Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:04:38
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door prutser
Vandaag om 20:51:42
Artitec plan U, materieelbespreking door VAM65
Vandaag om 20:50:12
Taxatie Märklin H0 verzameling door Gerald W. Kaman
Vandaag om 20:32:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:21:54
De Blustrein door Thom
Vandaag om 20:18:26
Diverse wagons met auto gerelateerde reclame door Hans Grasmaijer
Vandaag om 20:17:27
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:15:12
Wie herkent/heeft deze pendel print (beschrijving of schema) door wmrail
Vandaag om 20:14:44
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:53:58
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:02:18
Van China naar Tilburg door NS1220
Vandaag om 19:01:48
LS Models 49100 en 41071 / WL type P slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 18:51:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:48:15
Oriënt Express in Nederland vandaag door KNed
Vandaag om 18:45:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Aford
Vandaag om 18:20:04
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 18:02:33
De fabriek - Spoor 0 door hervé
Vandaag om 18:00:07
Spoor 1 Donderbus binnenverlichting inbouwen door Bram57
Vandaag om 17:32:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:11:32
Falkenheim door Frans Peeters
Vandaag om 16:24:06
[TV] Andere Tijden Special: De Europese treindroom (28-06-2021) door BartvD
Vandaag om 15:57:16
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door MOVisser
Vandaag om 15:48:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:26:37
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:44:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 13:42:12
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:34:13
H0 Krähehof zolder door ron.kraaijkamp
Vandaag om 13:17:28
Vraag D201 Holland Italie Expres anno 1983 door MathieuN
Vandaag om 13:06:02
Messerschmitt Kabinenroller superen door AntonM
Vandaag om 11:52:43
  

Auteur Topic: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie  (gelezen 4310 keer)

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Gepost op: 16 juli 2020, 19:55:24 »
Bedankt voor het toevoegen aan het forum.

Hoop dat het toegestaan is om een vervolg te starten voor de onderstaande discussie. Inmiddels 2 jaar verstreken dus mischien zijn nieuwe modellen voorhanden.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18324.120

Ben op dit moment bezig een iets vroegere samenstelling te maken van de Hoek Warszawa express omstreeks 1982 - 1984. Volgens het spoorboekje zag het er zo uit:



De PKP rijtuigen heb ik inmiddels en gebruik de 104A voor de ABm en 111A voor de Bm van de Poolse firma Robo Modele.  Voor de Soviet WLABm gebruik ik het model van NMJ (Excuses nog geen fotos voorhanden, ben op vakantie in Polen en zal fotos toevoegen na thuiskomst in Toronto).

Heb een vraag mbt tot de DR rijtuigen. Neem aan dat deze van het type Y/B 70 zijn sinds de Halberstadt rijtuigen pas na 1985 zijn gaan lopen. Vraag is rond welke tijd de Y/B 70 rijtuigen in het wit (creme) / groen zijn kleurenschema zijn gaan rijden. Ik heb een keertje in deze trein gereist (Deventer - Rotterdam Schiedam West) rond 1982 en geloof dat de DR rijtuigen toen nog helemaal groen waren.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1381
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2020, 19:59:19 »
Naar ik meen heeft Roco juist enkele nieuwe Halberstadt-rijtuigen uitgebracht. Wellicht zijn deze bruikbaar voor deze trein?

Steijn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3541
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2020, 09:28:39 »
Zoals Mathieu aangeeft  waren de Halberstadters in zijn periode nog niet geleverd. Voor de Y/B 70 heb ik alleen uit 1984 het bewijs dat ze tweekleurig waren, eerder niet. De 104A en 111A van Piko komen hopelijk binnenkort ook mijn kant op. In 1980 reed er nog een PKP couchette in de trein, maar die zie ik jouw jaren er niet in zitten.

dirkjan

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2020, 12:22:39 »
Bedankt! Ik ga op zoek naar de Roco DR Y/B 70 in de oude groene kleuren. Rocco heeft ook het bagagerijtuig geloof ik. Ben volgende week in Nederland voor een week dus kans om wat modelbouw winkels te bezoeken.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2020, 18:49:36 door MathieuN »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3541
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2020, 13:22:16 »
Het is Roco hoor, geen Rocco. Van de DR heb je een Bc, een B en een BD nodig conform de samenstelling die je toonde

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2020, 18:56:11 »
Bedankt, heb aangepast. Lijkt erop dat Roco alle benodigde 3 wagens heeft. Woonde vroeger in Apeldoorn en heb begin jaren 80 af en toe een ochtendklas gespijbelt om de Hoek Warszawa express langs te zien komen. Heb eindelijk in 2006 kans gezien om een nacht door te brengen in een Russische WLABm in de nachtrein van Zaporizhia naar Kiev in Ukraine.

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2020, 23:00:16 »
Heb vorige week een DDR internationaal spoorboekje voor 1980/1981 ontvangen. De Hoek-Warszawa express staat hier als D240/D241 aangegeven wat klopt met de nummers in het Nederlandse international spoorboekje. Wat wel grappig is, is dat alle internationale treinen nooit verder gaan dan Berlin Ost Bahnhof in de dienstregelingen. Natuurlijk gingen een aantal verder naar het Westen via Berlin Friedrichsstrasse maar dat mocht blijkbaar het spoorboekje niet in  ???




« Laatst bewerkt op: 27 september 2020, 23:04:17 door MathieuN »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2062
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2020, 00:08:12 »
Mooi boekje! Dat de treinen niet verder gaan dan Ostbf. in het boekje had een politieke reden. Achter Berlijn-Friedrichstrasse (volgende station na Ostbf.) lag de grens tussen het socialistische Oostblok en West Europa. Om het mensen zo moeilijk mogelijk te maken om evt. naar het westen te vluchten werden treinverbindingen tussen de DDR en BRD zo veel mogelijk genegeerd door de DR in het spoorboekje en officiële dienstregelingen.

Voor reizigers zonder visum naar het westen was Berlin Ostbf. het eindpunt van de trein, deze werd nagelopen door oostduitse douane waarbij doorgaande reizigers met visum uitgebreid werden gecontroleerd. De internationale trein reed daarna verder onder begeleiding van Transportpolizisten door naar station Friedrichstrasse waar de trein +/- 45 min bleef staan voor uitgebreid onderzoek door grenstroepen. Hier werd de trein nog eens gevisiteerd door grenspolitie en hondenbrigades om eventuele verstopte vluchtelingen te kunnen opsporen. Ook de ruimten tussen dak en plafond van de rijtuigen werden met een ladder en zaklantaarns gecheckt door de grenspolitie (groene uniformen). Hierna werd de trein vrijgegeven en volgde vertrek richting Berlin Zoo, hiermee kwam de trein in de "westelijke wereld" en werd de verdere loop niet meer genoemd in het DR spoorboekje. De trein verdween in het kapitalistische ausland en was het vermelden niet meer waard naar oostduitse maatstaven  :police:

In Berlin Ostbf. werden overigens van de Hoek Warzawa express meerdere PKP rijtuigen afgekoppeld en bleven alleen de B en de AB voor Hoek van Holland over.

Groeten,
Richard

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1381
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2020, 09:51:41 »
Maar hoe ging dat in omgekeerde richting, als er een trein uit het kapitalistische Westen in de DDR binnenkwam? Stond er dan een ontvangscomité gereed voor eventueel gevluchte slachtoffers van het kapitalisme om hen te verwelkomen in het socialistische paradijs?

Steijn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19799
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2020, 10:03:31 »
Ik herinner me paspoortcontrole in de trein. Op zich niet heel anders dan vroeger overal.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2020, 10:07:26 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2020, 13:37:58 »
Bedankt Richard voor de beschrijving, was altijd benieuwd hoe dat ging met de grensovergang in Berlijn voor inter-zonen treinen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2062
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2020, 18:31:39 »
@Steijn, in omgekeerde richting stonden treinen ook plm 50 minuten stil op de DDR grensstations waar de trein geënterd werd door troepen grenspolitie (het ontvangstcomité) en alle reizigers gecontroleerd werden op papieren en inreisvisum. De bagage werd streng gecontroleerd op zaken die in de DDR als verboden golden zoals de Playboy ;D en verboden politieke lectuur en vlugschriften. Van te voren moest opgegeven worden op een formulier welke spullen je meenam naar oost Europa en aan de grens werd dan gecheckt of die lijst klopte. Zo heb ik eens een discussie gehad om een meegenomen telelens waarvan de gegevens niet nauwkeurig genoeg waren ingevuld. Na een vriendelijke uitbrander mocht ik het ding gelukkig toch meenemen.

Van mensen die het westen ontvluchtten om politiek asiel aan te vragen in de DDR heb ik nog nooit gehoord  :D

Groeten,
Richard

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #12 Gepost op: 16 november 2020, 00:51:15 »
Tijd voor een update met een foto van de samenstelling die ik tot zover heb weten te verzamelen.Dankzij de nieuwe Robo Modele was het PKP gedeelte niet al te moeilijk, erg mooie modellen. De PKP ligwagen reed af en toe mee. Grootste probleem zijn de DR Y/B 70 in het groen. Heb inmiddels als alternatief de Tillig 74333 DR aangeschaft in geval het met Roco niet lukt. Moeilijk te kiezen, ik vind de raam plaatsing op de Roco modellen iets beter maar de DR kleuren zijn weer beter op de Tillig modellen. Dus nog steeds opzoek naar:

Roco 64146 - 2de klasse couchette rijtuig (uit een set met slaaprijtuig)
Roco 64804 - 2de klasse rijtuig met bagageafdeling
Of....
Tillig 74827 DR Couchette
Tillig 74330 DR Baggge 2nd class

Maar best blij met hoe het er nu uitziet.


« Laatst bewerkt op: 16 november 2020, 00:57:37 door MathieuN »

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2021, 15:53:59 »
Woohoo, na  7 maanden zoeken heb ik de Roco 64804 Y/B 70 DR 2de klasse rijtuig met bagage afdeling gevonden en is inmiddels onderweg naar Canada. Fotos komen binnenkort. Vraagje wat is de  correcte code voor dit type rijtuig, is dit "BDm" ?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3814
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2021, 16:21:59 »
Correct volgens mij. Heeft Roco er tenminste ook opgezet ;D
Groet, Frank