Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 23:41:15
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 23:39:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:30:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Schachbrett
Vandaag om 23:28:59
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
Vandaag om 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 23:25:31
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 23:24:38
Sankt Georgen. door Schachbrett
Vandaag om 23:21:37
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 23:19:59
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 23:19:32
Rondom Charlois door Schachbrett
Vandaag om 23:16:02
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 22:57:38
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 22:42:44
herrmann door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
Vandaag om 22:15:27
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:51:54
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
  

Auteur Topic: Arm- versus lichtseinen?  (gelezen 4236 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Arm- versus lichtseinen?
« Gepost op: 24 June 2020, 16:02:24 »
Ik ben bezig mijn Duitse baan te bouwen, tijdperk 3-4.
Aangezien ik voornamelijk met stoomtractie rij wil ik de baan gaan uitrusten met armseinen aangedreven door een servo..
In de loop der jaren dus een aantal (Viessmann bouwpakket) seinen aangeschaft omdat deze geen aandrijving hebben.
De laatste in maart dit jaar.

Vandaag wilde ik weer een aantal seinen bestellen.
Echter de seinen zijn in bouwpakket vorm niet meer te krijgen en ik heb er nog wel een paar nodig.
Als ik voor de armseinen kant en klaar met aandrijving ga wordt het wel een dure aangelegenheid.
Dus dat wordt lang zoeken op de 2e hands markt.

Nu zit ik er aan te denken om dan maar over te stappen op lichtseinen.

Wat is jullie idee hierover?

Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 24 June 2020, 22:09:05 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27064
    • Pagina van klaas
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #1 Gepost op: 24 June 2020, 16:09:40 »
Op een Duitse baan kun je armseinen en lichtseinen door elkaar zetten. Gebeurde in het echt ook. Als een armsein defect raakte werd het vervangen door een lichtsein terwijl de andere armseinen langs het traject gewoon bleven staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Groefrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #2 Gepost op: 24 June 2020, 16:10:31 »
Heb je al bij Conrad gekeken?

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #3 Gepost op: 24 June 2020, 16:19:02 »
laat eens weten wat je nog zoekt van armseinen.Sommigen hebben er nog liggen die ze niet meer zullen gebruiken.Waaronder ik.
Greetings,salutations,groetjes,

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #4 Gepost op: 24 June 2020, 17:11:00 »
Op een Duitse baan kun je armseinen en lichtseinen door elkaar zetten. Gebeurde in het echt ook. Als een armsein defect raakte werd het vervangen door een lichtsein terwijl de andere armseinen langs het traject gewoon bleven staan.
Binnen een station kun je niet zomaar wisselen, aangezien de beveiligingstechniek bepaalt welke seinen kunnen worden bediend. Bovendien bezit de DB ook nu nog een onderhoudsdienst die in staat is elk mechanisch sein te (ver)bouwen ter vervanging. Een heel Stellwerk vervangen gebeurde wel vaker, maar dan werd ook gelijk het hele stel seinen vervangen. Het enige Stellwerk waar licht- en mechanische seinen tegelijk kunnen worden gebruikt is een elektromechanisch Stellwerk (veelal type E43) wat relatief zeldzaam is en was.

Dirkjan

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #5 Gepost op: 24 June 2020, 20:41:33 »
@ Klaas Zondervan, dat lijkt me sterk, arm seinen worden mechanisch en lichtseinen elektrisch bediend.

@ Groefrail Uiteraard, dat is (was) de enige die ze verkocht.

@ bellejt Ik zoek nog het volgende:
4511 voorsein 3 standen (1 keer) maar is nooit als bouwset geleverd
4515 rangeersein (4 keer)
4519 wachtsein (4 keer) maar die is nog sporadisch aanwezig bij Conrad
4701 hoofdsein, 2 armen gekoppeld (6 keer)
4702 hoofdsein, 2 armen ongekoppeld (3 keer)

@ Falkenberg Dat leek mij inderdaad ook al erg onwaarschijnlijk.

Groeten Marco


Ronald1974

  • Gast
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #6 Gepost op: 24 June 2020, 21:00:28 »
Citaat
@ Klaas Zondervan, dat lijkt me sterk, arm seinen worden mechanisch en lichtseinen elektrisch bediend.
Een armsein kan mechanisch dan wel elektro mechanisch worden bediend.
Op het bedieningstoestel (bloktoestel) kan zowel mechanisch of elektro mechanisch of elektrische bediening plaats vinden of door elkaar.

Mvg Ronald Hofmeester.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27064
    • Pagina van klaas
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #7 Gepost op: 24 June 2020, 21:07:13 »
@ Klaas Zondervan, dat lijkt me sterk, arm seinen worden mechanisch en lichtseinen elektrisch bediend.
Binnen een station worden armseinen misschien mechanisch bediend, maar langs de vrije baan gebeurt dat elektrisch. En daar kunnen armseinen en lichtseinen door elkaar staan. 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #8 Gepost op: 24 June 2020, 21:22:00 »
@ Klaas Zondervan, dat lijkt me sterk, arm seinen worden mechanisch en lichtseinen elektrisch bediend.

Hi Marco,

Nee hoor ik heb ook armseinen gezien die aan de mast met een motor worden bedient, dus elektrisch.

groet
Harald


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2235
  • Bruggen-IG:
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #9 Gepost op: 24 June 2020, 23:31:06 »
Wat Klaas zegt klopt, als je beetje op de seinen let als je per trein door Duitsland reist valt het al snel op. Op een lijn met vooral armseinen kom je toch ineens langs een lichtsein, en daarna weer armseinen. Zelfs andersom heb ik dacht ik wel eens gezien, een verdwaald armsein tussen vooral lichtseinen. Al zou ik niet uit mijn hoofd kunnen zeggen welke lijn dat was.
Geeft wel allerlei leuke opties voor de modelbaan.
Een hoogtepunt vind ik altijd wel de armseinen in Hanau, waar je dan per ICE (langzaam) langs rijdt.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #11 Gepost op: 25 June 2020, 11:10:57 »
Mechanische arm-seinen zijn volgens mij seinen met trekdraden.

groet
Harald

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #12 Gepost op: 25 June 2020, 11:26:52 »
Iedereen bedankt voor de opbouwende commentaren.
In ieder geval weer wat geleerd.

Inmiddels via een forumgenoot wat seinen overgenomen, dus ik kan weer verder.
Heb nog niet alle seinen maar mijn budget is nu weer op.

Als ik weer verder ga zoeken naar seinen zal ik een berichtje in gevraagd plaatsen.

Groeten Marco

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #13 Gepost op: 25 June 2020, 11:53:34 »
Soms bleef de linealenkast met trekhandels in het seinhuis wel in bedrijf als beveiliging, maar werden er toch lichtseinen gebruikt. Ik weet niet hoe dat elektrisch zat. Want die koppeling heb ik nooit gezien. Zoals Jaap (JaJo) zegt, lijkt het me sterk dat licht en armseinen op één stellwerk tegelijk werden gebruikt. Het is dan simpeler om alle armseinen voor lichtseinen te vervangen. Is qua onderhoud ook eenvoudiger. Maar het fijne weet ik er niet van. Ik heb het overigens alleen van een Nederlands seinhuis (Siemens & Halske toestel) gezien. Maar de Duitse seinhuiizen met Sienens en Halske zullen niet anders gewerkt hebben.
Echter uitzonderingen zullen daar ook wel bestaan hebben. En op de modelbaan is de enige blokkering om iets niet te doen de eigen fantasie. (y) :angel:
« Laatst bewerkt op: 25 June 2020, 11:57:01 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #14 Gepost op: 25 June 2020, 12:55:16 »
Op Duitse zijlijnen kwam het regelmatig voor dat de inrijseinen armseinen zijn, en de uitrijseinen daglichtseinen.
Oorspronkelijk hadden deze stations alleen inrijseinen, maar geen uitrijseinen. Na het ongeluk in Dahlerau (1971) zijn veel stations aangepast en hebben alsnog uitrijseinen gekregen. Dit waren dan meestal lichtseinen (Nebenbahnlichtsignale) omdat die eenvoudiger (goedkoper) zijn toe te voegen. De combinatie van arm- en lichtsein is dus zeker niet ongebruikelijk.
Hoe de beveiliging in het Stellwerk hierop is aangepast weet ik echter niet.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256