Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 07:30:36
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 07:12:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:45
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Fleischmania Nostalgia door ArjanB
15 July 2025, 22:37:44
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
15 July 2025, 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
15 July 2025, 20:36:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
15 July 2025, 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
15 July 2025, 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
15 July 2025, 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
15 July 2025, 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
15 July 2025, 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
15 July 2025, 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
15 July 2025, 11:11:58
  

Auteur Topic: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?  (gelezen 2885 keer)

Wilthagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Gepost op: 01 July 2020, 21:33:34 »
Ik ben bezig een nieuwe modelbaan schaal N op te zetten. Ik had heel vroeger een baan met alles van Minitrix. Op dit moment heb ik al het timmerwerk voor een grote baan klaar. Ik had al een baan ontwerp, nummer 14, die weer goed ging bekijken. Maar nu werd ik helemaal tureluurs van al die kleine stukjes. Inmiddels had ik een baan gezien gemaakt met Peco 55. Lekkere lange flextracks. Ik heb twee lengtes gekregen en aantal bochten gelegd en dat gaf geen problemen. Het gevolg is dat ik al mijn Minitrix rails en wissels heb verkocht. En nu alles van Peco wil aanschaffen. Nu is mijn vraag. Ik heb een twaalftal locks en vele wagons. Zo als mijn eerste trein de TEE met 5 wagons. Die is nu 50 jaar oud en rijdt prima.  En zo zijn er nog een aantal die ongeveer net zo oud zijn. Maar nu hoor ik zo nu en dan dat het oude “spul” niet kan rijden op Peco 55 en dat ik dus Peco 80 moet aanschaffen. Wie heeft er daar ervaring mee en wat voor een adviezen heeft u voor mij. Ik heb nog niets gekocht want ik moet eerst beslissen voor 55 of 80. Groetjes Robert.
« Laatst bewerkt op: 02 July 2020, 02:21:50 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Peco 55
« Reactie #1 Gepost op: 01 July 2020, 21:43:31 »
Peco 55 is feitelijk code 80. Maar het onderste deel van de spoorstaaf zit verborgen in de bielzenmat waardoor het zichtbare deel lager is.
Het verhaal dat oud spul niet op code 55 kan rijden is onzin. Schaal N is al vanaf het begin goed gestandaardiseerd waardoor er geen oude wagens zijn met hogere flenzen. Bij H0 kan dat nog wel voorkomen, maar bij N niet.
Bovendien kun je het zelf proberen want je zegt dat je al een paar lengtes code 55 hebt.

Een uitleg hoe het zit met code 55 vind je o.a. hier: https://www.rokon.info/peco.htm
« Laatst bewerkt op: 02 July 2020, 09:48:51 door Klaas Zondervan. Reden: typo »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #2 Gepost op: 02 July 2020, 14:22:10 »
Ik heb beiden hier, en op zowel 55 als 80 nog nooit problemen gehad dat flensen de bielzen raken.

Ik zou Code 80 mijden, het is erg slap en gaat heel snel stuk. Code 55 is naast mooier ook veel sterker en degelijker als code 80. Hier is het Code 80 gedeelte echt een zorgenkindje terwijl de rest (90%) Code 55 is en nooit problemen geven.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Wilthagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #3 Gepost op: 02 July 2020, 15:12:51 »
Lijkt zo maar de twee stukken zijn Peco 80. Het ging om met flex te proberen. Bedankt voor je reactie. Groetjes Robert

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17807
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #4 Gepost op: 02 July 2020, 16:34:22 »
Robert, als je op safe wilt gaan koop je een wissel plus een stukje flex en probeert een en ander uit. Kost weinig en geeft veel informatie. Maar zoals de rest al aangeeft is code 55 feitelijk 80 maar door de constructie van het railbed heeft het een veel betere "look". De betrouwbaarheid is zeker goed te noemen.

Succes!

eddie

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #5 Gepost op: 25 July 2020, 15:08:09 »
Hoi, ik heb code 55 en ook N materiaal uit de 70-er jaren. De enige die een probleem geeft vanwege te hoge flenzen is Ibertren uit begin 80-er jaren. Verder geen enkel probleem.

groeten,
Eddie

Wilthagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #6 Gepost op: 10 August 2020, 09:42:56 »
Ik ben een spoorbaan aan het ontwerpen in n met Peco 55. Nu de vraag, ik maak oa een lang traject met een stijgingspercentage van 2,5%. Onderweg zit er een wissel. Moet ik die nou horizontaal gaan plaatsen of mag die ook met een stijgingspercentage van 2,5%.
Groeten Robert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12443
    • sleutelspoor
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #7 Gepost op: 10 August 2020, 13:01:07 »
Het enige betrouwbare is de methode die Ronald Halma hier boven voorstelt. Praktijk is meestal anders dan de theorie
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #8 Gepost op: 10 August 2020, 13:36:25 »
Ik ben een spoorbaan aan het ontwerpen in n met Peco 55. Nu de vraag, ik maak oa een lang traject met een stijgingspercentage van 2,5%. Onderweg zit er een wissel. Moet ik die nou horizontaal gaan plaatsen of mag die ook met een stijgingspercentage van 2,5%.
Groeten Robert

Ik heb welliswaar H0, maar ook diverse wissels in stijgende gedeelten. Het hangt van de situatie af, als je het wissel vlak legt, dan krijg je twee, misschien drie overgangen van stijgend naar vlak. Mijn ervaring is, dat je dat soort overgangen moet voorkomen, dus als het recht doorgaande deel van de wissel in de stijging zit, laat je het wissel ook stijgen, en beperkt je een eventuele overgang tot het afbuigend gedeelte.

Groet Meino

Wilthagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #9 Gepost op: 10 August 2020, 13:46:43 »
Meino.

Ik ben blij met je antwoord. Het komt helemaal overeen met wat ik bedacht had. Het baanontwerp heb ik met SCARM gedaan. En die verplicht je om elke wissel of kruispunt horizontaal te leggen. Dus dan krijg je voor en na de wissel die overgangen. Ik ga een paar schuin leggen en het is maar 2,5%.

Groeten, Robert

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17807
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel?
« Reactie #10 Gepost op: 10 August 2020, 14:41:43 »
Maar 2,5%? Da's toch aardig wat voor onze locjes ;) Bedenk dat in het echt wissels ook in stijgingen kunne liggen dus dat is niks geks :)

Robert, als je op safe wilt gaan koop je een wissel plus een stukje flex en probeert een en ander uit. K
Succes!

Had je dat nog geprobeerd?