Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nürnberg 2021 door Chris
Vandaag om 13:06:56
Een opklabare treintafel voor iemand anders door NS264
Vandaag om 13:05:55
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Luc2000
Vandaag om 13:05:18
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Silver Fox 2512
Vandaag om 12:58:07
Huizen gezocht voor modelbaan, niet berg-omgeving. door NS264
Vandaag om 12:52:23
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door john 56
Vandaag om 12:49:56
MAX zoekt de beste modeltreinbouwer van Nederland door dh3201
Vandaag om 12:45:13
De Hef in N schaal... door Looney Tunes
Vandaag om 12:33:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
Vandaag om 12:33:48
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 12:16:53
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:09:34
Baanbouw Bosje77 door NS264
Vandaag om 12:06:28
MRDirect aansturen door JMRI door MRdirect
Vandaag om 11:20:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:57:55
Roßnitz door mass am see
Vandaag om 10:50:53
Alle CV waardes in 1x uitlezen DR5000? door Ronaldp
Vandaag om 10:12:45
Stoommachine door zuylen
Vandaag om 09:54:59
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door bask185
Vandaag om 09:52:04
Trix E10: Trix decoder vervangen voor een Esu door Looney Tunes
Vandaag om 08:55:30
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
Vandaag om 08:44:02
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Pauldg
Vandaag om 08:40:53
Falkensteiner bockerl door Leolin
Vandaag om 07:45:17
To sound of niet to sound door stefan88
Vandaag om 07:34:57
VERPLAATST: Huizen gezocht voor modelbaan, niet berg-omgeving. door Bert van Gelder
26 oktober 2020, 22:42:56
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
26 oktober 2020, 22:31:53
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door GerardvV
26 oktober 2020, 22:31:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Christoph
26 oktober 2020, 22:10:48
IC Berlijn in H0. Welke rijtuigen heb ik nodig? door Fritsprt
26 oktober 2020, 21:50:53
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 oktober 2020, 21:41:23
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Falcon10
26 oktober 2020, 21:38:30
  

Auteur Topic: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie  (gelezen 1236 keer)

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Gepost op: 16 juli 2020, 19:55:24 »
Bedankt voor het toevoegen aan het forum.

Hoop dat het toegestaan is om een vervolg te starten voor de onderstaande discussie. Inmiddels 2 jaar verstreken dus mischien zijn nieuwe modellen voorhanden.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18324.120

Ben op dit moment bezig een iets vroegere samenstelling te maken van de Hoek Warszawa express omstreeks 1982 - 1984. Volgens het spoorboekje zag het er zo uit:



De PKP rijtuigen heb ik inmiddels en gebruik de 104A voor de ABm en 111A voor de Bm van de Poolse firma Robo Modele.  Voor de Soviet WLABm gebruik ik het model van NMJ (Excuses nog geen fotos voorhanden, ben op vakantie in Polen en zal fotos toevoegen na thuiskomst in Toronto).

Heb een vraag mbt tot de DR rijtuigen. Neem aan dat deze van het type Y/B 70 zijn sinds de Halberstadt rijtuigen pas na 1985 zijn gaan lopen. Vraag is rond welke tijd de Y/B 70 rijtuigen in het wit (creme) / groen zijn kleurenschema zijn gaan rijden. Ik heb een keertje in deze trein gereist (Deventer - Rotterdam Schiedam West) rond 1982 en geloof dat de DR rijtuigen toen nog helemaal groen waren.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1306
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2020, 19:59:19 »
Naar ik meen heeft Roco juist enkele nieuwe Halberstadt-rijtuigen uitgebracht. Wellicht zijn deze bruikbaar voor deze trein?

Steijn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3293
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2020, 09:28:39 »
Zoals Mathieu aangeeft  waren de Halberstadters in zijn periode nog niet geleverd. Voor de Y/B 70 heb ik alleen uit 1984 het bewijs dat ze tweekleurig waren, eerder niet. De 104A en 111A van Piko komen hopelijk binnenkort ook mijn kant op. In 1980 reed er nog een PKP couchette in de trein, maar die zie ik jouw jaren er niet in zitten.

dirkjan

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2020, 12:22:39 »
Bedankt! Ik ga op zoek naar de Roco DR Y/B 70 in de oude groene kleuren. Rocco heeft ook het bagagerijtuig geloof ik. Ben volgende week in Nederland voor een week dus kans om wat modelbouw winkels te bezoeken.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2020, 18:49:36 door MathieuN »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3293
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2020, 13:22:16 »
Het is Roco hoor, geen Rocco. Van de DR heb je een Bc, een B en een BD nodig conform de samenstelling die je toonde

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2020, 18:56:11 »
Bedankt, heb aangepast. Lijkt erop dat Roco alle benodigde 3 wagens heeft. Woonde vroeger in Apeldoorn en heb begin jaren 80 af en toe een ochtendklas gespijbelt om de Hoek Warszawa express langs te zien komen. Heb eindelijk in 2006 kans gezien om een nacht door te brengen in een Russische WLABm in de nachtrein van Zaporizhia naar Kiev in Ukraine.

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2020, 23:00:16 »
Heb vorige week een DDR internationaal spoorboekje voor 1980/1981 ontvangen. De Hoek-Warszawa express staat hier als D240/D241 aangegeven wat klopt met de nummers in het Nederlandse international spoorboekje. Wat wel grappig is, is dat alle internationale treinen nooit verder gaan dan Berlin Ost Bahnhof in de dienstregelingen. Natuurlijk gingen een aantal verder naar het Westen via Berlin Friedrichsstrasse maar dat mocht blijkbaar het spoorboekje niet in  ???




« Laatst bewerkt op: 27 september 2020, 23:04:17 door MathieuN »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1549
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2020, 00:08:12 »
Mooi boekje! Dat de treinen niet verder gaan dan Ostbf. in het boekje had een politieke reden. Achter Berlijn-Friedrichstrasse (volgende station na Ostbf.) lag de grens tussen het socialistische Oostblok en West Europa. Om het mensen zo moeilijk mogelijk te maken om evt. naar het westen te vluchten werden treinverbindingen tussen de DDR en BRD zo veel mogelijk genegeerd door de DR in het spoorboekje en officiële dienstregelingen.

Voor reizigers zonder visum naar het westen was Berlin Ostbf. het eindpunt van de trein, deze werd nagelopen door oostduitse douane waarbij doorgaande reizigers met visum uitgebreid werden gecontroleerd. De internationale trein reed daarna verder onder begeleiding van Transportpolizisten door naar station Friedrichstrasse waar de trein +/- 45 min bleef staan voor uitgebreid onderzoek door grenstroepen. Hier werd de trein nog eens gevisiteerd door grenspolitie en hondenbrigades om eventuele verstopte vluchtelingen te kunnen opsporen. Ook de ruimten tussen dak en plafond van de rijtuigen werden met een ladder en zaklantaarns gecheckt door de grenspolitie (groene uniformen). Hierna werd de trein vrijgegeven en volgde vertrek richting Berlin Zoo, hiermee kwam de trein in de "westelijke wereld" en werd de verdere loop niet meer genoemd in het DR spoorboekje. De trein verdween in het kapitalistische ausland en was het vermelden niet meer waard naar oostduitse maatstaven  :police:

In Berlin Ostbf. werden overigens van de Hoek Warzawa express meerdere PKP rijtuigen afgekoppeld en bleven alleen de B en de AB voor Hoek van Holland over.

Groeten,
Richard

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1306
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2020, 09:51:41 »
Maar hoe ging dat in omgekeerde richting, als er een trein uit het kapitalistische Westen in de DDR binnenkwam? Stond er dan een ontvangscomité gereed voor eventueel gevluchte slachtoffers van het kapitalisme om hen te verwelkomen in het socialistische paradijs?

Steijn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19310
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2020, 10:03:31 »
Ik herinner me paspoortcontrole in de trein. Op zich niet heel anders dan vroeger overal.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2020, 10:07:26 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MathieuN

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2020, 13:37:58 »
Bedankt Richard voor de beschrijving, was altijd benieuwd hoe dat ging met de grensovergang in Berlijn voor inter-zonen treinen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1549
Re: D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2020, 18:31:39 »
@Steijn, in omgekeerde richting stonden treinen ook plm 50 minuten stil op de DDR grensstations waar de trein geënterd werd door troepen grenspolitie (het ontvangstcomité) en alle reizigers gecontroleerd werden op papieren en inreisvisum. De bagage werd streng gecontroleerd op zaken die in de DDR als verboden golden zoals de Playboy ;D en verboden politieke lectuur en vlugschriften. Van te voren moest opgegeven worden op een formulier welke spullen je meenam naar oost Europa en aan de grens werd dan gecheckt of die lijst klopte. Zo heb ik eens een discussie gehad om een meegenomen telelens waarvan de gegevens niet nauwkeurig genoeg waren ingevuld. Na een vriendelijke uitbrander mocht ik het ding gelukkig toch meenemen.

Van mensen die het westen ontvluchtten om politiek asiel aan te vragen in de DDR heb ik nog nooit gehoord  :D

Groeten,
Richard