Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:39:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 16:08:07
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:43:59
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 15:33:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:30:13
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Overstap naar HTM door Jelmer
Vandaag om 15:12:10
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:39:13
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:39:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:34
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
  

Auteur Topic: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen  (gelezen 1509 keer)

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Gepost op: 30 July 2020, 22:16:48 »
Sinds enkele weken pas voor het eerst een werkende baan, met gloednieuwe Piko A rails (zonder bedding). In combinatie met vakantie en coronamaatregelen, de ideale manier om dingen te ontdekken. Vandaag bijvoorbeeld:

"Elke wagon heeft niet altijd dezelfde wielen"


Ik merkte dat enkele van mijn tweedehandse wagons minder vlot door wissels gaan dan mijn nieuwe. Sommige oudere modellen hobbelen over wissels. Tijd voor diepgaand onderzoek: meten is weten !



In de linkerhoek, een mooi maar onbestemd Oostenrijks model, in de rechterhoek, een nieuwe BP wagon, uit een Roco startset. De rechterwagon glijdt als een hovercraft over elk spoor en wissel, en beweegt zelfs als er maar een fractie van een percent hoogteverschil is. De linker loopt wel lekker, maar hobbelt bij elke wissel. Precies op het punt waar het plaatje met gaatje ligt waar je de wissel mee kan omleggen met een servo en wat verenstaal.

De micrometer ter hand genomen, meet ik een asafstand van punt tot punt van 24.9 mm de postwagon, en 24.7 mm op de oliewagon. Interessant, maar niet de oorzaak van het probleem (wel nuttig voor de bestelling van nieuwe wielen, neem ik aan). De diameter van de wielen verschilt enorm: 13.8 mm op de tweedehandse, 13.1 op de nieuwe. Het loopvlak van beide is 11 mm voor de oude, en 10.8 mm voor de nieuwe. Verschil tussen loopvlak en wiel, 1.4 mm voor de oude: (13.8-11)/2 . Op de nieuwe 1.15 mm:  (13.1-10.8 )/2

Ik ga ervan uit dat dit verklaart waarom de oude wagon hobbelt, en de nieuwe niet. Kan iemand mij bevestigen dat mijn aanname correct is? En dat het aankopen van nieuwe, correcte wielen, dat oplost. Moet je er verder nog op letten dat het loopvlak van de nieuwe wielen dezelfde diameter heeft als de oude (ivm de hoogte van de koppeling)?

Gegroet,

Wouter


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #1 Gepost op: 30 July 2020, 22:24:50 »
Bij de oude wagen is de flenshoogte 1,4 mm. Dat is te veel. Volgens NEM310 mag die hoogstens 1,2 mm zijn.
Kijk ook eens naar de afstand tussen de wielen, de maat B.

De aslengte is merkafhankelijk. Bij Roco is dat 24,75 mm. Voor de andere wagen is er alleen iets van te zeggen als je weet wat het merk is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2020, 10:22:11 »
Bedankt Klaas. Bevestigt wat ik vermoedde. Ga nu eens goed nakijken wat ik ga vervangen.

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #3 Gepost op: 31 July 2020, 10:44:25 »
.. onbestemd Oostenrijks model, ...
De koppelingen roepen heel hard 'Fleischmann'
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #4 Gepost op: 31 July 2020, 11:04:46 »
...maar tis een liliput.


wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #5 Gepost op: 31 July 2020, 11:32:13 »
Klopt Floris. De vorige eigenaar reed waarschijnlijk Fleischmann, en had het ding omgebouwd.

Wouter

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #6 Gepost op: 31 July 2020, 11:41:57 »
je kunt gezien t kleine verschil in aslengte op proef even de roco-wielen in de liliput-wagen zetten en kijken hoe dat rijdt. Gaat dat lekker, dan ligt de oplossing voor de hand.

Dan omdat je toch bezig bent even een losse liliput-as over je wissel laten rollen en je kan goed zien wat er misgaat. Dr staat me bij dat ik vaak wel redelijk door kon met oude liliput-wielen, hooguit eens wat wrikken aan de wielafstand... maar liliput maakt al heel lang treinen dus die hebben vast in de loop der tijden wat verschillende wielen gehad, het ene type hoopvoller dan t andere...

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Beginnersvragen deel 2 : wielen, en hoe de juiste de kiezen
« Reactie #7 Gepost op: 16 August 2020, 20:33:52 »
Wielen besteld bij http://www.modellbahn-radsatz.de/index.php en binnengekregen .  Vanmiddag tijdens een onweersbui alle assen vervangen. Hoera, alle oude wagons er rijden nu zonder brokken en schokken over mijn Piko A Gleis wissels. Nu eens uitkijken naar wat koppelingen.

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk