Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)  (gelezen 177183 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #15 Gepost op: 20 juli 2020, 18:57:35 »
Hoi,

Het zou zomaar is kunnen dat ik je nog is raadpleeg,gezien je achtergrond  ;)
Het idee is wel om er een schip aan het dok te leggen t.z.t ,een linkje naar een tekening van wat dat moet worden is in dit epistel ergens ingevoegd geloof ik.
Ik kan dat niet zelf maken,maar de tekening is er ,en iemand die m t.z.t. wil maken is er ook  8)
Dat van die lichtenlijn ga ik is nader bekijken,thnx voor de info  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #16 Gepost op: 20 juli 2020, 22:09:48 »
Mooi thema!

Een Nederlandse kustvaarder was maximaal 75 meter loadline (lengte voorpiekschot en centrum roer koning). Natuurlijk heb je kleinere zoals de zeer charmante coaster van Artitec (h0). Maar je praat nog steeds over een klein bootje dat in schaal 0 ergens in lengte de 167 cmgaat benaderen.

Haven bedrijf en kade zijn mijn favorieten maar kon dat nooit goed krijgen in h0, laat staan in 0.



Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #17 Gepost op: 21 juli 2020, 17:33:57 »
Hoi Bart,
(en de rest natuurlijk  ;) )

JA een bootje in schaal 0 (bij benadering) is aan de maat,ik heb een linkje naar het gekozen model,je zult merken bij het bekijken van de maten dat dat een best ding moet worden  ;D
https://www.modelbouwtekeningen.nl/nvm-1015017-motorspits.html
Hoe het hier zal lopen met het bouwen van het thema in spoor 0,zal de tijd uitwijzen  ::)

Dan nog maar wat meer oude - nieuwe voortgang,we gaan verder op 07-10-2018 met het fabrieken van poten voor de bakken  :angel:

En toch weer wat geknutselt dit weekend.
Deze reis setjes gemaakt van het 1ste deel met verstelbare poten,alvast stroken gezaagd voor de andere helft,en wat blokjes gezaagd voor onder de bakken.
Hierbij wat plaatjes:






Volgende keer nog meer stroken zagen,de bakken 1voor 1 uit de schuur halen en voorzien van die blokjes zodat de poten eronder kunnen en niet vergeten de poten die nu onder de bakken staan ook te helpen aan extra stroken hout.
Dan kan alles letterlijk eindelijk op eigen poten staan  :mrgreen:
Tot zover deze update.


Een week verder op 14-10-2018 was er een vervolg op het poten verhaal

Ondanks dat de toegezegde hulp gisteren zich afmeldde en ik dus alleen over bleef,is er nog wat klein werk gedaan.
De zaagtafel stond al achterbuiten,vanwege wat zaagwerk op vrijdagmiddag,dus die hoefde ik al niet meer te gaan halen.
Ik nu alle triplex stroken voor de poten gezaagd,en van een over gebleven stuk balk heb ik repen gezaagd om tussen de stroken triplex te plaatsen,zodat alles echt stevig en behoorlijk onvervormbaar blijft.
Er komt immers best wat gewicht op te rusten als alles klaar is en ik heb er geen zin in,dat door bezuinigen er wellicht iets mis zou gaan op den duur met de baan.
Hier zie je de poten met de extra stroken erop,dmv schroeven en houtlijm vast gemaakt


En hier heb ik de latten alvast gezaagd


Hopelijk volgende week wel hulp,dan zien we wel weer wat er dan gedaan kan worden.


En dan zijn we al weer in begin november als het poten verhaal word afgesloten  :P
Het is weer is tijd voor wat actie hier   ;D
Wederom geen hulptroepen,dus ik ben maar op eigen "houtje" gaan tobben in t hok,en t was zeker tobben  >:(
Als 1ste heb ik alle losse zooi van de bakken gehaald en daarna de bovenbouw van bak 3+4.

Dat opzich was nog niet zo lastig,toen werd het tijd om bak 3 en 4 zelf los te maken en de losse pootjes aan de voorzijde die er onder zaten gemonteerd,los te maken,dat was al minder grappig want punt 1,alles zit behoorlijk strak tegen elkaar en ik had op 2 overgangen de kurk nog niet doorgesneden,zodat het echt losse module's waren.
Dus een bak van zn plek krijgen kost behoorlijk moeite en dan,punt 2, nog die te kleine moertjes van die te kleine boutjes af krijgen om vervolgens het pootje eraf te halen en de bout te verwijderen   ::)
Goed,dan heb je dus een bak waar per hoek 2 klosjes moeten komen om een poot op zn plek te houden,4 hoeken x 2 klosjes en maar 1 boor/schroef machine met leven in de accu,dus das veel wisselen met hulpstukken tussen voorboren en vast schroeven   :o

Afijn 1 bak af,en dan checken of je eerder gemaakte setjes met poten passen,wel nonde *gecensureerd* ,past aan 1 kant niet   :-\
Even wat stoom afblazen en nadenken en het dan maar passend maken,en terwijl je dat doet,valt de 10 eurocent,het frame werk van die laatste bak is gemaakt met dunner hout,ja en dan mis je aan de andere kant een paar mm   ???
Vervolgens het oude latten werk van de wand van de schuur halen,want dat zit in de weg en dan kan na het weghalen van bak 3 toch bak 4 voor t 1st op eigen poten staan in het hobby hok  8)


Bak 3 is buiten het vele wisselen om tussen boortje en bitje,een stukje makkelijker,alle plaatsen afgetekend voor de klosjes,alles voorboren en vervolgens alle klosjes vastschroeven,waarna de laaste 2 setjes poten wel met gemak op hun plek gaan.
Dan is t enkel nog tobben om die bak terug op zn plek te krijgen...….
Maar ook dat lukt na wat worstelen en freubelen.

Toen dat gedaan was de laatste restjes met overstekend kurk weg gesneden,want dat zat er nog her en der,en als laatste vandaag de 2 geplaatste bakken maar aangevallen met plamuur om alle overtollige gaatjes en oneffenheden weg te werken.

En terwijl dat droogt heb ik mn zelfbouw goederenloods ook nog aangepakt want die was en paar mm te diep waardoor wagons er niet langs konden met alle handgrepen en stangen die aan zo'n ding zitten.

Nu wordt het tijd om de ruimte's te maken op bak 3 en 4 voor de stroomdraden zodat straks het spoor ook voeding krijgt en te bedenken hoe ik ruimte ga maken voor wisselmotoren waar ik in geval van problemen ook nog bij kan.
En niet te vergeten,na het helemaal waterpas zetten van alle bakken(als die andere 2 ook zijn aangepakt) de bovenbouw vast zetten op de onderbouw.
Kortom the list keeps growing  ::)


Tussen deze post en de 1st volgende(we schrijven dan begin januari 2019),is er niks gedaan,sloopwerk in m'n keuken ivm een kapotte cv ketel en het moeten vervangen ervan door een nieuwer exemplaar,een overlijden in persoonlijke kring in de nacht van 31-12 naar 01-01 m'n pa die ziek werd en wat "feestdagen" ,verhinderde verder hobbyen,t enigste was dat ik cobalt aandrijvingen had gekocht en binnengekregen  ::)
Volgende keer verder in januari 2019 dus  :P
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2020, 17:38:58 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #18 Gepost op: 21 juli 2020, 22:06:09 »
Reizen door de tijd ;D
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #19 Gepost op: 22 juli 2020, 17:30:58 »
Terug naar Toen,maar dan anders  ;)

Om dan maar aan de verwachting te voldoen,nog wat oud nieuws  ;D

We schrijven 15 maart 2019.
Na wat over en weer praten over hoe het dak van de zelfbouwloods eruit moet komen te zien,was er deze "update"

Wat het dak betreft nog weinig nieuws onder de zon.
Wel zit ik al een hele tijd met dat bouwpakket van een duits merk in mn maag.
Er is al zat over gezegd,veelal over wat er niet aan klopt/ontbreekt en niet duidelijk is over wat waar hoort.
Ook na meerdere pogingen als ook contact krijgen met de firma die dat pakket maakt(maar nooit terug reageerd) zit ik in dubio.
Ergens denk ik,zal ik het ding proberen af te maken,maar het feit dat het vele fouten zal bevatten door onduidelijkheden maakt me niet enthousiast.
Een ander idee waar ik aan denk is,zal ik een uitbreiding maken van mn 1ste zelfbouw loods en die dan gaan inzetten ipv dat bouwpakket.
Daar van weet ik dat ik het kan maken zoals ik wil en nodig zal hebben,dus ook met een rail op het dak voor die havenkraan,en het past denk ik beter in het totaal plaatje.

Ik hoor graag jullie meningen/adviezen/tips hierover.
Materiaal heb ik,dus dat is niet het probleem.
Brand maar los,alle info is welkom.
Zeker als het gaat over hoe het beste een rail op een loods te krijgen voor een havenkraan.
Voor de beeldvorming,over wat ik wil gaan bouwen met zo'n havenkraan,hierbij een plaatje van wat ik wil doen.
[attachment=0]653_542a_hafenarbeit-hamburger-hafen.jpg[/attachment]


Na wat upgraden van het interieur binnenshuis,was t ineens 13 April voor er weer wat te melden was  :o

En wederom is er weer wat voortgang gemaakt vandaag.
En gelukkig met wat hulp,want anders had het met mn (nu toch redelijk zere) fikken niks geworden  ::)
De laatste 2 bakken hebben hun poten gekregen,dus de hele baan staat voor t 1st zelfstandig op "eigen benen"
Het houtwerk waar de baan op leunde is van de wand van de schuur gehaald.
Alles is waterpas gezet en uitgelijnd(toch handig die stelpootjes   ;D  )
Alle bovenbouw delen zijn terug geplaats daarna.
Alle rails is er weer op gemikt op z'n plek, en om het af te maken,is besloten om de dag te eindigen met een stukje rangeren   :o
In deze samenstelling (in het hobbyhok en met het bijna complete sporenplan)is dus voor het 1st stroom op het geheel gezet en met de kof en een goederenwagon is er wat gerangeerd.
Ondanks dat de rails wat vies is,was het erg leuk om dat moment te mogen beleven,voor het 1st echt kunnen rijden.

Nu word het tijd om te gaan nadenken over hoe die gekochte wisselmotoren werken en hoe die t beste zijn te bevestigen onder de baan,dan werkelijk al die dingen plaatsen en de elektronica zoals stroomdraad aan de rails vastmaken,gaten maken in de onderbouw zodat je nog bij de wissel motoren kan als het nodig is en vervolgens de bovenbouw definitief vastmaken aan de onderbouw.
Dat alles zal worden gedaan in een volgende ronde bouwen met zn tweeën,want daarvoor kom ik zelf niet ver genoeg met 1 paar handen en ik mis ook wat kennis daarover.

Als bovenstaande gedaan is kan ik me definitief bezig gaan houden met aankleding van de baan   8)

Voorlopig kan ik in elk geval wat rijden/rangeren,en dat is ook al heel wat waard en best een mijlpaal te noemen.


En voorlopig eindigen we deze "update" met een berichtje incl filmpje van 21 April 2019
Hierbij een kort filmpje waarin voor het 1st wat gerangeerd word op de baan,t is wat rommelig,maar dat komt vanwege eenmans bediening  ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=2awdUxMf3IU
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2020, 18:16:24 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #20 Gepost op: 23 juli 2020, 11:06:40 »
Hij gaat lekker Floris  (y)
Blij dat je weer terug bent!
Met vriendelijke groet,
Wim

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #21 Gepost op: 23 juli 2020, 13:09:21 »
Hallo Floris,

Het blijft leuk rijden met zo Köf II zelf heb ik de Köf II met gesloten machinistenhuis tijdperk IV . Het gaat jou vast wel lukken om leuk hafen module te bouwen. tegenwoordig zijn er diverse bedrijven die in opdracht kunnen laseren.  Goederenloodsen zijn er  qua model genoeg die zeer goed passen in Hafengebied.

Gr bernhard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #22 Gepost op: 24 juli 2020, 10:46:57 »
Hoi Wim,

T gaat/ging aardig  ;)
Thnx  :-[

Hoi Bernard,

T Köf geval is i.d.d. best een geinig geval,al vind ik dat ook van m'n V80 en Br89  ;D
Het bouwen is iets met vallen en opstaan,we zien wel waar t schip strand  :P
Goederenloodsen,dat is een dubieus geval zo is mijn spoor 0 ervaring tot zover.
Als je bouwpakket koopt en het blijkt dat de producent voor en achtergevels van grote voorbeeld omwisselt en bepaalde dingen ongenummerd en wel in een doos propt en ook bij de bouwbeschrijving niks van die dingen vermeld,dan durf ik te zeggen dat MKB in elk geval slecht werk aflevert al helemaal als men ook op mailtjes met vragen gewoon niet antwoord  >:(

Goed we gaan maar verder met geschiedenis schrijven  ;)

25-05-2019
Langzame voortgang in het roerhoutjes vermaken tot vloer verhaal  ::)

Nog een hoop houtjes te gaan   :o
En niet vergeten aan t eind van de "vloer leggerij" de kleur van de vloer nog wat donkerder te maken.


Dan volgt er wederom een pauze door van alles en nog wat en dan schrijven we zomaar 16-06-2020  :o

Zooo,dat heeft "even" geduurd voor er weer beweging in de zaak kwam  %-|
Echt spectaculair is t voor sommige wellicht niet,maar t was voor mij noodzakelijk(op allerlei vlakken) en moest met extra handjes worden gedaan.
Dit verhaal eindigde meer dan een jaar terug met het verhaal boven en onderbouw ooit is zien te verenigen met elkaar,ofwel alle bovenbouw bakken vast zien te krijgen aan de bijbehorende onderbakken.
In het kader van al doende leert men,had ik ondertussen geleerd,dat de manier van aanpak voor deze bouw verre van ideaal was,en zoals altijd kom je daar pas (te) laat achter  :-[
Afijn,er moest dus een oplossing komen om beide bakdelen(x4) allemaal te verenigen met mekaar voor er gekeken kon worden of dit project redbaar was.
Een ander issue was hoe straks aandrijvingen voor de wissels te plaatsen als je met 2 lagen werkt  ???
Er zijn voor beide problemen waarschijnlijk oplossingen gevonden  8)
Het probleem voor de aandrijvingen,is nu zo opgelost,gaten maken in je onderste bakken,zodat je later de bovenbak kan bereiken om de aandrijvingen te monteren   ::)


Probleem 1,beide delen vastmaken aan elkaar,dat werd opgelost door de randen van de bovenste bakken af te teken op de onderste en dan de (vaak slecht hechtende lijm op de kurk) te strippen en zo dus hout op hout te lijmen.

Een leuk klusje om die kurk te verwijderen,want het zat hier los en daar muurvast  >:(
Daar werden we beide erg blij van,want voor goede hechting moet je wel kaal hout kunnen lijmen.

Alle bakken dus waar nodig ontkurkt en op elkaar gelijmt


De bakken waar aandrijvingen in komen worden straks voorzien van extra gelijmde blokjes om  de delen bij elkaar te houden,dus blokjes zagen.


Er is wat bouw schade ontstaan maar zoals te zien is,de delen liggen nu strak op elkaar,de rest word later wel weer verholpen.

Na lange tijd kan ik zeggen,dit word wel weer vervolgd   :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #23 Gepost op: 25 juli 2020, 19:21:27 »
Bijna aan t eind van oud - nieuw nieuws  ;)

Half juni 2020,uitleg over de wederopstand van de bouw.

@ Paul,

Ik heb het mezelf moeilijk gemaakt paul.
Deels uit onwetendheid en deels door problemen die opkwamen tijdens het bouwen.
De onderste bakken zijn allemaal rechthoekig,de bakken erboven verlopen van bak 2 naar bak 4 schuin weg naar de voorzijde van de onderbakken,dit omdat ik niet over de volle lengte overal zoveel water wil hebben.
Om de boven delen zo licht mogelijk te houden zijn deze uit licht materiaal opgetrokken,en dus ook dun.
Toen de bovendelen af waren en het zover was dat onder en bovendelen verenigd moesten worden,gaf dat 2 problemen.
1) de onderbakken zijn van dikker materiaal en waren geheel dicht,ik kon dus van onder niet aan de onderkanten van de bovenbakken komen om te proberen ze vast te maken,ook voor de wisselaandrijvingen was dat een probleem.
2) Na beraadslagen hebben we gekozen om de kurk van de onderbakken te halen daar waar de bovenste bakken moeten komen,zodoende kon ik nu met houtlijm de boven bakken verlijmen op de onder bakken(is nu schoon en hout op hout)

Die problemen waren voor mij even de druppel en reden om er is een pauze in te gooien.
Nu ik gezamenlijk met een maatje van me de problemen heb weten op te lossen,begint er weer zin en creativiteit terug te keren   ;)
Hopelijk is t verhaaltje zo duidelijk.
Owja en thnx   8)


21 Juni

We zijn weer een stapje verder.
Afgelopen tijd tussen door bezig geweest om wat te verzinnen voor de kademuur,daar moest iets tegen het hout waar later de muurplaat weer tegenaan geplakt kan worden,dat is nu geregeld.



Vervolgens tijd gevonden om die gezaagde blokjes hout onderin de bakken te lijmen.
Want die blokjes hout zijn in de 2 grote bakken er om vormvastheid te garanderen in de bovenbakken.

Toen verscheen een interessante episode,het werd tijd om uit te vogelen hoe de gekochte wissel aandrijvingen werken,die lagen pas anderhalf jaar op de plank te liggen,en nu komt langzaam het punt dat die ook moeten gaan worden gemonteerd.  :o

Na wat geneuzel en inlezen is het gelukt om een werkende test opstelling te maken.  8)
https://youtu.be/wEEiLQhAxR4

Nu is het dus zaak om de wissels aan te passen zodat het stukje verenstaal van de aandrijvingen gebruikt kan worden,want standaard is daar niet echt door Lenz over nagedacht  ::)
Dat zie je in het filmpje ook,dat witte styreen dat is niet standaard bij de Lenz wissels   ;)
Word vervolgd   ;D


Later die dag kreeg ik van een mede forumlid deze reactie
Dat werkt mooi Floris! Mooi om te zien dat je er weer zin in hebt!
en dat leidde tot dit antwoord,niet veel later op die zelfde dag:
Hoi Auke,

Het is i.d.d. werkend gemaakt,en dat ziet er fraai uit.
De zin is weer enigszins terug,gelukkkig,we zien wel hoe het verder gaat,niks staat vast,de toekomst zal het uitwijzen   ;D

Langzaam lopende aandrijvingen vind ik zowiezo mooier gaan dan van die sneltrein aandrijvingen die in 1 milliseconde je wissel omgooien.
Bovendien is dit voor een havenbedrijf ook "echter " ,in het oude havenbaan bedrijf hoefde niet alles split second omgegooid.
Het is langzaam bedrijf,waar haast niet is toegestaan en veel word gerangeerd,dus ook langzaam   :angel:
Nu nog zien wanneer we die dingen kunnen gaan monteren en afstellen op hun toekomstige plaatsen,maar dat zal wel goed komen.

Van de week ondanks de hitte,toch nog even tijd en fut gevonden om bij de 2 bakken waar die dingen onder moeten,2 extra draden onder de bakken te plakken,want die moeten wel een apart stroom circuit krijgen.
Dus nu heb ik op de 2 grootste bakken in t midden 4 draden hangen, 2 voor stroomvoorziening van de rails en 2 voor stroomvoorziening van de aandrijvingen   8)
(wel andere kleurtjes gekozen,anders hang je straks alsnog de verkeerde draad aan de verkeerde "ring leiding"  ::)  )


Tot zover wat oude-nieuwe voortgang  :P

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #24 Gepost op: 27 juli 2020, 20:16:29 »
25-06-2020
Aangezien de reacties hier de pan uit rijzen    ::) 
Maar begonnen aan een ander uitstapje wat toch moet worden gebouwd voor op de baan.
De mogelijkheid om de aandrijvingen te plaatsen is er nu even niet ivm met een persoon met spit,dus ging ik zoek naar iets anders om alvast op te starten.
Zoeken naar maatvoering die klopt neemt al wat tijd in,maar er is een basis gebouwd van "iets"  ,wat dat iets word,dat vertel ik nog niet,raden is toegestaan   ;D


09-07-2020

Tja het raadsel was dus al vlot opgelost   ;D
( inderdaad de bouw van een viaduct)
Nu dan dus maar wat beeldmateriaal van een viaduct in wording met een hoop snij en puzzel werk.
Voor mij een hele klus aangezien ik op sommige vlakken niet de sterkste ben  ::)

Dit moet de situatie onder het open viaduct deel worden,links een verhoogde weg met soort muurtje,rechts de spoorlijn.


Plaat architecten karton opmaat snijden passend voor het viaduct


Maten voor de opening uitzetten en dmv 2 kopspelden en dan met een dun latje de boog vormen(ofwel latje in t midden naar t hoogste punt van je gemeten boog duwen)  en daar dan de boog aftekenen


Na zorgvuldig snijwerk,heb je dit


Bovenop het 11cm brede viaduct is de muur ongeveer 1cm hoger dan t wegdek


En dan begint het gefreubel,met die ene (schuim)plaat die HO zou zijn, beginnen met je karton plaat te bekleden,en dan wel op elk vlak kloppend volgens motief   :o


De "lol" van die plaat zit m in t feit dat t maar aan 1 kant kopstenen heeft,dus nauwkeurig meten en snijden.
Om vervolgens te concluderen dat je nog 4 extra platen moet bijbestellen om het waarschijnlijk te kunnen afmaken volgens de huidige inzichten   ::)
Afijn,t word zoals (weer) gewoonlijk,wel ergens vervolgd als ik die extra platen heb.


17-07-2020

Wederom wat voortgang   8)
Beide zijde's zijn voorzien van muur en dat ziet er dan zo uit


Wat jammer is,is dat ik voor die ene kopse kant nu een lang/breed genoeg stukje te kort kom,ik moet is zien hoe ik dat ga oplossen zonder nog is 8,5 euro  plus verzendkosten te betalen voor een extra plaat  ::)
Dit verhaal word wel weer vervolgd ergens  ;-)


Goed,vanaf dit punt aan,zijn we feitelijk op de "actuele stand van zaken" ,wat heen en weer getyp daar gelaten over vragen en antwoorden,is dit de  "huidige stand van zaken.
Recentelijk heeft e.e.a. een drastische wending ondervonden en daar gaan we de volgende keer,als ik zover ben met wat plaatjes ,wel mee verder.

Wordt wel weer vervolgd  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Edgy

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
    • Reichsbahn, periode 2d wereldoorlog
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #25 Gepost op: 27 juli 2020, 20:59:35 »
Je gaat zo snel, het is al haast weer kerst bij jou  ;)
Vind je updates zeker de moeite waard!  (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #26 Gepost op: 28 juli 2020, 17:34:14 »
Hoi Mark,

Het leek tot zover wellicht snel te gaan,maar kijkende naar de data,zie je dat het al laaaaang een langzaaaaam aan verhaaltje is  ;)
(kerst is overigens al geweest hier,sta nu bijna een week lang vuurwerk af te steken in de achtertuin  ;D )
Thnx  :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #27 Gepost op: 29 juli 2020, 18:58:11 »
25 juli 2020.
Ow trouwens,nog een nieuwe aanwinst binnen gekregen van mede forumlid Auke,een schuifwandwagen in een versie die ik nog niet had

  8)


En daarmee is de oude nieuwe info definitief over.  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #28 Gepost op: 29 juli 2020, 19:20:12 »
Zo Floris, je houdt het tempo er wel in  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #29 Gepost op: 30 juli 2020, 00:05:55 »
Je draadje leest alsof je in een timewarp zit (of zoiets sciencefictionachtigs). Je reist door de tijd. Is er in jouw tijd al een medicijn tegen Corona?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander