Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Oude metalen trafo's gebruiken....... door frits959
Vandaag om 01:06:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
15 april 2024, 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
15 april 2024, 13:32:09
  

Auteur Topic: Het reinigen van messing  (gelezen 3388 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1469
Het reinigen van messing
« Gepost op: 08 september 2020, 19:53:55 »
Even een vraagje aan de bouwers van messing modellen.

Ik ben stap voor stap bezig messing etsplaten, die ik een tijd terug overgenomen heb, te reinigen om daarna met andere messing onderdelen samen te bouwen; in dit geval een RTM etsplaten set uit de beginperiode van Kees van der Vis.

In eerste instantie wilde ik de oxidelaag met een vloeibaar schuurmiddel verwijderen waarbij de toevoeging van gritstraalpoeder het poetswerk vergemakkelijkte. In een oude notitie vond ik het gebruik van WC Eend Plus als probleem oplossing. Ik vond nog een restje en daarmee kon ik de geëtste onderdelen snel en goed reinigen. De fles bevat 5 tot 15% mierezuur (nog de oude spelling). Als ik de huidige WC Eend producten analyseer vind ik totaal geen informatie over het gehalte miere(n)zuur.

Ik heb ooit ergens gelezen welk huidig WC eend product miere(n)zuur bevat. Wie kan hier uitsluitsel geven?

Groet,
Rob


TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Het reinigen van messing
« Reactie #2 Gepost op: 08 september 2020, 20:44:15 »
Voor het reinigen van etsdelen voorafgaand aan het solderen, gebruik ik meestal een glasvezelstift. Minder gedoe en veel sneller dan "natte" schoonmaakmiddelen.
En voor grotere oppervlakten zoals FritsT al zegt, een stuk railgum.

WC Eend gebruik ik wel om na het solderen schoon te maken. Een scheut in een bak water en het model een tijdje er in laten weken.

Grtz, Ton

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Het reinigen van messing
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2020, 20:52:39 »
Hallo,

De oxidelaag die op de messing zit is zo dun dat reinigen niet nodig is. Na het schuren o.i.d. zal zich direct een nieuwe oxidelaag vormen. Wel belangrijk is het om een goed vloeimiddel te gebruiken om te solderen. Dat kan S39, fosforzuur of een ander middel zijn . daar zijn vele meningen over
Tenzij echt verontreinigd is het niet nodig.

succes jandcargo

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Het reinigen van messing
« Reactie #4 Gepost op: 08 september 2020, 21:41:08 »
Een compleet gebouwd blank messing model kan best wel opknappen van een (citroen)zuurbad. Een keer per jaar herhalen net zoals het zilveren bestek.

Verbaasd me dat het niet (online) bij de (taart)bak spullen van grootgrutter Appie ligt. Maar dan hebben ze genoeg spullen waar citroen in zit, dus keuze genoeg. Alleen zonde als je er Radlerbier voor gebruikt.


« Laatst bewerkt op: 08 september 2020, 21:51:10 door FritsT »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25257
    • Pagina van klaas
Re: Het reinigen van messing
« Reactie #5 Gepost op: 08 september 2020, 21:56:19 »
Na het schuren o.i.d. zal zich direct een nieuwe oxidelaag vormen.
Dat effect is bekend van aluminium. Daarom is aluminium lastig te solderen. Maar gaat dat bij messing ook zo?

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4235
    • Modeltrein projecten
Re: Het reinigen van messing
« Reactie #6 Gepost op: 08 september 2020, 22:29:51 »
Ja.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Het reinigen van messing
« Reactie #7 Gepost op: 08 september 2020, 22:35:49 »
Het ene zuur is het ander niet. Haal ze niet door elkaar of zeg stoer .. kan wel.
Gebruik NOOIT zure WC-ontstopper !

Dat is zwavelzuur, meestal 96%. En als je denkt dat dat te sterk is en er water bij wilt doen om te verdunnen......wil je niet weten, maar een enkeltje brandwondencentrum is niet ondenkbeeldig.

Stelregel: nooit met een bak zwavelzuur in de regen lopen.
Het weinige water dat in contact komt met het zuur gaat acuut koken en spat met zuur en al overal naar toe, dus ook in je gezicht.
Zwavelzuur aan water toevoegen is "veilig".

Dus ook in de verstopte WC .. veiligheidsbril op als je dat spul gebruikt.

Onbekendheid met chemicaliën.....ook in de modelbouw.....blijf gezond.


jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Het reinigen van messing
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2020, 21:26:18 »
Hallo,

metalen als aluminium,messing, lood ed vormen bij blootstelling aan lucht(lees zuurstof) een corrosielaagje dat afsluitend is voor de onderlaag. Het oxidatieproces gaat dus niet verder de diepte in. BIj metalen als  ijzer vormt zich een corrosielaagje dat niet afsluitend is en ontstaat er zg interkristallijne corrosie, dat betekent dat het corroderen verder de diepte in gaat en dus gaat doorroesten.

Oppoetsen van eerstgenoemde metalen heeft dus alleen een cosmetisch effect

groeten jan dcargo

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Het reinigen van messing
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2020, 10:53:48 »
Verbaasd me dat het niet (online) bij de (taart)bak spullen van grootgrutter Appie ligt. Maar dan hebben ze genoeg spullen waar citroen in zit, dus keuze genoeg. Alleen zonde als je er Radlerbier voor gebruikt.
Wellicht is dit citroenig genoeg ?
https://www.ah.nl/producten/product/wi199088/ah-citroensap
kosten 43 cent p flesje,kan je weinig bult aan vallen denk ik  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25257
    • Pagina van klaas
Re: Het reinigen van messing
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2020, 11:07:25 »
metalen als aluminium,messing, lood ed vormen bij blootstelling aan lucht(lees zuurstof) een corrosielaagje dat afsluitend is voor de onderlaag.
Dat is wel zo, maar de mate waarin dat gebeurt is heel verschillend. Messing kun je ondanks dat oxidelaagje vrij makkelijk solderen, bij aluminium is dat bijna niet te doen. Hoewel het me wel eens is gelukt.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Het reinigen van messing
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2020, 11:42:35 »
Heb gelijk 100% citroenzuurkorrels bij de Edeka gekocht voor minder dan 3euro op de poetsafdeling.  itroenzuur wordt ook gebruikt om de koffiezetter te reinigen. Vraagje kan ik een citroenzuur bad in mijn ultraschal RVS bak manen en daar laten voor regelmatig gebruik om kan dat problemen geven en welke concentratie is dan goed voor messing?
gr Joke

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Het reinigen van messing
« Reactie #12 Gepost op: 12 september 2020, 15:23:34 »
Als het om een (organisch) zuur gaat, kun je ook schoonmaakazijn gebruiken, of vitamine C.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1469
Re: Het reinigen van messing
« Reactie #13 Gepost op: 14 september 2020, 19:31:26 »
Dank aan allen voor de reacties.

Normaal gesproken worden de etsplaten na het etsen afdoende geneutraliseerd waar na een lichte polijstbewerking de onderdelen goed kunnen worden gesoldeerd. In de bouwbeschrijvingen van Ferro Suisse wordt deze voorbehandeling aanbevolen. De RTM etsplaten waren echter niet alleen onvoldoende geneutraliseerd maar ook niet geheel correct geëtst; vooral de mahoniehouten wanden waren onvolledig geëtst. Om dit te corrigeren heb ik eerst de onderdelen uit de etsplaat verwijderd, de randen gladgemaakt en geheel ontvet. Vervolgens heb ik de achterzijde op zelfklevende plasticfolie bevestigd en de voorzijde van een laag (Positiv 20) fotolak voorzien.  Na droging heb ik de ontbrekende en deels aangebrachte groeven met een kraspen aangebracht en daarna de onderdelen in een ammonium persulfaat oplossing laten etsen.

Anders dan IJzerchloride is deze etsvloeistof helder en kleurt naarmate het etsproces vordert lichtblauw. Vanzelfsprekend is het etsproces continu gevolgd om te voorkomen dat er delen onbedoeld weg geëtst worden. Uiteindelijk viel het 'verlies' mee en werden ook delen onder de fotolaklaag - vermoedelijk door een onvolledige reiniging - licht aangeëtst. Dit geeft uiteindelijk als voordeel het effect dat het rijtuig net van de sloop gered is...

Omdat het schuren c.q. polijsten en met glasvezelpotloden niet het gewenste effect opleverde heb ik eerst een aantal onderdelen in de eerder genoemde WC-Eend Plus vloeistof ondergedompeld. Wat opviel was dat de messing onderdelen rood kleurden wat erop wijst dat het zink uit de legering opgenomen wordt. Vervolgens heb ik de onderdelen in een backing soda oplossing gebracht en daarna geneutraliseerd. Inmiddels heb ik de onderdelen in citroenzuuroplossing - ik gebruikte ca 1 eetlepel citroenzuur poeder in ongeveer 300 ml. kokend water - gereinigd, daarna in stromend water geneutraliseerd en gedroogd. De beide afbeeldingen geven goed de verschillen tussen de originele en de gereinigde onderdelen weer.




 
De etsplaten stammen uit begin 80-er jaren. Het is fascinerend te zien hoe ver de detaillering in die tijd al doorgevoerd werd. Kees tekende de afbeeldingen met Oost-Indische inkt op schaal 4:1 welke later fotografisch verkleind werden. 

Groet, Rob

PS. Voor de oplettende lezer valt best wel iets op.   

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Het reinigen van messing
« Reactie #14 Gepost op: 15 september 2020, 00:46:27 »
bovenste plaat is het streepje nog niet top