Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:54:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:28:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
15 August 2025, 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
15 August 2025, 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
15 August 2025, 20:30:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
15 August 2025, 13:25:09
  

Auteur Topic: Driehoek in H0-baan, aansluitadvies gevraagd keerlus-module.  (gelezen 11082 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #45 Gepost op: 26 August 2020, 20:45:13 »
Het probleem wat opgelost moet worden ontstaat nu juist door die rangeersporen.
Precies, en de oplossing kan dus ook daar gevonden worden, heel gemakkelijk.  Dus niet in de hoofdbaan. Dat kan weliswaar, maar slaat nergens op en is behalve potentieel storingsgevoelig ook nog eens overbodig.
Veroniek.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #46 Gepost op: 26 August 2020, 20:52:55 »
Die van Klaas met de meeschakelende polariteit is veel simpeler en net zo doeltreffend.
Oja, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ik zat te denken aan de aanmeldsecties in de beide takken  van de driehoek boven het wissel. Maar je kunt de polariteit van de keersectie (lees: de opstelsporen) meeschakelen met de stand van het wissel. Dan heb je alleen maar een bistabiel relais nodig dat fungeert als keerlusmodule.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #47 Gepost op: 26 August 2020, 22:03:37 »
Veroniek, het probleem wordt ook niet opgelost in de hoofdbaan met die keerlusmodule. Het wordt opgelost in de driehoek waarbij er een stukje van de hoofdbaan als aanloop naar de driehoek nodig is voor de aansluitingen. Zo zit dat ding nu eenmaal in elkaar en zo heeft Wim Ros het dus zelf ook aan de TS aangegeven.
Dat het een onhandige en dure oplossing is, lijkt me overduidelijk. Ik zou de TS dan ook zeker adviseren om voor deze situatie de optie die Klaas voorstelde te gebruiken. Veel simpeler en geen gedoe met maximum treinlengte. Dat is het grootste probleem bij de module van Wim Ros: de maximale lengte van een trein wordt bepaald door het stuk(je) C1 in zijn schema en in een driehoek is dat meestal niet zoveel.

Groeten,
Bert

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #48 Gepost op: 26 August 2020, 22:06:15 »
... Dan heb je alleen maar een bistabiel relais nodig
Het ligt er aan of je het wissel schakelt met een puls of met constante spanning (en vertrouwt op de eindafschakeling).
In het eerste geval heb je idd een bistabiel relais nodig, anders kan het ook met een normaal relais (die blijft dan ingeschakeld in één stand van de wissel).
Je bent in ieder geval goedkoper uit dan met een keerlusmodule.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

VvKan

  • Gast
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #49 Gepost op: 26 August 2020, 22:39:31 »
Het wordt opgelost in de driehoek waarbij er een stukje van de hoofdbaan als aanloop naar de driehoek nodig is voor de aansluitingen.
 
module van Wim Ros: de maximale lengte van een trein wordt bepaald door het stuk(je) C1 in zijn schema
Daar ben ik het niet mee eens, dat zie je volgens mij niet juist.  Het stuk in de hoofdbaan noem je C1, met als detectie stuklken A en B   (en zonodig D en E).
Plaats 2 x A en B in de toevoerstukken naar de opstelsporen en beschouw het hele stuk opstelsporen als C1.  Een kind kan de was doen, klaar is kees. De maximale lengte wordt dan bepaald door de lengte van de opstelsporen.
Dus niks in de hoofdbaan, alleen in de stukken tussen de hoofdbaan en de opstelsporen.
Zoals ook Klaas aangeeft (bij gebruik module).
Veroniek.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #50 Gepost op: 26 August 2020, 23:02:56 »
Veroniek, dat klopt niet met de wijze waarop Wim Ros zelf aangeeft hoe zijn module aangesloten moet worden.
Maar volgens mij gaan we nu afdwalen en wordt de TS er ook niet wijzer van....

Groeten,
Bert

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #51 Gepost op: 26 August 2020, 23:25:03 »
Maar volgens mij gaan we nu afdwalen en wordt de TS er ook niet wijzer van....
Groeten,
Bert

Inderdaad het word voor mij niet makkelijker, ik ben een beginner...

Heb hier een KLM liggen, heb in mijn huidige baan een echte keerlus.


Ben wel benieuwd naar de uitwerking van Klaas zijn oplossing, maar ben teveel leek om het zo te begrijpen.
Ik bedien de wissels met servo's heb 2 servodecoders DR4024 liggen, kan ik de schakeluitgangen koppelen aan zo'n relais?
Dat op het moment dat de wissel omgezet wordt het relais ook schakelt?
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #52 Gepost op: 26 August 2020, 23:48:41 »
Je kunt dan 2 microswitches aan de servo maken, dan ook geen relais meer nodig.

Het kan waarschijnlijk ook met 2x een DR4102 puntstukinterface aan die 4024 (niet goedkoop).
« Laatst bewerkt op: 27 August 2020, 10:28:51 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

VvKan

  • Gast
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #53 Gepost op: 27 August 2020, 09:37:22 »
Veroniek, dat klopt niet met de wijze waarop Wim Ros zelf aangeeft hoe zijn module aangesloten moet worden.
Maar volgens mij gaan we nu afdwalen en wordt de TS er ook niet wijzer van....
Klopt, foutje mijnerzijds.  In plaats van 2 x A en B in de aanvoerlijnen naar de opstelsporen moet dat zijn:  1 x A en B, en 1 x D en E.  De opstelsporen zelf zijn dan C1 en C2.
Voila.
Bron:  handleiding keerlus module van Wim Ros, zoals te bereiken via de Encyclopedie  van BNLS.

Dus nogmaals:  waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan  ;)
Dus Bert:  handleiding erbij en je eigen conclusies trekken.  Als je nu de module ook al gebruikt moet dat toch niet zo moeilijk zijn.
Veroniek

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #54 Gepost op: 27 August 2020, 10:01:16 »
Mijn oorspronkelijke vraag was hoe ik de KLM toe moest passen op de driehoek.
Door een advies heb ik mijn oplossing laten checken door Wim, er werden ook andere oplossingen aangedragen
Dat heb ik teruggekoppeld

Na de terugkoppeling ontstond een discussie.

Als je het over makkelijk en moeilijk
Op het moment dat ik mijn oplossing gecheckt had was het voor mij duidelijk en ik heb ook aangegeven wat ik wilde gaan doen.

Dan zijn er altijd mensen met meer kennis en ervaring die weten dat het makkelijker en/of goedkoper kan, dat mag.
Daar ben ik ook best nieuwsgierig naar, zeker naar de uitwerking van het wissel de polariteit laten bepalen


aanvulling: Ik heb gisteren de nivo's geprint en ben met een rood potlood één railstaaf gaan markeren voor de polarisatie.
Als ik dan loslaat dat de buitenrail altijd rood moet zijn ( de gekozen kleur) dan komt het niet uit.
Als ik, zoals het advies van Veroniek was, de rail helemaal volg dan blijkt het traject de combinatie van een hondebot en een 8 te zijn.
Er zijn dan 2 plaatsen waar een polariteitsconflict optreedt, dat is in het schaduwstation (waar mijn vraag over ging) en op het basisnivo aan dezelfde kant omdat ik daar van 2 kanten kom en dubbelspoor doorga met 2 parallelsporen naar een kopstation. Doordat ik wissels gepland heb om van spoor te wisselen, bv om de loc te laten omlopen ontstaat er een polariteitsconflict.
Ik heb al een KLM in huis (gebruikt in oude baan), die kan ik weer gebruiken. Voor het andere punt kan ik me dan wel gaan verdiepen in polariteit wisselen dmv wissel.

@Veroniek je tip om de rail te volgen was een goede, die heeft me duidelijk beeld gegeven. Bedankt nog
« Laatst bewerkt op: 27 August 2020, 11:08:49 door hgr »
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #55 Gepost op: 27 August 2020, 12:47:28 »
... nieuwsgierig ... naar de uitwerking van het wissel de polariteit laten bepalen
Zo dan:



Getekend voor de situatie wissel rechtuit. Die DR4102 is voor puntstukpolarisatie zoals beschreven in 5.2 van de DR4024 handleiding, kan weggelaten worden.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2020, 12:54:38 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #56 Gepost op: 27 August 2020, 13:24:04 »
Even wat verduidelijkende vragen:
- Die Ryl (of Ry1)  is dat het relais? Waar kan ik die kopen?
- Ik gebruik PECO electrofrogwissels, dan heb ik die  DR4102 heb die toch wel nodig?
- De schakeluitgang die bij de servo uitgang hoort kan ik dan gebruiken voor de DR4102 en het relais (als dat de Ryl is)?
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

VvKan

  • Gast
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #57 Gepost op: 27 August 2020, 13:24:47 »
dan blijkt het traject de combinatie van een hondebot en een 8 te zijn.

 parallelsporen naar een kopstation.
Kijk, en dat wisten we dus niet.Maar nu is je gedachtengang in ieder geval op het "rechte spoor",
Waar ik dan alleen nog benieuwd naar ben, is, als je vanuit het kopstation op beide banen met gelijke rood vertrekt (dus kopstation is dan geen conflict/keerlus meer) of je dan niet alleen bij de opstelsporen het conflict rood / zwart terugvindt.
Dat zou namelijk betekenen, dat de oplossing zoals door Wim Ros gegeven, wel degelijk de juiste zou kunnen zijn.

Dus nog een keertje met het rode potlood aan de gang.  Het resultaat hoor ik graag.
En: zonder goede tekening kunnen anderen (ik) er niet zoveel mee, worden we op een verkeerd been gezet.
Veroniek.

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #58 Gepost op: 27 August 2020, 13:30:19 »
Waar ik dan alleen nog benieuwd naar ben, is, als je vanuit het kopstation op beide banen met gelijke rood vertrekt (dus kopstation is dan geen conflict/keerlus meer) of je dan niet alleen bij de opstelsporen het conflict rood / zwart terugvindt.

Ga ik naar kijken, bedankt.
Maar nu eerst naar het werk.
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #59 Gepost op: 27 August 2020, 13:49:22 »
- Die Ryl (of Ry1)  is dat het relais? Waar kan ik die kopen?
Ry1 is een dubbelpolig relais, kopen bij Aliexpress, of Conrad of iedere andere elektronicawinkel.
Je zou ipv één dubbelpolig relais ook 2x een DR4102 kunnen gebruiken (parallel), maar ik weet niet hoeveel mA de uitgang van de DR4024 kan leveren.
Citaat
- Ik gebruik PECO electrofrogwissels, dan heb ik die  DR4102 toch wel nodig?
Nee, dan niet nodig, kun je dus weglaten maar dan moet er wel een blusdiode (1N4148) bij het relais komen anders kan de uitgang van de DR4024 stuk gaan.
Citaat
- De schakeluitgang die bij de servo uitgang hoort, kan ik dan gebruiken voor de DR4102 en het relais
Ja, zie de DR4024 handleiding hoofdstuk 5.2. In plaats van de DR4102 gebruik je alleen dat relais "Ry1".


Als ik je baanplannen bekijk, zie ik alleen die keerdriehoek en geen ander keerlus/polariteitprobleem.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2020, 13:51:40 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH