Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 21:19:49
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen  (gelezen 1312 keer)

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Gepost op: 30 juli 2020, 22:16:48 »
Sinds enkele weken pas voor het eerst een werkende baan, met gloednieuwe Piko A rails (zonder bedding). In combinatie met vakantie en coronamaatregelen, de ideale manier om dingen te ontdekken. Vandaag bijvoorbeeld:

"Elke wagon heeft niet altijd dezelfde wielen"


Ik merkte dat enkele van mijn tweedehandse wagons minder vlot door wissels gaan dan mijn nieuwe. Sommige oudere modellen hobbelen over wissels. Tijd voor diepgaand onderzoek: meten is weten !



In de linkerhoek, een mooi maar onbestemd Oostenrijks model, in de rechterhoek, een nieuwe BP wagon, uit een Roco startset. De rechterwagon glijdt als een hovercraft over elk spoor en wissel, en beweegt zelfs als er maar een fractie van een percent hoogteverschil is. De linker loopt wel lekker, maar hobbelt bij elke wissel. Precies op het punt waar het plaatje met gaatje ligt waar je de wissel mee kan omleggen met een servo en wat verenstaal.

De micrometer ter hand genomen, meet ik een asafstand van punt tot punt van 24.9 mm de postwagon, en 24.7 mm op de oliewagon. Interessant, maar niet de oorzaak van het probleem (wel nuttig voor de bestelling van nieuwe wielen, neem ik aan). De diameter van de wielen verschilt enorm: 13.8 mm op de tweedehandse, 13.1 op de nieuwe. Het loopvlak van beide is 11 mm voor de oude, en 10.8 mm voor de nieuwe. Verschil tussen loopvlak en wiel, 1.4 mm voor de oude: (13.8-11)/2 . Op de nieuwe 1.15 mm:  (13.1-10.8 )/2

Ik ga ervan uit dat dit verklaart waarom de oude wagon hobbelt, en de nieuwe niet. Kan iemand mij bevestigen dat mijn aanname correct is? En dat het aankopen van nieuwe, correcte wielen, dat oplost. Moet je er verder nog op letten dat het loopvlak van de nieuwe wielen dezelfde diameter heeft als de oude (ivm de hoogte van de koppeling)?

Gegroet,

Wouter


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25303
    • Pagina van klaas
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2020, 22:24:50 »
Bij de oude wagen is de flenshoogte 1,4 mm. Dat is te veel. Volgens NEM310 mag die hoogstens 1,2 mm zijn.
Kijk ook eens naar de afstand tussen de wielen, de maat B.

De aslengte is merkafhankelijk. Bij Roco is dat 24,75 mm. Voor de andere wagen is er alleen iets van te zeggen als je weet wat het merk is.

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2020, 10:22:11 »
Bedankt Klaas. Bevestigt wat ik vermoedde. Ga nu eens goed nakijken wat ik ga vervangen.

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2020, 10:44:25 »
.. onbestemd Oostenrijks model, ...
De koppelingen roepen heel hard 'Fleischmann'
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2020, 11:04:46 »
...maar tis een liliput.


wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2020, 11:32:13 »
Klopt Floris. De vorige eigenaar reed waarschijnlijk Fleischmann, en had het ding omgebouwd.

Wouter

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2020, 11:41:57 »
je kunt gezien t kleine verschil in aslengte op proef even de roco-wielen in de liliput-wagen zetten en kijken hoe dat rijdt. Gaat dat lekker, dan ligt de oplossing voor de hand.

Dan omdat je toch bezig bent even een losse liliput-as over je wissel laten rollen en je kan goed zien wat er misgaat. Dr staat me bij dat ik vaak wel redelijk door kon met oude liliput-wielen, hooguit eens wat wrikken aan de wielafstand... maar liliput maakt al heel lang treinen dus die hebben vast in de loop der tijden wat verschillende wielen gehad, het ene type hoopvoller dan t andere...

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2020, 20:33:52 »
Wielen besteld bij http://www.modellbahn-radsatz.de/index.php en binnengekregen .  Vanmiddag tijdens een onweersbui alle assen vervangen. Hoera, alle oude wagons er rijden nu zonder brokken en schokken over mijn Piko A Gleis wissels. Nu eens uitkijken naar wat koppelingen.

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk