Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Basilicum
Vandaag om 00:16:36
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:55:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door SvenW
10 October 2025, 23:50:47
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Da's Daz 2 door hervé
10 October 2025, 23:16:50
Terschellinger Spoor door FritsT
10 October 2025, 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
10 October 2025, 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
10 October 2025, 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
10 October 2025, 19:48:49
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
10 October 2025, 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
10 October 2025, 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
10 October 2025, 14:09:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
10 October 2025, 12:59:29
  

Auteur Topic: ns 2900  (gelezen 21672 keer)

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: ns 2900
« Reactie #15 Gepost op: 25 February 2008, 21:08:01 »
Wie kan er wat meer inside-info over de technische uitvoering (licht, digitaal voorbereid?), rij-eigenschappen etc. van de getoonde modellen van 2900, 2000 en Kreupele Marie?

Wim

Ben Kreiter (zijn naam staat in zijn advertentie op mp) is a-technisch. Het model voor Jeroen was door hem al van een sleper voorzien en ik heb tussentijds de lok hier gehad om te digitaliseren (lok was nog nummerloos). De sleper was niet correct gemonteerd en daar heb ik (met goedkeuring) een cw op toegepast en opnieuw gemonteerd. Jeroen rijdt met IB en ik heb hem een Zimo 63  (DCC)ingebouwd. Zonder medeweten van Jeroen heb ik de frontverlichting opnieuw bedraad en gemonteerd. Toen Jeroen de lok bij mij ophaalde had hij een verrassing (Jeroen mag zelf vertellen wat  ;D )
Ben heeft trouwens nu wat van mijn werkwijze overgenomen heb ik begrepen (monteren van bedrading ect). Ik weet niet wat hij nu aanbied (digitaal of niet) maar analoog zal wss niet digitaal voorbereid zijn (dwz stekker er in en rijden maar)

ik heb het model 2900 dus uitvoering in handen gehad en moet zeggen dat de werkwijze van Ben Kreiter wel goed is. Het is absoluut geen rotzooi. Mechanisch zit het goed in elkaar.

Voor de goede orde ik heb het model van Jeroen gedigitaliseerd, daar blijft het ook bij.

Mvg, Johan.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: ns 2900
« Reactie #16 Gepost op: 25 February 2008, 23:23:13 »
Grtz!
Tedo

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: ns 2900
« Reactie #17 Gepost op: 26 February 2008, 08:49:42 »
Zonder medeweten van Jeroen heb ik de frontverlichting opnieuw bedraad en gemonteerd. Toen Jeroen de lok bij mij ophaalde had hij een verrassing (Jeroen mag zelf vertellen wat  ;D )

Ben bouwt geen sluitseinen in zijn locs in, en dat vind ik ook helemaal niet erg, want ik ga een hoofdbaan maken waarbij mijn locs toch altijd wagens trekken. Dus toen ik de 2900 bij Johan op kon halen om hem weer naar Ben te brengen voor de afwerking, verwachtte ik wisselende frontseinen. Nou dat werkte ook perfect, dus Jeroentje helemaal blij. Maar toen kwam Johans verrassing: de loc kan ook rangeerseinen tonen! Aan beide zijden brandt dan het bovenste frontsein. Heel erg gaaf natuurlijk!

Omdat ik nu zo'n beetje op het punt sta om mijn treinbaan op te gaan bouwen, wil ik nu er wel rekening mee houden dat er een kleinschalig industriegebiedje komt, met kadespoor. Want de 2903 zal toch af en toe zijn rangeerseinen moeten kunnen tonen he!!!!  :D :D :D :D

Technisch is de 2900 van Ben dik in orde, maar hou er wel rekening mee dat 1 aangedreven draaistel weinig trekkracht oplevert. Ben biedt ook locs aan met 4 assen aangedreven, mijn advies: doe dat! Ik had weinig keuze, omdat ik onder een draaistel een sleper kwijt moest, maar ik kan nu geen VAM trein van 9 wagens met de 2900 trekken. Mijn 2900 heeft dus het Brawa koelwagensetje aan de haak en dan houdt het ook wel een beetje op. Dat setje bestaat uit drie tweeassige wagens die qua gewicht heel licht zijn. Hierbij moet nog wel opgemerkt dat ik de trekkracht niet beoordeel op vlakliggend spoor, maar op een helling. Die moet de loc zonder slippen kunnen nemen. Achteraf vind ik het niet erg dat de 2900 nu met de koelwagens rijdt, want zo'n grote diesel voor drie van die truttige wagentjes is toch ook wel een gaaf gezicht  ;D

Natuurlijk is zo'n loc best wel aan de prijs, maar ik vind het het zeker waard. Als je ziet hoeveel tijd Ben en Johan erin gestoken hebben, is het voor een zelfbouwproduct echt geen dure loc.

Ik ben er dan ook onwijs blij mee! Voor de wisselstromers moet ik er wel bij vermelden dat je heel goed moet overwegen als je zo'n loc aan wilt schaffen, want Ben heeft mij toentertijd aangegeven dat dit voor hem de enige wisselstroomloc zou blijven, omdat hij totaal geen ervaring heeft met het plaatsen van een sleper, laat staan van het werkend krijgen van een wisselstroomloc. Ook heeft Johan er vele uurtjes in moeten steken om de loc prefect werkend te krijgen. En geloof me, Johan is niet van gisteren, die heeft hier echt veel ervaring in! Maar omdat het hem ook erg veel tijd kost, heeft hij daarom ook in zijn bericht geschreven dat hij niet nog meer 2900en gaat ombouwen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re: ns 2900
« Reactie #18 Gepost op: 26 February 2008, 11:13:43 »
Is het model uit geëtst of gezaagd messing?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: ns 2900
« Reactie #19 Gepost op: 26 February 2008, 18:29:09 »
Is het model uit geëtst of gezaagd messing?

Hi Henk,

Boor en freeswerk uit messing plaat. De bovenzijde van de huiven is uit aluminnium  gevormd. Ben soldeerd niks, hij verlijmt alles.

Mvg, Johan.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1885
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: ns 2900
« Reactie #20 Gepost op: 26 February 2008, 18:41:53 »
Reden vaak tussen Zwolle en het Noorden.(zie goederenvervoer in NL 1972-1997)
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Ton Rijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: ns 2900
« Reactie #21 Gepost op: 09 March 2008, 12:56:51 »
Citaat
Wie kan er wat meer inside-info over de technische uitvoering (licht, digitaal voorbereid?), rij-eigenschappen etc. van de getoonde modellen van 2900, 2000 en Kreupele Marie?


Ik wilde samen met een vriend 2 exemplaren van Kreupele Marie bestellen, verkoper wil een aanbetaling van 50%, en begint in juni/juli pas met bouwen.
Ik ken de goede man niet, en ook de kwaliteit van zijn procuct ken ik niet, dus heb ik voorgesteld om 25% aan te betalen wat voor 2 loks nog altijd een behoorlijk bedrag is.
Ik heb geen reactie meer gehad op mijn voorstel, dus dan weet ik genoeg.

Ton
Spoorwegfotografie en verzamelaar NS modellen tp 3/4

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: ns 2900
« Reactie #22 Gepost op: 09 March 2008, 14:52:49 »
Weet iemand wat de hoogte van de huif is van een 2900 ? (in 1/1 dan)
Vr. groeten,
Bob

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: ns 2900
« Reactie #23 Gepost op: 10 March 2008, 07:21:37 »
pin me niet vast,maar het zal om en nabij de 3525 mm liggen vanaf onderkant wiel.
(gemeten met lineaal vanaf tekening, vermenigvuldigd met schaal,dus niet zo heel nauwkeurig)
 (als je tenminste het motorgedeelte bedoeld, met huif)

als als als, ik weet het...... ::)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: ns 2900
« Reactie #24 Gepost op: 10 March 2008, 08:52:28 »
Ik wilde samen met een vriend 2 exemplaren van Kreupele Marie bestellen, verkoper wil een aanbetaling van 50%, en begint in juni/juli pas met bouwen.
Ik ken de goede man niet, en ook de kwaliteit van zijn procuct ken ik niet, dus heb ik voorgesteld om 25% aan te betalen wat voor 2 loks nog altijd een behoorlijk bedrag is.
Ik heb geen reactie meer gehad op mijn voorstel, dus dan weet ik genoeg.

Ton

Ton,

Je moet natuurlijk zelf een goed gevoel krijgen bij zo'n langlopend project en ja 50% vooruitbetalen is niet niets. Maar bij deze geef ik je enkele zaken zoals IK ze ervaren heb met Ben, de bewuste bouwer waar het hier over gaat.

Dat je 50% vooruitbetaald komt omdat Ben materialen in moet kopen en geen zin heeft om voor iedereen deze materiaalkosten voor te schieten (wat voor hem dan ook eens flink in de papieren zou lopen).

Dat hij "pas" in juli aan de 2800en gaat beginnen komt door drie dingen: 1 hij is nu nog bezig om modellen voor anderen af te maken, 2 Ben houdt er niet van om teveel projecten tegelijk op te pakken, zodat de doorlooptijd vreselijk uitloopt, 3 Hij gaat zomers altijd enkele maanden naar Italië en gaat daar tijdens zijn vakantie beginnen met de bouw van de locs die mensen besteld hebben (onderdelen vervaardigen). Als hij dan terug komt in Nederland, worden de locs in elkaar gezet en gespoten. Omdat het voor Ben ook hobby is, moet je er rekening mee houden dat de bouw van zijn locs een aantal maanden tot een jaar kan duren.

Dat je geen reactie krijgt op zijn mail, kan komen omdat Ben niet zo vaak zijn mail leest (is mijn ervaring tenminste). Dus daar stel je je dan op in en heb je gewoon iets langer geduld.

Natuurlijk moet je zelf weten wat je doet, maar ik heb totaal geen nare gevoelens gekregen bij het in zee gaan met Ben. Ik vind het een heel aardige man en hij heeft me een prachtige locomotief geleverd. Hij is nu ook nog een leuk modelletje voor me aan het bouwen. Ook daar heb ik het materiaal vooruitbetaald en betaal ik Ben zijn arbeid bij oplevering. En die arbeid is maar een schijntje van alle tijd die hij erin steekt!

Hou in ieder geval wel goed voor ogen dat je GEDULD moet hebben, omdat Ben het bouwen van de locs voor zijn HOBBY doet. Ben is geen fabriek.

Verder mag je natuurlijk geheel zelf je eigen conclusies trekken uit je ervaringen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 10 March 2008, 12:42:34 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: ns 2900
« Reactie #25 Gepost op: 10 March 2008, 12:02:29 »
Ik heb bij dezelfde man een 2000 gekocht en moest ook 50 % aan betalen.
Neem maar van mij aan dat dat goed komt.
Geeft zelfs garantie als er iets mis is bij en na de aflevering.

Zou de lok wel persoonlijk gaan halen in plaats van opsturen.
Hij woont in Zwolle
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: ns 2900
« Reactie #26 Gepost op: 10 March 2008, 12:40:06 »
@ mijnspoor
De Trawoskap is erg hoog i.c.m. de donor (Roco SNCF 63000) vandaar.

Bedankt voor deze info
Vr. groeten,
Bob

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: ns 2900
« Reactie #27 Gepost op: 10 March 2008, 14:06:53 »
Weet iemand wat de hoogte van de huif is van een 2900 ? (in 1/1 dan)

Zal ik vanavond voor je opzoeken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: ns 2900
« Reactie #28 Gepost op: 10 March 2008, 15:47:02 »
Ik sluit me aan bij de mensen die positieve ervaringen hebben met Ben, de maker van de uit vnl. messing bestaande locomotieven. Ik heb ook altijd vooruitbetaald en hij hield me keurig op de hoogte van de vorderingen dmv. foto's. De modellen(4 inmiddels) heb ik ook altijd bij hem thuis opgehaald.
 


Andries

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: ns 2900
« Reactie #29 Gepost op: 10 March 2008, 15:50:47 »
hmmmm, omBC, leukleukleuk, meer foto's zou ik niet erg vinden  ;D