BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: SBBcargo op 09 juli 2020, 21:22:51

Titel: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: SBBcargo op 09 juli 2020, 21:22:51
Bizar, een (onderhouds)treinstel zonder machinist, al brandend door het Kinzigtal:
KLIK (https://www.schwarzwaelder-bote.de/inhalt.schwarzwaldbahn-brennender-zug-rollt-durchs-kinzigtal.f5a1d035-94cc-4624-b1a0-6b82f9e026f6.html)
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Schwarte Woud)
Bericht door: Frank 123 op 09 juli 2020, 21:32:41
Oeps :o.
Voor de bouwers die in deze regio en tijd bouwen wel een leuke uitdaging om in model na te maken (rookgenerator inbouwen in epoche VI (of zitten we inmiddels al in VII ?) trein.
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Schwarte Woud)
Bericht door: Maartenw op 09 juli 2020, 21:35:06
Je weet soms werkelijk niet wat je ziet  :o
En dat in tijdperk VI. Alle regelgeving en veiligheidssystemen ten spijt, kunnen er kennelijk toch zulke bizarre situaties als dit zich voordoen...

Nog een link https://www.swr.de/swraktuell/baden-wuerttemberg/suedbaden/brennende-lok-faehrt-fuehrerlos-durchs-kinzigtal-100.html (https://www.swr.de/swraktuell/baden-wuerttemberg/suedbaden/brennende-lok-faehrt-fuehrerlos-durchs-kinzigtal-100.html)

De trein is bij het tot stilstand brengen ook ontspoord.
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Reinout van Rees op 10 juli 2020, 21:12:56
Bizarre beelden!

Reinout
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Kaptein Koek op 10 juli 2020, 21:50:45
Wel erg toevallig, ik keek woensdag nog de film Unstoppable uit 2010  :o
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Hendrik Jan op 10 juli 2020, 22:20:19
Leuk idee om in h0 uit te beelden.
Ruimte zat in dat  ding voor een flinke seuthe rookmachine!

Tschüß
Hendrik Jan
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Niekleair op 11 juli 2020, 03:55:59
Hoort de dodemansbeveiliging niet aan te springen? In het filmpje werd gezegd dat de machinist er uit sprong. Het lijkt me dat de dodemansinstallatie in zo'n geval zou moeten ingrijpen als het lang genoeg geen input krijgt. Of is dat tegenwoordig electronisch geregeld en mogelijk door de brand onklaar geraakt?

EN mijn Duits is aardig, maar ik heb gemist of die trein ontspoord is, of dat ze 'm uit de rails hebben laten lopen?
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Schwarte Woud)
Bericht door: Tulpendaal op 11 juli 2020, 08:06:03
De trein is bewust ontspoord om te stoppen.

Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Thom op 11 juli 2020, 20:49:26
Hoort de dodemansbeveiliging niet aan te springen? In het filmpje werd gezegd dat de machinist er uit sprong. Het lijkt me dat de dodemansinstallatie in zo'n geval zou moeten ingrijpen als het lang genoeg geen input krijgt. Of is dat tegenwoordig electronisch geregeld en mogelijk door de brand onklaar geraakt?

EN mijn Duits is aardig, maar ik heb gemist of die trein ontspoord is, of dat ze 'm uit de rails hebben laten lopen?
Een dodeman is tegenwoordig grotendeels elektrisch, maar wel failsafe gebouwd.
Die werkt dus als er iets defect raakt altijd de veilige kant op. Een elektrische magneetklep houdt onder spanning de treinleiding gesloten zodat die op druk kan blijven, raakt er iets defect of valt er een zekering uit zal de klep spanningsloos worden en openen, de treinleiding druk daalt en de trein zal remmen.

Maar er zal hier nogwel veel meer aan de hand geweest zijn aangezien de machinist van de rijdende trein afgesprongen is en die zal ook zelf wel een rem poging gewaagd hebben met een remkraan of noodrem wat dus ook geen resultaat op leverde en hem dat deed doen besluiten...
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Floris Dilz op 11 juli 2020, 21:37:12
voor als er iemand speculaas blieft: de brand zat zo te zien (onder andere) onder de vloer, dus waar je remleidingen zou verwachten. Als de brand al even bezig was toen de machinist er achter kwam kan dr al een leiding of tripleklep gesneuveld zijn, kan de treinleiding leeglopen (door een remming van de machinist of automatisch) maar dan komt er alsnog geen lucht naar de remcilinders. Wel een bijzondere situatie.
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Thom op 15 juli 2020, 19:40:34
Of het hulpreservoir is lekgeraakt, dan heeft de tripleklep geen voorraad lucht meer om in de remcilinders te brengen.

Dan is't ook gedaan ermee...
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Maarten65 op 15 juli 2020, 20:38:21
zijn er dan geen veren die de remmen vastzetten? en dus normaal opengehouden worden door perslucht?
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Thom op 16 juli 2020, 13:31:43
Nee, dat werkt zo bij vrachtwagens en bussen maar bij treinen niet.

Anders zou je wagens nooit onberemd kunnen verplaatsen bijvoorbeeld.
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Pro op 16 juli 2020, 13:53:41
Nee, dat werkt zo bij vrachtwagens en bussen maar bij treinen niet.

Je komt zeker niet uit de "professionele treinen wereld"? Nooit van de een federspeicher gehoord? Bijna al het moderne materieel is er tegenwoordig mee uitgerust, zeker tractievoertuigen.

Citaat
Anders zou je wagens nooit onberemd kunnen verplaatsen bijvoorbeeld.

L**koek
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Floris Dilz op 16 juli 2020, 15:39:57
kunnen we in elk geval stellen dat die federspeicher ook niet alles oplost. (betreffende ding lijkt me modern en tractievoertuig)
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Blausee-Mitholz op 16 juli 2020, 17:02:32
Ze hebben hem laten ontsporen zou sloffen niet makkelijker geweest zijn? Of gaf de diesel nog tractie.

Mvg Johan
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Pauldg op 16 juli 2020, 17:09:44
Leuk ding trouwens om om te bouwen van een Lint. Al dan niet met rookgenerator van onderen...
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Floris Dilz op 16 juli 2020, 17:12:07
Citaat
Er konnte erst nach 28 Kilometern bei Gengenbach mit Hilfe von Bremsklötzen auf ein Abstellgleis geleitet und schließlich gestoppt werden – dabei entgleiste der Zug.
ik lees dat als ze hebben m op een zijspoor laten lopen waar wel remsloffen op gelegd waren maar dat heeft m niet voor t eind van t spoor tot stilstand gebracht, al ist een beetje raar omschreven, maar ja spoortermen en media enzo.
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Luit op 16 juli 2020, 17:13:33
Men sprak van meerdere pogingen tot laten stoppen. En ik zag ook ergens dat er van die gele slofjes onder lagen. Mogelijk bij de laatste poging neergelegd voor het bewust ontspoorde.
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Maartenw op 16 juli 2020, 17:33:19
Voor omzetting in model zouden de koppen van Fleischmann Modus stuurstandrijtuigen gebruikt kunnen worden.
De kopvorm van de Baureihe 711.1 is afgeleid van „Innovationszug“ van DB Regio.
Maar zal een flinke klus wezen.
Een handig persoon heeft deze al in N-spoor gemaakt: http://www.gelbe-fahrzeuge.homepage.t-online.de/ (http://www.gelbe-fahrzeuge.homepage.t-online.de/)
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Thom op 16 juli 2020, 18:32:08
Je komt zeker niet uit de "professionele treinen wereld"? Nooit van de een federspeicher gehoord? Bijna al het moderne materieel is er tegenwoordig mee uitgerust, zeker tractievoertuigen.

L**koek
Ook Goedemiddag  ???

Jazeker heb ik wel van een veerdruk gestuurde parkeerrem gehoord om maar even gewoon in het Nederlands te praten, alleen leek mij dat niet zo relevant in dit verhaal omdat ik het A. ook niet te ingewikkeld wilde maken hier en B. we helemaal geen weet hebben of die machine daar daadwerkelijk van voorzien was.

Daarnaast geldt ook daar hetzelfde voor, die dingen zijn dikwijl elektrisch aangestuurd en dus is de kans groot dat door de brand de aansturing verloren is gegaan.

Verder kun je je afvragen 1 of 2 van deze parkeerremmen nog nut hebben als het al reeds mis gegaan is, die dingen zijn bedoeld om een trein niet te laten rollen vanuit stilstand maar dat is heel wat anders dan een reeds rollende trein tot stilstand krijgen.

En toevallig ben ik wel degelijk werkzaam in de treinen wereld, dus een beetje vreemde aanname van je om die conclusie te trekken op dit simpele verhaal...  ::)
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: ingenium op 16 juli 2020, 18:55:34
Haha prachtig dit, Thom slaapt zelfs nog in z'n hesje denk.  ;D (y)
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Thom op 16 juli 2020, 18:58:45
Gelukkig niet, daar is ie te zwart voor  ;D
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Priegelman op 16 juli 2020, 19:06:20
Nee, dat werkt zo bij vrachtwagens en bussen maar bij treinen niet.

Anders zou je wagens nooit onberemd kunnen verplaatsen bijvoorbeeld.

Ik heb wel eens begrepen dat het juist wel zo werkt. Als een trein breekt zal deze daarom ook gelijk gaan remmen. Bij tractievoertuigen zal het intern misschien anders werken.
Zie ook hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trein#Remsysteem

Hoe onberemd verplaatsen werkt weet ik dan weer niet.

Er zullen hier toch ook wel mensen zijn die het precies weten?
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Jeronimos op 16 juli 2020, 19:24:12
http://www.gelbe-fahrzeuge.homepage.t-online.de (http://www.gelbe-fahrzeuge.homepage.t-online.de) zijn modellen die door iemand gebouwd zijn in N.
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Pauldg op 16 juli 2020, 20:00:45
En hier is er eentje in schaal 0. Met de koppen van een speelgoedmodel van 10 Euro  :)

(https://i.servimg.com/u/f11/16/07/79/65/lint7312.jpg)
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Thom op 16 juli 2020, 20:12:05
Ik heb wel eens begrepen dat het juist wel zo werkt. Als een trein breekt zal deze daarom ook gelijk gaan remmen. Bij tractievoertuigen zal het intern misschien anders werken.
Zie ook hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trein#Remsysteem

Hoe onberemd verplaatsen werkt weet ik dan weer niet.

Er zullen hier toch ook wel mensen zijn die het precies weten?
Het werkt wél en niet zo ;)

Alsin, wat je zegt klopt wel, als de doorgaande treinleiding (commando leiding over de gehele trein) breekt, of leeg valt door een noodrem trekking of dodeman remming dan zal de triple klep (de naam van de remstuurklep in elk voertuig) ervoor zorgen dat het voertuig zal remmen.

Echter niet met een veerdruk zoals bij vrachtwagens of bussen, maar met lucht die uit een hulpreservoir komt waarmee tripleklep de remcilinders op druk brengt.
Als je daarna de rem lost, dan word de treinleiding weer met 5 bar gevuld, dat is voor de tripleklep het commando om de remcilinder weer te ontluchten en druk uit de treinleiding het hulpreservoir weer bij te vullen voor de volgende remming :)

Wil je een wagen onberemd vervoeren (bv als remonderdeel defect is, of voor rangeerwerk met bv een Sik die geen pneumatisch remsysteem heeft) dan maak je de treinleiding en het hulpreservoir leeg en zal de wagen volledig lossen want er is dan geen lucht meer om de remcilinders mee te vullen :)

Letop! Ik vertel alleen de basis van het systeem, in de jaren zijn er allerlei ontwikkelingen geweest maar dat is wat teveel om hier te gaan vertellen maar aan deze principiële werking is nooit wat veranderd ;D
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: ingenium op 16 juli 2020, 20:15:50
Ik heb wel eens begrepen dat het juist wel zo werkt. Als een trein breekt zal deze daarom ook gelijk gaan remmen.

Dat komt omdat de remcilinder zijn lucht krijgt via de tripleklep. De triple klep wordt via een drukverlaging in de treinleiding aangestuurd (kan ook elektrisch) dus als de treinleiding ineens leegloopt omdat halverwege de trein de luchtslangen verbroken worden, zullen in beide treinhelften de tripleklep in werking komen en de remcilinder vullen met lucht uit het reservoir van de wagens zelf. In zoverre is het systeem zelfwerkend. Hoe los je de rem dan? Dat doe je door de treinleiding weer te vullen met lucht de triple klep merkt dit en zal de rem lossen. De locale reservoirs worden dan ook weer via die treinleiding gevuld. De treinleiding heeft dus een dubbelfunctie, namelijk voeden en sturen.

Bij tractievoertuigen zal het intern misschien anders werken.
Zie ook hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trein#Remsysteem

Zeker, tractievoertuigen hebben vaak een handrem, een magneetrem, weerstandsrem, van alles.

Hoe onberemd verplaatsen werkt weet ik dan weer niet.

Een losse wagen kan op de handrem staan, dan moet je die losdraaien, of op de luchtrem geremd staan, dan moet je de remmen lossen door aan een stang te trekken. Beide werken op dezelfde remblokjes overigens via een ingenieus stangenstelsel met een "OF" systeem. Beiden kunnen onafhankelijk van elkaar de remmen in werking zetten.

Er zullen hier toch ook wel mensen zijn die het precies weten?

Nou precies niet, maar dit is wat is blijven hangen nadat ik klaar was met mijn stage bij Nedtrain Consulting afdeling remmen bijna 20 jaar geleden. Als iemand van daar meeleest, hoi ik leef nog! :laugh:

Edit: kak! Thom was me voor!  :police:
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Jeronimos op 16 juli 2020, 20:26:16
Uit een wikipedia-artikel: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_711.1 (https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_711.1)

Alle Fahrzeuge der Baureihe 711.1 verfügen über eine mehrlösige Scheibenbremse, diese wirkt auf jeweils zwei Bremsscheiben pro Radsatz und arbeitet im Normalfall als elektropneumatische Bremse, zudem ist an jedem Getriebe ein Retarder (Strömungsbremse) angebaut, und zusätzlich ist für Schnell/Not- und Zwangsbremsungen noch eine Magnetschienenbremse vorhanden. Alle Bremssysteme werden im normalen Betrieb über den Fahr-/Bremshebel und einem Bremssteuergerät gesteuert. So werden generell bevorzugt die Retarder eingesteuert und erst mit der Abnahme ihrer Bremskraft wird die pneumatische Ergänzungsbremse zugeregelt. Für den „HL Notbetrieb“ ist aber auch auf jedem Führerpult ein Führerbremsventil vorhanden, dessen Griff ist allerdings normalerweise nicht aufgesteckt, beim Notbetrieb wirkt nur die pneumatische Scheibenbremse ohne ep-Steuerung


Ik heb zelf een deel onderstreept.
Speculaas is nu dus; had de machinist geen tijd meer om de hendel in te steken?
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Priegelman op 16 juli 2020, 23:06:21
Het werkt wél en niet zo ;)
...
Dat komt omdat...
Verhelderend, bedankt.

Ik dacht dat de remmen pneumatisch gelost werden maar ze worden juist pneumatisch bekrachtigd en die bekrachtiging valt weg door de leiding onder druk te brengen. weer wat geleerd.
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Maarten65 op 17 juli 2020, 10:12:33
bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd. :)
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Rondje_HO op 17 juli 2020, 11:51:33
Inderdaad, ik dacht ook altijd dat zonder luchtdruk de remmen met veren o.i.d. werden aangespannen. Toch leuk om hier altijd weer iets nieuws te leren  :)
Titel: Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
Bericht door: Thom op 17 juli 2020, 13:15:03
Uit een wikipedia-artikel: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_711.1 (https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_711.1)

Alle Fahrzeuge der Baureihe 711.1 verfügen über eine mehrlösige Scheibenbremse, diese wirkt auf jeweils zwei Bremsscheiben pro Radsatz und arbeitet im Normalfall als elektropneumatische Bremse, zudem ist an jedem Getriebe ein Retarder (Strömungsbremse) angebaut, und zusätzlich ist für Schnell/Not- und Zwangsbremsungen noch eine Magnetschienenbremse vorhanden. Alle Bremssysteme werden im normalen Betrieb über den Fahr-/Bremshebel und einem Bremssteuergerät gesteuert. So werden generell bevorzugt die Retarder eingesteuert und erst mit der Abnahme ihrer Bremskraft wird die pneumatische Ergänzungsbremse zugeregelt. Für den „HL Notbetrieb“ ist aber auch auf jedem Führerpult ein Führerbremsventil vorhanden, dessen Griff ist allerdings normalerweise nicht aufgesteckt, beim Notbetrieb wirkt nur die pneumatische Scheibenbremse ohne ep-Steuerung


Ik heb zelf een deel onderstreept.
Speculaas is nu dus; had de machinist geen tijd meer om de hendel in te steken?
Nee, dat is niet helemaal waar het remkraan noodbedrijf voor bedoeld is :)

Moderner materieel heeft zoals hier beschreven al een rij/rem handel, die is elektrisch uitgevoerd en bediend via elektrische weg elders de daadwerkelijke remkraan die de pneumatische handelingen uitvoert naar de treinleiding toe.

Remkraannood bedrijf is puur bedoeld om als er een elektrisch probleem is waardoor de remkraan niet meer werkt, terug te kunnen vallen op een zeer simpele uitgevoerde remkraan in de cabine om de trein toch van zijn plek af te kunnen krijgen.

Het zou hier niets uitgemaakt hebben, want in elke cabine moet ook mogelijkheid zijn om een noodremming in kunnen inzetten buiten de remkraan om.
Klassiek materieel had vaak gewoon een aftakking van de treinleiding in de cabine met simpelweg een kraan erop (je werd dan wel gelijk doof, maar je krijgt je trein wel tot stilstand :p ), nieuwer materieel heeft vaak gewoon een noodstop achtige knop die direct de treinleiding ontlucht.

Ongetwijfeld heeft de Machinist dus wel ergens een noodremming bediend want daar zijn dus meerdere mogelijkheden voor, maar kennelijk heeft er dus iets gefaald aan het remsysteem daarna  :(

Edit: kak! Thom was me voor!  :police:
Altijd leuk als je zo'n lang verhaal aan typen bent  8)