Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)  (gelezen 177221 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #495 Gepost op: 28 juli 2021, 17:33:33 »
Rene ik vind je voorstel erg tof  (y)

Maar voortgang staat hier (voor nu tenminste) niet stil,wat ik kan doen wil ik proberen te doen tot het punt komt dat er wisselmotoren moeten worden ingebouwd en getest,voor ik weer een stap verder kan.

Een bijkomend probleem is dat het niet enkel gaat om recht toe recht aan straatspoor,de wissel straat en het spoor richting de koelloods dat is niet te doen met recht toe recht aan,kortom ik voorzie daar een hoop werk aan,om voor al die uitzonderingen op de regel iets werkends te krijgen  ::)

Omdat zoals ik al zei,de voortgang hier nog niet stil staat,is er weer wat verder gefreubelt  :angel:
E.e.a. ligt nog los en behoeft her en der wat nawerk,maar niets is in 1 knip met de vingers klaar  ;)







Zit me echter bij de 2 wissels op onderstaande foto af te vragen(thv de klei delen),hoe krijg ik in j*z*s naam die stukken bij die 2 wissels dicht zonder dat de werking van de wissels word belemmerd  ???


Wie daar een antwoord op heeft,ik hoor het graag.

Wordt vervolgd....
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #496 Gepost op: 30 juli 2021, 13:01:49 »
Niemand een suggestie op deze vraag:hoe krijg ik die 2 stukken bij die 2 wissels dicht zonder dat de werking van de wissels word belemmerd  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #497 Gepost op: 30 juli 2021, 16:17:49 »
het ziet er mooi uit floris
Antwoord ik zou het niet weten
groet kees
PS
Op dit forum
EricZm N -spoorwissel in asfalt/ beton foto  19 sept 2015

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #498 Gepost op: 30 juli 2021, 16:58:46 »
ik heb eens geexperimenteerd om een stukje karton te schilderen en weatheren, met 2-componentenlijm horizontaal tegen de wisseltong aanlijmen.
Je kunt het in een 3d programma eerst simuleren tot hoe ver en in welk verloop de bocht moet gaan en hoe breed het reepje karton moet zijn, en vervolgens laseren zodat het precies past.
Het kan ook andersom; de stroken vastlijmen ter hoogte van het beton precies tot aan de beide uiterste standen van de wisseltongen.
Je zult dan enkel een spleetje zien tussen het maximale bereik van beide uiterste standen van de wisseltongen.

Groetjes Eeg

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #499 Gepost op: 30 juli 2021, 17:13:03 »
Ik heb stirofoam gebruikt. Passtuk maken waar je rekening houdt met de open ruimte van uitslag rechts als uitslag links.

Op onderstaande foto is dat goed te zien (uitvergrote versie op mijn Flickr account https://www.flickr.com/photos/bvdoorn/50351799008/in/dateposted-public/)



Foam voorzie ik van een straat motief. Die kun je intekenen met een vulpotlood van 0,5 of 0,7 mm of een 0,5 mm fineliner.  Voordat ik de form vastlijm controleer ik de hoogte tot de rails. Mag niet veel te laag zijn maar absoluut niet te hoog. Als je gereden bent vast plakken met constructie lijm die geschikt is voor de foam. Daarna e.e.a. op kleur brengen. Baksteen is globaal iets meer dan 5 mm lang en bijna 3 mm breed maar ik zou de maat nemen van het straatmotief van je roller.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #500 Gepost op: 30 juli 2021, 17:16:36 »
Bijna vergeten. Ik heb 2 mm foam gebruikt. 2 lagen zodat de onderste laag tegen de rails aan ligt (behalve bij de wisseltongen) en de bovenste laag voldoende ruimte heeft zodat de wielen vrij kunnen bewegen. Gebruik ls ruimte de afstand rails en strijkrails van het wissel.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #501 Gepost op: 30 juli 2021, 17:55:47 »
Hoi Kees,

Dank je wel voor de veren   (y)
En ook bedankt voor de hint,ga dat zeker even bekijken.

Hoi Eeg,

Ook jij bedankt voor je reactie,jouw verhaaltje i.c.m. wat ik lees van Bart brengt me een eind verder  (y)

Hoi Bart,

Merci voor jouw bijdrage  (y)

Ik gebruik hier zelf ook dat blauw plaat zoals ik het dan maar noem,maar dat had je vast al gezien op de foto's  ;D
De uitslag van die wisseltongen is nu exact het dingetje waar ik tegen aan loop,als het gaat om een pas stuk te maken voor dat stuk van de wissel.
Het idee wat ik momenteel wilde gebruiken was eigenlijk zoals eeg het al omschreef,de ruimte vullen tussen de wissel tongen door een pas stuk er tussen te verlijmen,maar dat werkt dus niet want juist de binnenzijde van de wisseltong word gebruikt door de wiel flenzen om ergens heen te gaan  :-[
Het zal er dus op uitkomen dat ik 2,9mm reepjes blauw plaat(wat nawerken met wat schuurpapier) zal moeten maken en dan proberen erachter te komen hoeveel daar weer vanaf moet om te zorgen dat die wisseltongen vrij kunnen bewegen.
Zoals je al zegt,het eventuele straat motief dat krijg ik er met een rollertje wel in,daar ben ik niet bang voor.
Overigens is 1 laagje blauw plaat, liggend op de bielzen al voldoende voor de hoogte/opvulling hoor  ;)

2 lagen gebruik ik enkel om het hoogte verschil te overwinnen aan de buitenkant van de rails, van bovenkant houten plaat tot bovenkant spoorstaaf.

Er is me echter iets opgevallen,sommige lenz koppelingen hebben de neiging om de blauwe plaat in te willen steken

En dan heb ik het over dat dingetje wat onderaan de koppeling hangt zoals op het plaatje bij de Kof te zien is.
Ik ben bang dat ik die dus wat zal moeten gaan inkorten,anders word het een zooitje  ::)

Met wat mazzel morgen is zien of ik die openingen in die wissels gevuld kan krijgen.
Word vervolgd...

p.s. de nieuwe aanwinst,de lenz koelwagon is ook gearriveerd,een erg fraai ding,al zeg ik het zelf  8)
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2021, 18:00:42 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #502 Gepost op: 30 juli 2021, 18:15:21 »
Voor te laag hangen van de Lenz koppeling, gewoon een beetje naar links buigen... Probleem opgelost

Voor het vaststellen van het vlak tussen de wisseltongen. Plak je A4 over het wissel (wel zodanig dat de wisseltong kan bewegen). Teken hem (zoals je eerder al hebt laten zien) in positie 1, stel het wissel de andere kant uit - positie 2 - en doe het dan weer overnieuw. De smalste ruimte op je papier is de ruimte tussen de wisseltongen.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #503 Gepost op: 01 augustus 2021, 05:41:23 »
Erg netjes hoe je die rails hebt "ingebouwd" Floris. Ben benieuwd naar de volgende bewerking.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #504 Gepost op: 01 augustus 2021, 09:14:25 »
Op de overzichtsfoto's kun je voor het eerst goed zien dat het een flinke baan wordt.
Benieuwd hoe deze zich verder gaat ontwikkelen.
Met vriendelijke groet,
Wim

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #505 Gepost op: 01 augustus 2021, 14:37:42 »
Thnx Ed,ja het begint ergens op te lijken 8)
Zodra ik weer normaal kan lopen,dan wil ik proberen de stukken die nu nog los liggen,verder af te werken zodat ze klaar zijn voor kleur en dergelijke,dan kunnen ze semi definitief op hun plek worden geplaatst.
Semi definitief ?
Ja zeker wel,diverse stukken zullen altijd uitneembaar blijven,dmv mini magneetjes,her en der zie je ze op wat foto's zitten,ik heb er bij besteld want ik had er te weinig  ::)
Kosten zijn nagenoeg niks(50 voor nog geen €3,60 incl verzenden),de tijd die ze erover doen om hier te komen,dat is een ander verhaal,via ali bestellen betekend een paar weken "wacht tijd"  ;)

Hoi Wim,

4mtr lengte en dan de hoek nog om,t is een best eindje  ;D

Ontwikkeling ligt denk ik nog wel even stil,sinds gisteren heb ik een nieuw probleem :o
Na een dagje van alles en nog wat op visite gaan met de benenwagen ofwel wandelend,na het eten daar van de eetkamerstoel af komen ,vreemde pijn in je linker voet voelen bij je enkel en na 20 min zitten in een stoel,vervolgens niet meer instaat zijn om erop te staan en mee te lopen  :-X
Resultaat is: thuis gebracht worden,rekverband erom heen en een kruk erbij om op te steunen,pijnstillers erbij en nu een voet hebben die een half keer dikker is dan normaal.
Leuk en gezellig op visite gaan en wat eten met elkaar  ::)
Wat het is en hoe het zo snel is gekomen,is nog altijd een raadsel,zeker is,dat ik nu bijna net zo mobiel ben als een rotswand,ofwel zo goed als niet :-\

Het houd dus in,dat ik zolang ik dit heb,ik niks aan de baan kan doen en ik blij ben dat mn huis niet zo groot is,dan ben ik vanaf de woonkamer tenminste nog binnen 2uur in de keuken of bij de wc  ;D

Word vervolgd,ergens...


Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #506 Gepost op: 01 augustus 2021, 15:12:40 »
Voet problemen: Niet mee sukkelen en ermee naar de dokter gaan. Bij mij bleek het een paar jaar geleden een gevalletje wondroos te zijn. Zware antibiotica en 6 weken met poot omhoog gezeten.

Beterschap
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #507 Gepost op: 01 augustus 2021, 17:05:28 »
Morgenochtend afspraak maken en dan naar huisartsen post,hoe ik daar kom geen idee,maar morgen zal ik wel horen hoe t zit,of beter gezegd niet zit zoals "t heurt"  ::)  ;)
Al moet t kruipend,maar een antwoord zal ik morgen krijgen  :angel:

Thnx  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #508 Gepost op: 01 augustus 2021, 17:17:40 »
Beterschap Floris!!
Hoop voor je dat het probleem snel is opgelost.
Met vriendelijke groet,
Wim

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Harzwald Hafen Bahn
« Reactie #509 Gepost op: 01 augustus 2021, 20:41:15 »
Ai Floris,beterschap. En oh ja,NIET naar dokter Bob gaan ;D