Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
Vandaag om 00:23:50
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 00:20:30
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Deetrein
Vandaag om 00:07:24
Rondom Charlois door Alewijn
06 November 2025, 23:39:15
Station Roodeschool door hervé
06 November 2025, 23:29:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
06 November 2025, 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
06 November 2025, 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door sncf231e
06 November 2025, 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 November 2025, 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door wimk
06 November 2025, 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
06 November 2025, 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
06 November 2025, 21:24:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 November 2025, 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
06 November 2025, 21:16:36
Lodewickshaven door Frank 123
06 November 2025, 20:34:11
Da's Daz 2 door Huup
06 November 2025, 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
06 November 2025, 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
06 November 2025, 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
06 November 2025, 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
06 November 2025, 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
06 November 2025, 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
06 November 2025, 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
06 November 2025, 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
06 November 2025, 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
06 November 2025, 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
06 November 2025, 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
06 November 2025, 15:53:08
  

Auteur Topic: Arm- versus lichtseinen?  (gelezen 4151 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #15 Gepost op: 25 June 2020, 13:31:01 »
Dat inrijseinen die ver van het Stellwerk liggen en dus niet met een hendel, maar met een Kurbel of een motor worden aangedreven door een licht sein kan worden vervangen klopt. Wat de DB echter niet deed, was lichtseinen zomaar willekeurig in een station plaatsen als vervanging van een armsein. Dat vereinfachte Nebenbahnsignale Als uitrijsein werden toegevoegd, kun je niet als vervanging zien. Er werd een heel nieuw (eenvoudig) knoppenstellwerk extra ingericht. En de armseinen voor inrijden werden met een elektrisch slot erin opgenomen.
Stations op één lijn kunnen verschillende seinsystemen hebben, maar zomaar een armsein naast een lichtsein was niet de praktijk.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2349
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #16 Gepost op: 25 June 2020, 16:24:58 »
helaas mar eentje meer met gekoppelde flugel 2 standen van conrad
Greetings,salutations,groetjes,

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #17 Gepost op: 26 June 2020, 08:46:53 »
Wat de DB echter niet deed, was lichtseinen zomaar willekeurig in een station plaatsen als vervanging van een armsein.
Hoi Dirkjan,
Willekeurig naast elkaar zal inderdaad niet voorkomen. Er staat me wel iets bij  over een splitsing binnen een station; aan uitrijzijde A stonden armseinen, aan de B zijde lichtseinen. Ik heb er ooit ergens iets over gelezen, maar heb geen flauw idee meer waar. Weet jij hier toevallig meer van?
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2349
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #18 Gepost op: 26 June 2020, 10:10:43 »
denk dat het in belgie wel heeft  bestaan op de lijn gent - de panne.Voor zover ik mij herinner reeds 40 jaar geleden.
Greetings,salutations,groetjes,

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #19 Gepost op: 26 June 2020, 11:56:45 »
Augustfehn aan de spoorlijn Leer-Oldenburg heeft aan de westzijde lichtseinen en aan de oostzijde armseinen.
Daardoor kan men met 1 seinhuis volstaan.
Er is dus veel mogelijk.
P.Romani
tijdperk 3 NS in opbouw

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #20 Gepost op: 29 June 2020, 21:06:13 »
vorig jaar trof ik in Dillenburg een combinatie aan van armhoofdseinen en lichtvoorseinen aan dezelfde mast, zie foto
Met vriendelijke groet
Hans

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5484
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #21 Gepost op: 29 June 2020, 21:33:14 »
Dat sein geen voorseinen, dat zijn "schutzsignale" gebruikt om aan te geven of de rangeerweg vrij is.

Die combi kwam/komt vaker voor (bv Siegen).

Zie ook het plaatje/link van Bahnbilder.de hier als link. Hier is een een lichtvoorsein en een licht schutzsignal te zien.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #22 Gepost op: 29 June 2020, 22:27:44 »
Dillenburg heeft een E43 type electromechanisch Stellwerk, daarin kunnen licht Schutzhaltsignale met Formhauptsignale worden gecombineerd. Beide hebben, zoals je op de foto kunt zien, electrische aandrijvingen, geen trekdraden. Siegen had tot aan 1984 een 43-type Stellwerk, daarna een Sp DR S 600 Gleisbildstellwerk, na 1984 stonden in Siegen geen Formhauptsignale meer.