Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
DCM motor van Märklin demonteren. door saskia
Vandaag om 14:16:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:09:16
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
  

Auteur Topic: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen  (gelezen 1481 keer)

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Gepost op: 30 July 2020, 22:16:48 »
Sinds enkele weken pas voor het eerst een werkende baan, met gloednieuwe Piko A rails (zonder bedding). In combinatie met vakantie en coronamaatregelen, de ideale manier om dingen te ontdekken. Vandaag bijvoorbeeld:

"Elke wagon heeft niet altijd dezelfde wielen"


Ik merkte dat enkele van mijn tweedehandse wagons minder vlot door wissels gaan dan mijn nieuwe. Sommige oudere modellen hobbelen over wissels. Tijd voor diepgaand onderzoek: meten is weten !



In de linkerhoek, een mooi maar onbestemd Oostenrijks model, in de rechterhoek, een nieuwe BP wagon, uit een Roco startset. De rechterwagon glijdt als een hovercraft over elk spoor en wissel, en beweegt zelfs als er maar een fractie van een percent hoogteverschil is. De linker loopt wel lekker, maar hobbelt bij elke wissel. Precies op het punt waar het plaatje met gaatje ligt waar je de wissel mee kan omleggen met een servo en wat verenstaal.

De micrometer ter hand genomen, meet ik een asafstand van punt tot punt van 24.9 mm de postwagon, en 24.7 mm op de oliewagon. Interessant, maar niet de oorzaak van het probleem (wel nuttig voor de bestelling van nieuwe wielen, neem ik aan). De diameter van de wielen verschilt enorm: 13.8 mm op de tweedehandse, 13.1 op de nieuwe. Het loopvlak van beide is 11 mm voor de oude, en 10.8 mm voor de nieuwe. Verschil tussen loopvlak en wiel, 1.4 mm voor de oude: (13.8-11)/2 . Op de nieuwe 1.15 mm:  (13.1-10.8 )/2

Ik ga ervan uit dat dit verklaart waarom de oude wagon hobbelt, en de nieuwe niet. Kan iemand mij bevestigen dat mijn aanname correct is? En dat het aankopen van nieuwe, correcte wielen, dat oplost. Moet je er verder nog op letten dat het loopvlak van de nieuwe wielen dezelfde diameter heeft als de oude (ivm de hoogte van de koppeling)?

Gegroet,

Wouter


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #1 Gepost op: 30 July 2020, 22:24:50 »
Bij de oude wagen is de flenshoogte 1,4 mm. Dat is te veel. Volgens NEM310 mag die hoogstens 1,2 mm zijn.
Kijk ook eens naar de afstand tussen de wielen, de maat B.

De aslengte is merkafhankelijk. Bij Roco is dat 24,75 mm. Voor de andere wagen is er alleen iets van te zeggen als je weet wat het merk is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2020, 10:22:11 »
Bedankt Klaas. Bevestigt wat ik vermoedde. Ga nu eens goed nakijken wat ik ga vervangen.

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #3 Gepost op: 31 July 2020, 10:44:25 »
.. onbestemd Oostenrijks model, ...
De koppelingen roepen heel hard 'Fleischmann'
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #4 Gepost op: 31 July 2020, 11:04:46 »
...maar tis een liliput.


wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #5 Gepost op: 31 July 2020, 11:32:13 »
Klopt Floris. De vorige eigenaar reed waarschijnlijk Fleischmann, en had het ding omgebouwd.

Wouter

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #6 Gepost op: 31 July 2020, 11:41:57 »
je kunt gezien t kleine verschil in aslengte op proef even de roco-wielen in de liliput-wagen zetten en kijken hoe dat rijdt. Gaat dat lekker, dan ligt de oplossing voor de hand.

Dan omdat je toch bezig bent even een losse liliput-as over je wissel laten rollen en je kan goed zien wat er misgaat. Dr staat me bij dat ik vaak wel redelijk door kon met oude liliput-wielen, hooguit eens wat wrikken aan de wielafstand... maar liliput maakt al heel lang treinen dus die hebben vast in de loop der tijden wat verschillende wielen gehad, het ene type hoopvoller dan t andere...

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #7 Gepost op: 16 August 2020, 20:33:52 »
Wielen besteld bij http://www.modellbahn-radsatz.de/index.php en binnengekregen .  Vanmiddag tijdens een onweersbui alle assen vervangen. Hoera, alle oude wagons er rijden nu zonder brokken en schokken over mijn Piko A Gleis wissels. Nu eens uitkijken naar wat koppelingen.

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk