Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Bob11
Vandaag
om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Railpassie
Vandaag
om 14:25:29
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:59:34
Piko 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Sikje 225
door
Eric B
Vandaag
om 13:49:47
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 13:43:28
Locatie van foto gezocht
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
martijnhaman
Vandaag
om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
shay59
Vandaag
om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 11:16:52
Lima IRM pimpen
door
Railpassie
Vandaag
om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar
door
HeRo
Vandaag
om 09:05:42
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik Mijd
Vandaag
om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
HJ
Vandaag
om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Lobomotion69
Vandaag
om 04:30:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie (gelezen 9049 keer)
MathieuN
Offline
Berichten: 96
D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Gepost op:
16 July 2020, 19:55:24 »
Bedankt voor het toevoegen aan het forum.
Hoop dat het toegestaan is om een vervolg te starten voor de onderstaande discussie. Inmiddels 2 jaar verstreken dus mischien zijn nieuwe modellen voorhanden.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18324.120
Ben op dit moment bezig een iets vroegere samenstelling te maken van de Hoek Warszawa express omstreeks 1982 - 1984. Volgens het spoorboekje zag het er zo uit:
De PKP rijtuigen heb ik inmiddels en gebruik de 104A voor de ABm en 111A voor de Bm van de Poolse firma Robo Modele. Voor de Soviet WLABm gebruik ik het model van NMJ (Excuses nog geen fotos voorhanden, ben op vakantie in Polen en zal fotos toevoegen na thuiskomst in Toronto).
Heb een vraag mbt tot de DR rijtuigen. Neem aan dat deze van het type Y/B 70 zijn sinds de Halberstadt rijtuigen pas na 1985 zijn gaan lopen. Vraag is rond welke tijd de Y/B 70 rijtuigen in het wit (creme) / groen zijn kleurenschema zijn gaan rijden. Ik heb een keertje in deze trein gereist (Deventer - Rotterdam Schiedam West) rond 1982 en geloof dat de DR rijtuigen toen nog helemaal groen waren.
Gelogd
IJsselsteyn
Offline
Berichten: 1373
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Reactie #1 Gepost op:
16 July 2020, 19:59:19 »
Naar ik meen heeft Roco juist enkele nieuwe Halberstadt-rijtuigen uitgebracht. Wellicht zijn deze bruikbaar voor deze trein?
Steijn
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4052
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Reactie #2 Gepost op:
17 July 2020, 09:28:39 »
Zoals Mathieu aangeeft waren de Halberstadters in zijn periode nog niet geleverd. Voor de Y/B 70 heb ik alleen uit 1984 het bewijs dat ze tweekleurig waren, eerder niet. De 104A en 111A van Piko komen hopelijk binnenkort ook mijn kant op. In 1980 reed er nog een PKP couchette in de trein, maar die zie ik jouw jaren er niet in zitten.
dirkjan
Gelogd
MathieuN
Offline
Berichten: 96
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Reactie #3 Gepost op:
17 July 2020, 12:22:39 »
Bedankt! Ik ga op zoek naar de Roco DR Y/B 70 in de oude groene kleuren. Rocco heeft ook het bagagerijtuig geloof ik. Ben volgende week in Nederland voor een week dus kans om wat modelbouw winkels te bezoeken.
«
Laatst bewerkt op: 17 July 2020, 18:49:36 door MathieuN
»
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4052
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Reactie #4 Gepost op:
17 July 2020, 13:22:16 »
Het is Roco hoor, geen Rocco. Van de DR heb je een Bc, een B en een BD nodig conform de samenstelling die je toonde
Gelogd
MathieuN
Offline
Berichten: 96
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Reactie #5 Gepost op:
17 July 2020, 18:56:11 »
Bedankt, heb aangepast. Lijkt erop dat Roco alle benodigde 3 wagens heeft. Woonde vroeger in Apeldoorn en heb begin jaren 80 af en toe een ochtendklas gespijbelt om de Hoek Warszawa express langs te zien komen. Heb eindelijk in 2006 kans gezien om een nacht door te brengen in een Russische WLABm in de nachtrein van Zaporizhia naar Kiev in Ukraine.
Gelogd
MathieuN
Offline
Berichten: 96
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Reactie #6 Gepost op:
27 September 2020, 23:00:16 »
Heb vorige week een DDR internationaal spoorboekje voor 1980/1981 ontvangen. De Hoek-Warszawa express staat hier als D240/D241 aangegeven wat klopt met de nummers in het Nederlandse international spoorboekje. Wat wel grappig is, is dat alle internationale treinen nooit verder gaan dan Berlin Ost Bahnhof in de dienstregelingen. Natuurlijk gingen een aantal verder naar het Westen via Berlin Friedrichsstrasse maar dat mocht blijkbaar het spoorboekje niet in
«
Laatst bewerkt op: 27 September 2020, 23:04:17 door MathieuN
»
Gelogd
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3273
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Reactie #7 Gepost op:
28 September 2020, 00:08:12 »
Mooi boekje! Dat de treinen niet verder gaan dan Ostbf. in het boekje had een politieke reden. Achter Berlijn-Friedrichstrasse (volgende station na Ostbf.) lag de grens tussen het socialistische Oostblok en West Europa. Om het mensen zo moeilijk mogelijk te maken om evt. naar het westen te vluchten werden treinverbindingen tussen de DDR en BRD zo veel mogelijk genegeerd door de DR in het spoorboekje en officiële dienstregelingen.
Voor reizigers zonder visum naar het westen was Berlin Ostbf. het eindpunt van de trein, deze werd nagelopen door oostduitse douane waarbij doorgaande reizigers met visum uitgebreid werden gecontroleerd. De internationale trein reed daarna verder onder begeleiding van Transportpolizisten door naar station Friedrichstrasse waar de trein +/- 45 min bleef staan voor uitgebreid onderzoek door grenstroepen. Hier werd de trein nog eens gevisiteerd door grenspolitie en hondenbrigades om eventuele verstopte vluchtelingen te kunnen opsporen. Ook de ruimten tussen dak en plafond van de rijtuigen werden met een ladder en zaklantaarns gecheckt door de grenspolitie (groene uniformen). Hierna werd de trein vrijgegeven en volgde vertrek richting Berlin Zoo, hiermee kwam de trein in de "westelijke wereld" en werd de verdere loop niet meer genoemd in het DR spoorboekje. De trein verdween in het kapitalistische ausland en was het vermelden niet meer waard naar oostduitse maatstaven
In Berlin Ostbf. werden overigens van de Hoek Warzawa express meerdere PKP rijtuigen afgekoppeld en bleven alleen de B en de AB voor Hoek van Holland over.
Gelogd
Groeten,
Richard
IJsselsteyn
Offline
Berichten: 1373
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Reactie #8 Gepost op:
28 September 2020, 09:51:41 »
Maar hoe ging dat in omgekeerde richting, als er een trein uit het kapitalistische Westen in de DDR binnenkwam? Stond er dan een ontvangscomité gereed voor eventueel gevluchte slachtoffers van het kapitalisme om hen te verwelkomen in het socialistische paradijs?
Steijn
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22501
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Reactie #9 Gepost op:
28 September 2020, 10:03:31 »
Ik herinner me paspoortcontrole in de trein. Op zich niet heel anders dan vroeger overal.
«
Laatst bewerkt op: 28 September 2020, 10:07:26 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
MathieuN
Offline
Berichten: 96
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Reactie #10 Gepost op:
28 September 2020, 13:37:58 »
Bedankt Richard voor de beschrijving, was altijd benieuwd hoe dat ging met de grensovergang in Berlijn voor inter-zonen treinen.
Gelogd
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3273
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Reactie #11 Gepost op:
28 September 2020, 18:31:39 »
@Steijn, in omgekeerde richting stonden treinen ook plm 50 minuten stil op de DDR grensstations waar de trein geënterd werd door troepen grenspolitie (het ontvangstcomité) en alle reizigers gecontroleerd werden op papieren en inreisvisum. De bagage werd streng gecontroleerd op zaken die in de DDR als verboden golden zoals de Playboy
en verboden politieke lectuur en vlugschriften. Van te voren moest opgegeven worden op een formulier welke spullen je meenam naar oost Europa en aan de grens werd dan gecheckt of die lijst klopte. Zo heb ik eens een discussie gehad om een meegenomen telelens waarvan de gegevens niet nauwkeurig genoeg waren ingevuld. Na een vriendelijke uitbrander mocht ik het ding gelukkig toch meenemen.
Van mensen die het westen ontvluchtten om politiek asiel aan te vragen in de DDR heb ik nog nooit gehoord
Gelogd
Groeten,
Richard
MathieuN
Offline
Berichten: 96
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Reactie #12 Gepost op:
16 November 2020, 00:51:15 »
Tijd voor een update met een foto van de samenstelling die ik tot zover heb weten te verzamelen.Dankzij de nieuwe Robo Modele was het PKP gedeelte niet al te moeilijk, erg mooie modellen. De PKP ligwagen reed af en toe mee. Grootste probleem zijn de DR Y/B 70 in het groen. Heb inmiddels als alternatief de Tillig 74333 DR aangeschaft in geval het met Roco niet lukt. Moeilijk te kiezen, ik vind de raam plaatsing op de Roco modellen iets beter maar de DR kleuren zijn weer beter op de Tillig modellen. Dus nog steeds opzoek naar:
Roco 64146 - 2de klasse couchette rijtuig (uit een set met slaaprijtuig)
Roco 64804 - 2de klasse rijtuig met bagageafdeling
Of....
Tillig 74827 DR Couchette
Tillig 74330 DR Baggge 2nd class
Maar best blij met hoe het er nu uitziet.
«
Laatst bewerkt op: 16 November 2020, 00:57:37 door MathieuN
»
Gelogd
MathieuN
Offline
Berichten: 96
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Reactie #13 Gepost op:
27 January 2021, 15:53:59 »
Woohoo, na 7 maanden zoeken heb ik de Roco 64804 Y/B 70 DR 2de klasse rijtuig met bagage afdeling gevonden en is inmiddels onderweg naar Canada. Fotos komen binnenkort. Vraagje wat is de correcte code voor dit type rijtuig, is dit "BDm" ?
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 5559
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
«
Reactie #14 Gepost op:
27 January 2021, 16:21:59 »
Correct volgens mij. Heeft Roco er tenminste ook opgezet
Gelogd
Groet, Frank
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie