Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ucci en IB1 met Itrain door borotof
Vandaag om 19:32:14
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:38
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
  

Auteur Topic: Arm- versus lichtseinen?  (gelezen 4143 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Arm- versus lichtseinen?
« Gepost op: 24 June 2020, 16:02:24 »
Ik ben bezig mijn Duitse baan te bouwen, tijdperk 3-4.
Aangezien ik voornamelijk met stoomtractie rij wil ik de baan gaan uitrusten met armseinen aangedreven door een servo..
In de loop der jaren dus een aantal (Viessmann bouwpakket) seinen aangeschaft omdat deze geen aandrijving hebben.
De laatste in maart dit jaar.

Vandaag wilde ik weer een aantal seinen bestellen.
Echter de seinen zijn in bouwpakket vorm niet meer te krijgen en ik heb er nog wel een paar nodig.
Als ik voor de armseinen kant en klaar met aandrijving ga wordt het wel een dure aangelegenheid.
Dus dat wordt lang zoeken op de 2e hands markt.

Nu zit ik er aan te denken om dan maar over te stappen op lichtseinen.

Wat is jullie idee hierover?

Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 24 June 2020, 22:09:05 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #1 Gepost op: 24 June 2020, 16:09:40 »
Op een Duitse baan kun je armseinen en lichtseinen door elkaar zetten. Gebeurde in het echt ook. Als een armsein defect raakte werd het vervangen door een lichtsein terwijl de andere armseinen langs het traject gewoon bleven staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Groefrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #2 Gepost op: 24 June 2020, 16:10:31 »
Heb je al bij Conrad gekeken?

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2347
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #3 Gepost op: 24 June 2020, 16:19:02 »
laat eens weten wat je nog zoekt van armseinen.Sommigen hebben er nog liggen die ze niet meer zullen gebruiken.Waaronder ik.
Greetings,salutations,groetjes,

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #4 Gepost op: 24 June 2020, 17:11:00 »
Op een Duitse baan kun je armseinen en lichtseinen door elkaar zetten. Gebeurde in het echt ook. Als een armsein defect raakte werd het vervangen door een lichtsein terwijl de andere armseinen langs het traject gewoon bleven staan.
Binnen een station kun je niet zomaar wisselen, aangezien de beveiligingstechniek bepaalt welke seinen kunnen worden bediend. Bovendien bezit de DB ook nu nog een onderhoudsdienst die in staat is elk mechanisch sein te (ver)bouwen ter vervanging. Een heel Stellwerk vervangen gebeurde wel vaker, maar dan werd ook gelijk het hele stel seinen vervangen. Het enige Stellwerk waar licht- en mechanische seinen tegelijk kunnen worden gebruikt is een elektromechanisch Stellwerk (veelal type E43) wat relatief zeldzaam is en was.

Dirkjan

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #5 Gepost op: 24 June 2020, 20:41:33 »
@ Klaas Zondervan, dat lijkt me sterk, arm seinen worden mechanisch en lichtseinen elektrisch bediend.

@ Groefrail Uiteraard, dat is (was) de enige die ze verkocht.

@ bellejt Ik zoek nog het volgende:
4511 voorsein 3 standen (1 keer) maar is nooit als bouwset geleverd
4515 rangeersein (4 keer)
4519 wachtsein (4 keer) maar die is nog sporadisch aanwezig bij Conrad
4701 hoofdsein, 2 armen gekoppeld (6 keer)
4702 hoofdsein, 2 armen ongekoppeld (3 keer)

@ Falkenberg Dat leek mij inderdaad ook al erg onwaarschijnlijk.

Groeten Marco


Ronald1974

  • Gast
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #6 Gepost op: 24 June 2020, 21:00:28 »
Citaat
@ Klaas Zondervan, dat lijkt me sterk, arm seinen worden mechanisch en lichtseinen elektrisch bediend.
Een armsein kan mechanisch dan wel elektro mechanisch worden bediend.
Op het bedieningstoestel (bloktoestel) kan zowel mechanisch of elektro mechanisch of elektrische bediening plaats vinden of door elkaar.

Mvg Ronald Hofmeester.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #7 Gepost op: 24 June 2020, 21:07:13 »
@ Klaas Zondervan, dat lijkt me sterk, arm seinen worden mechanisch en lichtseinen elektrisch bediend.
Binnen een station worden armseinen misschien mechanisch bediend, maar langs de vrije baan gebeurt dat elektrisch. En daar kunnen armseinen en lichtseinen door elkaar staan. 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Arm versus lichtseinen
« Reactie #8 Gepost op: 24 June 2020, 21:22:00 »
@ Klaas Zondervan, dat lijkt me sterk, arm seinen worden mechanisch en lichtseinen elektrisch bediend.

Hi Marco,

Nee hoor ik heb ook armseinen gezien die aan de mast met een motor worden bedient, dus elektrisch.

groet
Harald


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #9 Gepost op: 24 June 2020, 23:31:06 »
Wat Klaas zegt klopt, als je beetje op de seinen let als je per trein door Duitsland reist valt het al snel op. Op een lijn met vooral armseinen kom je toch ineens langs een lichtsein, en daarna weer armseinen. Zelfs andersom heb ik dacht ik wel eens gezien, een verdwaald armsein tussen vooral lichtseinen. Al zou ik niet uit mijn hoofd kunnen zeggen welke lijn dat was.
Geeft wel allerlei leuke opties voor de modelbaan.
Een hoogtepunt vind ik altijd wel de armseinen in Hanau, waar je dan per ICE (langzaam) langs rijdt.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #11 Gepost op: 25 June 2020, 11:10:57 »
Mechanische arm-seinen zijn volgens mij seinen met trekdraden.

groet
Harald

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #12 Gepost op: 25 June 2020, 11:26:52 »
Iedereen bedankt voor de opbouwende commentaren.
In ieder geval weer wat geleerd.

Inmiddels via een forumgenoot wat seinen overgenomen, dus ik kan weer verder.
Heb nog niet alle seinen maar mijn budget is nu weer op.

Als ik weer verder ga zoeken naar seinen zal ik een berichtje in gevraagd plaatsen.

Groeten Marco

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #13 Gepost op: 25 June 2020, 11:53:34 »
Soms bleef de linealenkast met trekhandels in het seinhuis wel in bedrijf als beveiliging, maar werden er toch lichtseinen gebruikt. Ik weet niet hoe dat elektrisch zat. Want die koppeling heb ik nooit gezien. Zoals Jaap (JaJo) zegt, lijkt het me sterk dat licht en armseinen op één stellwerk tegelijk werden gebruikt. Het is dan simpeler om alle armseinen voor lichtseinen te vervangen. Is qua onderhoud ook eenvoudiger. Maar het fijne weet ik er niet van. Ik heb het overigens alleen van een Nederlands seinhuis (Siemens & Halske toestel) gezien. Maar de Duitse seinhuiizen met Sienens en Halske zullen niet anders gewerkt hebben.
Echter uitzonderingen zullen daar ook wel bestaan hebben. En op de modelbaan is de enige blokkering om iets niet te doen de eigen fantasie. (y) :angel:
« Laatst bewerkt op: 25 June 2020, 11:57:01 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Arm- versus lichtseinen?
« Reactie #14 Gepost op: 25 June 2020, 12:55:16 »
Op Duitse zijlijnen kwam het regelmatig voor dat de inrijseinen armseinen zijn, en de uitrijseinen daglichtseinen.
Oorspronkelijk hadden deze stations alleen inrijseinen, maar geen uitrijseinen. Na het ongeluk in Dahlerau (1971) zijn veel stations aangepast en hebben alsnog uitrijseinen gekregen. Dit waren dan meestal lichtseinen (Nebenbahnlichtsignale) omdat die eenvoudiger (goedkoper) zijn toe te voegen. De combinatie van arm- en lichtsein is dus zeker niet ongebruikelijk.
Hoe de beveiliging in het Stellwerk hierop is aangepast weet ik echter niet.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256