Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp bij update Mobile Station 2 door Remunj
Vandaag om 10:22:35
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:15:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:51:12
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 08:38:21
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:30:49
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:09:08
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Kent iemand een geschikte striptang door Lobomotion69
Vandaag om 01:06:41
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
15 June 2025, 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
15 June 2025, 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
15 June 2025, 13:00:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 June 2025, 11:57:53
  

Auteur Topic: Kortsluitweerstand?  (gelezen 11098 keer)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Kortsluitweerstand?
« Gepost op: 23 February 2008, 11:39:18 »
Misschien een domme vraag, maar ik ben gewend om in mijn zelfgebouwde analoge regelaars een grote 2 ohm weerstand in te bouwen die bij kortsluiting op de baan al te hoge stromen moet voorkomen. Deze keramische weerstand zit dan in serie met één van de voedingen naar de rails.

Heeft het zin om dit in een digitale baan ook in te bouwen, of is de apparatuur dermate goed ontwikkeld dat dit niet nodig is?
Dit met betrekking tot het feit dat je bij gelijkstroom met gepolariseerde wisselpuntstukken, als je de wissel vergeet goed te leggen, kortsluiting krijgt bij het openrijden. De weerstand zorgt er dan voor dat er geen keiharde kortsluiting is, maar een hoge belasting, die makkelijker te verwerken is voor mijn darlingtonnetjes..

Natuurlijk moet je je wissels goed leggen, maar als ik dat een keer vergeet, is het handig dat de boel heelblijft.

Wie weet of die weerstand dan ook nut heeft op een digitale baan?

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2008, 12:04:09 »

Daan,

Dit is weinig zinvol. Stel, je zet een digitale spanning op de baan van 20 volt op de baan. De wet van Ohm zegt dan dat er een stroom gaat lopen van 20/2 =10 Ampere ( bij een 2 ohm weerstand)
Centrales leveren 3 to 5 amperes.
De centrales schakelen dus bij een veel lagere stroom al af!

Je zou dus een grotere weerstand moeten nemen. b.v 6 Ohm. Maar dan neem deze werstand zoveel van de digitale vermogen op dat het aantal loks dat je kan gebruiken beperkt wordt en het digitale signaal op de baan waarschijnlijk veel te klein wordt om überhaupt een lok te laten reageren.

Niet doen dus. Vertrouw op de centrales.!

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2008, 13:07:31 »
Een autolamp van 12v-20Watt is een perfecte beveiliging.
Een filmpje ter ilustratie:
http://mymemoirs.net/model-trains/images/previews/TSL3/shortMgmt1_bbhi.swf

Peter
« Laatst bewerkt op: 23 February 2008, 13:17:15 door Swiss_fan »
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2008, 15:20:25 »
Dat is precies wat ik wilde weten. Bedankt Peter!!

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #4 Gepost op: 23 February 2008, 16:01:12 »
Niet doen dus. Vertrouw op de centrales.!

Een grenzeloos vertrouwen in een centrale heb ik niet meer. :-|
De autolamp is een zinvolle ontlasting van de versterker igv kortsluiting en werkt in het algemeen sneller (in mijn geval) als dat de centrale kan schakelen. Ik heb het niet zelf verzonnen. Uit eigen ervaring kan ik je helaas vertellen dat mijn centrale bij de laatste kortsluiting (zonder lamp >:( ) niet snel genoeg uitschakelde.... :'( Zie de link voor het resultaat.....

https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0212Image0005.jpg

en deze link voor het hele draadje: (als je doorzoekt vind je nog meer draadjes)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8215.0
« Laatst bewerkt op: 24 February 2008, 00:19:42 door Paul VT 11.5. Reden: spelfout (vertouwen) »

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #5 Gepost op: 23 February 2008, 18:59:48 »
Peter,

Jouw verhaal is mij niet helemaal duidelijk.
Die weerstand wordt in serie geplaatst dus om te berekenen hoeveel stroom er gevraagd wordt moet je toch ook de weerstand van de locomotieven meerekenen?
Stel dat een locomotief 500 mA verbruikt bij 20 Volt.  De weerstand van de lokomotief komt dan op 40 ohm uit.
Als je die 2 ohm weerstand in serie zet kom je uit op een totale weerstand van 42 ohm.
Dit lijkt me geen enkel probleem voor de centrale.
In geval van kortsluiting zal de totale weerstand praktisch 0 ohm zijn en dat moet de centrale ook kunnen verwerken (lees afschakelen). Die 2 ohm extra zou dan zeker geen probleem moeten zijn.


Daan,

Volgens mij kan je dus best wel een weerstand opnemen.
Wel moet je uitkijken dat die weerstand niet te groot wordt want anders begrenst je de kortsluitstroom zover dat de centrale hem niet detecteert.
De truc met de autolamp is een meer gebruikt alternatief en misschien wel een beter alternatief.

mvrg

Pieter



daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #6 Gepost op: 23 February 2008, 19:57:59 »
Het verhaal van de autolamp is overduidelijk en werkt. Dat komt dus ingebouwd op mijn baan als kortsluitingsbeveiliging (oftewel stroombegrenzer). Dank voor de nuttige hints!!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #7 Gepost op: 23 February 2008, 21:08:11 »
Paul, de draadjes waar jij naar wijst, dat zijn voorbeelden van oneigenlijk gebruik. Daar was geen sprake van enige kortsluitbeveiliging door een centrale, eenvoudig weg omdat er geen centrale aangesloten was. Dus in deze een verkeerd voorbeeld.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #8 Gepost op: 23 February 2008, 22:46:28 »
Wim,

in het betreffende draadje kun je zeker spreken van voorbeelden van oneigenlijk gebruik als het gaat om de gemaakte keuzes van hoe deze en gene e.e.a. hebben aangesloten. Wat mij betreft ook geen discussie.

Helaas was de versterker die in mijn geval (de Roco 10764) de geest gaf wel degelijk volgens het (Roco) boekje aangesloten aan de Roco 10810 centrale. Dit zonder extra versterkers.  De 10764 versterker gaf de geest direct na het ontstaan (weliswaar kort opeenvolgend) van een 2e kortsluiting op de baan. Het enige verschil bij mij tov de door Roco geleverde voeding (60 VA trafo) was de toepassing van een voeding die tot meer in staat was dan dat.

Dus waarom een verkeerd voorbeeld als het gaat om het toepassen van een autolamp als stroombegrenzer bij kortsluiting op een dcc baan?



daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2008, 12:03:13 »
Het voordeel van een autolamp ten opzichte van een normale weerstand is dat een normale weerstand altijd een weerstand is, en de autolamp pas een weerstand wordt bij een bepaald amperage. Bij 1 of 2 lokjes functioneerd de autolamp gewoon als draad en maakt dus slechts heel weinig aanspraak op het vermogen van de aansturing.

Naar mijn idee een geniaal idee!


Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2008, 12:18:00 »
Nog een stukje leesvoer:

http://www.wiringfordcc.com/track.htm

Welliswaar in het engels maar toch informatief.

Peter
« Laatst bewerkt op: 24 February 2008, 12:20:21 door Swiss_fan »
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2008, 19:42:56 »


Pieter,

Je hebt natuurlijk gelijk dat je in normale toestand de weerstand van een lokje er bij op moet tellen. Bij 1 of 2 loks zal je weinig merken van de weerstand maar bij meer loks wel. Op een gegeven moment gaat er zoveel vermogen in de weerstand zitten dat hij bloedheet wordt ( moet dus een flinke knaap zijn) en de spanning op rails dermate zakt dat de loks niet meer zullen reageren.
Hetzelfde geld voor een lamp. Deze heeft als hij koud is, een lage weerstand en als hij oplicht neemt de weerstand wat toe. Verder geldt hetzelfde verhaal.
Je gaat gewoon een deel van het digitaal vermogen in de weerstand of lamp doen. Zinloos lijkt me.

De stroombegrenzing van de centrales zijn in tijd beperkt omdat ze dan te snel zouden reageren. (in usec.) De stroommeteing bestaat meestal uit een weerstand (van een paar tiende ohm) waarover de spanningsval wordt gemeten. Op zich al een beperking van de piekstroom.
De stroombegrenzing zal altijd goed moeten werken ook als je een weerstand of lamp toepast anders overlijdt de eindtrap alsnog.

Als je piekstrommen wil tegengaan moet je gewoon zorgen dat de trafo niet meer kan leveren. M.a.w zet geen 10 Ampere trafo voor een 3 ampere Intellibox maar gewoon een 3 ampere type. Je kan kortsluiten wat je wilt maar de trafo is dan de beperkende factor. 
Dus elke centrale en booster zijn eigen trafo met het juiste vermogen.
10 ampere trafo's zijn leuk om te lassen!

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #12 Gepost op: 24 February 2008, 20:55:30 »
Hallo
Daan heeft volkomen gelijk. Als je het Amerikaanse filmpje goed bekijkt zie je dan ook dat er per blok, dus per loc, een lamp gebruikt wordt.

Verder wordt zo te zien een lamp van zo'n 10-12 Watt ingezet die dan bij 12Volt 1000mA trekt. Naar mijn mening is dat een goede waarde die 3 tot 4x hoger is dan de stroom die een loc kan trekken.
Bij kortsluiting wordt het voedingapp. niet te veel belast.

Overigens een prima idee dat al vele jaren oud is. Ik heb tekeningen gezien uit de jaren 20 waarbij dit principe al gebruikt werd.  Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26557
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #13 Gepost op: 24 February 2008, 21:17:32 »
Als je piekstrommen wil tegengaan moet je gewoon zorgen dat de trafo niet meer kan leveren. M.a.w zet geen 10 Ampere trafo voor een 3 ampere Intellibox maar gewoon een 3 ampere type. Je kan kortsluiten wat je wilt maar de trafo is dan de beperkende factor. 
Dit is toch wel een iets te simpele voorstelling van zaken. Neem een trafo van nominaal 3A, en sluit hem kort. Wat zal er gebeuren? Er gaat zo tussen de 10 en 15A lopen. Die stroom zal uiteindelijk wel worden afgeschakeld door de bimetaal beveiliging, maar die is altijd veel trager dan de elektronische beveiliging van de booster.

Toch is er wel iets voor te zeggen om een niet al te zware trafo te gebruiken. Bij een kortsluiting (achter de booster) zal de spanning van een 3A trafo verder in elkaar zakken dan van een 10A trafo. Er staat bij een lichte trafo dus minder spanning over de kortgesloten booster, waardoor er minder warmte wordt ontwikkeld in de eindtrap.

Het gebruik van een krap bemeten trafo is dus wel aan te bevelen, maar je moet niet denken dat een 3A trafo er bij 3,1A mee kapt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #14 Gepost op: 24 February 2008, 21:41:02 »


Klaas,

Is dat werkelijk zo dat een zo grote kortsluitstroom zou gaan lopen.
Bij mijn weten raakt het magnetisch veld in verzadiging en beperkt op die manier het vermogen.
Natuurlijk zal de stroom wel oplopen maar 10 ampere voor een 3 ampere trafo, ik vraag het me af.
Ook hier geldt natuurlijk meten is weten.  Ik zal eens kijken of ik een kleine trafo kan kortsluiten en met de multimeter meten.
Ik geval van brandmelding in Almere heb jij gelijk .. ;)

Peter Kramer

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal