Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door NS8714
Vandaag om 21:24:26
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door NS8714
Vandaag om 21:21:38
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 21:20:41
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 21:13:26
Onshape cursus door Joto
Vandaag om 20:48:22
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door Edsko Hekman
Vandaag om 20:39:29
NL baan: Frotterdam in h0 door schienenbus2012
Vandaag om 20:36:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:06:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 20:02:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 20:00:27
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:29:10
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Falcon10
Vandaag om 19:28:53
Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven door Menno
Vandaag om 19:23:47
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Pauldg
Vandaag om 18:59:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railhopper
Vandaag om 18:49:37
Gezocht: enkelvoudige Loconet servodecoder? door VvKan
Vandaag om 18:19:39
De fabriek - Spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 17:48:35
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:16:54
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
Vandaag om 16:54:52
Mat '36 445 door GerardvV
Vandaag om 16:48:51
Virgin HSL van Las Vegas naar SoCal een ((piep)klein) stapje dichterbij door iarnrod
Vandaag om 16:40:42
Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel? door Ronald Halma
Vandaag om 16:34:22
NS: intercity Den Haag-Aken in 2025 haalbaar door JKER
Vandaag om 15:56:54
Afbeeldingen van lokomotieven op Z21 zetten! door Daan in Las Vegas
Vandaag om 15:23:32
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 15:10:15
Bouwen met messing en zagen met beugelzaag, zaagbladen 6/0 en 8/0 door GerardvV
Vandaag om 14:44:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 14:16:38
NL-baan in Canada door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:54:03
NS Stoomverwarmingswagen door nighttrain1
Vandaag om 11:54:28
18-luiker in spoor 0 door Vincent S
Vandaag om 11:41:50
  

Auteur Topic: Arm- versus lichtseinen?  (gelezen 1197 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #15 Gepost op: 25 juni 2020, 13:31:01 »
Dat inrijseinen die ver van het Stellwerk liggen en dus niet met een hendel, maar met een Kurbel of een motor worden aangedreven door een licht sein kan worden vervangen klopt. Wat de DB echter niet deed, was lichtseinen zomaar willekeurig in een station plaatsen als vervanging van een armsein. Dat vereinfachte Nebenbahnsignale Als uitrijsein werden toegevoegd, kun je niet als vervanging zien. Er werd een heel nieuw (eenvoudig) knoppenstellwerk extra ingericht. En de armseinen voor inrijden werden met een elektrisch slot erin opgenomen.
Stations op één lijn kunnen verschillende seinsystemen hebben, maar zomaar een armsein naast een lichtsein was niet de praktijk.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
    • Onze site
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2020, 16:24:58 »
helaas mar eentje meer met gekoppelde flugel 2 standen van conrad
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • Altwied im Westerwald
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #17 Gepost op: 26 juni 2020, 08:46:53 »
Wat de DB echter niet deed, was lichtseinen zomaar willekeurig in een station plaatsen als vervanging van een armsein.
Hoi Dirkjan,
Willekeurig naast elkaar zal inderdaad niet voorkomen. Er staat me wel iets bij  over een splitsing binnen een station; aan uitrijzijde A stonden armseinen, aan de B zijde lichtseinen. Ik heb er ooit ergens iets over gelezen, maar heb geen flauw idee meer waar. Weet jij hier toevallig meer van?
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
    • Onze site
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #18 Gepost op: 26 juni 2020, 10:10:43 »
denk dat het in belgie wel heeft  bestaan op de lijn gent - de panne.Voor zover ik mij herinner reeds 40 jaar geleden.
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #19 Gepost op: 26 juni 2020, 11:56:45 »
Augustfehn aan de spoorlijn Leer-Oldenburg heeft aan de westzijde lichtseinen en aan de oostzijde armseinen.
Daardoor kan men met 1 seinhuis volstaan.
Er is dus veel mogelijk.
P.Romani
tijdperk 3 NS in opbouw

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #20 Gepost op: 29 juni 2020, 21:06:13 »
vorig jaar trof ik in Dillenburg een combinatie aan van armhoofdseinen en lichtvoorseinen aan dezelfde mast, zie foto
Met vriendelijke groet
Hans

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #21 Gepost op: 29 juni 2020, 21:33:14 »
Dat sein geen voorseinen, dat zijn "schutzsignale" gebruikt om aan te geven of de rangeerweg vrij is.

Die combi kwam/komt vaker voor (bv Siegen).

Zie ook het plaatje/link van Bahnbilder.de hier als link. Hier is een een lichtvoorsein en een licht schutzsignal te zien.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #22 Gepost op: 29 juni 2020, 22:27:44 »
Dillenburg heeft een E43 type electromechanisch Stellwerk, daarin kunnen licht Schutzhaltsignale met Formhauptsignale worden gecombineerd. Beide hebben, zoals je op de foto kunt zien, electrische aandrijvingen, geen trekdraden. Siegen had tot aan 1984 een 43-type Stellwerk, daarna een Sp DR S 600 Gleisbildstellwerk, na 1984 stonden in Siegen geen Formhauptsignale meer.
11:16, 12:22, 13:2 14:9