BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Wilthagen op 01 juli 2020, 21:33:34

Titel: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
Bericht door: Wilthagen op 01 juli 2020, 21:33:34
Ik ben bezig een nieuwe modelbaan schaal N op te zetten. Ik had heel vroeger een baan met alles van Minitrix. Op dit moment heb ik al het timmerwerk voor een grote baan klaar. Ik had al een baan ontwerp, nummer 14, die weer goed ging bekijken. Maar nu werd ik helemaal tureluurs van al die kleine stukjes. Inmiddels had ik een baan gezien gemaakt met Peco 55. Lekkere lange flextracks. Ik heb twee lengtes gekregen en aantal bochten gelegd en dat gaf geen problemen. Het gevolg is dat ik al mijn Minitrix rails en wissels heb verkocht. En nu alles van Peco wil aanschaffen. Nu is mijn vraag. Ik heb een twaalftal locks en vele wagons. Zo als mijn eerste trein de TEE met 5 wagons. Die is nu 50 jaar oud en rijdt prima.  En zo zijn er nog een aantal die ongeveer net zo oud zijn. Maar nu hoor ik zo nu en dan dat het oude “spul” niet kan rijden op Peco 55 en dat ik dus Peco 80 moet aanschaffen. Wie heeft er daar ervaring mee en wat voor een adviezen heeft u voor mij. Ik heb nog niets gekocht want ik moet eerst beslissen voor 55 of 80. Groetjes Robert.
Titel: Re: Peco 55
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 juli 2020, 21:43:31
Peco 55 is feitelijk code 80. Maar het onderste deel van de spoorstaaf zit verborgen in de bielzenmat waardoor het zichtbare deel lager is.
Het verhaal dat oud spul niet op code 55 kan rijden is onzin. Schaal N is al vanaf het begin goed gestandaardiseerd waardoor er geen oude wagens zijn met hogere flenzen. Bij H0 kan dat nog wel voorkomen, maar bij N niet.
Bovendien kun je het zelf proberen want je zegt dat je al een paar lengtes code 55 hebt.

Een uitleg hoe het zit met code 55 vind je o.a. hier: https://www.rokon.info/peco.htm (https://www.rokon.info/peco.htm)
Titel: Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
Bericht door: Martin Domburg op 02 juli 2020, 14:22:10
Ik heb beiden hier, en op zowel 55 als 80 nog nooit problemen gehad dat flensen de bielzen raken.

Ik zou Code 80 mijden, het is erg slap en gaat heel snel stuk. Code 55 is naast mooier ook veel sterker en degelijker als code 80. Hier is het Code 80 gedeelte echt een zorgenkindje terwijl de rest (90%) Code 55 is en nooit problemen geven.

Groetjes
Titel: Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
Bericht door: Wilthagen op 02 juli 2020, 15:12:51
Lijkt zo maar de twee stukken zijn Peco 80. Het ging om met flex te proberen. Bedankt voor je reactie. Groetjes Robert
Titel: Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
Bericht door: Ronald Halma op 02 juli 2020, 16:34:22
Robert, als je op safe wilt gaan koop je een wissel plus een stukje flex en probeert een en ander uit. Kost weinig en geeft veel informatie. Maar zoals de rest al aangeeft is code 55 feitelijk 80 maar door de constructie van het railbed heeft het een veel betere "look". De betrouwbaarheid is zeker goed te noemen.

Succes!
Titel: Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
Bericht door: eddie op 25 juli 2020, 15:08:09
Hoi, ik heb code 55 en ook N materiaal uit de 70-er jaren. De enige die een probleem geeft vanwege te hoge flenzen is Ibertren uit begin 80-er jaren. Verder geen enkel probleem.

groeten,
Eddie
Titel: Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
Bericht door: Wilthagen op 10 augustus 2020, 09:42:56
Ik ben een spoorbaan aan het ontwerpen in n met Peco 55. Nu de vraag, ik maak oa een lang traject met een stijgingspercentage van 2,5%. Onderweg zit er een wissel. Moet ik die nou horizontaal gaan plaatsen of mag die ook met een stijgingspercentage van 2,5%.
Groeten Robert
Titel: Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
Bericht door: Hans Reints op 10 augustus 2020, 13:01:07
Het enige betrouwbare is de methode die Ronald Halma hier boven voorstelt. Praktijk is meestal anders dan de theorie
Titel: Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
Bericht door: meino op 10 augustus 2020, 13:36:25
Ik ben een spoorbaan aan het ontwerpen in n met Peco 55. Nu de vraag, ik maak oa een lang traject met een stijgingspercentage van 2,5%. Onderweg zit er een wissel. Moet ik die nou horizontaal gaan plaatsen of mag die ook met een stijgingspercentage van 2,5%.
Groeten Robert

Ik heb welliswaar H0, maar ook diverse wissels in stijgende gedeelten. Het hangt van de situatie af, als je het wissel vlak legt, dan krijg je twee, misschien drie overgangen van stijgend naar vlak. Mijn ervaring is, dat je dat soort overgangen moet voorkomen, dus als het recht doorgaande deel van de wissel in de stijging zit, laat je het wissel ook stijgen, en beperkt je een eventuele overgang tot het afbuigend gedeelte.

Groet Meino
Titel: Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
Bericht door: Wilthagen op 10 augustus 2020, 13:46:43
Meino.

Ik ben blij met je antwoord. Het komt helemaal overeen met wat ik bedacht had. Het baanontwerp heb ik met SCARM gedaan. En die verplicht je om elke wissel of kruispunt horizontaal te leggen. Dus dan krijg je voor en na de wissel die overgangen. Ik ga een paar schuin leggen en het is maar 2,5%.

Groeten, Robert
Titel: Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
Bericht door: Ronald Halma op 10 augustus 2020, 14:41:43
Maar 2,5%? Da's toch aardig wat voor onze locjes ;) Bedenk dat in het echt wissels ook in stijgingen kunne liggen dus dat is niks geks :)

Robert, als je op safe wilt gaan koop je een wissel plus een stukje flex en probeert een en ander uit. K
Succes!

Had je dat nog geprobeerd?