BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: heuvelbaan op 24 juni 2020, 16:02:24

Titel: Arm- versus lichtseinen?
Bericht door: heuvelbaan op 24 juni 2020, 16:02:24
Ik ben bezig mijn Duitse baan te bouwen, tijdperk 3-4.
Aangezien ik voornamelijk met stoomtractie rij wil ik de baan gaan uitrusten met armseinen aangedreven door een servo..
In de loop der jaren dus een aantal (Viessmann bouwpakket) seinen aangeschaft omdat deze geen aandrijving hebben.
De laatste in maart dit jaar.

Vandaag wilde ik weer een aantal seinen bestellen.
Echter de seinen zijn in bouwpakket vorm niet meer te krijgen en ik heb er nog wel een paar nodig.
Als ik voor de armseinen kant en klaar met aandrijving ga wordt het wel een dure aangelegenheid.
Dus dat wordt lang zoeken op de 2e hands markt.

Nu zit ik er aan te denken om dan maar over te stappen op lichtseinen.

Wat is jullie idee hierover?

Groeten Marco
Titel: Re: Arm versus lichtseinen
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 juni 2020, 16:09:40
Op een Duitse baan kun je armseinen en lichtseinen door elkaar zetten. Gebeurde in het echt ook. Als een armsein defect raakte werd het vervangen door een lichtsein terwijl de andere armseinen langs het traject gewoon bleven staan.
Titel: Re: Arm versus lichtseinen
Bericht door: Groefrail op 24 juni 2020, 16:10:31
Heb je al bij Conrad gekeken?
Titel: Re: Arm versus lichtseinen
Bericht door: bellejt op 24 juni 2020, 16:19:02
laat eens weten wat je nog zoekt van armseinen.Sommigen hebben er nog liggen die ze niet meer zullen gebruiken.Waaronder ik.
Titel: Re: Arm versus lichtseinen
Bericht door: Falkenberg op 24 juni 2020, 17:11:00
Op een Duitse baan kun je armseinen en lichtseinen door elkaar zetten. Gebeurde in het echt ook. Als een armsein defect raakte werd het vervangen door een lichtsein terwijl de andere armseinen langs het traject gewoon bleven staan.
Binnen een station kun je niet zomaar wisselen, aangezien de beveiligingstechniek bepaalt welke seinen kunnen worden bediend. Bovendien bezit de DB ook nu nog een onderhoudsdienst die in staat is elk mechanisch sein te (ver)bouwen ter vervanging. Een heel Stellwerk vervangen gebeurde wel vaker, maar dan werd ook gelijk het hele stel seinen vervangen. Het enige Stellwerk waar licht- en mechanische seinen tegelijk kunnen worden gebruikt is een elektromechanisch Stellwerk (veelal type E43) wat relatief zeldzaam is en was.

Dirkjan
Titel: Re: Arm versus lichtseinen
Bericht door: heuvelbaan op 24 juni 2020, 20:41:33
@ Klaas Zondervan, dat lijkt me sterk, arm seinen worden mechanisch en lichtseinen elektrisch bediend.

@ Groefrail Uiteraard, dat is (was) de enige die ze verkocht.

@ bellejt Ik zoek nog het volgende:
4511 voorsein 3 standen (1 keer) maar is nooit als bouwset geleverd
4515 rangeersein (4 keer)
4519 wachtsein (4 keer) maar die is nog sporadisch aanwezig bij Conrad
4701 hoofdsein, 2 armen gekoppeld (6 keer)
4702 hoofdsein, 2 armen ongekoppeld (3 keer)

@ Falkenberg Dat leek mij inderdaad ook al erg onwaarschijnlijk.

Groeten Marco

Titel: Re: Arm versus lichtseinen
Bericht door: Ronald1974 op 24 juni 2020, 21:00:28
Citaat
@ Klaas Zondervan, dat lijkt me sterk, arm seinen worden mechanisch en lichtseinen elektrisch bediend.
Een armsein kan mechanisch dan wel elektro mechanisch worden bediend.
Op het bedieningstoestel (bloktoestel) kan zowel mechanisch of elektro mechanisch of elektrische bediening plaats vinden of door elkaar.

Mvg Ronald Hofmeester.
Titel: Re: Arm versus lichtseinen
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 juni 2020, 21:07:13
@ Klaas Zondervan, dat lijkt me sterk, arm seinen worden mechanisch en lichtseinen elektrisch bediend.
Binnen een station worden armseinen misschien mechanisch bediend, maar langs de vrije baan gebeurt dat elektrisch. En daar kunnen armseinen en lichtseinen door elkaar staan. 
Titel: Re: Arm versus lichtseinen
Bericht door: Haradigi op 24 juni 2020, 21:22:00
@ Klaas Zondervan, dat lijkt me sterk, arm seinen worden mechanisch en lichtseinen elektrisch bediend.

Hi Marco,

Nee hoor ik heb ook armseinen gezien die aan de mast met een motor worden bedient, dus elektrisch.

groet
Harald

Titel: Re: Arm- versus lichtseinen?
Bericht door: janw op 24 juni 2020, 23:31:06
Wat Klaas zegt klopt, als je beetje op de seinen let als je per trein door Duitsland reist valt het al snel op. Op een lijn met vooral armseinen kom je toch ineens langs een lichtsein, en daarna weer armseinen. Zelfs andersom heb ik dacht ik wel eens gezien, een verdwaald armsein tussen vooral lichtseinen. Al zou ik niet uit mijn hoofd kunnen zeggen welke lijn dat was.
Geeft wel allerlei leuke opties voor de modelbaan.
Een hoogtepunt vind ik altijd wel de armseinen in Hanau, waar je dan per ICE (langzaam) langs rijdt.
Titel: Re: Arm versus lichtseinen
Bericht door: Rondje_HO op 24 juni 2020, 23:46:23
Hi Marco,

Nee hoor ik heb ook armseinen gezien die aan de mast met een motor worden bedient, dus elektrisch.

groet
Harald


Klopt, dit hebben zowel Nederlandse als Duitse seinen:

https://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/beveiliging_klassiek/EB19850219-00000%20Pothuizen%20(Schaesberg%20ds84.0013).JPG

https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~bahnhoefe-f---k~kothen-anhalt/1145575/bahnhofsumbau-in-koethen-eindruecke-der-historischen.html

Titel: Re: Arm- versus lichtseinen?
Bericht door: Haradigi op 25 juni 2020, 11:10:57
Mechanische arm-seinen zijn volgens mij seinen met trekdraden.

groet
Harald
Titel: Re: Arm- versus lichtseinen?
Bericht door: heuvelbaan op 25 juni 2020, 11:26:52
Iedereen bedankt voor de opbouwende commentaren.
In ieder geval weer wat geleerd.

Inmiddels via een forumgenoot wat seinen overgenomen, dus ik kan weer verder.
Heb nog niet alle seinen maar mijn budget is nu weer op.

Als ik weer verder ga zoeken naar seinen zal ik een berichtje in gevraagd plaatsen.

Groeten Marco
Titel: Re: Arm- versus lichtseinen?
Bericht door: zuylen op 25 juni 2020, 11:53:34
Soms bleef de linealenkast met trekhandels in het seinhuis wel in bedrijf als beveiliging, maar werden er toch lichtseinen gebruikt. Ik weet niet hoe dat elektrisch zat. Want die koppeling heb ik nooit gezien. Zoals Jaap (JaJo) zegt, lijkt het me sterk dat licht en armseinen op één stellwerk tegelijk werden gebruikt. Het is dan simpeler om alle armseinen voor lichtseinen te vervangen. Is qua onderhoud ook eenvoudiger. Maar het fijne weet ik er niet van. Ik heb het overigens alleen van een Nederlands seinhuis (Siemens & Halske toestel) gezien. Maar de Duitse seinhuiizen met Sienens en Halske zullen niet anders gewerkt hebben.
Echter uitzonderingen zullen daar ook wel bestaan hebben. En op de modelbaan is de enige blokkering om iets niet te doen de eigen fantasie. (y) :angel:
Titel: Re: Arm- versus lichtseinen?
Bericht door: Wim Hesselink op 25 juni 2020, 12:55:16
Op Duitse zijlijnen kwam het regelmatig voor dat de inrijseinen armseinen zijn, en de uitrijseinen daglichtseinen.
Oorspronkelijk hadden deze stations alleen inrijseinen, maar geen uitrijseinen. Na het ongeluk in Dahlerau (1971) zijn veel stations aangepast en hebben alsnog uitrijseinen gekregen. Dit waren dan meestal lichtseinen (Nebenbahnlichtsignale) omdat die eenvoudiger (goedkoper) zijn toe te voegen. De combinatie van arm- en lichtsein is dus zeker niet ongebruikelijk.
Hoe de beveiliging in het Stellwerk hierop is aangepast weet ik echter niet.
Groet, Wim
Titel: Re: Arm- versus lichtseinen?
Bericht door: Falkenberg op 25 juni 2020, 13:31:01
Dat inrijseinen die ver van het Stellwerk liggen en dus niet met een hendel, maar met een Kurbel of een motor worden aangedreven door een licht sein kan worden vervangen klopt. Wat de DB echter niet deed, was lichtseinen zomaar willekeurig in een station plaatsen als vervanging van een armsein. Dat vereinfachte Nebenbahnsignale Als uitrijsein werden toegevoegd, kun je niet als vervanging zien. Er werd een heel nieuw (eenvoudig) knoppenstellwerk extra ingericht. En de armseinen voor inrijden werden met een elektrisch slot erin opgenomen.
Stations op één lijn kunnen verschillende seinsystemen hebben, maar zomaar een armsein naast een lichtsein was niet de praktijk.
Titel: Re: Arm- versus lichtseinen?
Bericht door: bellejt op 25 juni 2020, 16:24:58
helaas mar eentje meer met gekoppelde flugel 2 standen van conrad
Titel: Re: Arm- versus lichtseinen?
Bericht door: Wim Hesselink op 26 juni 2020, 08:46:53
Wat de DB echter niet deed, was lichtseinen zomaar willekeurig in een station plaatsen als vervanging van een armsein.
Hoi Dirkjan,
Willekeurig naast elkaar zal inderdaad niet voorkomen. Er staat me wel iets bij  over een splitsing binnen een station; aan uitrijzijde A stonden armseinen, aan de B zijde lichtseinen. Ik heb er ooit ergens iets over gelezen, maar heb geen flauw idee meer waar. Weet jij hier toevallig meer van?
Groet, Wim
Titel: Re: Arm- versus lichtseinen?
Bericht door: bellejt op 26 juni 2020, 10:10:43
denk dat het in belgie wel heeft  bestaan op de lijn gent - de panne.Voor zover ik mij herinner reeds 40 jaar geleden.
Titel: Re: Arm- versus lichtseinen?
Bericht door: draaischijf2000 op 26 juni 2020, 11:56:45
Augustfehn aan de spoorlijn Leer-Oldenburg heeft aan de westzijde lichtseinen en aan de oostzijde armseinen.
Daardoor kan men met 1 seinhuis volstaan.
Er is dus veel mogelijk.
P.Romani
Titel: Re: Arm- versus lichtseinen?
Bericht door: bigboynl op 29 juni 2020, 21:06:13
vorig jaar trof ik in Dillenburg een combinatie aan van armhoofdseinen en lichtvoorseinen aan dezelfde mast, zie foto
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7552.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7552.jpeg)
Titel: Re: Arm- versus lichtseinen?
Bericht door: Jelmer op 29 juni 2020, 21:33:14
Dat sein geen voorseinen, dat zijn "schutzsignale" gebruikt om aan te geven of de rangeerweg vrij is.

Die combi kwam/komt vaker voor (bv Siegen).

Zie ook het plaatje/link van Bahnbilder.de (https://www.bahnbilder.de/1200/hlb-429-045545-als-re-1020110.jpg) hier als link. Hier is een een lichtvoorsein en een licht schutzsignal te zien.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Arm- versus lichtseinen?
Bericht door: Falkenberg op 29 juni 2020, 22:27:44
Dillenburg heeft een E43 type electromechanisch Stellwerk, daarin kunnen licht Schutzhaltsignale met Formhauptsignale worden gecombineerd. Beide hebben, zoals je op de foto kunt zien, electrische aandrijvingen, geen trekdraden. Siegen had tot aan 1984 een 43-type Stellwerk, daarna een Sp DR S 600 Gleisbildstellwerk, na 1984 stonden in Siegen geen Formhauptsignale meer.