Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
Vandaag om 00:23:50
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 00:20:30
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Deetrein
Vandaag om 00:07:24
Rondom Charlois door Alewijn
06 November 2025, 23:39:15
Station Roodeschool door hervé
06 November 2025, 23:29:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
06 November 2025, 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
06 November 2025, 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door sncf231e
06 November 2025, 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 November 2025, 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door wimk
06 November 2025, 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
06 November 2025, 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
06 November 2025, 21:24:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 November 2025, 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
06 November 2025, 21:16:36
Lodewickshaven door Frank 123
06 November 2025, 20:34:11
Da's Daz 2 door Huup
06 November 2025, 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
06 November 2025, 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
06 November 2025, 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
06 November 2025, 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
06 November 2025, 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
06 November 2025, 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
06 November 2025, 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
06 November 2025, 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
06 November 2025, 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
06 November 2025, 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
06 November 2025, 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
06 November 2025, 15:53:08
  

Auteur Topic: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)  (gelezen 6593 keer)

Maarten65

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #30 Gepost op: 17 July 2020, 10:12:33 »
bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd. :)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #31 Gepost op: 17 July 2020, 11:51:33 »
Inderdaad, ik dacht ook altijd dat zonder luchtdruk de remmen met veren o.i.d. werden aangespannen. Toch leuk om hier altijd weer iets nieuws te leren  :)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #32 Gepost op: 17 July 2020, 13:15:03 »
Uit een wikipedia-artikel: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_711.1

Alle Fahrzeuge der Baureihe 711.1 verfügen über eine mehrlösige Scheibenbremse, diese wirkt auf jeweils zwei Bremsscheiben pro Radsatz und arbeitet im Normalfall als elektropneumatische Bremse, zudem ist an jedem Getriebe ein Retarder (Strömungsbremse) angebaut, und zusätzlich ist für Schnell/Not- und Zwangsbremsungen noch eine Magnetschienenbremse vorhanden. Alle Bremssysteme werden im normalen Betrieb über den Fahr-/Bremshebel und einem Bremssteuergerät gesteuert. So werden generell bevorzugt die Retarder eingesteuert und erst mit der Abnahme ihrer Bremskraft wird die pneumatische Ergänzungsbremse zugeregelt. Für den „HL Notbetrieb“ ist aber auch auf jedem Führerpult ein Führerbremsventil vorhanden, dessen Griff ist allerdings normalerweise nicht aufgesteckt, beim Notbetrieb wirkt nur die pneumatische Scheibenbremse ohne ep-Steuerung


Ik heb zelf een deel onderstreept.
Speculaas is nu dus; had de machinist geen tijd meer om de hendel in te steken?
Nee, dat is niet helemaal waar het remkraan noodbedrijf voor bedoeld is :)

Moderner materieel heeft zoals hier beschreven al een rij/rem handel, die is elektrisch uitgevoerd en bediend via elektrische weg elders de daadwerkelijke remkraan die de pneumatische handelingen uitvoert naar de treinleiding toe.

Remkraannood bedrijf is puur bedoeld om als er een elektrisch probleem is waardoor de remkraan niet meer werkt, terug te kunnen vallen op een zeer simpele uitgevoerde remkraan in de cabine om de trein toch van zijn plek af te kunnen krijgen.

Het zou hier niets uitgemaakt hebben, want in elke cabine moet ook mogelijkheid zijn om een noodremming in kunnen inzetten buiten de remkraan om.
Klassiek materieel had vaak gewoon een aftakking van de treinleiding in de cabine met simpelweg een kraan erop (je werd dan wel gelijk doof, maar je krijgt je trein wel tot stilstand :p ), nieuwer materieel heeft vaak gewoon een noodstop achtige knop die direct de treinleiding ontlucht.

Ongetwijfeld heeft de Machinist dus wel ergens een noodremming bediend want daar zijn dus meerdere mogelijkheden voor, maar kennelijk heeft er dus iets gefaald aan het remsysteem daarna  :(

Edit: kak! Thom was me voor!  :police:
Altijd leuk als je zo'n lang verhaal aan typen bent  8)
« Laatst bewerkt op: 17 July 2020, 13:40:41 door Thom »