Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
Vandaag om 22:35:36
Roco AC modellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:00:21
Info gezocht voor vakantie Dresden 2026 door phdirk
Vandaag om 21:42:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:32:51
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:01
hoe programmeer ik een Uhlenbrock 76150 PLUX16 decoder zonder motor door Josephes
Vandaag om 19:39:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:32:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:24:18
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jeroen95
Vandaag om 19:19:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:15:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:06:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:40:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 18:35:28
Locatie van foto gezocht door dh3201
Vandaag om 18:22:14
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 18:16:45
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 18:05:57
Probleem bij inbouw decoder door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:12:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Wim Vink
Vandaag om 16:59:51
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:39
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 15:47:01
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door grossraumwagen
Vandaag om 15:36:38
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 15:12:54
Camp 3 door GD
Vandaag om 14:50:37
Show je realistische treinsamenstelling door ES44C4
Vandaag om 14:13:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:47:07
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door R1954
Vandaag om 12:23:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Bert V
Vandaag om 12:12:54
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Alewijn
Vandaag om 12:07:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:47:30
Speno ongeluk Stavoren 2010 door KNed
Vandaag om 11:32:43
  

Auteur Topic: Arm- versus lichtseinen?  (gelezen 4204 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #15 Gepost op: 25 June 2020, 13:31:01 »
Dat inrijseinen die ver van het Stellwerk liggen en dus niet met een hendel, maar met een Kurbel of een motor worden aangedreven door een licht sein kan worden vervangen klopt. Wat de DB echter niet deed, was lichtseinen zomaar willekeurig in een station plaatsen als vervanging van een armsein. Dat vereinfachte Nebenbahnsignale Als uitrijsein werden toegevoegd, kun je niet als vervanging zien. Er werd een heel nieuw (eenvoudig) knoppenstellwerk extra ingericht. En de armseinen voor inrijden werden met een elektrisch slot erin opgenomen.
Stations op één lijn kunnen verschillende seinsystemen hebben, maar zomaar een armsein naast een lichtsein was niet de praktijk.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2414
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #16 Gepost op: 25 June 2020, 16:24:58 »
helaas mar eentje meer met gekoppelde flugel 2 standen van conrad
Greetings,salutations,groetjes,

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #17 Gepost op: 26 June 2020, 08:46:53 »
Wat de DB echter niet deed, was lichtseinen zomaar willekeurig in een station plaatsen als vervanging van een armsein.
Hoi Dirkjan,
Willekeurig naast elkaar zal inderdaad niet voorkomen. Er staat me wel iets bij  over een splitsing binnen een station; aan uitrijzijde A stonden armseinen, aan de B zijde lichtseinen. Ik heb er ooit ergens iets over gelezen, maar heb geen flauw idee meer waar. Weet jij hier toevallig meer van?
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2414
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #18 Gepost op: 26 June 2020, 10:10:43 »
denk dat het in belgie wel heeft  bestaan op de lijn gent - de panne.Voor zover ik mij herinner reeds 40 jaar geleden.
Greetings,salutations,groetjes,

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #19 Gepost op: 26 June 2020, 11:56:45 »
Augustfehn aan de spoorlijn Leer-Oldenburg heeft aan de westzijde lichtseinen en aan de oostzijde armseinen.
Daardoor kan men met 1 seinhuis volstaan.
Er is dus veel mogelijk.
P.Romani
tijdperk 3 NS in opbouw

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 499
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #20 Gepost op: 29 June 2020, 21:06:13 »
vorig jaar trof ik in Dillenburg een combinatie aan van armhoofdseinen en lichtvoorseinen aan dezelfde mast, zie foto
Met vriendelijke groet
Hans

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #21 Gepost op: 29 June 2020, 21:33:14 »
Dat sein geen voorseinen, dat zijn "schutzsignale" gebruikt om aan te geven of de rangeerweg vrij is.

Die combi kwam/komt vaker voor (bv Siegen).

Zie ook het plaatje/link van Bahnbilder.de hier als link. Hier is een een lichtvoorsein en een licht schutzsignal te zien.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #22 Gepost op: 29 June 2020, 22:27:44 »
Dillenburg heeft een E43 type electromechanisch Stellwerk, daarin kunnen licht Schutzhaltsignale met Formhauptsignale worden gecombineerd. Beide hebben, zoals je op de foto kunt zien, electrische aandrijvingen, geen trekdraden. Siegen had tot aan 1984 een 43-type Stellwerk, daarna een Sp DR S 600 Gleisbildstellwerk, na 1984 stonden in Siegen geen Formhauptsignale meer.