Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:49:33
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:36:41
Halling aandrijvingen door 008200
Vandaag om 15:31:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:25:59
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: Reedcontacten snel kapot  (gelezen 6276 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1263
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #15 Gepost op: 22 August 2020, 11:19:05 »
Bij alleen gelijkgerichte spanning heb je de perioden nog wel waar eer relais op bromt.
Met elko vlak je de perioden af

Mvg Johan

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #16 Gepost op: 22 August 2020, 11:39:03 »
ahh, ik lees nu dat Peter een diode voor het relais zet. Ik dacht dat hij een diode antiparallel over de spoel bedoelde om inductiestromen kort te sluiten. Dan is de functie van de elko mij duidelijk.
Groet Frits

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6210
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #17 Gepost op: 22 August 2020, 11:52:40 »
...
de magneet erover zorgt ervoor dat ze gelijk in de sluitpositie blijven ipv gelijk weer open gaan
...

Doen ze dat ook zonder dat er stroom door gaat?
In dat geval zou het magnetisatie kunnen zijn.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #18 Gepost op: 22 August 2020, 15:16:37 »
Heb je al eens gekeken wat er gebeurt als je de magneet omdraait en erover haalt (nadat hij gesloten is). Kan heel goed zijn dat deze een soort geheugen functie hebben, iets met zuid en noord en sterker veld.
zeker het proberen waard

gr Peter

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #19 Gepost op: 22 August 2020, 15:34:16 »
Dan deugt het produkt dus gewoon niet. Een gewoon reedcontact moet aanschakelen als je er een magneet bij houdt, en uitschakelen als je die magneet weer weghaalt. Punt.

En het verhaal over inbranden - of zelfs "vastlassen" - van de contacten gaat ook niet op: Het buisje is gevuld met een edelgas, zodat bij het schakelen van stromen de schakelcontacten niet inbranden" (citaat wikipedia).

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #20 Gepost op: 22 August 2020, 16:06:15 »
Beide niet waar...
Gepolariseerde reedcontacten worden veelal gebruikt in bijvoorbeeld liften, magneet zuid erover trekt aan magneet noord valt af. veelal zit hier in de behuizing een extra magneetje om bedrijfszeker te zijn, haal je die eruit werkt heet reed contact nog steeds zoals omschreven. Het gas in het reedcontact voorkomt inbranden, echter is de stroom niet onbeperkt... er zijn type die 1A aankunnen, de meeste krijgen hete voeten van al veel kleineren stromen, daar zijn datasheets voor en niet wikipedia.

gr Peter

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
    • Mijn van-alles website
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #21 Gepost op: 22 August 2020, 16:14:23 »
En het verhaal over inbranden - of zelfs "vastlassen" - van de contacten gaat ook niet op:
Dat gaat wel degelijk op. Het gaat om het inbranden bij gewoon gebruik zoals bij een relais wél gebruikelijk is, omdat een relais geen contacten opgesloten in edelgas heeft.
Bij relaiscontacten worden vaak speciale legeringen gebruikt die bij het kleine vonkje dat ontstaat reageren met de lucht en de contacten juist schoonbranden met dat vonkje.

Als je een reed-contact te zwaar belast, gaat het ding gewoon stuk, net zoals een relaiscontact ook voor eeuwig contact maakt als je over de maximum schakelstroom heen gaat.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #22 Gepost op: 22 August 2020, 17:37:52 »
Dan deugt het product dus gewoon niet.
Dan heb je het verkeerde type reedcontact gekocht.

reed-sensor.com maakt onderscheid tussen verschillende soorten reedcontacten (die noemen ze reed-switches).
Op die site vind je allerlei achtergrond info die in de wikipedia nog ontbreekt.
Voor de Nederlandstaligen onder ons dezelfde pagina via google translate.

Veel studieplezier.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #23 Gepost op: 22 August 2020, 18:55:56 »
Als je met een diode  werkt ,houdt die de andere perode helft tegen. Het relais -Kan-   gaan brommen .
Daarom vult de elco  "lege " plek op,zodar het meer een gelijkspanning wordt.

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #24 Gepost op: 22 August 2020, 20:45:42 »
Ik neem aan dat Remco "normale" reedcontacten heeft, en er geen absurd grote stromen mee schakelt.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6210
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #25 Gepost op: 22 August 2020, 20:56:20 »
Remco, kun je ze even stroomloos proberen?
Als ze dan niet blijven hangen is het de stroom anders "magnetisatie".
« Laatst bewerkt op: 22 August 2020, 20:58:42 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #26 Gepost op: 24 August 2020, 14:35:31 »
"normale" reedcontacten
Normally Open dus (een maak contact).

Vragensteller heeft een n-baan.  Ik ken bij n-spoor maar 2 oorzaken voor magnetisering van een reedcontact:

1. Met te veel stroom iets willen schakelen, b.v. een ouderwetse spoel
Stel je neemt een klein reedcontact die belastbaar is tot 500 mA, en daarmee stuur je een spoel  die minimaal 1 A nodig heeft. Dat gaat maar 1x goed als je mazzel hebt.

2. Voertuig met magneet langdurig laten stilstaan boven een reedcontact

Het probleem van magnetisering van reedcontacten doet zich vaker voor bij 3-rail dan bij 2-rail omdat Märklin (en klonen zoals Primex) rails magnetiseerbare bestanddelen bevat (spoorstaven, pukkeltjes, wisseltongen en bij metalen rails het hele railbed).

In geval van 3-rails:
Als ze snel kapot gaan, en dan niet door breken en niet door te sterke stroom maar door magnetisme, dan kan het een idee zijn om de reedcontacten te verplaatsen evenwijdig naast de rails of verticaal onder de rails.

Verticaal plaatsen heeft  zin als de magneet te sterk is voor het reedcontact, door de afstand tussen magneet en reedcontact wat te vergroten.

Ik leer graag meer, dus volg ik dit draadje nog even.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #27 Gepost op: 24 August 2020, 16:31:07 »
Ik weet niet precies wat voor materiaal ze in een reedcontact gebruiken, maar dat kan normaal gesproken niet blijvend gemagnetiseerd worden. Dus magneet weg, magnetisering weg.
En als het wel blijvend gemagnetiseerd wordt, dan heeft de fabrikant pisbakkenijzer gebruikt.
Vastlassen door te hoge stroom vind ik waarschijnlijker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6210
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #28 Gepost op: 24 August 2020, 17:48:24 »
Daarom heb ik ook gevraagd of hij ze "droog" wil testen.
Citaat
En als het wel blijvend gemagnetiseerd wordt, dan heeft de fabrikant pisbakkenijzer gebruikt.
Onderschat de Chinezen niet, Klaas: bakeliet bestaat al langer dan een eeuw en toch weten ze daar een inferieure variant te maken   :D
Zelf ervaren met een etenspan: de fenolstank kwam van de knop van de deksel  ::)

edit;
Maareh..., Remco, even testen. We wachten met spanning af (DC\AC\DCC).
« Laatst bewerkt op: 24 August 2020, 17:52:22 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Reedcontacten snel kapot
« Reactie #29 Gepost op: 24 August 2020, 19:08:47 »
Ik weet niet precies wat voor materiaal ze in een reedcontact gebruiken, maar dat kan normaal gesproken niet blijvend gemagnetiseerd worden.
Google vertaalt alles, zelfs de FAQ van reedcontacten
Daarin wordt ook een lijstje aan magnetiseerbare factoren genoemd.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail