Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet  (gelezen 5680 keer)

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Hallo medeforumleden,

heb ik deze mooie nieuwe set vandaag open gemaakt, met geluid en binnen en tafelverlichting:


De trein, zeer mooi, de handleiding, eh niet zo mooi.

De decoder zit dus in het achterste baggage rijtuig:

Bij dit rijtuig doet de verlichting het. Het geluid doet het ook goed. Ik heb een Z21 systeem.

Ook de achterverlichting doet het, dit is het enige rijtuig met achterverlichting en geen koppeling.
aan de voorkant van dit rijtuig, en van de alle andere rijtuigen staan stroomvoerende koppelingen, met maar een Kontakt.
In de handleiding staat dat je zeker moet maken dat alle rijtuigen op dezelfde richting staan, alle geïsoleerde assen op het zelfde spoor.
Dus ik neem aan dat de rijtuigen zonder decoder dus allen van een kant de wisselstroom afnemen, en dan via de stroomvoerende koppeling het signaal krijgen? Dus in elk rijtuig een gelijkrichter en klaar is ie, eenvoudig genoeg zou ik zeggen. Maar het is waarschijnlijk niet zo eenvoudig.
Dus hij doet het niet.
In de handleiding staat:

Dat er maar een sleper gebruikt mag worden, dat begrijp ik niet, beide wielstellen staan op dezelfde kant stroom af te nemen.
In het engels wordt het nog raarder:

Dus ben ik met de CV's gaan spelen, dat doe ik niet graag met een nieuwe trein.

CV13, 14, 19, 21 en 22 op 0, 1 en 255 geprobeerd, niks.
heb alles ook weer met CV8 naar de fabriek instelling terug gedaan.

Omdat de verlichting en geluid in het bagage rijtuig het allemaal goed doen, denk ik dat er een probleem met de bedrading naar de koppeling in dat rijtuig zit, want ik heb ook een van de andere rijtuigen eraan gekoppeld, met geen resultaat.
Heeft iemand een gelijkwaardige type set van trix met binnenverlichting gecontroleerd door een rijtuig?
Wat zou de stroom uit de koppeling moeten zijn? Wisselstroom aan/uit? gelijkstroom?
Moet toch een va de CV's de stroom naar de andere rijtuigen sturen?
Heeft iemand enig idee hoe je deze rijtuigen open maakt?

Oh, ik heb wel een van de wielstellen met een stukje paper geïsoleerd, zodat er maar een wielstel stroom afnam, per de handleiding, maar het maakte niks uit.

Alvast bedankt.

Daan
Las Vegas
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2020, 04:37:49 door Daan in Las Vegas »

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2020, 18:15:28 »
Update,

op mijn analoge gelijkstroom testbaan doet ie precies hetzelfde, het bagage rijtuig heeft verlichting, na zo'n 7 volt of zo, en de andere rijtuigen gewoon niks. Er moet iets los zijn, maar ik kan het niet vinden. Ik heb continuïteit door alle stroomvoerende koppelingen. Ik heb het rijtuig wel open gemaakt, heel eenvoudig trouwens, maar heb nog niks gevonden. Er zit een plux22 decoder in, maar omdat de verlichting F0 is, de eenvoudigste functie, moet er ergens iets verkeerd or kapot zijn. Geen Quality Control in de Fabriek? Waar worden deze gemaakt, Duitsland, Roemenie, China? Ik kan hierdoor echt niet slapen, ik blijf zoeken!

Daan
Las Vegas

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2020, 18:30:59 »
Je zegt dat de stroomdoorvoerende koppelingen maar 1 pool hebben? Dus de retour gaat via ieder rijtuig? Kan je de spanning meten op dat ene contact als je de functie aanzet?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2020, 21:58:29 »
Hallo Martijn,

Ik neem aan dat de andere rijtuigen van een van de rails AC opneemt, dan via een gelijkrichter naar (+) of (-) voor de ene kant van de diodes, en dan via de stroomvoerende koppeling, de decoder de ander (+) of (-) naar de rijtuigen stuurt. Maar dat weet ik niet zeker. Normaliter controleren decoders de (-) dacht it? Omdat het stroom nog naar vier rijtuigen moet gaan, neem ik aan dat het of wisselstroom is, of een hoge gelijkstroom dat door de koppeling gaat. Nu ik dat lees denk ik dat het waarschijnlijk de (+) van de wisselstroom op de rails opneemt, en dan maar een lage (-) door de koppeling moet, zonder kans van vonken. Maar jouw vraag zet me wel aan iets denken. Het bagage rijtuig heeft twee grote aarding masten die van de PCB naar de stroom opvang in de wielstellen gaan, het zijn weliswaar wisselstroom aardingen, maar die moet ik een beetje meer bestuderen om te zien waar ze naartoe gaan, en zien of ik de gelijkstroom aarding can vinden, dan kan ik het met de uitgang van de koppeling meten.

Bedankt,

Daan
Las Vegas

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2020, 22:10:04 »
Geen idee dus, hoe de stroompjes lopen. Maar als er maar 1 contact is kan het volgens mij niet vanuit de sleep naar het bagage rijtuig gestuurd worden en dan weer terug via datzelfde contact. En de schakeling moet toch echt in het bagagerijtuig zitten. 

Ben benieuwd wat je vindt.

M
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2020, 22:32:12 »
Is het niet een 'stroom per wagon', 'sturing via koppeling' systeem? Dus dat je koppelingen alleen een signaal doorgeven dat de individuele wagons aan of uit moeten

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2020, 01:23:08 »
Nou, ik heb het probleem gevonden, maar ik kan het niet geloven.




De bedrading naar de stroomvoerende koppeling is er niet!
Hij zou er zo uit moeten zien:

Maar dat is er niet, want de speaker staat op die kant. Er zit geen enkele bedrading onder de speaker, terwijl dat verend kontakt die de stroom naar de koppeling stuurt er wel onder zit.

En op de achterkant is die verbinding er wel, maar hij gaat van de NEM schacht, door het rode draadje direct naar het rechter rode draadje, en die gaat direct naar de geisoleerde wieltjes. Die hoeft er helemaal niet te zijn.
Dus ik weet het niet, of de speaker moet aan de achterkant, of de PCB staat andersom, of de achterlichten staan op de verkeerde kant, of, of of?

Wat een gedoe met een zeer dure set.

Daan
Las Vegas

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2020, 07:11:57 »
Wat ook zou kunnen, is dat de kleine rode draad aan de sluitlichtzijde bedoeld was voor de Marklin variant en dus voor een sleper. Dat betekent dan als nog dat de aansluiting naar jouw koppeling er niet in is gezet.

Dat het een productie fout is lijkt dus zeker en theoretisch makkelijk opmeten lossen. Doet de hele trein het nu?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2020, 02:29:15 »
Martijn bedankt, dat is logischer, Dat is waarschijnlijk waarom dit zo raar is, iemand op de fabriek is vergeten dat de productielijn naar DC was over geschakeld.

Met mijn jumper doet de hele trein het inderdaad. Ik weet niet hoe ik de PCB eraf can halen, die zit vast met die twee kleine masten, die gaan beneden door naar zoals jij zei, waar de sleper zou zitten, maar nu de as stroom afnemer zit. Er zit een veer met een clip onder en de PCB zit vast tussen het veertje en het platte end. Ik kan de clip en veer wel naar beneden halen, maar ook als ik dat doe weet ik niet hoe ik het bord los krijg.

Daan

sjoerd74

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2020, 07:50:29 »
Dag Daan,

Dat is toch een mooie domper. Zeker als je weet wat de set kost, dan zit je hier echt niet op te wachten.

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van dit probleem.
Dit omdat ik deze set ook in bestelling heb staan.
Waarschijnlijk vraag in wel in de winkel of we dit kunnen testen.
Mocht het blijken dat het bij "mijn" set ook het geval is, dan kan deze gelijk terug naar Trix om herstelt te worden
Groet,
Sjoerd

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2020, 08:04:52 »
Daan

Ik heb ook geen idee, maar misschien hoeft het ook niet allemaal los. Het liefst stuur je zoiets terug, maar je kan ook kijken of je kan zien hoe je de verbinding naar de koppeling tot stand kan brengen? Draadje van punt waar je jumper hebt geplaatst naar die koppeling?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2020, 15:48:33 »
Hallo Martijn, als ik het terug moet sturen, zijn er wel Marklin service centers in de VS. Ik weet niet of het terug naar de zaak in Duitsland moet, of naar een van de service centers. Ik ben zo gewend dat ik in de VS alles zelf moet doen. Ik neem aan dat deze constructie niet uniek is met dit rijtuig, dus ga ik een beetje zoeken naar videos van marklin rijtuigen.

Hallo Sjoerd, ik hoop dat jouw trein het wel juist doet. Indien dat het geval is, zou jij een fototje van binnen dit rijtuig kunnen nemen ik zou ze graag vergelijken, misschien zelfs in de winkel?

Alvast bedankt.

Daan

sjoerd74

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet
« Reactie #12 Gepost op: 01 juli 2020, 06:17:45 »
Hallo Daan,

Zal ik zeker even doen, weet niet of dat in de winkel al lukt.
Maar ik houdt het zeker in de gaten.
Eerst maar eens afwachten wanneer hij geleverd gaat worden.
Ik heb vorige week nog gebeld maar helaas, de sets zijn nog niet geleverd bij mijn leverancier.

Je zou natuurlijk wel alvast zelf een mail kunnen sturen naar Marklin/Trix. Je hebt duidelijke foto's om bij te voegen.
Wellicht dat zij je kunnen aangeven waar en hoe je zelf het probleem zo kunnen oplossen.
Groet,
Sjoerd

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet
« Reactie #13 Gepost op: 01 juli 2020, 15:20:08 »
Hallo Sjoerd, goed idee om Marklin direct even to emailen, misschien willen zij ook weten wat er in hun fabriek gebeurt.

-Daan

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet
« Reactie #14 Gepost op: 01 juli 2020, 15:42:03 »
Daan,

Ik lees verschillende malen over wisselstroom en gelijkrichter en sleper , enzo.

Jouw baan is 2 rail of 3 rail? Misschien bestaat daar een misverstand in. (of bij mij)
In ieder geval is deze trein voor gelijkstroom.

De rijtuigen moeten hun stroom krijgen van de bagagewagen. Dus als deze niet op de rails staat geen spanning/stroom.

Overigens staat er in de Engelse instructies een storende fout
The decoder recognizes alternating current (DC) and automatically adapts to the analog track voltage. :P

Die handleiding die je daar hebt heeft die geen Nederlands deel?  Anders misschien even van hier dl.

Marklin

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2020, 16:27:37 door Bert van Gelder »
Jeroen