Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Rosedale Abbey, de bouw  (gelezen 9580 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #15 Gepost op: 04 april 2021, 21:41:20 »
Vandaag heb ik eindelijk de linker modules in de sculptamold gezet. En aangezien dat spul super snel droogt, heb ik het meteen maar geverfd en bestrooid met gedroogde aarde.











De nieuwe bewoners zijn inmiddels gearriveerd  (y)



Ze rijdt echter niet helemaal goed. Er loopt ergens iets aan waardoor de wielen zoveel wrijving oplopen dat ze stil staat. Ik denk dat ik deze maar even meeneem naar de locdoc van de modelspoorclub.

De andere daarentegen is splinter nieuw en rijdt een stuk beter  ;D




Ik heb ook nog getracht een stootblok te maken. De kartonnen basis, heb ik... tamelijk behoorlijk scheef gemaakt.

( van boven af is het erger  :-[ )

Maar ik dacht, joh.. kan hem net zo goed ff afmaken tot ik een betere heb. Dus als tijdelijk bouwknutsel:


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #16 Gepost op: 04 april 2021, 21:56:00 »
Goed bezig, Bas!  (y)

Leen.

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #17 Gepost op: 04 april 2021, 22:16:20 »
Stootblok is juist perfect (y)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #18 Gepost op: 05 mei 2021, 13:00:54 »
Zo gister eindelijk het eerste gras gezaaid. Ik heb alleen de rechter module nog gedaan. Ik moet de linker ballasten.







Ik zal vanavond wat betere en hogere resolutie foto's maken. De witte lijm is inmiddels ook alweer gedroogd  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #19 Gepost op: 05 mei 2021, 13:14:35 »
Hoe doen jullie dat toch, gisteren gras zaaien en nu al zulke sappige grasvelden, petje af !  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #20 Gepost op: 05 mei 2021, 15:07:42 »
@Marijn, je hebt sneltrein, snelvaart, sneltest, snelbeton en snelthuis. En zo heb je ook snelgras. ;D

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #21 Gepost op: 06 december 2021, 10:10:07 »
Laatste tijd druk bezig geweest met het aanpassen van.... de treinen kamer. Die was aardig vol maar er moest nog een IKEA kalax kast bij van 1,60m x 1,60m. Die kast stond op de kamer er naast, maar door mijn eigen handelen, moest die kast daar weg omdat die kamer nu een..... baby kamer gaat worden  :angel:

Dan nu het belangrijke nieuws.  ::) Rosedale heeft een paar maandjes geleden in de branchline opstelling gestaan bij de EMV en ik heb zeg maar ontdekt waar die soldeerbare bielzen nu precies goed voor zijn (het voorkomen dat je spoor beschadigt tijdens transport en losschiet uit het ballast en de railschoenen). Ik heb van Werner een paar van deze bielsjes gekregen en die wil ik eerdaags er in verwerken.

Ik heb de oude besturing er uit getrokken en een iets modernere besturing toegepast. Ik kan deze analoge layout nu aansturen met een multimaus!
Hier de eerste test van de opstelling, toen kon ik nog maar 3 relais aansturen.
<a href="https://www.youtube.com/v/vt5KrZrmPpU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/vt5KrZrmPpU</a>

En nu kan ik de hele layoyut aansturen met de maus.
<a href="https://www.youtube.com/v/XBjlOmE6xKU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/XBjlOmE6xKU</a>
(Zie ook meteen m'n laatste aanwinst, een class 27)

Het printje die alles laat doen, stelt zelf erg weinig voor. Het is niks meer dan een arduino nano met een max485 IC voor XpressNet er onder. En verder heb ik voor alles aansluitingen. Ik heb een aansluiting voor de 12v -> 5v buckconverter, aansluiting voor het relaiskaart (wordt later gebruikt voor het afschakelen van secties), aansluiting voor de H-brug ofwel 'de booster' en een aansluiting voor het servodriver boardje.


Omdat mijn servo's een beetje sketchy gemonteerd waren, had ik enorme ruzie met het polariseren van de puntstukken. Dat werkte met relais en die volgde standaard een X tijd nadat de servo ging bewegen. Dat werkte niet even goed voor elke wissel. Om dit probleem nu voor eens en altijd goed te tackelen heb ik relais er tussen uitgehaald en microswitches gebruikt.


Ik heb ook meteen mijn nieuwe verdeelprintjes gebruikt en ik heb wat reststukjes kabelgoot van werk kunnen pakken.


Nu ik eindelijk mijn rangeerstukje heb weggegooid, heb ik ook eindelijk de FY aan de baan kunnen hangen.


Kan ik geleidelijk weer eens verder met de scenery. Ik heb nog wel wat elektro werk. Ik moet alle afschakelbare secties en diodefuiken nog aanbrengen en ik heb nog servo uitgangen over om ontkoppelaars mee te maken, maar ik moet nog kijken hoe ik dat precies ga doen. Ik dacht zelf om een messing buis (voor de geleiding) door mijn bielzen te steken en daardoor wil ik dan een messing staaf steken waaraan een gesoldeerd ontkoppel plaatje zit. Ik wil natuurlijk niet van die blikvangers maken, het leek me ook wel een leuk idee om een stuk bielzen en ballast weg te bikken en dan de ontkoppelaar te maken van... ballast en biels  ;D. Ik heb dat wel eens gezien, maar het lijkt me wel wat lastig  :o

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #22 Gepost op: 06 december 2021, 14:50:00 »
Bas,

Vooral gefeliciteerd met de verwachte komst van de kleine!

Die hobby komt wel (misschien wel samen met de kleine in de toekomst).

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #23 Gepost op: 08 december 2021, 16:57:39 »
Bedankt Jelmer, ik heb zeker de intenties om mijn kind met de juiste "religie" op te voeden  ;D

Ik had gisteren in een ingeving. Ik was ooit zo slim om alle sporen van de fiddleyard al aan te sluiten op de ringleiding. Dat was natuurlijk niet zo handig omdat ik ze wilde schakelen. Ik had al een paar toggle switches gepakt toen ik opeens met dit idee kwam:



Dat lost meteen drie problemen in 1 klap op. Ik heb voor de buitenste sporen nu goede stoppunten, ik hoef niet met de hand te schakelen en het aangesloten spoor heeft altijd spanning.

Ik was al niet gelukkig met mijn eerdere draadjes werk.... het lag nogal in het zicht  ::)


Dus ik sloopte alles er af en heb de bedrading in zijn geheel opnieuw gedaan. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de sporen opnieuw te leggen (kwam ook deels doordat ik een paar railschoenen wegsmolt met de soldeerbout... :o ) en om mijn nieuwe soldeerbielzen uit te proberen


Ik heb onderin geen ruimte, maar ik heb alle draadje vakkundig weggewerkt aan de zijkanten. En daar waar nodig was: kopertape  ;D


De eerste tests zien er veel belovend uit  ;D
<a href="https://www.youtube.com/v/zJG_fOjGTmU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/zJG_fOjGTmU</a>

Nu ik toch lekker bezig was, wilde ik ook al kijken naar een automatische ontkoppelaar. Het plan is dat een pecket met 4 wagonnen het middelste spoor kan oprijden. Voor de pecket de kleine segmentdraaischijf bereikt, moet een ontkoppelaar er voor zorgen dat de wagons achter blijven, dan kan ik omlopen en weer aankoppelen.

Nu had ik al door dat de peckets vrij kleine en lage lokjes waren. Mijn eerste was om een verende ontkoppelaar te maken, daar ben ik nog niet. Ik heb wel met een vast teststukje gewerkt.





De hoogte is redelijk goed voor de koppelingen, maar zoals ik al verwachtte....

catastrofaal  :o




Ik denk dat het makkelijkste is, om een wat langer stuk styreen aan de inrijkant goed vast te lijmen op de bielzen, eventueel met een schroefje. En onder de andere kant wil ik dan een klein veertje opsluiten die het stuk dusdanig omhoog drukt, dat de pecket er overheen kan, maar de wagons achterblijven.

Ik heb bij alle bak overgangen nu ook soldeerbielzen aangebracht. Ik had met het laatste uitje bij het afbreken wat last dat wat spoortjes lossprongen uit het ballast. Nu is dat niet zo erg, vervelend zou het zijn als de rails uit de railschoenen losschiet.

Het is maar goed dat de oplossing simpel is  ;D


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #24 Gepost op: 02 januari 2022, 21:34:50 »
Nu de kinderkamer een nieuwe vloer en een fris kleurtje heeft en ik eindelijk mijn kont weer eens kon keren in d'n treinkamer, kon ik eindelijk eens een leuk klusje doen waar ik al een tijdje naar aan het uitkijken was.

De Fiddleyard elektronisch aansturen  :police:
<a href="https://www.youtube.com/v/3G728iXSDtY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/3G728iXSDtY</a>

Ik heb een lange poos nagedacht over hoe ik dit precies wilde bereiken. Deze zwarte riem van m'n oude 3D printer was eigenlijk het laatste op mijn ideeënlijstje. Ik wilde eerst iets doen met een spindel, maar dit was toch makkelijker dan gedacht.

Ik had nog dit ouwe stappenmotortje + uln driverboardje liggen, ik had er nog nooit iets mee gedaan.

Nu nog een printje fabrieken met een XpressNet aansluiting. Met een beetje mazzel kan ik hem dan ook nog met de multimaus aansturen. Dat terzijde wil ik nog wel de knopjes behouden  ;)

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2022, 21:36:27 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #25 Gepost op: 23 januari 2022, 22:29:17 »
De print voor de dubbele multispoor segmentdraaischijf is binnen en afgemaakt.

Momenteel kan ik de stappenmotor en de servo alleen nog bewegen op snelheid en nog niet op positie. Als ik ooit nog eens tijd over heb, wil ik posities kunnen inleren.

Ik zou zeggen geniet van het filmpje  :)
<a href="https://www.youtube.com/v/k36STxKg8aE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/k36STxKg8aE</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #26 Gepost op: 23 januari 2022, 22:45:37 »
Goed bezig, Bas!  (y)

Leen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #27 Gepost op: 24 april 2022, 22:15:05 »
Een kort filmpje vandaag. Ik heb wat code van de multimaus enhancer in de pwm regelaar geknipt. En het werkt ook nog  :angel:.

<a href="https://www.youtube.com/v/S2-Hv5NYmCQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/S2-Hv5NYmCQ</a>

Voor de goede orde, alles wat ik uitvoer met de multimaus, dus treinen bedienen, wissels stellen en secties schakelen, dat kan ik nu opnemen en later afspelen naar believen. Programma opnemen werkt alleen op tijd. Ik heb immers geen terugmelding in de baan zitten. Daarom ben ik hier afhankelijk van diodefuiken, waarover mijn treinen veilig kunnen uitvallen. Hufterproof  :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #28 Gepost op: 25 april 2022, 01:01:28 »
Mooi yt kanaal  ;D

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #29 Gepost op: 13 mei 2022, 15:43:36 »
All good things must come to an end.

Mijn vrije tijd zit er grotendeels op voor minstens de komende 18j, want onze kleine Ginger is eindelijk geboren  :angel:.
Het was even een struggle, de bevalling heeft niet minder dan 21 uur geduurd en eindigde helaas met een keizersnede. Maar dat verliep zo goed als mogelijk en zowel moeder als dochter maken het goed. Alleen ik moet nu 's nachts om de 3 uur opstaan  ::)


Maar wees gerust ik heb mijn treinkamer nog  ;D dus ik kan gewoon verder... alleen iets minder vaak  ::).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)