roosvenster. 4 torentjes op de hoeken van het dak? Maar wat voor soort dak?
En Noord-Frankrijk is iets te groot om doorheen te spitten. Zou wel eens een verdwenen lijn kunnen zijn. Of dan toch in België?
...and the search continues...
-
Ja en dan nog een kruisbeeld boven de voetplaat van de loc. Katholiek all over the place dus...
-
Het torentje is misschien al lang afgebroken, dan kom je het niet meer tegen met googlen.
-
Niet op google maps idd, maar als er oude foto's van zijn ergens op een website, kunnen die wel opduiken via Google.
-
Ik heb de webmaster van de eerder genoemde site garesbelges.be (in mijn beste steenkolen-Waals ::)) de link naar de foto gemaild met de vraag of hij wellicht weet of het inderdaad een Belgisch station is en zo ja, welk station dan.
Enige aanknopingspunt blijven eigenlijk dat kapelletje/kerkje en het kruisbeeld. Maar of die nog terug te vinden zijn, 80 jaar later?
-
In de oorlog zijn zo ontiegelijk veel kerken verwoest, door gevechten, opgeblazen omdat ze de vijand een uitkijkpunt gaven, en dan zeker een kerkje bij een station, eersteklas doelwit voor bombardementen. Alleen als iemand bij toeval een foto van het kerkje tegenkomt zullen we er achter komen. Ik vermoed dat het de oorlog niet overleeft heefd. Maar het is wel leuk om afbeeldingen in Google door te spitten. Zoektermen als verwoeste kerken bij station, gotische toren met zadeldak en flankerende torentjes, zadeldak en roosvenster, en dat in België, noord Frankrijk, keuze genoeg.
-
Als ik zo naar de foto kijk, vraag ik mij af of het geen kerkhof/begraafplaats is geweest, want het lijkt er in mijn verbeelding op dat rechts van de rechtse boom nog iets van een grafmonument boven de haag uitsteekt. Daarbij zijn Hagen rond een begraafplaats niet ongebruikelijk. want dan zou er gezocht kunnen worden op stations of haltes met daar tegen over een kerkhof/begraafplaats. mogelijk dat https://www.topotijdreis.nl/ het zoeken zou vergemakkelijken.
-
Misschien is deze site https://www.zoekplaatjes.nl/index.html ook een plek om de foto eens voor te leggen.
Daar zitten een paar beste speurneuzen bij. (y)
-
Die plaatsen, helaas maar begrijpelijk, alleen Nederlandse plaatjes...
-
De 3726 staat er niet helemaal op. Zou dat op snelheid wijzen omdat de locomotief voorbij flitste en de foto snel moest worden gemaakt? Dan zou hij niet aan het rangeren zijn.
-
Ik ben gefascineerd door de afrastering.... zowel in België als Frankrijk hadden ze in die tijd doorgaans veel sierlijkere afrasteringen op grotere stations. Omdat er ook op de voorgrond een afrastering is, vermoed ik dat dit het ook wel is qua sporen, het lijkt mij onlogisch dat er achter de rug van de fotograaf nog sporen liggen. Dan hebben we het dus over een klein station of halte en lijkt ene rangeerbeweging niet zo waarschijnlijk.
-
De 3726 staat er niet helemaal op. Zou dat op snelheid wijzen omdat de locomotief voorbij flitste en de foto snel moest worden gemaakt? Dan zou hij niet aan het rangeren zijn.
Ik denk dat het gewoon geen spoorwegfotograaf was.... en als hij zou rijden zou de foto al snel onscherp zijn. Ik denk eerder dat de loc voor een trein staat waar de fotograaf net uitgestapt is en dat even snel een foto genomen is tijdens de mars naar bestemming
-
Dat klinkt idd plausibel Sicco. Zeker als je naar de datum kijkt. Midden in de opmars, transport door België, uitstappen, snel een kiekje maken en doormarcheren.
De pest met dit soort losse foto's is dat ze uit de context van het fotoalbum zijn gerukt. Als ik de andere foto's had kunnen zin, had ik wellicht het zoekgebied kunnen inperken.
Eelco
-
Jongens Frankrijk is pas 22 juni 1940 gecapituleerd. Als de datum klopt en de foto is van een gewone Duitse militair, dan is Frankrijk dus niet logisch
-
Gecapituleerd sluit niet uit dat er reeds eerder delen van Frankrijk verovert waren. Noord-Frankrijk zou mijns inziens nog steeds kunnen.
Maar wellicht wel een idee om te kijken of en welke delen van Noord-Frankrijk reeds verovert waren op de vermeldde datum.
Gr.
Edsko
-
Wat Edsko zegt idd. Op 21 mei 1940 waren de Duitsers al opgerukt naar precies de corridor waar we de 3726 mogelijk in moeten zoeken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_France#/media/File:16May-21May_Battle_of_Belgium.PNG
Antwerpen - Brussel - cambrai, precies de lijn waar andere NS locs ook beland zijn tijdens de Duitse opmars.
Vier juni, dus enkele dagen voor de foto genomen werd, zag de frontlinie er zo uit:
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_France#/media/File:21May-4June_Battle_of_Belgium.png
12 juni, dus enkele dagen na het nemen van de foto, lagen de Duitsers voor Parijs:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/4June-12June_Battle_of_France.PNG
Frankrijk als locatie voor de foto is dus heel wel mogelijk.
-
Sorry, ikihad zo in mijn hoofd dat dergelijke troepentreinen niet logisch waren naar vijandelijk gebied, maar dat gebied plus heel België was, ook in Noord-Frankrijk, natuurlijk al onder Duitse controle
-
Als dit in Belgie zou zijn, rijdt de loc dan niet op het verkeerde spoor?
Dan is Nederland toch meer aannemelijk.
Grtz, Ton
Ik denk dat uit deze waarneming nu volgt dat Noord-Frankrijk meer voor de hand ligt.
-
Ik vermoed dat in de hectiek van een opmars, en niet aanwezig civiel transport, het links of rechts rijden van ondergeschikt belang is. Zolang de trein maar komt waar deze moet zijn.
-
Maar op dubbelspoor willekeurig rechts of links rijden, dat is toch vragen om ongelukken of anderszins ernstige vertragingen? Is het niet verstandiger om ondanks de hectiek daaraan vast te houden?
-
Het kan best zijn dat de rest van de dienst stillag. Ook kan het een kruissingstation aan een enkelsporige lijn zijn en dan maakt het helemael niet echt uit welk spoor.
-
Maar op dubbelspoor willekeurig rechts of links rijden, dat is toch vragen om ongelukken of anderszins ernstige vertragingen? Is het niet verstandiger om ondanks de hectiek daaraan vast te houden?
Hangt er van af, treinen naar het front laat je van spoorlijn A komen, treinen weg van het front laat je over spoorlijn B gaan. Deden de Amerikanen ook toen ze in bevrijd Europa hun bevoorradingstreinen lieten rijden.
-
Maar op dubbelspoor willekeurig rechts of links rijden, dat is toch vragen om ongelukken of anderszins ernstige vertragingen? Is het niet verstandiger om ondanks de hectiek daaraan vast te houden?
Misschien gebeurt dat ook, de trein rijdt in bezet gebied op het voor Duitsers normale spoor, dus rechts.
-
Oké, die poging om het zoekgebied tot Noord-Frankrijk te beperken loopt dus dood. Maar als de foto idd gemaakt is door een soldaat die op weg was naar het front, dan zal hij toch niet al te ver van dat front zijn uitgestapt, dus in Noord-Frankrijk?
-
Is er niks van de railbevestiging af te leiden? Manier van bevestiging o.i.d. of waren alle rails bij ons en in de omringende allemaal op de zelfde manier bevestigd?
Rob
-
Je bent me net een stapje voor, Rob. Opvallend is de om-en-om bevestiging; de ene biels 1 spijker/klem, de ander 2 spijkers/klemmen. Wat verder ook opmerkelijk is: de dwarsliggers liggen naar mijn gevoel erg dicht op elkaar. Dit kan duiden op een lijn met zwaar (goederen)verkeer en niet op een secundair lijntje. Dat verhoogt dan weer de kans dat de lijn nog bestaat.
Hoewel de zon niet te zien is, heb ik met een truc in Photoshop de lichtbron toch weten te plaatsen tussen 10 en 12 uur (om in militaire termen te blijven), dus schuin links van de fotograaf. Daar is dus in ieder geval niet het noorden.
-
De railbevestiging met om en om 1 of 2 kraagschroeven werd vooral in Frankrijk toegepast. Maar niet exclusief, ook in andere landen kwam dit wel voor.
-
Heb ook nog weinig idee maar hoewel de bouw laat 19e eeuw is is het zeker geen Kuyperskerk. Die was verslaafd aan baksteen (roodbrui) en had een wat strakkere detaillering.
Kerk cq kapel en kerkhof zijn zwaar katholiek en doen me nog meer aan de Mediterranee dan de noordelijke landen denken maar Noord-oost Frankrijk is ook een grote kanshebber voor mij.
Zoiets maar net wat soberder kom je in de Ardennen ook wel tegen.
Carel
-
Ja, je hebt gelijk, Klaas, het zijn natuurlijk kraagschroeven.
Nog een observatie met betrekking tot het licht: op de ketel zie je de schaduw van de hoek van de vuurkist. Het is juni, maar de schaduw is vrij lang, wat mij doet vermoeden dat de foto wat vroeger in de ochtend of wat later in de middag is gemaakt. In het eerste geval kijken we naar een loc die van zuidoost/zuid naar noordwest/noord lijkt te rijden en in het tweede geval rijdt onze 3726 van noord/noordwest naar zuid/zuidoost. Aannemende dat de loc richting het front gaat hebben we dan te maken met een spoorlijn die ruwweg van Noord naar Zuid loopt met (wellicht) een begraafplaats aan de oostkant van het station. Kan niet zo moeilijk zijn om die te vinden, toch? ;D
-
Ik filosofeer een eind weg:
Ik denk zeker aan ergens in België. Misschien is het verstandig de in aanmerking komende spoorlijnen Nederland - België af te strepen.
Van west naar oost zie ik op een oude spoorkaart:
1) Terneuzen - Zelzate en verder (lijkt me niet waarschijnlijk);
2) Terneuzen - St. Gillis en verder (lijkt me niet waarschijnlijk);
3) Roosendaal - Esschen en verder (behoort tot de mogelijkheden);
4) Tilburg - Turnhout en verder (behoort tot de mogelijkheden);
5) Eindhoven - Neerpelt en verder (behoort tot de mogelijkheden);
6) Weert - Neerpelt en verder: de IJzeren Rijn (behoort tot de mogelijkheden);
7) Maastricht - Hasselt en verder (behoort tot de mogelijkheden);
en 8 ) Maastricht - Wezet (Visé) en verder (zou kunnen, maar ik denk het niet).
6, 7 en 8: mogelijk rechtstreekse treinen uit Duitsland met locwisseling in NL.
-
Wat mij betreft zou het eventueel in Staden kunnen zijn, aan de voormalige lijn 63 Torhout - Ieper. Goede richting voor de zon, slechts twee sporen en een begraafplaats (alleen zonder kapel, maar die kan zijn verwoest in 1944).
-
Aan Staden heb ik ook zitten denken. In voorgaande jaren ook een paar keer doorheen gefietst over het oude spoortracé.
In streetview vind ik geen aanknopingspunten. Ook nog gekeken op de wikipagina over Staden en in de beeldbank Staden. Maar nergens een spoor kunnen vinden van het gebouw op de foto.
-
Ik ben bang dat het Staden niet is, want op deze (https://www.google.com/amp/s/pieterserrien.be/2015/05/21/duitse-bombardementen-op-belgie-tijdens-de-tweede-wereldoorlog/amp/) website staat dat de kerk op 10 mei al is gebombardeerd.
Groetjes Gert
Soest in H0
-
In de Wikipedia staat dat die kerk pas in juli 1943 door fosforbommen werd verwoest. Bovendien lijkt het op de foto van de 3726 te gaan om een soort kapel op het kerkhof. Maar, net als Klaas, kan ik nog niets vinden dat echt uitsluitsel geeft over de foto. In de Beeldbank van de NVBS staat trouwens ook een foto van de 3726 (met een goederentrein) en wel genomen in augustus 1940 op de lijn Zwolle - Amersfoort door de bekende fotograaf J.J. Overwater.
-
De spoorlijn Antwerpen - Brussel is het niet, die is voor de oorlog al viersporig gemaakt. Roosendaal - Antwerpen ben ik via Google Maps langs gegaan maar daar heb ik niks herkenbaars gevonden.
-
Staden is het denk ik niet idd. Ik heb alleen een schilderij kunnen vinden met de kerk zoals deze was toen hij met fosforbommen was vernietigd. En dat lijkt niet op het kerkje op de foto.
En weer een half uur weg... ;)
Gr.
Edsko
-
Ik heb ook wel weer even genoeg spoorlijnen gevolgd op google maps voor vandaag :-X
-
Ik denk dat je meer kans maakt wanneer je een uitsnede van de kerk en het kruisbeeld maakt en dat bv. of Franse en Belgische historische sites vraagt. Iemand die bv. thuis is in oude kerkjes en dorpjes en die het torentje herkent misschien?
De oude postbode hier (helaas al een paar jaar overleden) had als hobby het sparen van allemaal kerk-aanzichten. In het weekend ging hij het land door om kerkjes en kapellen te fotograferen. Zulke liefhebbers zijn er vast ook in België en Frankrijk.
-
Is het geen begraafplaats kapel? Ook gezien de afstand van het kruisbeeld tot het kerkje?
-
Staden is het denk ik niet idd. Ik heb alleen een schilderij kunnen vinden met de kerk zoals deze was toen hij met fosforbommen was vernietigd. En dat lijkt niet op het kerkje op de foto.
En weer een half uur weg... ;)
Gr.
Edsko
Dat zegt niets, Edsko. Die kerk staat ook verder weg van het station in het dorp (zie GM). Wat je op de foto ziet, zou op de veronderstelde begraafplaats hebben gestaan. Maar een bewijs dat het Staden is, kan ik ook niet geven.
-
Is het geen begraafplaats kapel? Ook gezien de afstand van het kruisbeeld tot het kerkje?
Ik ben er vrijwel vanaf het begin zeker van dat het een begraafplaats is. Het gebouw is te klein voor een kerk en te groot voor een grafmonument, dus het moet een kapel of knekelhuisje zijn. Als je googlet op "begraafplaatskapel", "kerkhofkapel", "chapelle cimetiere" of "chapelle funeraire", dan vind je diverse foto's van soortgelijke bouwsels. Alleen niet deze.....terwijl het toch niet echt een doorsnee gebouwtje is.
Staden valt voor mij af. Het kerkhof ligt te ver van het voormalige station en ik denk dat het ten tijde van de foto nog niet door de Duitsers was bezet (te westelijk).
Nog maar weer eens een mogelijke hulpbron ingeschakeld: grafzerkjes.be. Deze mensen zijn geïnteresseerd in de funeraire cultuur en bezoeken regelmatig kerkhoven e.d.. Ik heb hen de link naar de foto hier op het forum gestuurd. Het zou overigens wel ironisch zijn als juist dit geen doodlopend spoor is ;D
-
Benieuwd of het wat oplevert. Op het Belgische buurforum is ook nog weinig vooruitgang geboekt helaas.
-
Iemand enig idee hoe hoog die toren ongeveer is? Ik vind het lastig schatten.
Meter of 10?
René
-
Ergens tussen 15 en 20 m schat ik. Moeilijk te zeggen, weinig referentie.
Carel
-
Ik vond deze kerktoren in Rexpoëde. (https://www.google.nl/maps/@50.9384891,2.5392876,3a,75y,45.58h,112.24t/data=!3m6!1e1!3m4!1seaa9Ybbo8Eneli81vEhBug!2e0!7i13312!8i6656) Niet dezelfde toren, maar er zijn overeenkomsten. Gotische boog boven de voordeur, roosvenster daarboven, steunberen op de hoeken en hoektorentjes.
Kan een aanwijzing zijn dat we in die omgeving moeten zoeken.
-
Gezien het naastgelegen huis ( 1 laag met kap = ca 7 m hoog) schat ik de nok van de toren in op ca 14 m.
Ik ben bang dat de aspecten die je noemt vrij generiek zijn, Klaas: steunberen zijn meestal uit oogpunt van stabiliteit noodzakelijk, de Gothische insteek is in West Europa weidverbreid. Neo romaans was een sterkere aanwijzing geweest. Ook het feit dat de toren gestuct is ipv baksteen is een aanwijzing. In Nederland en Vlaanderen is er een grote voorkeur voor baksteen, stucwerk is zeker bij torens een grote uitzondering en komt vooral voor als vocht een probleem is.
-
Inmiddels lijkt er op het Belgische forum een antwoord gevonden (Sint Mariaburg)
-
Klopt, de locatie is gevonden. Sint Mariaburg bij Antwerpen. De kapel, en het hele kerkhof, lagen eind september 1944 in de gevechtslinie en zijn daarbij zwaar getroffen. Het kerkhof is later geruimd.
-
St. Mariaburg, daar heb ik vanavond nog naar zitten kijken, maar geen aanknopingspunt gevonden. Ik had al langer het idee dat er niet veel meer van over was.
-
Is er dan nog een link naar Google waar dit Ongeveer was of is?
-
De halte ligt nog op dezelfde plaats
-
De halte ken ik wel, ben er meerdere malen geweest. Maar van de begraafplaats en de toren kan ik op google maps helemaal niks terugvinden.
Zelfs nu ik weet waar het is kan ik ook met allerlei zoektermen in google niks vinden.
Wil niet zeggen dat ik het niet geloof, maar omdat ik er op maps geen spoor van zag had ik Mariaburg afgestreept.
-
Het kerkhof is verdwenen na de oorlog, lag in de frontlinie. Ook de kapel is weg.
-
In NL hebben we het NIMH (https://nimh-beeldbank.defensie.nl/). Is er in België niet iets soortgelijks? Dan zou er wellicht nog iets van terug te vinden zijn op luchtfoto's.
-
Sint Mariaburg....wat simpel eigenlijk haha gewoon aan de lijn Roosendaal-Antwerpen (y) niks geen exotisch oord ergens in noord Frankrijk. Met de camera vroeger staan wachten op het perron van St. Mariaburg op NS Cargo 6500en die van de aansluitende verbindingsboog uit Antwerpen Noord kwamen, toch een heel ander sfeertje.
-
Ja, een beetje een anti-climax is het wel, zo dicht bij huis... Ik troost me dan maar met het feit dat ik al gauw zag dat het België was en dat de lijn inderdaad Noord-zuid liep. Overigens impliceert dit dat de foto in de avonduren gemaakt is, gezien de reflectie van de hoek van de vuurkist op de ronde ketel. Geeft de foto net weer wat meer inhoud.
En waarom rechtsrijdend? Mogelijk om enkele meters verderop rechtsaf de havens in te rijden?
Op geopunt.be zie je op een luchtfoto uit 1971 dat het oostelijke perron langer was dan het westelijke. Ook dat klopt op het "Duitse" plaatje. Overigens ziet het er nu zo uit....(bron: Google Earth):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zoekplaatjenu.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zoekplaatjenu.jpg)
Aanvulling: op geopunt.be zelfs een kaart gevonden van na de oorlog, waar het kerkhof op staat. Zelfs het kapelletje wordt apart aangegeven. Kijk ook even bij de buren: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,31003.45.html.
-
Op het Belgische forum nog een interessante link:
https://sites.google.com/site/wereldoorlog2inekeren/hoe-zag-ons-district-er-uit/de-spoorwegen (https://sites.google.com/site/wereldoorlog2inekeren/hoe-zag-ons-district-er-uit/de-spoorwegen)
De eerste foto daar is ook op 8 juni 1940 genomen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE287D82-5636-4516-B30E-A8EACCA925F5.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE287D82-5636-4516-B30E-A8EACCA925F5.jpeg)
De locatie is met zekerheid Sint Mariaburg aan de spoorlijn Antwerpen Roosendaal.
De Kerk waarvan de toren deels zichtbaar is (rechts van de grafkapel) en de twee huizen (links van de grafkapel) zijn nog bestaande. De grafkapel zelf werd gesloopt wanneer de kerkhoven van Ekeren en zijn gehuchten, waaronder Sint Mariaburg, werden samengevoegd op de nieuwe locatie Driehoekstraat.
De grafkapel in Neogotische stijl werd opgericht begin vorige eeuw voor de overleden vrouw (Maria-Theresia Aernouts) van Van de Wyengaert (bankdirecteur en grondlegger van het huidige Sint Mariaburg. architect van de grafkapel was Cornelius Florentijns Verbraeken.
Waarom de trein op tegenspoor reed is mogelijk te verklaren dat die ofwel de afslag richting haven neemt, of naar de laadkoer van Station Ekeren onderweg is. Het volgende station op de lijn richting Antwerpen (Trein komt vanuit richting Roosendaal naar Antwerpen).
Als ik later tijd heb zoek ik in het Oorlogsdagboek van mijn grootvader of er iets van vermeldt staat en terug te vinden is over de trein. Van de grafkapel ben ik zeker en heb reeds info teruggevonden.
-
Iedereen enorm bedankt voor de hulp (y)
-
Ik vind vooral de Staatsspoor lantaarns voorop leuk...
Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
Maar van het 1 komt wel het ander. In het collega forum wordt verwezen naar https://sites.google.com/site/wereldoorlog2inekeren/hoe-zag-ons-district-er-uit/de-spoorwegen
Als je naar beneden scrolt (ongeveer in de midden) kom je een fot tegen onder de kop SPOORLIJN 12 - ANTWERPEN - ROOSENDAAL. Met de datum 8 juni
Een goede kans dat dit aan de haak hing van de 3726. (helaas is er geen loc te zien)
Een andere site vermeld dat er in het begin van de oorlog schade was aan de spoorlijn. https://www.lijn-12.be/geschiedenis.php
Het is dus ook niet onmogelijk dat de trein "verkeerd" spoor reed i.v.m. beschadigingen.
Freek
-
Over de kapel heb ik alleen het volgende weten te vinden (bron: https://mariaburg.be/wp-content/uploads/2017/08/HNK_128.pdf, pagina 4)
...de grafkapel op het oude kerkhof van Mariaburg aan de Schepersveldlei (waar nu het viaduct is). In 1975 zouden bij de ontruiming van dat kerkhof...
Dat bevestigt wel waarom we er niets meer van kunnen terugvinden.
Die foto op de website over Ekeren in de 2e Wereldoorlog zou wel héél toevallig zijn als het dezelfde trein betreft. Maar dan zou je eens bij de webmaster van die site kunnen navragen of zij meer weten van de foto. Weer een leuke zoektocht. (y)
-
Een foto van de grafkapel...
https://images.beneluxspoor.net/bnls/67533253-A04C-40F5-9117-2A9574963DCA.jpeg
De twee huizen die je ziet naast de grafkapel zijn nog bestaande en zijn de huizen in de Schepersveldlei huisnummer 60 en 62
-
Voor mij is de conclusie van de zoektocht wel dat Google maps eigenlijk niet echt van veel waarde is als je de locatie van 80 jaar oude foto's zoekt. Ik dacht bij het zoeken op Google maps geregeld dat dat kerkhof wel eens verdwenen zou kunnen zijn onder een winkelcentrum of rotonde. Inderdaad dus. Goed aangevoeld. Zelfs kerkhoven waar we de herinnering bewaren aan ons voorgeslacht blijken geruimd te worden zodat niets meer aan het verleden herinnert.
Alleen een internationale topotijdreis zou kunnen helpen. Wat is de wereld om ons heen intens veranderd.
-
Zelfs kerkhoven waar we de herinnering bewaren aan ons voorgeslacht blijken geruimd te worden zodat niets meer aan het verleden herinnert.
En dat is voor mij echt een verrassing, ik was er van uit gegaan dat kerkhoven toch tot de plekken zouden behoren die het minst aangetast zouden worden.
-
Sorry, ik begrijp dat dit verkeerd draadje is, ik meende dat ZOEKPLAATJE een algemeentopic is voor fotovragen.
Deze foto staat bij topic Charlois.
Waar is de foto genomen was de suggestie van Alewijn, want niet in Rotterdam!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IJsselmonde-22-02-1956-HUA-X130678-NS-11291-621b631a8461a-621c8b675832c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IJsselmonde-22-02-1956-HUA-X130678-NS-11291-621b631a8461a-621c8b675832c.jpg)
Wie o wie ?
Ronald
-
Ergens midden jaren 50; de rechter 1100 is lichter dan de linker, dus nog turquoise. Verder veel ketelwagens (olievervoer NAM?). Uiterst links een seinbordes dat een nabije splitsing suggereert en alles al electrisch. Almelo of Hengelo?
Edit: niet alles electrisch, de sporen in het midden zijn niet geëlectrificeerd. Liggen deze in de vork tussen twee electrische lijnen?
Edit 2: ik zie nu in het originele draadje een tweede foto van hetzelfde emplacement, met twee (fraaie) ketelwagens van de Nieuwe Matex. Volgens mij zat dit bedrijf in Vlaardingen, wat IJsselmonde toch weer meer aannemelijk maakt dan Almelo of Hengelo.
-
Kijk eens naar dit plaatje, duidelijk IJsselmonde. Ook sneeuw, dezelfde lantaarns. Uit een serie over Rotterdamse emplacementen op ondergenoemde site:
https://picryl.com/media/hua-155134-gezicht-op-het-emplacement-te-rotterdam-ijsselmonde-te-rotterdam-4147a6?zoom=true
En kijk ook hier eens: https://rotterdamkaart.nl/kaart-1936
Op de tweede foto in het Charloise draadje zie je een pand dat wel eens het eenzame pand links van het emplacement op deze kaart kan zijn. M.i. is het toch IJsselmonde.
-
Bedankt Carlo, ik zie het nu ook. Het beeld vanaf het Stadionviaduct richting Dordt staat me niet duidelijk voor de geest...
In het pand links was destijds dus het medisch centrum gevestigd dat kort erop zou worden vervangen door het grote Clara Ziekenhuis er vlaknaast.
Groetjes,
Ronald
-
You're welcome!
Dat van dat medisch centrum wist ik als ex-Rotterdammert (11 jaar op de Kop van Zuid gewoond) niet. Weer wat geleerd :)