Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS plan V door Petertje
Vandaag om 17:36:47
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 17:34:50
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:33:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 17:31:02
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 17:01:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 16:42:27
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door Eelco Storm
Vandaag om 15:55:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
verlichting op mijn draaischijf zeten door Mar-Cas
Vandaag om 13:49:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Biesje
Vandaag om 13:15:24
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:32:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door aad52
Vandaag om 11:11:21
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Pauldg
Vandaag om 10:58:29
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 10:27:37
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 09:27:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 09:27:12
PB Models, ICR-rijtuigen door Roelof R
Vandaag om 09:04:11
Spoorwegkanon Dora door Hans Reints
Vandaag om 08:59:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door aad52
Vandaag om 08:50:48
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Eric B
Vandaag om 08:09:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 01:10:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 01:09:14
  

Auteur Topic: Zoekplaatje NS 3726  (gelezen 26768 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3637
    • Flickr
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #45 Gepost op: 24 September 2020, 10:43:22 »
Sorry, ikihad zo in mijn hoofd dat dergelijke troepentreinen niet logisch waren naar vijandelijk gebied, maar dat gebied plus heel België was, ook in Noord-Frankrijk, natuurlijk al onder Duitse controle

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #46 Gepost op: 24 September 2020, 11:12:19 »
Als dit in Belgie zou zijn, rijdt de loc dan niet op het verkeerde spoor?
Dan is Nederland toch meer aannemelijk.

Grtz, Ton
Ik denk dat uit deze waarneming nu volgt dat Noord-Frankrijk meer voor de hand ligt.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11718
    • Mijn fotoarchief
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #47 Gepost op: 24 September 2020, 11:15:25 »
Ik vermoed dat in de hectiek van een opmars, en niet aanwezig civiel transport, het links of rechts rijden van ondergeschikt belang is. Zolang de trein maar komt waar deze moet zijn.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #48 Gepost op: 24 September 2020, 11:20:08 »
Maar op dubbelspoor willekeurig rechts of links rijden, dat is toch vragen om ongelukken of anderszins ernstige vertragingen? Is het niet verstandiger om ondanks de hectiek daaraan vast te houden?

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3637
    • Flickr
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #49 Gepost op: 24 September 2020, 11:21:51 »
Het kan best zijn dat de rest van de dienst stillag. Ook kan het een kruissingstation aan een enkelsporige lijn zijn en dan maakt het helemael niet echt uit welk spoor.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11718
    • Mijn fotoarchief
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #50 Gepost op: 24 September 2020, 11:24:54 »
Maar op dubbelspoor willekeurig rechts of links rijden, dat is toch vragen om ongelukken of anderszins ernstige vertragingen? Is het niet verstandiger om ondanks de hectiek daaraan vast te houden?


Hangt er van af, treinen naar het front laat je van spoorlijn A komen, treinen weg van het front laat je over spoorlijn B gaan. Deden de Amerikanen ook toen ze in bevrijd Europa hun bevoorradingstreinen lieten rijden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #51 Gepost op: 24 September 2020, 11:26:18 »
Maar op dubbelspoor willekeurig rechts of links rijden, dat is toch vragen om ongelukken of anderszins ernstige vertragingen? Is het niet verstandiger om ondanks de hectiek daaraan vast te houden?
Misschien gebeurt dat ook, de trein rijdt in bezet gebied op het voor Duitsers normale spoor, dus rechts.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #52 Gepost op: 24 September 2020, 11:34:58 »
Oké, die poging om het zoekgebied tot Noord-Frankrijk te beperken loopt dus dood. Maar als de foto idd gemaakt is door een soldaat die op weg was naar het front, dan zal hij toch niet al te ver van dat front zijn uitgestapt, dus in Noord-Frankrijk?

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5473
  • Modelspoor is emotie...
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #53 Gepost op: 24 September 2020, 11:46:15 »
Is er niks van de railbevestiging af te leiden? Manier van bevestiging o.i.d. of waren alle rails bij ons en in de omringende allemaal op de zelfde manier bevestigd?

Rob
Tbinnebarretije…

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #54 Gepost op: 24 September 2020, 12:03:25 »
Je bent me net een stapje voor, Rob. Opvallend is de om-en-om bevestiging; de ene biels 1 spijker/klem, de ander 2 spijkers/klemmen. Wat verder ook opmerkelijk is: de dwarsliggers liggen naar mijn gevoel erg dicht op elkaar. Dit kan duiden op een lijn met zwaar (goederen)verkeer en niet op een secundair lijntje. Dat verhoogt dan weer de kans dat de lijn nog bestaat.

Hoewel de zon niet te zien is, heb ik met een truc in Photoshop de lichtbron toch weten te plaatsen tussen 10 en 12 uur (om in militaire termen te blijven), dus schuin links van de fotograaf. Daar is dus in ieder geval niet het noorden.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2020, 14:18:58 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26849
    • Pagina van klaas
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #55 Gepost op: 24 September 2020, 12:08:10 »
De railbevestiging met om en om 1 of 2 kraagschroeven werd vooral in Frankrijk toegepast. Maar niet exclusief, ook in andere landen kwam dit wel voor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #56 Gepost op: 24 September 2020, 12:22:43 »
Heb ook nog weinig idee maar hoewel de bouw laat 19e eeuw is is het zeker geen Kuyperskerk. Die was verslaafd aan baksteen (roodbrui) en had een wat strakkere detaillering.
Kerk cq kapel en kerkhof zijn zwaar katholiek en doen me nog meer aan de Mediterranee dan de noordelijke landen denken maar Noord-oost Frankrijk is ook een grote kanshebber voor mij.
Zoiets maar net wat soberder kom je in de Ardennen ook wel tegen.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #57 Gepost op: 24 September 2020, 12:32:20 »
Ja, je hebt gelijk, Klaas, het zijn natuurlijk kraagschroeven.

Nog een observatie met betrekking tot het licht: op de ketel zie je de schaduw van de hoek van de vuurkist. Het is juni, maar de schaduw is vrij lang, wat mij doet vermoeden dat de foto wat vroeger in de ochtend of wat later in de middag is gemaakt. In het eerste geval kijken we naar een loc die van zuidoost/zuid naar noordwest/noord lijkt te rijden en in het tweede geval rijdt onze 3726 van noord/noordwest naar zuid/zuidoost. Aannemende dat de loc richting het front gaat hebben we dan te maken met een spoorlijn die ruwweg van Noord naar Zuid loopt met (wellicht) een begraafplaats aan de oostkant van het station. Kan niet zo moeilijk zijn om die te vinden, toch?  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #58 Gepost op: 24 September 2020, 13:20:00 »
Ik filosofeer een eind weg:

Ik denk zeker aan ergens in België. Misschien is het verstandig de in aanmerking komende spoorlijnen Nederland - België af te strepen.
Van west naar oost zie ik op een oude spoorkaart:
1) Terneuzen - Zelzate en verder (lijkt me niet waarschijnlijk);
2) Terneuzen - St. Gillis en verder (lijkt me niet waarschijnlijk);
3) Roosendaal - Esschen en verder (behoort tot de mogelijkheden);
4) Tilburg - Turnhout en verder (behoort tot de mogelijkheden);
5) Eindhoven - Neerpelt en verder (behoort tot de mogelijkheden);
6) Weert - Neerpelt en verder: de IJzeren Rijn (behoort tot de mogelijkheden);
7) Maastricht - Hasselt en verder (behoort tot de mogelijkheden);
en 8 ) Maastricht - Wezet (Visé) en verder (zou kunnen, maar ik denk het niet).

6, 7 en 8: mogelijk rechtstreekse treinen uit Duitsland met locwisseling in NL.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: Zoekplaatje NS 3726
« Reactie #59 Gepost op: 24 September 2020, 13:52:54 »
Wat mij betreft zou het eventueel in Staden kunnen zijn, aan de voormalige lijn 63 Torhout - Ieper. Goede richting voor de zon, slechts twee sporen en een begraafplaats (alleen zonder kapel, maar die kan zijn verwoest in 1944).
Groet, Frank