Doel:€250.00
Donaties:€60.00

Per saldo:€-190.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 19-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe Z21 App door Frank 123
Vandaag om 17:50:30
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door DE-II
Vandaag om 17:50:29
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door JaJo
Vandaag om 17:49:22
Magnorail, materiaal voor wegdek i.c.m. lijmsoort? door Den Zoeterdam
Vandaag om 17:48:57
EifelBurgenBahn door ArjanB
Vandaag om 17:48:29
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 17:44:31
Mijn LEGO modellen. door Joep-1851
Vandaag om 17:44:02
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 17:38:50
LS Models, STVA (NS) autotransportwagens door Jamie
Vandaag om 17:36:30
Puttense treinkelder door phdirk
Vandaag om 17:36:26
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 17:30:03
2 verschillende voltages op 1 rail door spoortnietmeer
Vandaag om 17:28:59
Welk baanontwerpprogramma? door phdirk
Vandaag om 17:17:07
Hoe ligt rijtuigbak op draaistel? door peterha
Vandaag om 17:16:12
Brekina 2019 door hgrm
Vandaag om 17:15:12
MB-module: "L'Esimé" door Tulpendaal
Vandaag om 17:12:44
Torquemotor stopt in baanvak met diode door Arjen52
Vandaag om 17:10:12
Digikeijs terugmelding via Loconet door Karst Drenth
Vandaag om 17:02:09
Bouw van NS Acculocomotief 81,82 (MK) door Tulpendaal
Vandaag om 17:01:25
Kürtzen, een kort klein dingetje door wpinkhof
Vandaag om 17:01:08
Bouw Bührtal III door nachbar
Vandaag om 16:59:13
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:54:14
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door André82
Vandaag om 16:51:42
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:51:41
Roco 46258 gepimpt door jverschut
Vandaag om 16:48:44
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door bernhard67
Vandaag om 16:36:33
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door bernhard67
Vandaag om 16:31:25
De Maaslijn: weer helemaal terug bij af door ReneN
Vandaag om 16:30:19
Gezocht, leverancier van lawineschermen, -muren, etc. door Rondje_HO
Vandaag om 16:13:16
Roco 2019 door NS8714
Vandaag om 15:58:09
  

Auteur Topic: Hoek van Holland - Warschau  (gelezen 46606 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4269
Re: Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #120 Gepost op: 28 oktober 2017, 15:59:00 »
Oops!  :-X  Inderdaad niet goed het stukje op Flickr gelezen, maar tja:

....Maar, ik heb er de ballen verstand van verder  8)


Ik zal me er verder niet meer mee bemoeien   ;D

Lucf

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
Re: Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #121 Gepost op: 28 oktober 2017, 17:02:15 »
Nu de Heljan 6064 DSB AB bak leverbaar is kon ik eindelijk mijn D 1241 Hoek van Holland Warszawa Express uit 1993 verbeteren.








Groeten, Jeroen

Enig idee wat de treinsamenstelling was in 1987-1988?

Ik vind alleen deze foto op internet:


ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
Re: Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #122 Gepost op: 28 oktober 2017, 17:24:21 »
Wanneer kwamen de Sovjet rijtuigen eigenlijk voor het eerst in Nederland?
Dat zal begin jaren zestig geweest zijn, de Koppeling heeft daar ooit melding van gemaakt. Het SZD-rijtuig van Tillig is daarvoor niet correct, dit heeft alleen in tijdperk IV en V gereden. Oudere bouwseries in model bestaan wel, Heris schijnt er meerdere van uitgebracht te hebben maar de verkrijgbaarheid is zoals gebruikelijk een groot raadsel. ???
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2017, 23:08:01 door ReneN »

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2774
    • Zwetdorf in model
Re: Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #123 Gepost op: 28 oktober 2017, 21:46:57 »
Ik zal me er verder niet meer mee bemoeien   ;D

Kom op, dat kan iedereen overkomen.  ;)

Groeten,

Christoph

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 734
Re: Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #124 Gepost op: 28 oktober 2017, 22:16:43 »
Hallo,

Daar deze wagen veelal achterop liep is het wellicht een leuk projectje om de wagen op sluitseinverlichting om te bouwen.
.net/bnls/samoszdwlabmbvmanzufwsamoszdwlabmbvmanzufwd1d1.png][/url]






Sluitseinen open boren en leds inzetten. Ik heb ook in het derde sluitsein maar een "dummy" led ingezet.
Waarvoor het derde sluitsein is weet ik helaas niet..




Ik liep hier tegenaan op jouwbuis:



Het hoe en waarom weet ik ook niet, maar het was me ook nooit eerder opgevallen dat er 3 sluitseinen gelijktijdig branden bij de Russen. Merkwaardig gezicht.

Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2017, 22:19:47 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 954
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #125 Gepost op: 29 oktober 2017, 11:16:41 »
Wanneer kwamen de Sovjet rijtuigen eigenlijk voor het eerst in Nederland?

Dat zal begin jaren zestig geweest zijn, de Koppeling heeft daar ooit melding van gemaakt.

In een exemplaar van De Koppeling uit 1970 vind ik het bericht dat er op 25 april vrij onverwacht een nieuw Russisch slaaprijtuig naar Nederland kwam. Het betrof een door VEB Waggonbau Görlitz gebouwd RIC-rijtuig dat sedert begin 1969 wordt geleverd. De bedoeling van het bezoek was vast te stellen dat tegen inzet op de verbinding tussen Moskou en Hoek van Holland geen bezwaren waren. De Koppeling meldt verder dat de definitieve begindatum van de inzet op de route nader wordt aangemeld.
Op een foto bij het artikel is te zien dat het gaat om rijtuig MCK 7781 / SZD 52 20 63-80 447-3 WLABm. De kenners zullen dan wel kunnen bepalen om wat voor type het precies gaat.

Martijn

Lucf

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #126 Gepost op: 29 oktober 2017, 11:36:52 »
Vanaf wanneer reden ze met gele bies? is de acme met beige bies en cccp logo (acme 52100) inzetbaar rond 1986?

Zijn er nog echte kenners onder ons ;) Ik ben erg benieuwd naar het antwoord.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
Re: Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #127 Gepost op: 29 oktober 2017, 11:40:30 »
Klopt, naast het type Görlitz dat gebouwd is in de DDR zijn er dus ook de Ammendorfers die Heris - of een Russische modelspoorfabrikant waar ze zaken mee doen - produceert. Omdat de rijtuigen weinig in Nederland kwamen en ook nog eens sterk op elkaar leken is er hier niet veel kennis, op Drehscheibe is meer te vinden. In elk geval arriveerde het eerste Russische rijtuig in 1963 in Hoek van Holland. Daar bestaat een foto van, samen met een 1100. Kan hem zo niet vinden.

Zie: https://vereniging-heemkunde-voormalige-gemeente-weerselo.mijnstadmijndorp.nl/verhalen/de-laatste-boottrein-door-de-gemeente-weerselo-2
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2017, 11:42:03 door ReneN »

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
Re: Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #128 Gepost op: 29 oktober 2017, 13:26:22 »
Nu de Heljan 6064 DSB AB bak leverbaar is kon ik eindelijk mijn D 1241 Hoek van Holland Warszawa Express uit 1993 verbeteren.
Tevens heeft Tillig een nieuw item voor 2015 gemaakt een Halberstadt Bcm bak van de DR (Tillig 74832).
Door deze 2 rijtuigen erbij te voegen is voor mij eindelijk deze trein naar volle tevredenheid af  :)
Hieronder mijn verbeterde samenstelling van deze mooie trein:





Dat het om een ligrijtuig gaat bewijst ook dit onoogelijk kleine bordje op het DR Bcme rijtuig. (Tillig 74832)


Groeten, Jeroen



Is dit de volledige samenstelling of is de trein zo lang omdat jij je beperkt hebt tot dit aantal rijtuigen omdat er niet meer op je baan of in je vitrine kunnen?


Steyn

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 3383
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #129 Gepost op: 29 oktober 2017, 14:03:59 »
dit was de volledige samenstelling, soms nog aangevuld met 1 DB Bm

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #130 Gepost op: 29 oktober 2017, 19:52:03 »
In mijn samenstelling ontbreekt inderdaad nog een DB Bm. Dit is het koersrijtuig Hoek v. Holland Puttgarden. Meestal was dit een DB Bm232. Deze rijtuigen (LS models 46133 en 46134) zijn een tijd terug al aangekondigd, maar nog steeds niet uitgeleverd. Ik wacht er nog steeds met smart op  :P
Ik heb inmiddels ook wat verbeteringen/wijzigingen gemaakt in de samenstelling en zal morgen er wel even een foto van maken bij daglicht, want is nu te donker.

Gr, Jeroen

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #131 Gepost op: 30 oktober 2017, 11:40:30 »
Hierbij de samenstelling van de int. 1241/1240 uit 1992/1993. Er ontbreekt bij mij dus nog een DB Bm232 (LSM 46133). Ik heb er 2 varianten van gemaakt omdat er verschillende type Poolse zitrijtuigen werden ingezet. Verder heb er een facultatief PKP zitrijtuig aan toegevoegd (Roco 64816). Deze kan dus evt. worden weggelaten. Tevens heb ik een aantal rijtuigen inmiddels vervangen. Ik heb nu het PKP ligrijtuig (ACME 55135) , SZD slaaprijtuig (ACME 55136-2) en de DB Bcm246. Met die Bcmh246 (LSM 46081) moet ik nog aan de slag want ik wil namelijk daar nog het Nachtzug opschrift van verwijderen en met een decal het DB AG logo veranderen in het rode DB logo.

Variant 1 met PKP zitrijtuig type 136A:


Variant 1 in model (PKP zitrijtuig type 136A en zonder DB Bm232):


Variant 2 met PKP zitrijtuig type XB:


Variant 2 in model (PKP zitrijtuig type XB en zonder DB Bm232):


Gr, Jeroen
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2017, 22:18:26 door Euronight Jeroen »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
Re: Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #132 Gepost op: 30 oktober 2017, 12:02:06 »
Wanneer kwamen de Sovjet rijtuigen eigenlijk voor het eerst in Nederland?
Dat zal begin jaren zestig geweest zijn, de Koppeling heeft daar ooit melding van gemaakt. Het SZD-rijtuig van Tillig is daarvoor niet correct, dit heeft alleen in tijdperk IV en V gereden. Oudere bouwseries in model bestaan wel, Heris schijnt er meerdere van uitgebracht te hebben maar de verkrijgbaarheid is zoals gebruikelijk een groot raadsel. ???
In een exemplaar van De Koppeling uit 1970 vind ik het bericht dat er op 25 april vrij onverwacht een nieuw Russisch slaaprijtuig naar Nederland kwam. Het betrof een door VEB Waggonbau Görlitz gebouwd RIC-rijtuig dat sedert begin 1969 wordt geleverd. De bedoeling van het bezoek was vast te stellen dat tegen inzet op de verbinding tussen Moskou en Hoek van Holland geen bezwaren waren. De Koppeling meldt verder dat de definitieve begindatum van de inzet op de route nader wordt aangemeld.
Op een foto bij het artikel is te zien dat het gaat om rijtuig MCK 7781 / SZD 52 20 63-80 447-3 WLABm. De kenners zullen dan wel kunnen bepalen om wat voor type het precies gaat.
Dat biedt perspectief voor mijn tijdperk jaren '70.
Nu nog een overzicht van een samenstelling met typen en modelartikelnummers van een jaren '70 combinatie zien te vinden.
Niels

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #133 Gepost op: 17 juli 2018, 16:48:44 »
Hallo allemaal.
Ik las net in dr nieuwe railmagazine dat acme een set met 2 bcm rijtuigen uitgeleverd heeft van de dr, het zijn coucette rijtuigen van het type halberstadt uic-type X

Nu is mijn vraag is deze set 55156 bruikbaar voor deze trein?

Alvast bedankt
Gr marc

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
    • Spoorbaan van de Van Dijken
Re: Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #134 Gepost op: 17 juli 2018, 19:13:28 »
Heb ik uitgezocht: helaas een ander type :(
Nee dus.