Doel:€250.00
Donaties:€86.50

Per saldo:€-163.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Deetrein
Vandaag om 01:47:04
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 01:43:02
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 01:29:37
Het berekenen van de verkanting door Hasenwald
Vandaag om 01:16:34
Roco NS plan V door Duikeend
Vandaag om 00:17:22
Modulebaan.nl Wereldhaven door martijn v m
Vandaag om 00:15:58
Een Nederlandse modelbaan omstreeks de jaren 70/80 door Duikeend
Vandaag om 00:13:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:06:35
Oriënt express rijtuigen van Arnold (N-spoor) door sncf231e
31 maart 2023, 23:26:53
Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995 door Michael
31 maart 2023, 23:14:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
31 maart 2023, 23:08:25
Motor minitrix 12593 (Ludmilla) door joespoor
31 maart 2023, 23:07:34
Toon hier je (model)treinfoto's door hrp
31 maart 2023, 23:05:30
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 (ex-demo OntraXS 2023) door Ronald Halma
31 maart 2023, 22:46:05
Nightjet in Nederland (rijtuigen) door martijnhaman
31 maart 2023, 22:37:49
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door GORILLUS
31 maart 2023, 22:30:59
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Spoor010
31 maart 2023, 22:16:40
2-rail DCC - dubbele keerlus automatiseren - kan dit ? door Te 2/2
31 maart 2023, 22:12:16
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
31 maart 2023, 21:54:05
FS couchette rijtuig 2e klasse door metpetergaathetbeter
31 maart 2023, 21:52:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
31 maart 2023, 21:47:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
31 maart 2023, 21:11:53
Frans loodsje et cetera door NS1220
31 maart 2023, 20:44:59
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door Hendrik Jan
31 maart 2023, 20:37:45
BR39 DB - welke rijtuigen ? door rhberk
31 maart 2023, 20:28:59
De meisjes van Verkade door basjuh1981
31 maart 2023, 20:27:57
INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80' door Edwin2121992
31 maart 2023, 20:14:46
draaistel naam door VictorPM
31 maart 2023, 19:22:25
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
31 maart 2023, 18:58:55
telex koppeling door Te 2/2
31 maart 2023, 18:31:41
  

Auteur Topic: Reseau de Cambalou en construction  (gelezen 25779 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
De Franse baan van Cambalou
« Reactie #75 Gepost op: 16 oktober 2020, 17:48:56 »
Na een dagje klussen is de onderbouw van het nieuwe gedeelte nagenoeg gereed. Ik heb mooi al een groot deel van mijn resthout kunnen gebruiken.  Morgen staat een soldeerdagje op de planning. En ik moet een traphekje monteren  ;D





« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2020, 18:16:56 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3400
    • Bahnstrecke 5867
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #76 Gepost op: 16 oktober 2020, 21:26:21 »
Mooi stukje modelbouw.. (y)
En we stomen door....

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #77 Gepost op: 04 november 2020, 10:09:11 »
Een update! Allereerst een schematisch overzicht van de baan, dit is hoe het geheel in iTrain eruit ziet. Het met rood aangegeven deel is het nieuwe deel.



Laten we beginnen bij de uitrit van het nieuwe schaduwstation, nummer 1) op de tekening. Alle railmateriaal in de schaduwstations is RocoLine met Hoffmann MWA2 aandrijvingen, bezetmelding via Rosoft bezetmelders.



Uitrit van schaduwstation naar andere zijde (nummer 2)



Vooraan de verbinding vanaf de bocht van de schaduwstations naar het nieuwe kopstation, die loopt via een lus omhoog. De horizontale houten balkjes ondersteunen het kopstation. Er zijn dus 3 niveaus: niveau 0 is het schaduwstation, niveau 1 de verbinding van het oude deel met het nieuwe kopstation en niveau 2 het nieuwe kopstation.



De bezetmelders en decoders die nodig zijn om het nieuwe gedeelte te besturen. De LDT-decoders zijn voor de Tortoise wisselaandrijvingen die worden gevoegd met 12VDC.



De wisselstraat van het nieuwe kopstation tijdelijk uitgelegd om te kijken of de wisselaandrijvingen op de goede plek komen (dus niet in conflict met de ondersteunende balkjes). Hoera, ik had het allemaal goed bedacht en getekend.



Totaaloverzicht van het nieuwe kopstation. Op de open plek achterin komt een haven. Het waterniveau komt uiteraard lager te liggen dan de kade, maar dat conflicteert  met de lus die daar omhoog loopt. Daar moet ik nog een creatieve oplossing voor verzinnen (een brug of een schip zodat de trein in de lus aan het oog wordt onttrokken).



Op het bestaande stuk van de baan ben ik begonnen met de afwerking van het landschap. Dus het viaduct en het landschap een basiskleurtje gegeven. Het schuine dak op de achtergrond wordt nog aan het zicht onttrokken (nummer 3)

Van



naar

« Laatst bewerkt op: 04 november 2020, 17:10:24 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #78 Gepost op: 04 november 2020, 11:53:46 »
Wat een gave baan! Ontzettend knap gedaan hoor. Ik ben zelf ook helemaal weg van Franse treinen en ik heb in de loop der tijd wel het e.e.a. weten te verzamelen (zie o.a.: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221649682#msg3221649682).

Ik ben inmiddels weer begonnen met een nieuwe baan (La Vie de la Reine) maar dat gaat net zo snel (of langzaam) als bij jou  ;)
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #79 Gepost op: 28 december 2020, 15:25:30 »
De omgeving van het viaduct wordt van groen voorzien. Details zoals brugleuning, borden, seinen en ander groen etc ontbreken nog.



Uiteraard moet er eerst een inspectierit worden uitgevoerd



Ook de zijlijn moet geïnspecteerd worden




« Laatst bewerkt op: 28 december 2020, 15:27:18 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #80 Gepost op: 14 maart 2021, 20:56:17 »
Ik ben dit weekend verder gegaan met rails monteren op het laatste deel van de baan. Dit is een kopstation, geïnspireerd op kopstations langs de Franse Atlantische kust. Denk aan Royan, St Gilles  Croix de Vie etc etc. Die kopstations hebben (of hadden) gemeen dat er regelmatig getrokken treinen uit Parijs kwamen om vakantiegangers af te zetten. Een mooie afwisseling tussen de treinstellen die er normaal komen. Dat betekent dus ook lange sporen om 4 bakken Corail rijtuigen kwijt te kunnen. Er komen nog 2 goederenspoortjes richting een klein vissershaventje dus een incidentele goederentrein kan er ook komen. De definitieve uitvoering wordt iets anders dan het sporenplan in de vorige post maar is in grote lijnen identiek.

Het station zit aan de achterkant van een ander deel van de baan, dus ik heb een visuele scheiding aanbracht tussen beide delen. Bij de eerdere bouw van het schaduwstation onder het nieuwe kopstation had ik alle bedrading, bezetmelders en wisseldecoders al gemonteerd dus het ging lekker vlot. Eerst de wisselstraat aan de inrijzijde:



Eerst heb ik de wissel gemonteerd, daarna tijdelijke latjes op de plank zodat ik zonder de wissels te beschadigen dat stuk plaat op z’n kop kon leggen om de wisselmotoren (Tortoise) te monteren. Dat werkt toch een stuk prettiger dan onhandig geklooi en solderen aan die motoren op lastig toegankelijke plekken. Het is wel zaak om de plek van de motoren goed uit te kienen ivm de dwarslatten waar de plaat op rust. Kwestie van rekenen en tekenen.

Vervolgens heb ik de plaat met de inrijwissels op z’n definitive plek geschroefd, de verbindingsrail tussen de wissels en het al bestaande deel gemonteerd. Daarna verder met de perronsporen:





En daarna de omrijwissels aan de andere kant van het station. Ik ben nog niet toegekomen aan het monteren daarvan, dat komt deze week of komend weekend wel. En als dat allemaal klaar is ben ik, na dik 13 jaar bouwen op 3 verschillende locaties, eindelijk klaar met de technische kant van de baan (rails, bedrading, seinen, bediening,  verlichting etc etc) en hoef ik ‘alleen’ nog maar het landschap bij het nieuwe kopstation te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2021, 21:00:29 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3220
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #81 Gepost op: 15 maart 2021, 05:26:46 »
Mooi project!  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #82 Gepost op: 06 april 2021, 08:39:13 »
Een paar bouwseltjes voor op de baan:


SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
  • Gotthardbahn
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #83 Gepost op: 22 juli 2022, 17:38:54 »
Ik ben benieuwd, zijn er al wat bergen gebouwd? ;D

Met vriendelijke groet,
Dennis