Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:54:44
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 20:45:16
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 19:36:54
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:29:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:26:59
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
  

Auteur Topic: Arm- versus lichtseinen?  (gelezen 4229 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #15 Gepost op: 25 June 2020, 13:31:01 »
Dat inrijseinen die ver van het Stellwerk liggen en dus niet met een hendel, maar met een Kurbel of een motor worden aangedreven door een licht sein kan worden vervangen klopt. Wat de DB echter niet deed, was lichtseinen zomaar willekeurig in een station plaatsen als vervanging van een armsein. Dat vereinfachte Nebenbahnsignale Als uitrijsein werden toegevoegd, kun je niet als vervanging zien. Er werd een heel nieuw (eenvoudig) knoppenstellwerk extra ingericht. En de armseinen voor inrijden werden met een elektrisch slot erin opgenomen.
Stations op één lijn kunnen verschillende seinsystemen hebben, maar zomaar een armsein naast een lichtsein was niet de praktijk.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #16 Gepost op: 25 June 2020, 16:24:58 »
helaas mar eentje meer met gekoppelde flugel 2 standen van conrad
Greetings,salutations,groetjes,

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #17 Gepost op: 26 June 2020, 08:46:53 »
Wat de DB echter niet deed, was lichtseinen zomaar willekeurig in een station plaatsen als vervanging van een armsein.
Hoi Dirkjan,
Willekeurig naast elkaar zal inderdaad niet voorkomen. Er staat me wel iets bij  over een splitsing binnen een station; aan uitrijzijde A stonden armseinen, aan de B zijde lichtseinen. Ik heb er ooit ergens iets over gelezen, maar heb geen flauw idee meer waar. Weet jij hier toevallig meer van?
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #18 Gepost op: 26 June 2020, 10:10:43 »
denk dat het in belgie wel heeft  bestaan op de lijn gent - de panne.Voor zover ik mij herinner reeds 40 jaar geleden.
Greetings,salutations,groetjes,

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #19 Gepost op: 26 June 2020, 11:56:45 »
Augustfehn aan de spoorlijn Leer-Oldenburg heeft aan de westzijde lichtseinen en aan de oostzijde armseinen.
Daardoor kan men met 1 seinhuis volstaan.
Er is dus veel mogelijk.
P.Romani
tijdperk 3 NS in opbouw

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 503
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #20 Gepost op: 29 June 2020, 21:06:13 »
vorig jaar trof ik in Dillenburg een combinatie aan van armhoofdseinen en lichtvoorseinen aan dezelfde mast, zie foto
Met vriendelijke groet
Hans

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5651
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #21 Gepost op: 29 June 2020, 21:33:14 »
Dat sein geen voorseinen, dat zijn "schutzsignale" gebruikt om aan te geven of de rangeerweg vrij is.

Die combi kwam/komt vaker voor (bv Siegen).

Zie ook het plaatje/link van Bahnbilder.de hier als link. Hier is een een lichtvoorsein en een licht schutzsignal te zien.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #22 Gepost op: 29 June 2020, 22:27:44 »
Dillenburg heeft een E43 type electromechanisch Stellwerk, daarin kunnen licht Schutzhaltsignale met Formhauptsignale worden gecombineerd. Beide hebben, zoals je op de foto kunt zien, electrische aandrijvingen, geen trekdraden. Siegen had tot aan 1984 een 43-type Stellwerk, daarna een Sp DR S 600 Gleisbildstellwerk, na 1984 stonden in Siegen geen Formhauptsignale meer.