Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:19:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:16:44
Da's Daz 2 door Noordernet
Vandaag om 11:30:08
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
  

Auteur Topic: Bouw Br 03 001 Borsig  (gelezen 18256 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Bouw Br 03 004 Schwartzkopff
« Reactie #45 Gepost op: 06 September 2020, 16:21:16 »
 Het hart van de ketel is op 3,10 m boven de rails.
De wielen hebben een diameter van precies 2,00 m .
De top  van de schoorsteen is op 4,55 m.
Belangrijke maten,die in het oog vallen en  je even naar H0 moet omrekenen .
 Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4431
Re: Bouw Br 03 004 Schwartzkopff
« Reactie #46 Gepost op: 06 September 2020, 17:47:00 »
Is het dan dat ze de onderdelen ontbreken, of zitten ze hoe dan ook niet in de set?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6010
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 03 004 Schwartzkopff
« Reactie #47 Gepost op: 07 September 2020, 08:12:18 »
Hallo Peter,

Veel succes met de ombouw van de 03 naar de 01. (y)
Heb je er ook nog een link naar de ombouw?

Ik heb even een 01 op de rails  gezet en de 03 met zijn neus er tegenaan.
De hoogte van de 03 komt over een met de 01 kwa hoogte. ;D

Bart.
Ik snap niet waarom jij de over een komt kunt maken tussen een 03 en een 18.4. ::)

De aandrijving van een 18.4 is compleet anders dan van een 03 ( 4 voor de 18 en 2 cilinders voor de 03 ).

Ik vind zelf de 03 mooier als een 01, zij is veel slanker en trekt mij daarom aan.
Ook is de 03 als versuch lokomotief interessanter als de 01, dit kwam mede door haar lagere aslast van 18 ton.

Overigens spuit ik de ketel eerst zwart zodat ik later geen plekken heb waar in niet meer bij kom met de spuitbus.

Later meer,

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Bouw Br 03 004 Schwartzkopff
« Reactie #48 Gepost op: 07 September 2020, 10:09:21 »
Hallo

Ik weet ook wel dat een 18.4 niks met een 03 van doen heeft, maar het ging mij om de indruk.
Je schrijft dat de 03 je meer trekt dan de 01, vanwege de slankheid.
En nou juist dat mis ik aan jouw lok, vooral bij het onderstel. Ik vind dat massief ogen, vandaar mijn vergelijk met een 18.4.
Puur optisch dus. Maar goed, als de lok klaar is zal hij ook wel anders ogen. :laugh:

Komt er ook nog iets onder de cabine? Het is daar nu wel erg kaal.
En die “blok” aan de naloper zou ik weghalen.

Bart
« Laatst bewerkt op: 07 September 2020, 10:14:13 door Bahn-AG »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6010
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 03 004 Schwartzkopff
« Reactie #49 Gepost op: 07 September 2020, 10:24:47 »
Bart.

Er moet nog leiding werk onder het lokhuis komen, dit zal de ruimte onder het lokhuis opvullen.
Het is wel een goed idee om het blok achter het loop wiel weg te halen. (y)

Ook onder de loopplaten komt nog leidingwerk, hierdoor zal ook het gat tussen de ketel en drijfwielen dichten.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Bouw Br 03 004 Schwartzkopff
« Reactie #50 Gepost op: 07 September 2020, 15:56:33 »
Hallo

Niet dat je denkt dat ik je werk niet waardeer (vind het super), maar ik kom toch weer even zeuren.

2 puntjes deze keer; de "Rahmenvorschuh" past zo niet bij een 03 uit de eerste serie. FF een goede van een piko 03 bestellen. 8)
De Druckausgleicher op de cilinders zaten er bij de 03 004 al niet meer op.
Dit was al de eerste serielok.

Ik heb ook ontdekt wat mij aan het aanzicht stoorde. Het roco frame van de 01 is gewoon iets te hoog; ook voor een 01 . ;D

Bart
« Laatst bewerkt op: 07 September 2020, 16:05:44 door Bahn-AG »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6010
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 03 004 Schwartzkopff
« Reactie #51 Gepost op: 07 September 2020, 17:52:48 »
Hallo Bart.

De druckausgleicher zat er wel op, kijk maar op onderstaande foto, zelfs de 03 136 had ze nog.

Br 03 136 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 156 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Ook de 03 156 bezit ze nog.

Met dank aan de Eisenbahnstiftung.

Dat het frame te hoog is vind ik niet erg en zal er dus gewoon onderblijven,ook die van Piko ga ik dus niet bestellen.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2020, 17:58:02 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Bouw Br 03 004 Schwartzkopff
« Reactie #52 Gepost op: 07 September 2020, 21:13:45 »
Hallo Bart.

De druckausgleicher zat er wel op, kijk maar op onderstaande foto, zelfs de 03 136 had ze nog.


Hallo

Er is een willekeur wat betreft deze Druckausgleicher. Er zijn zowel lage als ook hoge nummers waar ze wel, of niet opzitten.
De 03 004 had ze niet. Foto staat in EJ Sonderausgabe I/91.

Zie ook de 03 052
https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/24999.jpg
054
https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/41342.jpg

De 081 weer wel
https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/41347.jpg

273 weer niet :o
https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/65472.jpg

Vergeet ook niet de rem van de naloper te verwijderen. :angel:

Bart
« Laatst bewerkt op: 07 September 2020, 21:16:26 door Bahn-AG »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Bouw Br 03 004 Schwartzkopff
« Reactie #53 Gepost op: 07 September 2020, 21:40:27 »
Mag ik vragen wat de functie en werking is van de  Druckausgleicher ?
 Hebben Ned. loks zoiets gehad ?
Ik heb hier  E.J.  's over de 01 en de 03 ,staat daar mss iets in over de Druckausgleicher ?
Groeten , Peter
« Laatst bewerkt op: 07 September 2020, 21:43:38 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
Re: Bouw Br 03 004 Schwartzkopff
« Reactie #54 Gepost op: 07 September 2020, 22:11:56 »
@ Peter, hier een link naar info over de functie van een "druckausgleicher": http://dlok.dgeg.de/306.htm

@ Kees en Bart. Dit vind ik in Wikipedia: "Als Druckausgleicher verwendete man anfangs Eckventile, später Druckausgleichskolbenschieber der Bauarten Nicolai oder Karl Schulz." Is het zo dat het model van Kees deze "Eckventile" heeft, die dan later (begin jaren vijftig?) verwijderd zijn, bij de inbouw van het andere type zuiger?

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Bouw Br 03 004 Schwartzkopff
« Reactie #55 Gepost op: 07 September 2020, 22:55:52 »
Mag ik vragen wat de functie en werking is van de  Druckausgleicher ?


Hallo

De druckausgleicher zorgen ervoor dat als de lok in leerfahrt loopt er geen drukverschil aan beide zijden van de zuiger ontstaat.

Eckventile zijn de apparaten die boven op de cilinders zitten. Deze hadden de 03 001-003

De 03 004 had al bij uitlevering het type Nicolai.
Ook had deze lok als eerste al de iets kleinere zuigerboring van 570mm, maar daar zie je niks van.

Bart
« Laatst bewerkt op: 07 September 2020, 23:04:57 door Bahn-AG »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Bouw Br 03 004 Schwartzkopff
« Reactie #56 Gepost op: 07 September 2020, 23:08:08 »
Bedankt Bart,
Het is  me helemaal duidelijk, NS loks moeten iets vergelijkbaars hebben gehad .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6010
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 03 004 Schwartzkopff
« Reactie #57 Gepost op: 08 September 2020, 09:51:32 »
Goed, blijkbaar zat de druckausgleich er niet op.

Omdat ik er nu ook eens naast zit heb ik besloten om het lok nr te veranderen naar de 03 001, nu klopt het wel.
Het remmen werk op de naloop as blijft zitten en ook zal er nog een indusie opkomen, ik denk maar na de eerste revisie is dit er
bij gekomen. ;D

Ook komt de dame nu bij Borsig vandaan en dus niet bij BMAG.( Schwartzkopff )

BR 03 001 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Ik moet de schilden toch nog bestellen bij Beckert. ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6010
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 03 001 Borsig
« Reactie #58 Gepost op: 08 September 2020, 16:14:38 »
Goed na wat perikelen gaan we weer een stukje verder met de bouw van de 03. ;D

Aan de rechterzijde van de locomotief zit bijna al het leidingwerk er op.
Natuurlijk ontbrak weer de aansturing van de zandval pijpen, dus die er maar zelf bij gezet.

Onder het lokhuis moet er ook nog het een en ander gebeuren, maar dat is voor later.

De stand nu.

Br 03 001 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Aan de linkerzijde moet nog van alles gebeuren.

Later meer,

Kees.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2020, 16:30:26 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6010
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 03 001 Borsig
« Reactie #59 Gepost op: 09 September 2020, 13:34:12 »
De linker zijde krijgt ondertussen ook een beetje aandacht.

Het meeste leidingwerk zit er op, ook de aandrijving van de smeerpomp heb ik er bij gezet.
De toestand nu van de 03 001. ;D

Br 03 001 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 001 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 001 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 001 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Ze word steeds mooier. ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#