Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Zillertalbahn002
Vandaag om 08:28:33
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:26:02
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:25:48
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?  (gelezen 2476 keer)

Wilthagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Gepost op: 01 juli 2020, 21:33:34 »
Ik ben bezig een nieuwe modelbaan schaal N op te zetten. Ik had heel vroeger een baan met alles van Minitrix. Op dit moment heb ik al het timmerwerk voor een grote baan klaar. Ik had al een baan ontwerp, nummer 14, die weer goed ging bekijken. Maar nu werd ik helemaal tureluurs van al die kleine stukjes. Inmiddels had ik een baan gezien gemaakt met Peco 55. Lekkere lange flextracks. Ik heb twee lengtes gekregen en aantal bochten gelegd en dat gaf geen problemen. Het gevolg is dat ik al mijn Minitrix rails en wissels heb verkocht. En nu alles van Peco wil aanschaffen. Nu is mijn vraag. Ik heb een twaalftal locks en vele wagons. Zo als mijn eerste trein de TEE met 5 wagons. Die is nu 50 jaar oud en rijdt prima.  En zo zijn er nog een aantal die ongeveer net zo oud zijn. Maar nu hoor ik zo nu en dan dat het oude “spul” niet kan rijden op Peco 55 en dat ik dus Peco 80 moet aanschaffen. Wie heeft er daar ervaring mee en wat voor een adviezen heeft u voor mij. Ik heb nog niets gekocht want ik moet eerst beslissen voor 55 of 80. Groetjes Robert.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2020, 02:21:50 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Peco 55
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2020, 21:43:31 »
Peco 55 is feitelijk code 80. Maar het onderste deel van de spoorstaaf zit verborgen in de bielzenmat waardoor het zichtbare deel lager is.
Het verhaal dat oud spul niet op code 55 kan rijden is onzin. Schaal N is al vanaf het begin goed gestandaardiseerd waardoor er geen oude wagens zijn met hogere flenzen. Bij H0 kan dat nog wel voorkomen, maar bij N niet.
Bovendien kun je het zelf proberen want je zegt dat je al een paar lengtes code 55 hebt.

Een uitleg hoe het zit met code 55 vind je o.a. hier: https://www.rokon.info/peco.htm
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2020, 09:48:51 door Klaas Zondervan. Reden: typo »

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #2 Gepost op: 02 juli 2020, 14:22:10 »
Ik heb beiden hier, en op zowel 55 als 80 nog nooit problemen gehad dat flensen de bielzen raken.

Ik zou Code 80 mijden, het is erg slap en gaat heel snel stuk. Code 55 is naast mooier ook veel sterker en degelijker als code 80. Hier is het Code 80 gedeelte echt een zorgenkindje terwijl de rest (90%) Code 55 is en nooit problemen geven.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Wilthagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #3 Gepost op: 02 juli 2020, 15:12:51 »
Lijkt zo maar de twee stukken zijn Peco 80. Het ging om met flex te proberen. Bedankt voor je reactie. Groetjes Robert

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15421
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #4 Gepost op: 02 juli 2020, 16:34:22 »
Robert, als je op safe wilt gaan koop je een wissel plus een stukje flex en probeert een en ander uit. Kost weinig en geeft veel informatie. Maar zoals de rest al aangeeft is code 55 feitelijk 80 maar door de constructie van het railbed heeft het een veel betere "look". De betrouwbaarheid is zeker goed te noemen.

Succes!

eddie

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2020, 15:08:09 »
Hoi, ik heb code 55 en ook N materiaal uit de 70-er jaren. De enige die een probleem geeft vanwege te hoge flenzen is Ibertren uit begin 80-er jaren. Verder geen enkel probleem.

groeten,
Eddie

Wilthagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2020, 09:42:56 »
Ik ben een spoorbaan aan het ontwerpen in n met Peco 55. Nu de vraag, ik maak oa een lang traject met een stijgingspercentage van 2,5%. Onderweg zit er een wissel. Moet ik die nou horizontaal gaan plaatsen of mag die ook met een stijgingspercentage van 2,5%.
Groeten Robert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2020, 13:01:07 »
Het enige betrouwbare is de methode die Ronald Halma hier boven voorstelt. Praktijk is meestal anders dan de theorie
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2103
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2020, 13:36:25 »
Ik ben een spoorbaan aan het ontwerpen in n met Peco 55. Nu de vraag, ik maak oa een lang traject met een stijgingspercentage van 2,5%. Onderweg zit er een wissel. Moet ik die nou horizontaal gaan plaatsen of mag die ook met een stijgingspercentage van 2,5%.
Groeten Robert

Ik heb welliswaar H0, maar ook diverse wissels in stijgende gedeelten. Het hangt van de situatie af, als je het wissel vlak legt, dan krijg je twee, misschien drie overgangen van stijgend naar vlak. Mijn ervaring is, dat je dat soort overgangen moet voorkomen, dus als het recht doorgaande deel van de wissel in de stijging zit, laat je het wissel ook stijgen, en beperkt je een eventuele overgang tot het afbuigend gedeelte.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Wilthagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2020, 13:46:43 »
Meino.

Ik ben blij met je antwoord. Het komt helemaal overeen met wat ik bedacht had. Het baanontwerp heb ik met SCARM gedaan. En die verplicht je om elke wissel of kruispunt horizontaal te leggen. Dus dan krijg je voor en na de wissel die overgangen. Ik ga een paar schuin leggen en het is maar 2,5%.

Groeten, Robert

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15421
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2020, 14:41:43 »
Maar 2,5%? Da's toch aardig wat voor onze locjes ;) Bedenk dat in het echt wissels ook in stijgingen kunne liggen dus dat is niks geks :)

Robert, als je op safe wilt gaan koop je een wissel plus een stukje flex en probeert een en ander uit. K
Succes!

Had je dat nog geprobeerd?