Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe datum Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk, 24-26 sept. ‘21 door St00mboy
Vandaag om 22:57:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 22:56:23
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door 1795
Vandaag om 22:56:02
Raadplaatje door Martijn_vK
Vandaag om 22:46:35
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
Vandaag om 22:34:38
Keuzeschakelaar digitaal/analoog door eitreb
Vandaag om 22:02:12
Model van vrachtauto van Technische Unie door Eric B
Vandaag om 22:01:18
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
Vandaag om 21:38:56
Modelbouwwedstrijd op TV. door W. Thomas
Vandaag om 21:38:27
Projekt 083-338 door Huup
Vandaag om 21:21:09
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
Vandaag om 20:53:59
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob E.
Vandaag om 20:43:19
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door Duvel
Vandaag om 20:42:52
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door Bahn-AG
Vandaag om 20:29:19
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door KNed
Vandaag om 20:28:56
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door KNed
Vandaag om 20:23:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 20:22:55
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 20:22:53
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 20:13:38
Overstappen op digitaal door meino
Vandaag om 20:13:29
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Ben
Vandaag om 20:01:07
De Hef in N schaal... door ATB
Vandaag om 19:55:31
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:48:40
Wie herkent deze decoder? door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:36
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 19:33:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:15:01
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Falcon10
Vandaag om 19:14:12
Val Sibley overleden door Scratchbuilt
Vandaag om 19:09:18
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Daan!
Vandaag om 19:03:21
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 18:59:27
  

Auteur Topic: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie  (gelezen 1226 keer)

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Gepost op: 16 juli 2020, 19:55:24 »
Bedankt voor het toevoegen aan het forum.

Hoop dat het toegestaan is om een vervolg te starten voor de onderstaande discussie. Inmiddels 2 jaar verstreken dus mischien zijn nieuwe modellen voorhanden.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18324.120

Ben op dit moment bezig een iets vroegere samenstelling te maken van de Hoek Warszawa express omstreeks 1982 - 1984. Volgens het spoorboekje zag het er zo uit:



De PKP rijtuigen heb ik inmiddels en gebruik de 104A voor de ABm en 111A voor de Bm van de Poolse firma Robo Modele.  Voor de Soviet WLABm gebruik ik het model van NMJ (Excuses nog geen fotos voorhanden, ben op vakantie in Polen en zal fotos toevoegen na thuiskomst in Toronto).

Heb een vraag mbt tot de DR rijtuigen. Neem aan dat deze van het type Y/B 70 zijn sinds de Halberstadt rijtuigen pas na 1985 zijn gaan lopen. Vraag is rond welke tijd de Y/B 70 rijtuigen in het wit (creme) / groen zijn kleurenschema zijn gaan rijden. Ik heb een keertje in deze trein gereist (Deventer - Rotterdam Schiedam West) rond 1982 en geloof dat de DR rijtuigen toen nog helemaal groen waren.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1305
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2020, 19:59:19 »
Naar ik meen heeft Roco juist enkele nieuwe Halberstadt-rijtuigen uitgebracht. Wellicht zijn deze bruikbaar voor deze trein?

Steijn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2020, 09:28:39 »
Zoals Mathieu aangeeft  waren de Halberstadters in zijn periode nog niet geleverd. Voor de Y/B 70 heb ik alleen uit 1984 het bewijs dat ze tweekleurig waren, eerder niet. De 104A en 111A van Piko komen hopelijk binnenkort ook mijn kant op. In 1980 reed er nog een PKP couchette in de trein, maar die zie ik jouw jaren er niet in zitten.

dirkjan

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2020, 12:22:39 »
Bedankt! Ik ga op zoek naar de Roco DR Y/B 70 in de oude groene kleuren. Rocco heeft ook het bagagerijtuig geloof ik. Ben volgende week in Nederland voor een week dus kans om wat modelbouw winkels te bezoeken.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2020, 18:49:36 door MathieuN »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2020, 13:22:16 »
Het is Roco hoor, geen Rocco. Van de DR heb je een Bc, een B en een BD nodig conform de samenstelling die je toonde

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2020, 18:56:11 »
Bedankt, heb aangepast. Lijkt erop dat Roco alle benodigde 3 wagens heeft. Woonde vroeger in Apeldoorn en heb begin jaren 80 af en toe een ochtendklas gespijbelt om de Hoek Warszawa express langs te zien komen. Heb eindelijk in 2006 kans gezien om een nacht door te brengen in een Russische WLABm in de nachtrein van Zaporizhia naar Kiev in Ukraine.

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2020, 23:00:16 »
Heb vorige week een DDR internationaal spoorboekje voor 1980/1981 ontvangen. De Hoek-Warszawa express staat hier als D240/D241 aangegeven wat klopt met de nummers in het Nederlandse international spoorboekje. Wat wel grappig is, is dat alle internationale treinen nooit verder gaan dan Berlin Ost Bahnhof in de dienstregelingen. Natuurlijk gingen een aantal verder naar het Westen via Berlin Friedrichsstrasse maar dat mocht blijkbaar het spoorboekje niet in  ???




« Laatst bewerkt op: 27 september 2020, 23:04:17 door MathieuN »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2020, 00:08:12 »
Mooi boekje! Dat de treinen niet verder gaan dan Ostbf. in het boekje had een politieke reden. Achter Berlijn-Friedrichstrasse (volgende station na Ostbf.) lag de grens tussen het socialistische Oostblok en West Europa. Om het mensen zo moeilijk mogelijk te maken om evt. naar het westen te vluchten werden treinverbindingen tussen de DDR en BRD zo veel mogelijk genegeerd door de DR in het spoorboekje en officiële dienstregelingen.

Voor reizigers zonder visum naar het westen was Berlin Ostbf. het eindpunt van de trein, deze werd nagelopen door oostduitse douane waarbij doorgaande reizigers met visum uitgebreid werden gecontroleerd. De internationale trein reed daarna verder onder begeleiding van Transportpolizisten door naar station Friedrichstrasse waar de trein +/- 45 min bleef staan voor uitgebreid onderzoek door grenstroepen. Hier werd de trein nog eens gevisiteerd door grenspolitie en hondenbrigades om eventuele verstopte vluchtelingen te kunnen opsporen. Ook de ruimten tussen dak en plafond van de rijtuigen werden met een ladder en zaklantaarns gecheckt door de grenspolitie (groene uniformen). Hierna werd de trein vrijgegeven en volgde vertrek richting Berlin Zoo, hiermee kwam de trein in de "westelijke wereld" en werd de verdere loop niet meer genoemd in het DR spoorboekje. De trein verdween in het kapitalistische ausland en was het vermelden niet meer waard naar oostduitse maatstaven  :police:

In Berlin Ostbf. werden overigens van de Hoek Warzawa express meerdere PKP rijtuigen afgekoppeld en bleven alleen de B en de AB voor Hoek van Holland over.

Groeten,
Richard

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1305
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2020, 09:51:41 »
Maar hoe ging dat in omgekeerde richting, als er een trein uit het kapitalistische Westen in de DDR binnenkwam? Stond er dan een ontvangscomité gereed voor eventueel gevluchte slachtoffers van het kapitalisme om hen te verwelkomen in het socialistische paradijs?

Steijn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19302
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2020, 10:03:31 »
Ik herinner me paspoortcontrole in de trein. Op zich niet heel anders dan vroeger overal.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2020, 10:07:26 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2020, 13:37:58 »
Bedankt Richard voor de beschrijving, was altijd benieuwd hoe dat ging met de grensovergang in Berlijn voor inter-zonen treinen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2020, 18:31:39 »
@Steijn, in omgekeerde richting stonden treinen ook plm 50 minuten stil op de DDR grensstations waar de trein geënterd werd door troepen grenspolitie (het ontvangstcomité) en alle reizigers gecontroleerd werden op papieren en inreisvisum. De bagage werd streng gecontroleerd op zaken die in de DDR als verboden golden zoals de Playboy ;D en verboden politieke lectuur en vlugschriften. Van te voren moest opgegeven worden op een formulier welke spullen je meenam naar oost Europa en aan de grens werd dan gecheckt of die lijst klopte. Zo heb ik eens een discussie gehad om een meegenomen telelens waarvan de gegevens niet nauwkeurig genoeg waren ingevuld. Na een vriendelijke uitbrander mocht ik het ding gelukkig toch meenemen.

Van mensen die het westen ontvluchtten om politiek asiel aan te vragen in de DDR heb ik nog nooit gehoord  :D

Groeten,
Richard