Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: ns 2900  (gelezen 21340 keer)

Blausee_Mitholz

• Gast
Re: ns 2900
« Reactie #15 Gepost op: 25 February 2008, 21:08:01 »
Wie kan er wat meer inside-info over de technische uitvoering (licht, digitaal voorbereid?), rij-eigenschappen etc. van de getoonde modellen van 2900, 2000 en Kreupele Marie?

Wim

Ben Kreiter (zijn naam staat in zijn advertentie op mp) is a-technisch. Het model voor Jeroen was door hem al van een sleper voorzien en ik heb tussentijds de lok hier gehad om te digitaliseren (lok was nog nummerloos). De sleper was niet correct gemonteerd en daar heb ik (met goedkeuring) een cw op toegepast en opnieuw gemonteerd. Jeroen rijdt met IB en ik heb hem een Zimo 63  (DCC)ingebouwd. Zonder medeweten van Jeroen heb ik de frontverlichting opnieuw bedraad en gemonteerd. Toen Jeroen de lok bij mij ophaalde had hij een verrassing (Jeroen mag zelf vertellen wat  ;D )
Ben heeft trouwens nu wat van mijn werkwijze overgenomen heb ik begrepen (monteren van bedrading ect). Ik weet niet wat hij nu aanbied (digitaal of niet) maar analoog zal wss niet digitaal voorbereid zijn (dwz stekker er in en rijden maar)

ik heb het model 2900 dus uitvoering in handen gehad en moet zeggen dat de werkwijze van Ben Kreiter wel goed is. Het is absoluut geen rotzooi. Mechanisch zit het goed in elkaar.

Voor de goede orde ik heb het model van Jeroen gedigitaliseerd, daar blijft het ook bij.

Mvg, Johan.

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #16 Gepost op: 25 February 2008, 23:23:13 »
Grtz!
Tedo

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #17 Gepost op: 26 February 2008, 08:49:42 »
Zonder medeweten van Jeroen heb ik de frontverlichting opnieuw bedraad en gemonteerd. Toen Jeroen de lok bij mij ophaalde had hij een verrassing (Jeroen mag zelf vertellen wat  ;D )

Ben bouwt geen sluitseinen in zijn locs in, en dat vind ik ook helemaal niet erg, want ik ga een hoofdbaan maken waarbij mijn locs toch altijd wagens trekken. Dus toen ik de 2900 bij Johan op kon halen om hem weer naar Ben te brengen voor de afwerking, verwachtte ik wisselende frontseinen. Nou dat werkte ook perfect, dus Jeroentje helemaal blij. Maar toen kwam Johans verrassing: de loc kan ook rangeerseinen tonen! Aan beide zijden brandt dan het bovenste frontsein. Heel erg gaaf natuurlijk!

Omdat ik nu zo'n beetje op het punt sta om mijn treinbaan op te gaan bouwen, wil ik nu er wel rekening mee houden dat er een kleinschalig industriegebiedje komt, met kadespoor. Want de 2903 zal toch af en toe zijn rangeerseinen moeten kunnen tonen he!!!!  :D :D :D :D

Technisch is de 2900 van Ben dik in orde, maar hou er wel rekening mee dat 1 aangedreven draaistel weinig trekkracht oplevert. Ben biedt ook locs aan met 4 assen aangedreven, mijn advies: doe dat! Ik had weinig keuze, omdat ik onder een draaistel een sleper kwijt moest, maar ik kan nu geen VAM trein van 9 wagens met de 2900 trekken. Mijn 2900 heeft dus het Brawa koelwagensetje aan de haak en dan houdt het ook wel een beetje op. Dat setje bestaat uit drie tweeassige wagens die qua gewicht heel licht zijn. Hierbij moet nog wel opgemerkt dat ik de trekkracht niet beoordeel op vlakliggend spoor, maar op een helling. Die moet de loc zonder slippen kunnen nemen. Achteraf vind ik het niet erg dat de 2900 nu met de koelwagens rijdt, want zo'n grote diesel voor drie van die truttige wagentjes is toch ook wel een gaaf gezicht  ;D

Natuurlijk is zo'n loc best wel aan de prijs, maar ik vind het het zeker waard. Als je ziet hoeveel tijd Ben en Johan erin gestoken hebben, is het voor een zelfbouwproduct echt geen dure loc.

Ik ben er dan ook onwijs blij mee! Voor de wisselstromers moet ik er wel bij vermelden dat je heel goed moet overwegen als je zo'n loc aan wilt schaffen, want Ben heeft mij toentertijd aangegeven dat dit voor hem de enige wisselstroomloc zou blijven, omdat hij totaal geen ervaring heeft met het plaatsen van een sleper, laat staan van het werkend krijgen van een wisselstroomloc. Ook heeft Johan er vele uurtjes in moeten steken om de loc prefect werkend te krijgen. En geloof me, Johan is niet van gisteren, die heeft hier echt veel ervaring in! Maar omdat het hem ook erg veel tijd kost, heeft hij daarom ook in zijn bericht geschreven dat hij niet nog meer 2900en gaat ombouwen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 26 February 2008, 11:13:43 »
Is het model uit geëtst of gezaagd messing?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 26 February 2008, 18:29:09 »
Is het model uit geëtst of gezaagd messing?

Hi Henk,

Boor en freeswerk uit messing plaat. De bovenzijde van de huiven is uit aluminnium  gevormd. Ben soldeerd niks, hij verlijmt alles.

Mvg, Johan.

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #20 Gepost op: 26 February 2008, 18:41:53 »
Reden vaak tussen Zwolle en het Noorden.(zie goederenvervoer in NL 1972-1997)
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Ton Rijnen

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 09 March 2008, 12:56:51 »
Citaat
Wie kan er wat meer inside-info over de technische uitvoering (licht, digitaal voorbereid?), rij-eigenschappen etc. van de getoonde modellen van 2900, 2000 en Kreupele Marie?

Ik wilde samen met een vriend 2 exemplaren van Kreupele Marie bestellen, verkoper wil een aanbetaling van 50%, en begint in juni/juli pas met bouwen.
Ik ken de goede man niet, en ook de kwaliteit van zijn procuct ken ik niet, dus heb ik voorgesteld om 25% aan te betalen wat voor 2 loks nog altijd een behoorlijk bedrag is.
Ik heb geen reactie meer gehad op mijn voorstel, dus dan weet ik genoeg.

Ton
Spoorwegfotografie en verzamelaar NS modellen tp 3/4

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #22 Gepost op: 09 March 2008, 14:52:49 »
Weet iemand wat de hoogte van de huif is van een 2900 ? (in 1/1 dan)
Vr. groeten,
Bob

mijnspoor

• Offline Offline
    • Station "Kolenmijn" ho
« Reactie #23 Gepost op: 10 March 2008, 07:21:37 »
pin me niet vast,maar het zal om en nabij de 3525 mm liggen vanaf onderkant wiel.
(gemeten met lineaal vanaf tekening, vermenigvuldigd met schaal,dus niet zo heel nauwkeurig)
 (als je tenminste het motorgedeelte bedoeld, met huif)

als als als, ik weet het...... ::)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #24 Gepost op: 10 March 2008, 08:52:28 »
Ik wilde samen met een vriend 2 exemplaren van Kreupele Marie bestellen, verkoper wil een aanbetaling van 50%, en begint in juni/juli pas met bouwen.
Ik ken de goede man niet, en ook de kwaliteit van zijn procuct ken ik niet, dus heb ik voorgesteld om 25% aan te betalen wat voor 2 loks nog altijd een behoorlijk bedrag is.
Ik heb geen reactie meer gehad op mijn voorstel, dus dan weet ik genoeg.

Ton

Ton,

Je moet natuurlijk zelf een goed gevoel krijgen bij zo'n langlopend project en ja 50% vooruitbetalen is niet niets. Maar bij deze geef ik je enkele zaken zoals IK ze ervaren heb met Ben, de bewuste bouwer waar het hier over gaat.

Dat je 50% vooruitbetaald komt omdat Ben materialen in moet kopen en geen zin heeft om voor iedereen deze materiaalkosten voor te schieten (wat voor hem dan ook eens flink in de papieren zou lopen).

Dat hij "pas" in juli aan de 2800en gaat beginnen komt door drie dingen: 1 hij is nu nog bezig om modellen voor anderen af te maken, 2 Ben houdt er niet van om teveel projecten tegelijk op te pakken, zodat de doorlooptijd vreselijk uitloopt, 3 Hij gaat zomers altijd enkele maanden naar Italië en gaat daar tijdens zijn vakantie beginnen met de bouw van de locs die mensen besteld hebben (onderdelen vervaardigen). Als hij dan terug komt in Nederland, worden de locs in elkaar gezet en gespoten. Omdat het voor Ben ook hobby is, moet je er rekening mee houden dat de bouw van zijn locs een aantal maanden tot een jaar kan duren.

Dat je geen reactie krijgt op zijn mail, kan komen omdat Ben niet zo vaak zijn mail leest (is mijn ervaring tenminste). Dus daar stel je je dan op in en heb je gewoon iets langer geduld.

Natuurlijk moet je zelf weten wat je doet, maar ik heb totaal geen nare gevoelens gekregen bij het in zee gaan met Ben. Ik vind het een heel aardige man en hij heeft me een prachtige locomotief geleverd. Hij is nu ook nog een leuk modelletje voor me aan het bouwen. Ook daar heb ik het materiaal vooruitbetaald en betaal ik Ben zijn arbeid bij oplevering. En die arbeid is maar een schijntje van alle tijd die hij erin steekt!

Hou in ieder geval wel goed voor ogen dat je GEDULD moet hebben, omdat Ben het bouwen van de locs voor zijn HOBBY doet. Ben is geen fabriek.

Verder mag je natuurlijk geheel zelf je eigen conclusies trekken uit je ervaringen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 10 March 2008, 12:42:34 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris2412

• Offline Offline
  • Machinist internationaal Lineas Nl
« Reactie #25 Gepost op: 10 March 2008, 12:02:29 »
Ik heb bij dezelfde man een 2000 gekocht en moest ook 50 % aan betalen.
Neem maar van mij aan dat dat goed komt.
Geeft zelfs garantie als er iets mis is bij en na de aflevering.

Zou de lok wel persoonlijk gaan halen in plaats van opsturen.
Hij woont in Zwolle
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #26 Gepost op: 10 March 2008, 12:40:06 »
@ mijnspoor
De Trawoskap is erg hoog i.c.m. de donor (Roco SNCF 63000) vandaar.

Bedankt voor deze info
Vr. groeten,
Bob

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 10 March 2008, 14:06:53 »
Weet iemand wat de hoogte van de huif is van een 2900 ? (in 1/1 dan)

Zal ik vanavond voor je opzoeken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Andries

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 10 March 2008, 15:47:02 »
Ik sluit me aan bij de mensen die positieve ervaringen hebben met Ben, de maker van de uit vnl. messing bestaande locomotieven. Ik heb ook altijd vooruitbetaald en hij hield me keurig op de hoogte van de vorderingen dmv. foto's. De modellen(4 inmiddels) heb ik ook altijd bij hem thuis opgehaald.

Andries

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #29 Gepost op: 10 March 2008, 15:50:47 »
hmmmm, omBC, leukleukleuk, meer foto's zou ik niet erg vinden  ;D