BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: Marc tramt op 26 augustus 2020, 16:17:09
-
Ik heb eigenlijk niets met bussen maar omdat ik naar de middelbare school in de jaren '80 jarenlang gebruik maakte van de RET lijnen 75 en soms 78 ben ik opgegroeid met de rode stadbussen in Rotterdam. DE CSA-1 is voor mij, en ik denk veel generatiegenoten, gewoon de stadsbus. Dus toen ik enkele jaren geleden in het openluchtmuseum Arnhem (het evenement "Volgende Halte") met een rode bus van HB Model met de juiste lijn in mijn handen stond ging die mee naar huis.
Toen Artitec de CSA-1 aankondigde twijfelde ik over de aanschaf. De kwaliteit van Artitec kennende zou deze wel eens veel mooier uit kunnen pakken en dus toch maar besteld. Vandaag opgehaald:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-01.jpg)
Staatsieportret van de 412.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-02.jpg)
En een kontschot.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-03.jpg)
In het doosje zitten nog twee zakjes. Eén met een ets met details als spiegels en ruitenwissers, en één met decals en een afdekplaatje voor de lijnfilmkast. Bus 75 maakt mij weer blij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-04.jpg)
Een vergelijk tussen de Artitec (vooraan) en de HB Models.
Beide hebben de essentie van het model prima te pakken. De Artitec is wat strakker vorm gegeven en is een stuk matter, de HB glimt net iets te veel.
Ander opvallend verschil zijn de ramen. Die liggen bij de Artitec mooi vlak, bij de HB is het een los ingezette kap die duidelijk als één geheel erin zit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-05.jpg)
En achteraanzicht. Rechts de Artitec die wat strakker oogt. De achterlichten op de HB ogen wat lomp groot, bij de Artitec zijn ze haast onzichtbaar.
De achterzijde van de Artitec oogt voor mij wat uit verhouding maar wellicht is dat omdat ik beter bekend met met latere versies met knipperlicht in de dakrand en omdat er in Rotterdam vrijwel altijd een Nationale Nederlanden sticker achterop zat, zoals bij de HB.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-06.jpg)
Blinde zijde. Kleur van de daken verschilt behoorlijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-07.jpg)
Minpuntje van de Artitec, de dakluiken. De zitten met twee nokjes in het dak. Standaard staan de luiken open maar omdat de luiken zo dun zijn raakte de eerste al gelijk iets vervormd bij het loshalen waardoor hij nu in gesloten toestand kiert.
Kortom; fraai model en een stapje mooier dan de HB. Echter... zodra je niet met je neus (of camera) bovenop de bus zit vallen een hoop details weg en kan de HB nog prima mee als vulling of achtergrond model.
Nu nog even '75" en "Zuidplein" erop frotten. ;D
-
Mooie vergelijking (y) Ik was ook wel benieuwd naar hoe de Artitec zich zou verhouden tot de HB Models.
Een ander verschil dat me trouwens opvalt is dat bij de HB Models de ramen aan de zij- en achterkant verder doorlopen naar onderen. Nu ben ik door mijn leeftijd meer bekend met de latere CSA-versies, maar met de ramen meer naar onder doorlopend is meer hoe ik de standaardbus me kan herinneren (al ben ik verder geen buskenner).
mvg
Marc
-
Volgens mij hebben alleen de oudste CSA's de hoge ramen. Ik herinner mij die uit Rotterdam slechts incidenteel. Ze vielen mij op omdat je dan bij het raam niet lekker op je elleboog kon leunen omdat je zo ongeveer net met je schouders boven het raam uit kwam.
Maar ik ben ook geen buskenner.. hooguit ex-gebruiker.
-
Mooie vergelijking (y)
Wat betreft die open dakluiken vroeg ik me af of dat wel handig is.
Volgens mij is gesloten veel gangbaarder.
Er zal bij sommige liefhebbers nog wel eens een nokje afbreken tijdens het "dicht" maken, het is helemaal niet moeilijk, maar niet ieder z'n ding.
De meeste klanten van mij zetten hun auto- en busmodellen ook zonder spiegels e.d. in de vitrine, veel te veel gepruts vinden ze.
-
Mooie bus van Artitec! Opmerking: de filmopschriften zijn vrij slordig verpakt (dubbelgevouwen) waarbij het opschrift "Zuidplein" (Rotterdamse uitvoering) helaas niet correct is. De oorspronkelijke lijnfilm vermeld ZUIDPLEIN en vervolgens de toevoeging METRO STATION, onder elkaar in een kleiner lettertype.
-
Vandaag binnen gekregen en moet gezegd worden, PRACHTIG. heerlijke herkenbare bus met schitterend geribbelde! Banken en stoelen ennnn zelfs de stangen waar je je aan vast kon houden tijdens de rit zitten in het model. Heb de gvu versie en ga zeker nog een algemene kopen om er nog een gvu versie van te maken!
Ps artitec kom maar met meer Nederlandse bussen hoor!
Marc
-
Wat betreft die open dakluiken vroeg ik me af of dat wel handig is. Volgens mij is gesloten veel gangbaarder.
In de tijd dat bussen nog geen airco hadden werden in de zomer de dakluiken nog wel eens opengezet. Dan heb ik het idd over 30 tot 40 jaar geleden. Als ik het me goed herinner bleven op warme dagen zelfs de voorste deuren tijdens de rit open staan. Moet je nu eens om komen... is technisch trouwens ook niet meer mogelijk vanwege de beveiliging die er op zit.
-
Ja, maar het was echt wel uitzonderlijk en in mijn herinnering waren de dakluiken meestal ook niet helemaal opengeschoven.
Kan ook zijn omdat serieus warme dagen toen niet veel voorkwamen. In een doorsnee jaar ging een druiligere lente naadloos over in een natte herfst. ;D
Anyway, vandaag een RRRotturdamse bus 38 naar Schiedam aangeschaft. Heel mooi. (y)
Ga nu wel even kijken hoe ik die luiken dicht krijg, want een omaatje klaagt over de tocht. ;D
-
Henk, bus uit elkaar laten vallen door de zijden uit te buigen. Nokjes van de luiken naar buiten duwen, luik omkeren en naad aanvaarden. Naad (neeeeeee) Jawel.
Probeer het vooral niet met een speld van buitenaf. NIET! Bij mij was 1 vd luiken in de nog natte dakverf verankerd. Schade valt mee. Ach, tis altijd wat ;-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GVU-76.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GVU-76.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200828_190626.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200828_190626.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200828_191425.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200828_191425.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/normal_333_65-FB-65_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/normal_333_65-FB-65_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/normal_333_65-FB-65_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/normal_333_65-FB-65_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200828_190706.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200828_190706.jpg)
Plezier ermee!
-
Vandaag binnen gekregen en moet gezegd worden, PRACHTIG. heerlijke herkenbare bus met schitterend geribbelde! Banken en stoelen ennnn zelfs de stangen waar je je aan vast kon houden tijdens de rit zitten in het model. Heb de gvu versie en ga zeker nog een algemene kopen om er nog een gvu versie van te maken!
Ps artitec kom maar met meer Nederlandse bussen hoor!
Marc
Ja graag,en ook de gele rijders en dan de luiken gewoon dicht maar met open passagiers deuren.
Dat zal pas mooi staan op een modelbaan(diorama)
-
Dank Huibert, de luiken zijn gesloten. :)
-
Henk, bus uit elkaar laten vallen door de zijden uit te buigen. Nokjes van de luiken naar buiten duwen, luik omkeren en naad aanvaarden. Naad (neeeeeee) Jawel.
Probeer het vooral niet met een speld van buitenaf. NIET! Bij mij was 1 vd luiken in de nog natte dakverf verankerd. Schade valt mee. Ach, tis altijd wat ;-)
Goede tip en gelijk maar uitgeprobeerd voor de andere 2 luiken. (y)
Ondertussen wil ik jullie de aanblik van het interieur niet besparen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-08.jpg)
Binnenin zit een etplaatje waar de sta-stangen en stoelleuningen aan vastzitten.
Verder volop kenmerkende details die mij zijn bijgebleven zoals de aflopende vloer en het rooster voor de verwarming halverwege de rij enkele zitjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-09.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-09.jpg)
Ook hier mooie details in de vorm van de vloerluiken en het opstapje bij de vier stoelen achterin.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-10.jpg)
En omdat ik toch bezig was de bus maar gelijk voorzien van spiegels, ruitenwissers en een fatsoenlijk Rotterdams lijnnummer.
-
Mooi model. Gisteren de GVB variant aangeschaft en oogt inderdaad mooier en strakker dan het op zich erg goede HB model (dat weer een verademing was ten opzichte van het Focus resin bouwpakket van de CSA). Grappig dat deze nu een echte Rotterdam-Zuid bus is geworden van garage Sluisjesdijk.
-
Hier de nodige verfjes over bepaalde onderdelen heen gesmeerd, klusje voor een vriend van mij die zelf chauffeur is ;D
''Helaas'' wilt hij altijd alle velgen metallic hebben voor zijn collectie, dat schijnt bij deze bus toch altijd grijs geweest te zijn.
Anyway, ik heb daar RAL9007 over gespoten, dan valt de schade nog mee ;D
De spiegels zijn gespoten met grijs van de Action uit spuitbus, later het randje gedaan met een Edding8400. De binnenkant van de spiegels zilverkleurig en daarna een laagje matte lak en de spiegels op de bus gelijmd.
Ook de achterkant heeft wat kleurtjes gekregen ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1355_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1355_8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1356_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1356_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1362.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1362.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1369_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1369_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1358_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1358_4.jpg)
;)
-
Mooi geworden! (y)
-
Danku :angel:
-
Het zijn inderdaad mooie bussen van Artitec, nu alleen nog de CSA op Mercedes chassis zoals ze in Dordrecht hebben gereden. https://beeldbank.regionaalarchiefdordrecht.nl/search/detail/id/947E1EC6B47B5F6725D070621C800536/showbrowse
Rob
-
Dat zou dan een oranje variant worden... misschien iets voor Neurenberg 2021. Lichtblauwe CSA's van de Zwolse stadsdienst zijn ook nog mogelijk. De fronten wijken onderling iets af maar daar zal Artitec wel raad mee weten.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA1-08.jpg)
De interieurs zijn dus verschillend, ik heb de algemene versie en daarbij is een ruimte vrij, voor kinderwagens oid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200830_152551_copy_2016x980.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200830_152551_copy_2016x980.jpg)
Fraaie bus overigens, ik hoop dat ze de hele serie doorzetten tot aan het laatste model👍🏾
Het deurtje van de chauffeursruimte was volgens mij grijs net als de rest en niet van glas
-
Deurtje van de chauffeur was idd grijs, voor de ouderen onder ons, het was formica beplakt.
De bus is zOoooh mooi, dat het mijn eerste h0 aankoop sinds tientallen jaren wordt (y)
FF plakken en knippen in het lijnnummer....en dan heb ik mn ouwe bus voor de deur: 76 naar Zuidplein
-
Het deurtje van de chauffeursruimte was volgens mij grijs net als de rest en niet van glas
Van het paneel achter de chauffeur was alleen de bovenste helft glas, en verder waren er nog glazen panelen tussen de deuren en de zitplaatsen.
Mooi detail voor de Rotterdamse varianten zou nog een 'Feyenoord-kaart' voor achter de eerste zijruit zijn.
-
Ik denk als artitec ook de gele streekbus mb200 den oudsten uitbrengt dat dat wel eens een klapper kon worden. Enorm veel varianten mogelijk.
-
Het zijn mooie bussen geworden.
1 klein foutje zit in de rechter buiten spiegel.
Die is in spiegelbeeld gemaakt.
Met als gevolg dat de spiegel zelf te hoog op de draagarm zit en de chauffeur net de helft van de spiegel kan zien door de deur.
Je zou hem "ondersteboven" kunnen monteren, maar dan moet je wel het draagstangetje weg krabben. De achterkant is nu de spiegel zijde geworden.
-
Van het paneel achter de chauffeur was alleen de bovenste helft glas, en verder waren er nog glazen panelen tussen de deuren en de zitplaatsen.
Mooi detail voor de Rotterdamse varianten zou nog een 'Feyenoord-kaart' voor achter de eerste zijruit zijn.
de versie met de grote gele stip voorop is ook een leuke
(Hoop nustiekem ook wel de RET leyland versie, alhoewel dat een geheel andere versie is, maar geloof ik wel de inspiratie voor de csa)
-
En waarvoor dienen die twee gaten daar ter rechterzijde op het front? Welnu, bv om een draaibord in te hangen voor de lijn A naar Rhijnauwen.....
Overigens is het mij een raadsel waarom die rechterspiegel van het model zo hoog zit. Daar ziet een sjoof hoegenaamd niets in.
Die handgrepen zijn ook wel cute mits los aangezet. O, en vergeet het ompoopbordje niet. Dat was tot het einde van het GVU gebruikelijk. Meenemen bij aanvang vroege dienst aan de Europalaan, en inleveren bij einde late dienst. Evenals de bus.
/me zoekt slijptol................. wiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeehoeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeoe
En nu bedelen om een gele standaard streekbus.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lijn-A-Rhijnauwen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lijn-A-Rhijnauwen.jpg)
-
Bedankt voor de reviews en de foto’s! (y) Ik vind het echt een prachtig model geworden. Ik had eerst alleen een rode Amsterdammer besteld, maar nu toch ook maar de gele Enhabo. Mijn moeder vertelde me dat toen ik klein was ik op het station van Amsterdam, op weg naar De Goorn, liever in de rode bus wilde. Maar die gaat daar niet heen.
Als ik het goed begrijp was het de Enhabo die via Purmerend naar De Goorn, Berkhout reed in 1975/6? (Edit: was de NZH)
Het nummerbord lijkt me behoorlijk te licht blauw, maar dat is makkelijk opnieuw te printen. Ik dacht eerst dat het aan de lichtval opende foto’s lag, maar naast de HB lijkt het me duidelijker te licht.
-
Dat zou dan een oranje variant worden... misschien iets voor Neurenberg 2021. Lichtblauwe CSA's van de Zwolse stadsdienst zijn ook nog mogelijk. De fronten wijken onderling iets af maar daar zal Artitec wel raad mee weten.
De verschillen voor Dordrecht zijn iets meer, want die hadden niet de achter uitstapdeuren.
Rob
-
Hallo Roy,
Heb jij de "gaten" voor de richting aanwijzers (die er dus niet op zitten bij deze uitgave van Artitec) dicht gemaakt in de dakrand ? ???
Hallo Remco,
Heb jij de algemene versie 1 of 2 genomen.
Was benieuwd in welke versie nu die "kinderwagen plaats" zit.
-
Nog even een rood brievenbusje op de Amsterdamse CSA-1 en klaar is Kees. Mooi model.
Richard
-
Dat ziet er mooi uit, Roy. Net ff dat beetje extra waar dit schitterende model van Artitec nog mooier wordt. Je zou mss nog één ding kunnen doen. De chroomrandjes rond de achterlichten. Want, ik ga er vanuit dat de Rotterdamse versie dat net als de Utrechter ook gewoon had.
-
de versie met de grote gele stip voorop is ook een leuke
(Hoop nustiekem ook wel de RET leyland versie, alhoewel dat een geheel andere versie is, maar geloof ik wel de inspiratie voor de csa)
Laatste RET Leyland serie was eigenlijk al een CSA wat carrosserie betreft, behalve de kopvorm en de mosterdgele kleur. Één van deze Leylands werd als proef donkerrood gespoten wat later de standaard kleur werd voor de CSA's. De hoekiger kopvorm van de CSA was de uitkomst van verschillende busbedrijven maar de RET leyland was idd de hoofdinspirator voor de CSA.
Dus yeh Rotterdam did it again :-*
-
Sven, dat klopt. Het zijn de blauwe nummerborden in de kleur zoals gebruiket vlak voor de introductie van de gele. Verkeerde kleur dus. Wel de goede kentekens, overigens.
-
Ik denk als artitec ook de gele streekbus mb200 den oudsten uitbrengt dat dat wel eens een klapper kon worden. Enorm veel varianten mogelijk.
Lijkt mij inderdaad een zekerheid.
-
Jaaaaaaaaaaaaaaa
-
Ik denk als artitec ook de gele streekbus mb200 den oudsten uitbrengt dat dat wel eens een klapper kon worden. Enorm veel varianten mogelijk.
Men is bij Att 1 en ander aan het onderzoeken, inderdaad. Dat is geen garantie dattie ook komt, maar wel het vermelden waard.
Bron: Artitec.
-
Hallo Roy,
Heb jij de "gaten" voor de richting aanwijzers (die er dus niet op zitten bij deze uitgave van Artitec) dicht gemaakt in de dakrand ? ???
Dat klopt ;)
Dat ziet er mooi uit, Roy. Net ff dat beetje extra waar dit schitterende model van Artitec nog mooier wordt. Je zou mss nog één ding kunnen doen. De chroomrandjes rond de achterlichten. Want, ik ga er vanuit dat de Rotterdamse versie dat net als de Utrechter ook gewoon had.
Dank!
Was ik van plan, wellicht bij de volgende (wilde deze snel de deur uit hebben ;D)
Roy
-
... Nu alleen nog de CSA op Mercedes chassis zoals ze in Dordrecht hebben gereden....
Rob
Dat zou mooi zijn. Als Dordtenees met een Drechtstedenbaan zou ik die zeker aanschaffen...
Maar het is ijdele hoop denk ik. Want het zijn toch weer malaanpassingen voor een relatief kleine oplage.
Maar je weet nooit. Tenslotte is lijn 5 en 7 van de Dordtse Arriva Hybride bussen ook uitgebracht.
Even afwachten maar... En anders een bestaande variant aanpassen...
Ad
-
Mischien word hij wel gemaakt als "exclusief model" Ad.
Sommige winkels stunten daar mee.
-
Als Dordtenees met een Drechtstedenbaan zou ik die zeker aanschaffen...
SCD’er?
-
Zitten de ruitenwissers en spiegels er wel bijgeleverd???
Evenals de letterbakdecals?
Hier, lijn 1,2 (gehalveerde), 3,5, 6, 10, 20 van GVU. :D
Gr Koen.
-
Bij mij wel ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA.jpg)
Mvg, Erich
-
Ah, zo
Die gaat de kerst wel halen. ;D
Was ook zo'n mooi mechanisch werkje, die ruitenwissers.
Gr Koen.
-
Vandaag werd de HTM 227 bezorgd.
Meteen de dakluiken dichtgeschoven door de hele kap te lichten van het chassis (zijkanten uitbuigen, prikkers ertussen, het lijkt wel een rijtuig)
(https://live.staticflickr.com/65535/50299160302_9b48f9954a_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jCLkXL)IMGP6753 (https://flic.kr/p/2jCLkXL) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Aan de binnenkant van het dak tegen de pennetjes van de luiken gedrukt en van het dak losgemaakt.
Wanneer je de luiken gedraaid op het dak zet blijft er een spleet open dus de pengaatjes ovaal gevijld en nu sluiten de luiken goed.
(https://live.staticflickr.com/65535/50299161712_8213412af9_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jCLmo5)IMGP6758 (https://flic.kr/p/2jCLmo5) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Alle achterlichten verwijderd en de lampringen behandeld met een zilververfstift, om de lampen zaten chromen ringen.
De onderste van de drie achterlichten aan de achterzijde donkerrood geverfd, ze waren niet alle drie oranje.
De richtingaanwijzers boven de ramen staken nogal onnatuurlijk uit dus de gaten naar 1,3mm opgeboord en de richtinglampen zelf van een chromen ring voorzien.
(https://live.staticflickr.com/65535/50299101717_cab7b3a7b3_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jCL3xF)IMGP6768a (https://flic.kr/p/2jCL3xF) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Toevallig deze bus ooit aan de achterkant gefotografeerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/50299038071_5b8e2a5d6d_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jCKHCk)760501 39-18aa 1210 lijn 6 Heerengracht (https://flic.kr/p/2jCKHCk) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
HTM 227op lijn 35 en 1210 op lijn 6,
Heerengracht,
Den Haag
In het interieur het klapdeurtje naar de chauffeursplaats grijs geverfd en het rugschot tot halve hoogte ook, tevens een grijze rand om het rugglas gemaakt om de grijze stangen rondom het glas aan te geven . De chauffeursstoel zwart geverfd, her en der wat kleuraccenten gegeven en glasplaten bij de in- en uitgangen aangebracht. Je ziet het van buiten af nauwelijks maar ze horen erin.
(https://live.staticflickr.com/65535/50298951771_3b252e8724_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jCKgYp)IMGP6763 (https://flic.kr/p/2jCKgYp) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Voorlopig de handel weer in elkaar gezet, richting- en lijncijferfilms komen later.
In Den Haag zat tussen de lijncijferfilm- en de richtingfimkast een spiegelende folie, eens kijken hoe we dat kunnen weergeven.
(https://live.staticflickr.com/65535/50298950851_00b512ee83_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jCKgGx)IMGP6770a (https://flic.kr/p/2jCKgGx) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50298950681_f455515596_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jCKgDB)IMGP6772a (https://flic.kr/p/2jCKgDB) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
(y)die staat genoteerd op mijn verlanglijstje gave bus en mooie foto met de tram.
-
(https://live.staticflickr.com/65535/50299038071_5b8e2a5d6d_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jCKHCk)760501 39-18aa 1210 lijn 6 Heerengracht (https://flic.kr/p/2jCKHCk) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/)
Wou dat die plaat achter het raam weer terug was. Zou een hoop scheldpartijen schelen.
-
Wat voor decals zitten er bij de bussen van bv RET / HTM geleverd ?
Kun je er een ander wagen nr van maken of kan dit alleen met de decals die bij de neutrale bussen geleverd worden ?
-
En in aansluiting op vorige spreker, zouden er nog decals komen van de GVB legendarische lijn 8 !
Jan
-
Kan iemand mij vertellen welke achterlichten er brandden bij de bus in de avond? Zijn dat alle 4 de oranje lichten? Of enkel de bovenste 2 of middelste 2?
Ik ga licht in m’n bussen plaatsen, vandaar de vragen :)
Groeten Sven
-
Bij avond brandde de onderste twee lichten, deze waren rood.
-
De onderste lamp was rood, die brandde als achterlicht. Daarboven zat een oranje lamp als remlicht. De bovenste lamp is ook oranje en is de richtingaanwijzer.
Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
-
Welkom!
-
Bedankt! Tot nu toe was ik een stille meelezer
Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
-
Bedankt voor de info Gerard en Arjan!
(Ik had dus bijna oranje achterlichten in de bus gezet...)
Groeten Sven
-
Ter inspiratie, we schrijven 1981.
Getekend door een 9-jarige... :'(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tekening-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tekening-2.jpg)
Een kleurplaat voor volwassen nu, zeg maar ::)
Dit is de kruising Waalstraat/Croeselaan in Utrecht op de Ballijelaan met op de achtergrond de spoorbaan.
Ik herinner me dan ook reclames op de rand van de daken.
Het was zo'n gewoon vervoermiddel dat je er niet bij na dacht dat ze ooit zouden verdwijnen.
Gr Koen.
-
De onderste lamp was rood, die brandde als achterlicht. Daarboven zat een oranje lamp als remlicht. De bovenste lamp is ook oranje en is de richtingaanwijzer.
Duidelijk. En de bovenste lamp in het dak?
(ben ik nu ook wel benieuwd naar :))
grt
Marc
-
Oranje ook,
zelf van een chromen ring voorzien.
Hoe doe je dat dan?
-
Ook richtingaanwijzer (en oranje).
En om echt in detail te gaan voor wie de richtingaanwijzers wil laten werken: de beide oranje streepjes aan weerszijden vd neus zijn ook richtingaanwijzers. Deze knipperden bij de csa bus tegelijk en bij de streekbus om en om.
Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
-
Dat smoelt wel heel veel beter zo ja.
Zijn de "lampen" er gewoon zo uit te trekken?
Groet Martijn
-
Leuke tekening, Koen. Leuk ook dat je die nog bewaard hebt.
Vandaag kwam mijn Enhabo bus binnen. Prachtig model van Artitec. Verrast dat de wielen draaide, ben van Artitec gewend dat ze vast zitten. Wel een wiel met een hele grote wobbel, dus laten rijden is er niet bij, maar dat was ik vooralsnog ook niet van plan. Zijn die wielen van resin of plastic? Als ik de band zo bekijk (zit schuin), is het een los onderdeel van de wielnaaf (lijkt recht). Maar zal wel gelijmd zitten, dus ik kom er verder maar niet aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Enhabo-front.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Enhabo-front.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Enhabo-side.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Enhabo-side.jpg)
-
Oranje ook,
Hoe doe je dat dan?
Als de kap van het chassis is verwijderd zie je de ingezette lampen zitten.
De gekleurde inzetjes van de lampen uit de gaten drukken en de uitstekende ringen rond de lampen op de kap aantippen met een zilverstift, zie verder een eind hierboven bij de foto's.
-
Hier, lijn 1,2 (gehalveerde), 3,5, 6, 10, 20 van GVU. :D
Gr Koen.
Hey Koen,
Snap ik het nou goed, heb jij losse nummers van de GVU “Ringlijn” 10 en 20? Zaten er dan ook van die gele ronde bordjes bij, of bordjes “Ringlijn”? Of snap ik je nou helemaal verkeerd, kan ook hèh.
-
Geen decals voor de Utrechtse ringlijn 4A en 4B (ringlijn zuid)?
En lijn 10 was (als ik het me goed herinner) ooit een gewone "radiale" lijn. 5A en 5B waren gepland voor een ringlijn Noord maar die ging niet door. In plaats daarvan kwamen ringlijnen 10 en 20, en de oude lijn 10 werd lijn 5.
-
Van zo'n Artitec bus is nog best wel wat te maken als alle onderdelen erop zitten ;D ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/50304789426_ca8dc47259_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jDgciC)IMGP6787a (https://flic.kr/p/2jDgciC) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50304103878_43679242e8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jDcFvQ)IMGP6789a (https://flic.kr/p/2jDcFvQ) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50304104433_a542a6bbb3_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jDcFFp)IMGP6774a (https://flic.kr/p/2jDcFFp) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50304104443_7475eaf163_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jDcFFz)IMGP6791a (https://flic.kr/p/2jDcFFz) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Leuk gedaan. Ook die niet goed doorgedraaide lijnnummer film (y)
-
Tja, de films in die zijkasten gingen nogal eens kapot. ;D
-
Ik zal binnenkort als de chauffeurs er ook zijn, eens aan de slag gaan met zo'n busje.
Binnen verlichting, front/sluitverlichting,en misschien wel knipperlichten.
-
@Gerard,
Heel mooi gedaan.
@MidsomerEnd
Was zomaar een opsomming van GVU lijnen.
Kan zo nog een rijtje GVU bestemmingen ophalen.
- de Kwakel
- Overvecht
- Oog in Al.
- gereserveerd.
- geen dienst
- schoolbus.
Etc etc,
Ik weet wel iemand die decals kan maken op verzoek.
Die meld zich vanzelf wel hier ;D
Gr Koen.
-
De Kwakel? Ken ik niet uit de tijd dat het nog GEVU was.
-
Zwembad de Kwakel niet!?
De Ringlijn waren 2 lijnen 10 en 20 die buitenom de stad Utrecht reden.
- off topic -
-
Hier kunnen we straks extra decals kopen voor de Artitec CSA bussen :
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3582003711832122&id=549663045066219&__tn__=%2As%2As-R
Groet, Frank.
-
Ook hier de prachtige Artitec bussen binnen gekomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_194405.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_194405.jpg)
Oorspronkelijk had ik alleen een ENHABO en een RET besteld. Maar wilde toch ook een serie 2 erbij hebben. Daar heb ik een GVB bus van gemaakt met een fictief lijnnummer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_201658.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_201658.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_194819.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_194819.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_201618.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_201618.jpg)
ENHABO omdat ik een tijdje in Zaandam heb gewerkt, RET omdat ik daar geboren ben en mijn vader uit Schiedam kwam, en Amsterdam ligt op een steenworp afstand..
-
(https://live.staticflickr.com/65535/50312781937_9a39a008b3_w.jpg) (https://flic.kr/p/2jDYacx)771103 70-28a Den Haag (https://flic.kr/p/2jDYacx) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/tramvliet/), on Flickr
CSA met een van de lijn/richtingfilmtransfertjes zoals bij de haagse uitvoering zit ;D
HTM bus 251 en tram 1018 op lijn 16 richting Moerwijk,
Turfmarkt,
Den Haag,
03 november 1977.
-
Wat is toch dat "lijnfilmtransfer" waar jullie het over hebben? Ik zie alleen een vlak dat net lijkt of dat het glas/plastic beschadigd is. Wat is de bedoeling daarvan?
-
Overigens, over die spiegel aan de rechterkant die te hoog zit... Als je 'm nou 180 graden om zijn houder draait (dat verbindingstuk tussen spiegel en deel waarmee ie aan de deur zit dus 180 graden gedraaid)? Ik heb het net bij die van mij geprobeerd. Gaat simpel, geen probleem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA-spiegel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA-spiegel.jpg)
-
Vind de bus supermooi, maar vraag me af of die voor Westnederland in Delft heeft gereden, tot nu toe nog geen bewijs gevonden ??? :-\
-
Nee Joke, WN reed niet met CSA's. Maar je zag vast wel eens HTM CSA's in Delft: als leswagen of als invaller voor lijn 1. Dat gebeurt nu ook wel eens met de huidige bussen. Dus: als je de bus mooi vindt (en dat is het model zeker), gewoon een HTM bus kopen. Als leswagen hoef je er maar twee of drie Preisertjes in te zetten dan, voordelig ;D
-
Als je 'm nou 180 graden om zijn houder draait (dat verbindingstuk tussen spiegel en deel waarmee ie aan de deur zit dus 180 graden gedraaid)? Ik heb het net bij die van mij geprobeerd. Gaat simpel, geen probleem.
Zit de spiegel dan niet achterstevoren?
Vind de bus supermooi, maar vraag me af of die voor Westnederland in Delft heeft gereden, tot nu toe nog geen bewijs gevonden ??? :-\
Volgens mij had WN alleen gele streekbussen. Kwamen er geen HTM stadsbussen in Delft?
-
Tegenwoordig komen er wel regulier HTM bussen in Delft, maar uitsluitend van het nachtnet. Dat bestaat nog niet zo lang in de huidige opzet.
-
@Marc:
Het zijn mooie bussen geworden.
1 klein foutje zit in de rechter buiten spiegel.
Die is in spiegelbeeld gemaakt.
Met als gevolg dat de spiegel zelf te hoog op de draagarm zit en de chauffeur net de helft van de spiegel kan zien door de deur.
Je zou hem "ondersteboven" kunnen monteren, maar dan moet je wel het draagstangetje weg krabben. De achterkant is nu de spiegel zijde geworden.
Dat ondersteboven monteren kan dus, maar je hoeft het "draagstangetje" niet weg te krabben. Je draait de spiegel gewoon om.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lijn-A-Rhijnauwen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lijn-A-Rhijnauwen.jpg)
-
Hoi Sven,
Is de spiegel dan niet extra kwetsbaar als je hem ombuigt ?
Maar misschien is het een goed idee.
-
Overigens, over die spiegel aan de rechterkant die te hoog zit... Als je 'm nou 180 graden om zijn houder draait (dat verbindingstuk tussen spiegel en deel waarmee ie aan de deur zit dus 180 graden gedraaid)? Ik heb het net bij die van mij geprobeerd. Gaat simpel, geen probleem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA-spiegel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA-spiegel.jpg)
Ja, bedacht ik me ook, toen ie al ingelijmd zat en het me opviel ;-)
Kwa kwetsbaarheid, nee, niet. De spiegelhouder komt eerder los van de bus dan dat de spiegel van de spiegelhouder afvalt....
-
Nee hoor, da's nog net zo stevig. Sterker nog: ik had eerst de verkeerde spiegel gedraaid (die links op de foto). Die heb ik teruggedraaid en dacht dat ie dan wel zou afbreken. Maar nee, net zo stevig, zoals je kunt zien op de foto. Alsof er niks gebeurd is.
-
Ook hier de prachtige Artitec bussen binnen gekomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_194405.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_194405.jpg)
Oorspronkelijk had ik alleen een ENHABO en een RET besteld. Maar wilde toch ook een serie 2 erbij hebben. Daar heb ik een GVB bus van gemaakt met een fictief lijnnummer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_201658.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_201658.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_194819.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_194819.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_201618.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200906_201618.jpg)
ENHABO omdat ik een tijdje in Zaandam heb gewerkt, RET omdat ik daar geboren ben en mijn vader uit Schiedam kwam, en Amsterdam ligt op een steenworp afstand..
Laat nou net de GVB 301 uit 1966 de allereerste CSA bus van Nederland zijn, en om die reden zelfs nog bestaan als museumbus.
Dus dit is absoluut een versie 1 model en zeker geen versie 2 model.
Ik heb vaak op de 301 gereden en er ook aan gesleuteld. Dat kleine motorluik aan de achterzijde is heel onpraktisch. Vandaar dat later versie 2 ontstaan is, met een groter motorluik.
Michel
-
O.k. bedankt voor deze info. Voor mij maakt het niet veel uit, maar ik snap dat een ander het liever kloppend heeft.
Het is dat wel raar van Artitec om die bij te voegen op het transfers velletje..
-
Ik weet niet of de transfervellen van versie 1 en versie 2 identiek zijn.
Zo niet, dan is misschien onbedoeld het verkeerde vel bijgevoegd. Stonden er nog meer wagenparknummers op?
-
En zo is het bv niet mogelijk om een CSA1 type 2 van de Ret samen te stellen van een neutraal Artitec model en decals.
De Ret CSA1 type 2 had namelijk de lage ramen uitvoering aan de zijkant !
-
Dit vel zit erbij:
(https://cdn.webshopapp.com/shops/28703/files/335228422/stadsbus-csa1-algemeen-serie-2.jpg)
Zit ook in de "blanco" versie van serie 1
-
Hallo allemaal,
Is er misschien iemand die het gedeelte van RET decals niet gebruikt ? ??? (kentekens AB-47-40 en nr's 406)
Dan zou ik deze graag van u overnemen.
Graag een reactie via PB.
-
Ik heb de decals over.
Zoek zelf de Amsterdamse voor geuzenveld en Sloterdijk.
Deze waren van zeer slechte kwaliteit bij de geleverde bus.
Groet
-
Geuzenveld en Sloterdijk? Die staan bij mij niet op het decalvel...
-
Hallo Chris en Erik-Jan,
Hier kun je GVB decals vinden met bestemming : Sloten of Leidseplein.
https://www.modelbus.nl/artitec-csa1-decalset-gvb-303-lijn-19-sloten
https://www.modelbus.nl/artitec-csa1-decalset-gvb-lijn-16-leidseplein-?c=593
-
Met dank aan de geweldige ips hier mijn Groningse CSA-1 nog mooier gekregen! (y) Tevens nog een setje decals via Paul Roerbag besteld voor o.a. de lijnfilm (bekend van de beurs in Houten). Hieronder het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gvbg-21-1-upload.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gvbg-21-1-upload.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gvbg-21-2-upload.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gvbg-21-2-upload.jpg)
-
Vandaag ook maar eens een mes gebruikt om deze CSA een beetje aan te kleden,
nu nog de decals.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA-1.jpg)
nu kunnen de preisertjes ook naar binnen :)
Daan
-
Leuk gedaan 👍
-
Top,
Was dat lastig te doen?
-
Gewaagt, hmmm dat brengt me op een idee (y) (y)
-
Top,
Was dat lastig te doen?
Als je het aandurft een mes in dit model te zetten en precies langs het deurtje te snijden,
is het even zweten maar niet onoverkomelijk, daarna ruitjes op maat maken en een deurophanging
verzinnen even bijtippen met verf en je bent er.
grtz
Daan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/normal_333_65-FB-65_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/normal_333_65-FB-65_3.jpg)
Kan mij toch herinneren dat er vroeger een smal gangpad was met aan iedere kan twee stoelen of heb ik het over een streekbus.
-
Ja, de streekbus was altijd twee plus twee in de breedte.
-
Vandaag ook maar eens een mes gebruikt om deze CSA een beetje aan te kleden,
nu nog de decals.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA-1.jpg)
nu kunnen de preisertjes ook naar binnen :)
Daan
Gaaf gedaan! (y)
-
Gaaf gedaan! (y)
Nu nog een fatsoenlijke bushalte,zeer klantonvriendelijk zo'n (modderig) grasveldje. ;)
(sh*t verkeerde persoon geciteerd,reactie hoort bij post 92)
-
Als ik naar de foto's ga turen......
Is het een persoon met een kind op de arm?
Ronald Visser
-
Yep, een persoon met klein kind
-
(y) (y) (y)
-
Van het een komt het ander.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSA_1.jpg)
Preisertjes kunnen er nu ook weer uit ;D
-
Gaaf sfeertje (y)
-
Ik zag op de modelbaan Sauwerd de bus bij het station staan met het knipperlicht aan. Dat vond ik tof. Jij ook doen? ;)
-
Gewone verlichting misschien, wordt voor mij al een heel grote uitdaging, maar knipperlampen is aan de halte niet nodig, dat hebben ze als ze een halte oprijden en weer vertrekken, deze staat stil.
Grtz Daan
-
Weer een idee meer en geen tijd >:( Super gaaf die bus zo ik geloof mijn volgede bus voor het station wordt ook zo (y)
-
Gewone verlichting misschien, wordt voor mij al een heel grote uitdaging, maar knipperlampen is aan de halte niet nodig, dat hebben ze als ze een halte oprijden en weer vertrekken, deze staat stil.
Grtz Daan
Precies. Dat scheelt een hoop gepruts. 🙃🙃🙃
-
Ik had het al eens eerder gezegd,ik hoop dat als Artitec ooit nog eens met nieuwe varianten komt,waar de deuren al zijn open gezet.
En misschien met lampjes.
-
Ik wil een bus met luchtlekkage. Dan staan de deuren half open en staat de sjoof er verbouwereerd naast ;-)