Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Lobomotion69
Vandaag om 14:00:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
  

Auteur Topic: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)  (gelezen 6427 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1243
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #15 Gepost op: 16 July 2020, 17:02:32 »
Ze hebben hem laten ontsporen zou sloffen niet makkelijker geweest zijn? Of gaf de diesel nog tractie.

Mvg Johan

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7475
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #16 Gepost op: 16 July 2020, 17:09:44 »
Leuk ding trouwens om om te bouwen van een Lint. Al dan niet met rookgenerator van onderen...
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #17 Gepost op: 16 July 2020, 17:12:07 »
Citaat
Er konnte erst nach 28 Kilometern bei Gengenbach mit Hilfe von Bremsklötzen auf ein Abstellgleis geleitet und schließlich gestoppt werden – dabei entgleiste der Zug.
ik lees dat als ze hebben m op een zijspoor laten lopen waar wel remsloffen op gelegd waren maar dat heeft m niet voor t eind van t spoor tot stilstand gebracht, al ist een beetje raar omschreven, maar ja spoortermen en media enzo.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #18 Gepost op: 16 July 2020, 17:13:33 »
Men sprak van meerdere pogingen tot laten stoppen. En ik zag ook ergens dat er van die gele slofjes onder lagen. Mogelijk bij de laatste poging neergelegd voor het bewust ontspoorde.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #19 Gepost op: 16 July 2020, 17:33:19 »
Voor omzetting in model zouden de koppen van Fleischmann Modus stuurstandrijtuigen gebruikt kunnen worden.
De kopvorm van de Baureihe 711.1 is afgeleid van „Innovationszug“ van DB Regio.
Maar zal een flinke klus wezen.
Een handig persoon heeft deze al in N-spoor gemaakt: http://www.gelbe-fahrzeuge.homepage.t-online.de/
Met vriendelijke groet, Maarten

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #20 Gepost op: 16 July 2020, 18:32:08 »
Je komt zeker niet uit de "professionele treinen wereld"? Nooit van de een federspeicher gehoord? Bijna al het moderne materieel is er tegenwoordig mee uitgerust, zeker tractievoertuigen.

L**koek
Ook Goedemiddag  ???

Jazeker heb ik wel van een veerdruk gestuurde parkeerrem gehoord om maar even gewoon in het Nederlands te praten, alleen leek mij dat niet zo relevant in dit verhaal omdat ik het A. ook niet te ingewikkeld wilde maken hier en B. we helemaal geen weet hebben of die machine daar daadwerkelijk van voorzien was.

Daarnaast geldt ook daar hetzelfde voor, die dingen zijn dikwijl elektrisch aangestuurd en dus is de kans groot dat door de brand de aansturing verloren is gegaan.

Verder kun je je afvragen 1 of 2 van deze parkeerremmen nog nut hebben als het al reeds mis gegaan is, die dingen zijn bedoeld om een trein niet te laten rollen vanuit stilstand maar dat is heel wat anders dan een reeds rollende trein tot stilstand krijgen.

En toevallig ben ik wel degelijk werkzaam in de treinen wereld, dus een beetje vreemde aanname van je om die conclusie te trekken op dit simpele verhaal...  ::)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #21 Gepost op: 16 July 2020, 18:55:34 »
Haha prachtig dit, Thom slaapt zelfs nog in z'n hesje denk.  ;D (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #22 Gepost op: 16 July 2020, 18:58:45 »
Gelukkig niet, daar is ie te zwart voor  ;D

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #23 Gepost op: 16 July 2020, 19:06:20 »
Nee, dat werkt zo bij vrachtwagens en bussen maar bij treinen niet.

Anders zou je wagens nooit onberemd kunnen verplaatsen bijvoorbeeld.

Ik heb wel eens begrepen dat het juist wel zo werkt. Als een trein breekt zal deze daarom ook gelijk gaan remmen. Bij tractievoertuigen zal het intern misschien anders werken.
Zie ook hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trein#Remsysteem

Hoe onberemd verplaatsen werkt weet ik dan weer niet.

Er zullen hier toch ook wel mensen zijn die het precies weten?

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #24 Gepost op: 16 July 2020, 19:24:12 »
http://www.gelbe-fahrzeuge.homepage.t-online.de zijn modellen die door iemand gebouwd zijn in N.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2020, 19:26:15 door Jeronimos »
Jeroen

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7475
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #25 Gepost op: 16 July 2020, 20:00:45 »
En hier is er eentje in schaal 0. Met de koppen van een speelgoedmodel van 10 Euro  :)

Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #26 Gepost op: 16 July 2020, 20:12:05 »
Ik heb wel eens begrepen dat het juist wel zo werkt. Als een trein breekt zal deze daarom ook gelijk gaan remmen. Bij tractievoertuigen zal het intern misschien anders werken.
Zie ook hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trein#Remsysteem

Hoe onberemd verplaatsen werkt weet ik dan weer niet.

Er zullen hier toch ook wel mensen zijn die het precies weten?
Het werkt wél en niet zo ;)

Alsin, wat je zegt klopt wel, als de doorgaande treinleiding (commando leiding over de gehele trein) breekt, of leeg valt door een noodrem trekking of dodeman remming dan zal de triple klep (de naam van de remstuurklep in elk voertuig) ervoor zorgen dat het voertuig zal remmen.

Echter niet met een veerdruk zoals bij vrachtwagens of bussen, maar met lucht die uit een hulpreservoir komt waarmee tripleklep de remcilinders op druk brengt.
Als je daarna de rem lost, dan word de treinleiding weer met 5 bar gevuld, dat is voor de tripleklep het commando om de remcilinder weer te ontluchten en druk uit de treinleiding het hulpreservoir weer bij te vullen voor de volgende remming :)

Wil je een wagen onberemd vervoeren (bv als remonderdeel defect is, of voor rangeerwerk met bv een Sik die geen pneumatisch remsysteem heeft) dan maak je de treinleiding en het hulpreservoir leeg en zal de wagen volledig lossen want er is dan geen lucht meer om de remcilinders mee te vullen :)

Letop! Ik vertel alleen de basis van het systeem, in de jaren zijn er allerlei ontwikkelingen geweest maar dat is wat teveel om hier te gaan vertellen maar aan deze principiële werking is nooit wat veranderd ;D

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #27 Gepost op: 16 July 2020, 20:15:50 »
Ik heb wel eens begrepen dat het juist wel zo werkt. Als een trein breekt zal deze daarom ook gelijk gaan remmen.

Dat komt omdat de remcilinder zijn lucht krijgt via de tripleklep. De triple klep wordt via een drukverlaging in de treinleiding aangestuurd (kan ook elektrisch) dus als de treinleiding ineens leegloopt omdat halverwege de trein de luchtslangen verbroken worden, zullen in beide treinhelften de tripleklep in werking komen en de remcilinder vullen met lucht uit het reservoir van de wagens zelf. In zoverre is het systeem zelfwerkend. Hoe los je de rem dan? Dat doe je door de treinleiding weer te vullen met lucht de triple klep merkt dit en zal de rem lossen. De locale reservoirs worden dan ook weer via die treinleiding gevuld. De treinleiding heeft dus een dubbelfunctie, namelijk voeden en sturen.

Bij tractievoertuigen zal het intern misschien anders werken.
Zie ook hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trein#Remsysteem

Zeker, tractievoertuigen hebben vaak een handrem, een magneetrem, weerstandsrem, van alles.

Hoe onberemd verplaatsen werkt weet ik dan weer niet.

Een losse wagen kan op de handrem staan, dan moet je die losdraaien, of op de luchtrem geremd staan, dan moet je de remmen lossen door aan een stang te trekken. Beide werken op dezelfde remblokjes overigens via een ingenieus stangenstelsel met een "OF" systeem. Beiden kunnen onafhankelijk van elkaar de remmen in werking zetten.

Er zullen hier toch ook wel mensen zijn die het precies weten?

Nou precies niet, maar dit is wat is blijven hangen nadat ik klaar was met mijn stage bij Nedtrain Consulting afdeling remmen bijna 20 jaar geleden. Als iemand van daar meeleest, hoi ik leef nog! :laugh:

Edit: kak! Thom was me voor!  :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #28 Gepost op: 16 July 2020, 20:26:16 »
Uit een wikipedia-artikel: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_711.1

Alle Fahrzeuge der Baureihe 711.1 verfügen über eine mehrlösige Scheibenbremse, diese wirkt auf jeweils zwei Bremsscheiben pro Radsatz und arbeitet im Normalfall als elektropneumatische Bremse, zudem ist an jedem Getriebe ein Retarder (Strömungsbremse) angebaut, und zusätzlich ist für Schnell/Not- und Zwangsbremsungen noch eine Magnetschienenbremse vorhanden. Alle Bremssysteme werden im normalen Betrieb über den Fahr-/Bremshebel und einem Bremssteuergerät gesteuert. So werden generell bevorzugt die Retarder eingesteuert und erst mit der Abnahme ihrer Bremskraft wird die pneumatische Ergänzungsbremse zugeregelt. Für den „HL Notbetrieb“ ist aber auch auf jedem Führerpult ein Führerbremsventil vorhanden, dessen Griff ist allerdings normalerweise nicht aufgesteckt, beim Notbetrieb wirkt nur die pneumatische Scheibenbremse ohne ep-Steuerung


Ik heb zelf een deel onderstreept.
Speculaas is nu dus; had de machinist geen tijd meer om de hendel in te steken?
Jeroen

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #29 Gepost op: 16 July 2020, 23:06:21 »
Het werkt wél en niet zo ;)
...
Dat komt omdat...
Verhelderend, bedankt.

Ik dacht dat de remmen pneumatisch gelost werden maar ze worden juist pneumatisch bekrachtigd en die bekrachtiging valt weg door de leiding onder druk te brengen. weer wat geleerd.