BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: RemcoStarter op 21 augustus 2020, 20:15:42
-
Hallo allemaal!
Ik heb een analoge n baan en heb op een aantal punten reed contacten ingebouwd om zaken aan te sturen.
Een aantal reed contacten uit contact railsjes gehaald en deze werken goed.
Maar ik heb er een heel aantal (glas, plastic behuizing, groot en klein) besteld op Alle express en die gaan allemaal stuk... de magneet erover zorgt ervoor dat ze gelijk i de sluitpositie blijven ipv gelijk weer open gaan.
Ligt het nou aan de kwaliteit van die Aloe dingen of doe ik iets verkeerd?
Iemand goede alternatieven voor reed contacten?
-
Jaren geleden (ca 25 jaren of nog meer) kreeg ik een stuk of 100 reedjes afkomstig uit oude toetsenborden.
Werkten altijd.
Ging er eens een kapot dan kwam dat doordat ik bij het inbouwen niet voorzichtig genoeg was en het glas brak.
-
kan aan de kwaliteit liggen, maar kan ook doordat je misschien een te hoge spanning/stroom ermee schakelt?
-
Precies! Welke 'zaken' schakel je met de reed contactjes?
Tom
-
Ik schakel er spoorbomen en signaal knipper lichten mee. De stroom die ik door de reeds jaar is wisselspanning van de treinramp, 16 volt (ampere weet ik even niet)
-
Die amperes, daar gaat het nou juist om. Het lijkt er op dat de stromen te hoog zijn waardoor de contacten aan elkaar vastlassen.
Heb je ook een link naar die dingen bij Alie express?
-
Sorry Klaas gaat even niet. Ik gebruik hun app.
Zodra ik achter laptop zit zal ik kijken of ik even naar site kan en dan adres kopieeren. Bvb dank voor jullie reacties 👍
-
Even een fotootje maken van desbetreffende pagina?
-
Vroeger gebruikte ik deze reeds in de pedalen van electronische orgels. Die dingen waren kapot of gingen kapot. Heel veel uitval. Probleem is en was dat je eigenlijk er geen stroom door moet laten lopen, max 10mA ofzo dan blijven ze wel heel, behalve als je op gaat staan natuurlijk want ze breken makkelijk.
Ik heb ze nu ook van Aliexpress die dingen zijn prima...
succes rob
-
Ik gebruik ze als detectiesensor in serie met een 1k weerstandje, op 5 V, ze schakelen dus nauwelijks stroom (5/1000 A = 5 mA) en gaan ook nooit stuk.
-
Ik krijg het idee dat TS er behoorlijke stromen mee schakelt ;)
-
Is de afstand tussen de magneet en de reedschakelaar niet te klein of de sterkte van je magneten niet te zwaar voor deze contacten en/of rijdt je trein er te langzaam over waardoor het 'lassen' ontstaat.
Succes.
Ronald
-
Vaak gaat het fout als je er inductieve dingen mee wil schakelen zoals bijvoorbeeld een magneetspoel. Hierdoor ontstaat er kortstondig een hele hoge spanning die wel kan oplopen tot 1 kilovolt. Reedcontacten kunnen daar uiteraard niet tegen. En de max stroom heeft uiteraard ook invloed. Hoe groter hoe meer de kans bestaat dat het fout gaat. Echter heb je reedcontacten in verschillende typen. Er zijn typen bij die grotere spanningen en stromen aan kunnen. Maar je zou eventueel ook naar Hallsensoren kunnen uitkijken. Deze schakelen net als het reedcontact door een magnetisch veld. Maar bij die Hallsensor hoort een extra schakelingetje.
-
Je kan ook een relais nemen.desnoods als je wissel over de relaisspoel.stroom hebt een diode voor de spoel schakelen en een elko tegen brommen.
Peter
-
en een elko tegen brommen.
Die snap ik niet. Een relais op gelijkspanning bromt niet. En als hij wel bromt, wat zou die elko dan moeten doen?
-
Bij alleen gelijkgerichte spanning heb je de perioden nog wel waar eer relais op bromt.
Met elko vlak je de perioden af
Mvg Johan
-
ahh, ik lees nu dat Peter een diode voor het relais zet. Ik dacht dat hij een diode antiparallel over de spoel bedoelde om inductiestromen kort te sluiten. Dan is de functie van de elko mij duidelijk.
-
...
de magneet erover zorgt ervoor dat ze gelijk in de sluitpositie blijven ipv gelijk weer open gaan
...
Doen ze dat ook zonder dat er stroom door gaat?
In dat geval zou het magnetisatie kunnen zijn.
-
Heb je al eens gekeken wat er gebeurt als je de magneet omdraait en erover haalt (nadat hij gesloten is). Kan heel goed zijn dat deze een soort geheugen functie hebben, iets met zuid en noord en sterker veld.
zeker het proberen waard
gr Peter
-
Dan deugt het produkt dus gewoon niet. Een gewoon reedcontact moet aanschakelen als je er een magneet bij houdt, en uitschakelen als je die magneet weer weghaalt. Punt.
En het verhaal over inbranden - of zelfs "vastlassen" - van de contacten gaat ook niet op: Het buisje is gevuld met een edelgas, zodat bij het schakelen van stromen de schakelcontacten niet inbranden" (citaat wikipedia).
-
Beide niet waar...
Gepolariseerde reedcontacten worden veelal gebruikt in bijvoorbeeld liften, magneet zuid erover trekt aan magneet noord valt af. veelal zit hier in de behuizing een extra magneetje om bedrijfszeker te zijn, haal je die eruit werkt heet reed contact nog steeds zoals omschreven. Het gas in het reedcontact voorkomt inbranden, echter is de stroom niet onbeperkt... er zijn type die 1A aankunnen, de meeste krijgen hete voeten van al veel kleineren stromen, daar zijn datasheets voor en niet wikipedia.
gr Peter
-
En het verhaal over inbranden - of zelfs "vastlassen" - van de contacten gaat ook niet op:
Dat gaat wel degelijk op. Het gaat om het inbranden bij gewoon gebruik zoals bij een relais wél gebruikelijk is, omdat een relais geen contacten opgesloten in edelgas heeft.
Bij relaiscontacten worden vaak speciale legeringen gebruikt die bij het kleine vonkje dat ontstaat reageren met de lucht en de contacten juist schoonbranden met dat vonkje.
Als je een reed-contact te zwaar belast, gaat het ding gewoon stuk, net zoals een relaiscontact ook voor eeuwig contact maakt als je over de maximum schakelstroom heen gaat.
-
Dan deugt het product dus gewoon niet.
Dan heb je het verkeerde type reedcontact gekocht.
reed-sensor.com maakt onderscheid (https://www.reed-sensor.com/reed-switches/) tussen verschillende soorten reedcontacten (die noemen ze reed-switches).
Op die site vind je allerlei achtergrond info die in de wikipedia nog ontbreekt.
Voor de Nederlandstaligen onder ons dezelfde pagina via google translate (https://translate.google.com/translate?hl=nl&sl=en&u=https://www.reed-sensor.com/reed-switches/&prev=search&pto=aue).
Veel studieplezier.
-
Als je met een diode werkt ,houdt die de andere perode helft tegen. Het relais -Kan- gaan brommen .
Daarom vult de elco "lege " plek op,zodar het meer een gelijkspanning wordt.
Peter
-
Ik neem aan dat Remco "normale" reedcontacten heeft, en er geen absurd grote stromen mee schakelt.
-
Remco, kun je ze even stroomloos proberen?
Als ze dan niet blijven hangen is het de stroom anders "magnetisatie".
-
"normale" reedcontacten
Normally Open dus (een maak contact).
Vragensteller heeft een n-baan. Ik ken bij n-spoor maar 2 oorzaken voor magnetisering van een reedcontact:
1. Met te veel stroom iets willen schakelen, b.v. een ouderwetse spoel
Stel je neemt een klein reedcontact die belastbaar is tot 500 mA, en daarmee stuur je een spoel die minimaal 1 A nodig heeft. Dat gaat maar 1x goed als je mazzel hebt.
2. Voertuig met magneet langdurig laten stilstaan boven een reedcontact
Het probleem van magnetisering van reedcontacten doet zich vaker voor bij 3-rail dan bij 2-rail omdat Märklin (en klonen zoals Primex) rails magnetiseerbare bestanddelen bevat (spoorstaven, pukkeltjes, wisseltongen en bij metalen rails het hele railbed).
In geval van 3-rails:
Als ze snel kapot gaan, en dan niet door breken en niet door te sterke stroom maar door magnetisme, dan kan het een idee zijn om de reedcontacten te verplaatsen evenwijdig naast de rails (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80613.msg1375777#msg1375777) of verticaal onder de rails (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80508.msg1372909#msg1372909).
Verticaal plaatsen heeft zin als de magneet te sterk is voor het reedcontact, door de afstand tussen magneet en reedcontact wat te vergroten.
Ik leer graag meer, dus volg ik dit draadje nog even.
-
Ik weet niet precies wat voor materiaal ze in een reedcontact gebruiken, maar dat kan normaal gesproken niet blijvend gemagnetiseerd worden. Dus magneet weg, magnetisering weg.
En als het wel blijvend gemagnetiseerd wordt, dan heeft de fabrikant pisbakkenijzer gebruikt.
Vastlassen door te hoge stroom vind ik waarschijnlijker.
-
Daarom heb ik ook gevraagd of hij ze "droog" wil testen.
En als het wel blijvend gemagnetiseerd wordt, dan heeft de fabrikant pisbakkenijzer gebruikt.
Onderschat de Chinezen niet, Klaas: bakeliet bestaat al langer dan een eeuw en toch weten ze daar een inferieure variant te maken :D
Zelf ervaren met een etenspan: de fenolstank kwam van de knop van de deksel ::)
edit;
Maareh..., Remco, even testen. We wachten met spanning af (DC\AC\DCC).
-
Ik weet niet precies wat voor materiaal ze in een reedcontact gebruiken, maar dat kan normaal gesproken niet blijvend gemagnetiseerd worden.
Google vertaalt alles, zelfs de FAQ van reedcontacten (https://translate.google.com/translate?hl=nl&sl=en&u=https://www.reed-sensor.com/general-reed-switch-faq/&prev=search&pto=aue)
Daarin wordt ook een lijstje aan magnetiseerbare factoren genoemd.
-
En mag ik nou gaan zoeken welk stukje tekst je bedoelt?
-
Ik doe die moeite zelf niet, in ieder geval:
https://www.reed-sensor.com/reed-switches/miniature-reed-switches/
Miniature reed switches are sputtered with Ruthenium for high durability at low level loads. They are classified by glass diameter and length, and each of them are highly configurable with respect to the switching distance differential. For environmental reasons, the leads are plated with pure Tin, which is Lead-free.[/quote