Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail away door Eelco Storm
Vandaag om 06:29:49
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 05:57:51
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:37:30
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 00:28:35
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
  

Auteur Topic: In spoor 0 het (ont)koppelen van wagons.  (gelezen 3530 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
Re: In spoor 0 het (ont)koppelen van wagons.
« Reactie #15 Gepost op: 01 September 2020, 09:00:46 »
Hallo Michiel,
De spanning moet wel van de koppeling af...Staan de wagens dan op een helling ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18512
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: In spoor 0 het (ont)koppelen van wagons.
« Reactie #16 Gepost op: 01 September 2020, 09:08:21 »
Kadee's mogen niet onder spanning staan. Als ze losjes zitten ontkoppelen ze vrijwel direct.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: In spoor 0 het (ont)koppelen van wagons.
« Reactie #17 Gepost op: 01 September 2020, 09:45:53 »
Nee, ik rijd met schaalkoppeling. Dan is onder spanning wel mooier omdat de wagens dan strak buffer aan buffer staan. Niet dat je een soort harmonica-effect krijgt bij het vertrek en afremmen...
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: In spoor 0 het (ont)koppelen van wagons.
« Reactie #18 Gepost op: 01 September 2020, 09:47:43 »
Mooi om alle ervaringen te lezen. Ik heb inmiddels op meerdere plekken in mijn baan permanentmagneten geplaatst om Kadee's te ontkoppelen, ook omdat het wegduwen zo gemakkelijk gaat. Alles handsfree (nou ja, boven de baan dan....)
Ik heb ooit een filmpje van de oorspronkelijke testomgeving gemaakt (de eerste 15 seconden wordt de lok opgestart):
koppelen met de traktor

Groet, Frans
Groet!  Frans

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
Re: In spoor 0 het (ont)koppelen van wagons.
« Reactie #19 Gepost op: 01 September 2020, 09:54:01 »
Hallo Frans ,
Petje af  !
Het gaat heel mooi  zo ! (y)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: In spoor 0 het (ont)koppelen van wagons.
« Reactie #20 Gepost op: 01 September 2020, 11:45:03 »
Mogelijk interessant voor deze of gene.
Als je met Lenz koppelingen rijdt kun je de kop van deze koppeling vervangen door de Schnellenkamp 1060 koppelingskop.
Koppelt met de schroefkoppeling.
Ik heb daar goede ervaringen mee.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.