Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 00:11:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 September 2025, 23:27:19
Aachenau West door Wim Vink
17 September 2025, 23:06:36
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
17 September 2025, 22:59:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
17 September 2025, 22:12:36
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Eelco Storm
17 September 2025, 22:02:16
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
17 September 2025, 20:37:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ruudns
17 September 2025, 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
17 September 2025, 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
17 September 2025, 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
17 September 2025, 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 September 2025, 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
17 September 2025, 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
17 September 2025, 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
17 September 2025, 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
17 September 2025, 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
17 September 2025, 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
17 September 2025, 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
17 September 2025, 12:57:24
  

Auteur Topic: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)  (gelezen 6497 keer)

Maarten65

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #30 Gepost op: 17 July 2020, 10:12:33 »
bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd. :)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #31 Gepost op: 17 July 2020, 11:51:33 »
Inderdaad, ik dacht ook altijd dat zonder luchtdruk de remmen met veren o.i.d. werden aangespannen. Toch leuk om hier altijd weer iets nieuws te leren  :)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #32 Gepost op: 17 July 2020, 13:15:03 »
Uit een wikipedia-artikel: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_711.1

Alle Fahrzeuge der Baureihe 711.1 verfügen über eine mehrlösige Scheibenbremse, diese wirkt auf jeweils zwei Bremsscheiben pro Radsatz und arbeitet im Normalfall als elektropneumatische Bremse, zudem ist an jedem Getriebe ein Retarder (Strömungsbremse) angebaut, und zusätzlich ist für Schnell/Not- und Zwangsbremsungen noch eine Magnetschienenbremse vorhanden. Alle Bremssysteme werden im normalen Betrieb über den Fahr-/Bremshebel und einem Bremssteuergerät gesteuert. So werden generell bevorzugt die Retarder eingesteuert und erst mit der Abnahme ihrer Bremskraft wird die pneumatische Ergänzungsbremse zugeregelt. Für den „HL Notbetrieb“ ist aber auch auf jedem Führerpult ein Führerbremsventil vorhanden, dessen Griff ist allerdings normalerweise nicht aufgesteckt, beim Notbetrieb wirkt nur die pneumatische Scheibenbremse ohne ep-Steuerung


Ik heb zelf een deel onderstreept.
Speculaas is nu dus; had de machinist geen tijd meer om de hendel in te steken?
Nee, dat is niet helemaal waar het remkraan noodbedrijf voor bedoeld is :)

Moderner materieel heeft zoals hier beschreven al een rij/rem handel, die is elektrisch uitgevoerd en bediend via elektrische weg elders de daadwerkelijke remkraan die de pneumatische handelingen uitvoert naar de treinleiding toe.

Remkraannood bedrijf is puur bedoeld om als er een elektrisch probleem is waardoor de remkraan niet meer werkt, terug te kunnen vallen op een zeer simpele uitgevoerde remkraan in de cabine om de trein toch van zijn plek af te kunnen krijgen.

Het zou hier niets uitgemaakt hebben, want in elke cabine moet ook mogelijkheid zijn om een noodremming in kunnen inzetten buiten de remkraan om.
Klassiek materieel had vaak gewoon een aftakking van de treinleiding in de cabine met simpelweg een kraan erop (je werd dan wel gelijk doof, maar je krijgt je trein wel tot stilstand :p ), nieuwer materieel heeft vaak gewoon een noodstop achtige knop die direct de treinleiding ontlucht.

Ongetwijfeld heeft de Machinist dus wel ergens een noodremming bediend want daar zijn dus meerdere mogelijkheden voor, maar kennelijk heeft er dus iets gefaald aan het remsysteem daarna  :(

Edit: kak! Thom was me voor!  :police:
Altijd leuk als je zo'n lang verhaal aan typen bent  8)
« Laatst bewerkt op: 17 July 2020, 13:40:41 door Thom »