Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
4 ledjes op één voorweerstand? door spock
16 September 2025, 23:31:53
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door phdirk
16 September 2025, 22:48:57
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
16 September 2025, 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
16 September 2025, 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
16 September 2025, 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
16 September 2025, 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
16 September 2025, 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
16 September 2025, 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 September 2025, 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 September 2025, 18:21:54
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 September 2025, 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
16 September 2025, 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 September 2025, 16:26:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
16 September 2025, 16:02:41
  

Auteur Topic: Artitec CSA-1, stadsbus  (gelezen 33654 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Artitec CSA-1, stadsbus
« Gepost op: 26 August 2020, 16:17:09 »
Ik heb eigenlijk niets met bussen maar omdat ik naar de middelbare school in de jaren '80 jarenlang gebruik maakte van de RET lijnen 75 en soms 78 ben ik opgegroeid met de rode stadbussen in Rotterdam. DE CSA-1 is voor mij, en ik denk veel generatiegenoten, gewoon de stadsbus. Dus toen ik enkele jaren geleden in het openluchtmuseum Arnhem (het evenement "Volgende Halte") met een rode bus van HB Model met de juiste lijn in mijn handen stond ging die mee naar huis.
Toen Artitec de CSA-1 aankondigde twijfelde ik over de aanschaf. De kwaliteit van Artitec kennende zou deze wel eens veel mooier uit kunnen pakken en dus toch maar besteld. Vandaag opgehaald:


Staatsieportret van de 412.


En een kontschot.


In het doosje zitten nog twee zakjes. Eén met een ets met details als spiegels en ruitenwissers, en één met decals en een afdekplaatje voor de lijnfilmkast. Bus 75 maakt mij weer blij.


Een vergelijk tussen de Artitec (vooraan) en de HB Models.
Beide hebben de essentie van het model prima te pakken. De Artitec is wat strakker vorm gegeven en is een stuk matter, de HB glimt net iets te veel.
Ander opvallend verschil zijn de ramen. Die liggen bij de Artitec mooi vlak, bij de HB is het een los ingezette kap die duidelijk als één geheel erin zit.


En achteraanzicht. Rechts de Artitec die wat strakker oogt. De achterlichten op de HB ogen wat lomp groot, bij de Artitec zijn ze haast onzichtbaar. 
De achterzijde van de Artitec oogt voor mij wat uit verhouding maar wellicht is dat omdat ik beter bekend met met latere versies met knipperlicht in de dakrand en omdat er in Rotterdam vrijwel altijd een Nationale Nederlanden sticker achterop zat, zoals bij de HB.


Blinde zijde. Kleur van de daken verschilt behoorlijk.


Minpuntje van de Artitec, de dakluiken. De zitten met twee nokjes in het dak. Standaard staan de luiken open maar omdat de luiken zo dun zijn raakte de eerste al gelijk iets vervormd bij het loshalen waardoor hij nu in gesloten toestand kiert.

Kortom; fraai model en een stapje mooier dan de HB. Echter... zodra je niet met je neus (of camera) bovenop de bus zit vallen een hoop details weg en kan de HB nog prima mee als vulling of achtergrond model.
Nu nog even '75" en "Zuidplein" erop frotten.  ;D

« Laatst bewerkt op: 01 September 2020, 21:20:30 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »
No dress rehearsel, this is our life.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Artitec CSA-1
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2020, 16:50:24 »
Mooie vergelijking  (y)  Ik was ook wel benieuwd naar hoe de Artitec zich zou verhouden tot de HB Models.

Een ander verschil dat me trouwens opvalt is dat bij de HB Models de ramen aan de zij- en achterkant verder doorlopen naar onderen. Nu ben ik door mijn leeftijd meer bekend met de latere CSA-versies, maar met de ramen meer naar onder doorlopend is meer hoe ik de standaardbus me kan herinneren (al ben ik verder geen buskenner).

mvg
Marc
Grt
Marc

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Artitec CSA-1
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2020, 16:55:27 »
Volgens mij hebben alleen de oudste CSA's de hoge ramen. Ik herinner mij die uit Rotterdam slechts incidenteel. Ze vielen mij op omdat je dan bij het raam niet lekker op je elleboog kon leunen omdat je zo ongeveer net met je schouders boven het raam uit kwam.
Maar ik ben ook geen buskenner.. hooguit ex-gebruiker.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2020, 16:57:11 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 541
    • Valleitrein
Re: Artitec CSA-1
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2020, 19:12:29 »
Mooie vergelijking  (y)
Wat betreft die open dakluiken vroeg ik me af of dat wel handig is.
Volgens mij is gesloten veel gangbaarder.
Er zal bij sommige liefhebbers nog wel eens een nokje afbreken tijdens het "dicht" maken, het is helemaal niet moeilijk, maar niet ieder z'n ding.
De meeste klanten van mij zetten hun auto- en busmodellen ook zonder spiegels e.d. in de vitrine, veel te veel gepruts vinden ze.
Met vriendelijke groet, Maarten

Groefrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Artitec CSA-1
« Reactie #4 Gepost op: 27 August 2020, 11:39:51 »
Mooie bus van Artitec! Opmerking: de filmopschriften zijn vrij slordig verpakt (dubbelgevouwen) waarbij het opschrift "Zuidplein" (Rotterdamse uitvoering) helaas niet correct is. De oorspronkelijke lijnfilm vermeld ZUIDPLEIN en vervolgens de toevoeging METRO STATION, onder elkaar in een kleiner lettertype.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Artitec CSA-1
« Reactie #5 Gepost op: 29 August 2020, 16:55:21 »
Vandaag binnen gekregen en moet gezegd worden, PRACHTIG. heerlijke herkenbare bus met schitterend geribbelde! Banken en stoelen ennnn zelfs de stangen waar je je aan vast kon houden tijdens de rit zitten in het model. Heb de gvu versie en ga zeker nog een algemene kopen om er nog een gvu versie van te maken!

Ps artitec kom maar met meer Nederlandse bussen hoor!

Marc

ReneN

  • Gast
Re: Artitec CSA-1
« Reactie #6 Gepost op: 29 August 2020, 17:05:39 »
Citaat
Wat betreft die open dakluiken vroeg ik me af of dat wel handig is. Volgens mij is gesloten veel gangbaarder.

In de tijd dat bussen nog geen airco hadden werden in de zomer de dakluiken nog wel eens opengezet. Dan heb ik het idd over 30 tot 40 jaar geleden. Als ik het me goed herinner bleven op warme dagen zelfs de voorste deuren tijdens de rit open staan. Moet je nu eens om komen... is technisch trouwens ook niet meer mogelijk vanwege de beveiliging die er op zit.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22540
Re: Artitec CSA-1
« Reactie #7 Gepost op: 29 August 2020, 17:21:03 »
Ja, maar het was echt wel uitzonderlijk en in mijn herinnering waren de dakluiken meestal ook niet helemaal  opengeschoven.
Kan ook zijn omdat serieus warme dagen toen niet veel voorkwamen. In een doorsnee jaar ging een druiligere lente naadloos over in een natte herfst.  ;D

Anyway, vandaag een RRRotturdamse bus 38 naar Schiedam aangeschaft. Heel mooi.  (y)
Ga nu wel even kijken hoe ik die luiken dicht krijg, want een omaatje klaagt over de tocht.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8703
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec CSA-1
« Reactie #8 Gepost op: 29 August 2020, 18:23:52 »
Henk, bus uit elkaar laten vallen door de zijden uit te buigen. Nokjes van de luiken naar buiten duwen, luik omkeren en naad aanvaarden. Naad (neeeeeee) Jawel.
Probeer het vooral niet met een speld van buitenaf. NIET! Bij mij was 1 vd luiken in de nog natte dakverf verankerd. Schade valt mee. Ach, tis altijd wat ;-)














Plezier ermee!

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re: Artitec CSA-1
« Reactie #9 Gepost op: 29 August 2020, 18:58:14 »
Vandaag binnen gekregen en moet gezegd worden, PRACHTIG. heerlijke herkenbare bus met schitterend geribbelde! Banken en stoelen ennnn zelfs de stangen waar je je aan vast kon houden tijdens de rit zitten in het model. Heb de gvu versie en ga zeker nog een algemene kopen om er nog een gvu versie van te maken!

Ps artitec kom maar met meer Nederlandse bussen hoor!

Marc


Ja graag,en ook de gele rijders en dan de luiken gewoon dicht maar met open passagiers deuren.
Dat zal pas mooi staan op een modelbaan(diorama)
« Laatst bewerkt op: 29 August 2020, 19:58:02 door 44. Reden: citaat gerepareerd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22540
Re: Artitec CSA-1
« Reactie #10 Gepost op: 29 August 2020, 20:14:24 »
Dank Huibert, de luiken zijn gesloten.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Artitec CSA-1
« Reactie #11 Gepost op: 30 August 2020, 11:23:10 »
Henk, bus uit elkaar laten vallen door de zijden uit te buigen. Nokjes van de luiken naar buiten duwen, luik omkeren en naad aanvaarden. Naad (neeeeeee) Jawel.
Probeer het vooral niet met een speld van buitenaf. NIET! Bij mij was 1 vd luiken in de nog natte dakverf verankerd. Schade valt mee. Ach, tis altijd wat ;-)
Goede tip en gelijk maar uitgeprobeerd voor de andere 2 luiken.  (y)
Ondertussen wil ik jullie de aanblik van het interieur niet besparen:


Binnenin zit een etplaatje waar de sta-stangen en stoelleuningen aan vastzitten.
Verder volop kenmerkende details die mij zijn bijgebleven zoals de aflopende vloer en het rooster voor de verwarming halverwege de rij enkele zitjes.


Ook hier mooie details in de vorm van de vloerluiken en het opstapje bij de vier stoelen achterin.


En omdat ik toch bezig was de bus maar gelijk voorzien van spiegels, ruitenwissers en een fatsoenlijk Rotterdams lijnnummer.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2020, 11:28:57 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3304
Re: Artitec CSA-1
« Reactie #12 Gepost op: 30 August 2020, 11:37:47 »
Mooi model. Gisteren de GVB variant aangeschaft en oogt inderdaad mooier en strakker dan het op zich erg goede HB model (dat weer een verademing was ten opzichte van het Focus resin bouwpakket van de CSA). Grappig dat deze nu een echte Rotterdam-Zuid bus is geworden van garage Sluisjesdijk.
Groeten,
Richard

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
Re: Artitec CSA-1
« Reactie #13 Gepost op: 30 August 2020, 13:11:27 »
Hier de nodige verfjes over bepaalde onderdelen heen gesmeerd, klusje voor een vriend van mij die zelf chauffeur is ;D
''Helaas'' wilt hij altijd alle velgen metallic hebben voor zijn collectie, dat schijnt bij deze bus toch altijd grijs geweest te zijn.
Anyway, ik heb daar RAL9007 over gespoten, dan valt de schade nog mee ;D
De spiegels zijn gespoten met grijs van de Action uit spuitbus, later het randje gedaan met een Edding8400. De binnenkant van de spiegels zilverkleurig en daarna een laagje matte lak en de spiegels op de bus gelijmd.
Ook de achterkant heeft wat kleurtjes gekregen ;)











;)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8585
  • Nooit uitgeklust....
Re: Artitec CSA-1
« Reactie #14 Gepost op: 30 August 2020, 13:17:37 »
Mooi geworden!  (y)